Citroën is altijd ànders geweest. Men moet soms een beetje durven om au serieu te worden genomen. Dat is nu wat André Citroën altijd overgedragen heeft in de hersenspinsels van zijn medewerkers. Zoals de DS heruitvinden. Momenteel geeft Citroën zich met een conceptcar een beetje bloot. Niet heel veel bloot want dan verdwijnt de verleidingskracht. Met de conceptcar DS Inside onthult Citroën het interieur: het is een hautecouturecabine die een unieke sfeer creëert, sensueel aanvoelt en elegantie uitademt. Daarrond wordt het model getekend en als we de Franse constructeur doorzien wordt de auto een rijdend juwelenkistje. Luxueus, zoals een dak dat met leder is bekleed. Binnenin is opnieuw ieder detail uitgekiend en waar nodig werd opnieuw aangeknoopt met hand- en stikwerk. Citroën durft wat alleen de grootsten hebben voorgedaan.(wr)
Thierry Neuville met Peugeot 207 S2000 van Kronos in Ieper
Vandaag vond in Brussel de keuze plaats van de rijder van het BFGoodrich Drivers Team die op 18 tot 20 juni achter het stuur van een Peugeot 207 S2000 van het Team Kronos deelneemt aan de 45ste Belgium Ypres Westhoek Rally, vijfde manche van de Intercontinental Rally Challenge.
Heel wat kandidaturen liepen binnen bij KACB, Koninklijke Automobiel Club van België. Na een moeilijke selectie werden vijf namen van rijders weerhouden door BFGoodrich en Kronos. Het is uiteindelijk Thierry Neuville die het pleit won met 8 stemmen. De andere weerhouden rijders waren Melissa Debackere (6), Matthias Boon (3), Pieter Tsjoen (2) en Bertrand Grooten. De jury bestond uit 16 journalisten, één vertegenwoordiger van BFGoodrich, één man van Kronos Racing en een afgevaardigde van RACB. Thierry Neuville zal op 10 juni in België een eerste contactname hebben met het team en de Peugeot 207 S2000. Hij is dan ook de Belgische ambassadeur van de operatie BFGoodrich Drivers Team.
Thierry Neuville wordt op 17 juni 21 jaar. Hij won in 2008 de Ford RACB Rally Contest en behaalde dit jaar twee overwinningen in de Citroën Racing Trophy. Hij is dan ook één van de grote beloften in de Belgische rallysport. Het "BFGoodrich Drivers Team" omvat vijf wedstrijden (Monaco, België, Republiek Tsjechië, Italië en Groot-Brittannië) van het IRC-kampioenschap.
Thierry Neuville neemt deel aan de Belgische IRC-wedstrijd en zal, net zoals Freddy Loix, Nicolas Vouilloz en Kris Meeke, aantreden in een Peugeot 207 Super 2000. Het runnen van de auto en de rijder van de operatie "BFGoodrich Drivers Team" is in de professionele handen van Kronos, het Belgische team dat Peugeot in 2008 aan de titel hielp in het IRC. Het Kronosteam zorgde ook in 2006 voor een weredltitel voor Sebastien Loeb, toen Citroën als voorbereiding op de introductie van de C4 zich één jaar officieel uit het WRC terugtrok.
Ik ben zeer tevreden dat ik werd gekozen voor het BFGoodrich Drivers Team, was de reactie van Thierry Neuville, toen hij telefonisch op de hoogte werd gebracht van het feit dat hij de laureaat is van de operatie BFGoodrich Drivers Team. Ik bedank de journalisten en BFGoodrich dat zij mij dit vertrouwen geven. Op 10 juni maakt Thierry Neuville dus kennis met de Peugeot 207 S2000 en het functioneren van de banden. En dan zal hij alle sleutels in handen hebben in de Belgische manche van de International Rally Challenge en mogelijk voorin mee een hoofdrol te spelen.
De wereldberoemde Mini die geboren is uit het brein van Alec Issigonis bestaat vijftig jaar. Diens theorie was dat je een dwars geplaatste motor voorin moest hebben, de wielen op de uiterste hoeken van de carrosserie en dan kon je d'r nog een valies, en vier personen in vervoerenHet pientere, young-look autootje staat nu voor absoluut trendy. Dat is te danken aan BMW die het merk bij het ter ziele gaan van de Britse autoindustrie overnam zoals de Bayerische Motoren Werke ook Rolls Royce overnamen. Beide merken kregen van BMW hun eigen identiteit terug en zoals geweten werkt Rolls hard aan een Baby Rolls die in de fabriek van Goodwood zal worden geproduceerd. Hij zal niettemin 250.000 kosten.
Het autootje heeft een burgerleven achter de rug maar ook een intensief sportief leven. Automonument Julien Vernaeve vierde er jaren onvergetelijke triomfen mee in o.a. Zolder. Jonge gasten als Quinten Devreker en Frédéric Van Hoof (winnaars van de DDC 2008) sturen er één in de Dunlop Maxx Sport Endurance Cup maar ook ouwe rakkers als Bob Holden in Australië gaven langs "John Cooper Works" nieuwe adrenaline aan "het bakske" van toen. Uit een 1,6 liter viercilinder turbomotor worden 155 kW (211 pk's) getoverd. Anderzijds zorgt Mini er ook voor in de toekomstrends te blijven. Zo lanceerde het merk eind vorig jaar 500 plugins op de Amerikaanse markt. Van de Mini zijn boekdelen gevuld, maar alleen er mee rijden spreekt voor zichzelf. Dan kan je alle encyclopedies dicht laten.(Tekstje: wr/Foto:Quinten Devreker)
Subaru verfijnt succesformule voor de Forester modeljaar 2010
Subaru heeft één van zijn succesmodellen, de Forester, op diverse punten verbeterd. Samen met een rijkere uitrusting zorgt dit voor nóg meer "value for money". De Forester wordt ook nu weer standaard geleverd met onder meer Symmetrical AWD, Subarus even revolutionnaire als klassieke aandrijflijn met permanente vierwielaandrijving. Dit alles maakt de Forester tot een ijzersterke aanbieding in zijn segment. Niet alle modificaties voor het komende modeljaar zijn zichtbaar, maar wél duidelijk te merken in het weggedrag van de terreinreus. Zo zorgen bij alle Forester-versies wijzigingen aan het onderstel met betrekking tot stijfheid en dempingskracht, voor extra rijcomfort en een nog betere stabiliteit. Los van specifieke veranderingen in de uitrusting per type, biedt het informatiedisplay op het dashboard nu meer indicatiekeuze aangaande het brandstofverbruik en zijn er wijzigingen in het kleurenpalet. Om de vernieuwe Forester te kenmerken zijn de typenamen aangepast. Zo wordt de Comfort voortaan X Comfort genoemd, terwijl de benamingen van de versies daarboven vanaf nu worden voorafgegaan door XS.
In het algemeen is de Forester completer geworden. Zo staat bij de benzineversies de 2.0X Comfort nu niet meer op stalen velgen, maar op 16-duims lichtmetalen exemplaren. De 2.0XS Luxury, Luxury Plus en Executive krijgen standaard grotere, 17-duims lichtmetalen velgen. De XS-uitvoeringen zijn bovendien standaard voorzien van zaken als een lederen stuurwiel, een lederen versnellingspookknop, elektrisch inklapbare buitenspiegels en een met één drukknop neerklapbare rugleuning van de achterbank. In het geval van de Forester 2.0XS Executive wordt bovendien het in het dashboard geïntegreerde DVD-navigatiesysteem ook in serie ingebouwd met een achteruitrijcamera en een Bluetooth handsfree systeem.
De unieke boxerdieselversies delen ook in de vooruitgang. Zo kenmerken de 2.0D XS Luxury, Luxury Plus, Executive en Executive Navigatie zich door elektrisch inklapbare buitenspiegels en de één drukknops bediening voor het neerklappen van de achterbankleuning. Net als van de benzineversie wordt het topmodel bij de diesels, de 2.0D XS Executive, uitgebreid met een aan het navigatiesysteem gekoppelde achteruitrijcamera en een Bluetooth handsfree systeem.
Ondanks alle modificaties en de rijkere uitrusting, alsmede koersontwikkelingen van de Japanse Yen, heeft Subaru de consumentenprijzen slechts in geringe mate duurder gemaakt. Derhalve loopt het dertien uitvoeringen tellende Forester-gamma van 25.990 euro voor de 2.0X Comfort tot 34.790 euro voor de 2.0D XS Executive. De vanafprijs voor de Forester Boxer Diesel (2.0D X Comfort) bleef met 27.990 euro even aantrekkelijk als voorheen. De vernieuwde Foresters staan ondertussen in de showrooms.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Subaru)
Overzicht leveringsprogramma met consumentenprijzen Subaru Forester modeljaar 2010:
Op 23 juni 1991 won voor het eerste een Japanse auto in de 24 Uren van Le Mans. Het was de Mazda 787B met een rotatieve motor, uitvinding van Felix Wankel. Johnny Herbert, Volker Weidler en Bertrand Gachot die winnaars werden. Ze reden 4.922,81 km tegen 205,333 km/h en hadden twee ronden voorsprong op de tweede. De cilinderinhoud van de rotary-engine bedroeg 4.708 cm3.
Om dit te herdenken samen met de twintigste verjaardag van de legendarische Mazda MX-5 is er op 13 en 14 juni een speciaal "Mazda-kamp" opgezet tegen het Circuit de la Sarthe. Tweehonderd exemplaren van de "world most loved roadster" zoals de Japanners menen, worden daar verwacht. Nu is die Mazda MX-5, destijds in Japan de "Miata" geheten, inderdaad een sportwagen-icoon. Hij werd voor het eerst voorgesteld op de Chicago Motor Show in februari 1989. Nu zijn er meer dan 850.000 exemplaren van verkocht. Op 10 februari van dit jaar werd nog een lichte restyling uitgevoerd. In Le Mans wordt de origineelste Mazda MX-5 uit de tweehonderd bekroond
Wie wil deelnemen aan deze happening kan inschrijven bij de nationale Mazda MX-5 Club of op www.mazda.fr In Frankrijk organiseert Mazda vanaf 31 mei tot 5 juni opnieuw de "Rally des Princesses" in. Die moet een aanloop zijn naar het feest van Le Mans. De prijs voor het Le Mans-event is 100 en daarvoor heb je een gereserveerde plaats voor je persoonlijke icoon, een rally-deelnemersplaat, een jubileum T-shirt, een diner en een ontbijt. Naast natuurlijk de onvervreemdbare "sound" die een etmaal lang van de piste komt. Klagend gezang van zegehongerige motoren. Herdenken dat in 1991 Mazda de zege binnenhapte.(wr)
Opel Insignia ecoFlex sluit aan bij het nieuwe toekomstdenken
Als de zomer begint in juni zijn beeldbuizen en krantenkolommen al volgelopen met de zo goed als zekere triomf van Opel inzake overleven als aangaande de Insignia die de ecoFlex-technologie tot bij de klant brengt. Van de Insignia zijn inmiddels al meer dan 100.000 eenheden besteld, en vorige weekend ritste er zowaar één voor ons in de file. Niet arrogant, wel opgemerkt.
Het ecoFlex-model combineert 160 pk met een verbruik van 5,2 l/100 km en stoot 136 gram van die verfoeilijke koolstofdioxyde uit. Voor het gegeven product dus zéér weinig. Men heeft de koper het plezier gelaten om met 380 Nm te swingen, want met een Europese Auto van het Jaar kan fun nu eenmaal niet worden onderdrukt.(wr)
De Benetton Rallywagen van Thierry Boutsen in De Tijd Netto
In "De Tijd Netto" van zaterdag 23 mei 2009 werd onder hoofdredactie van mevrouw Nadine Bollen bericht over de veiling van twaalf "sportwagens". Het betrof het onder de hamer brengen door de Federale Overheidsdienst Fiancieën van een collectie die een oplichter had vergaard door misbruik van het vertrouwen van rijke klanten. Het pronkstuk uit de collectie bleek de "F1 Benetton Ford" te zijn "waarmee de gewezen Belgische Formule 1-rijder Thierry Boutsen in het Wereldkampioenschap Rally in 1988 de vierde plaats behaalde. Die leverde 96.000 op". Einde citaat. In bijlages zijn er wat fotootjes toegevoegd die maken dat mijn mede-senioren enig onderscheid kunnen zien tussen auto's die tot geheel verschillende families behoren.
Als er zo slordig wordt omgesprongen met de juistheid van informatie waarvan autosportminnende mensen de juiste benamingen kennen, zou dat dan ook gelden voor de andere dingen die in 'De Tijd" en aanverwante publicaties verschijnen ? We zijn overtuigd van niet. Maar de lichtvoetigheid waarmee sommige journalisten omspringen met voor hen mogelijk vreemde dingen zoals F1's en andere zeer goed gereglementeerde vierwielercategorieën geeft bezorgdheid. Op 24 november 2008, toen Brawn als constructeur nog maar embryonaal aanwezig was op de "bühne" schreef een Nederlandstalige Belgische krant dat Honda uit de F1 verdween. Dan één zinnetje: ze werden wereldkampioen bij de mecaniciens..." De jongens zouden het wellicht graag hebben. Ze hebben een hondenleven en werken...ja...dag en nacht.
Zelfs vakbladen ontsnappen er niet aan. Er staan de raarste dingen in. Toegegeven, niet zo erg als ooit letterlijk vertaald verscheen "arbre à cames" die "een-boom-met-knobbels" was geworden. De ingewikkeldheid van een nokkenas die de kleppen al dan niet variabel aandrijft kan een mens op het verkeerde been zetten. Een mens kan ook niet alles weten. Dat bleek ook veertig jaar geleden al. Mijn hoofdredacteur schreef - als ie woest was omdat "den" Antwerp verloren was - in mijn plaats over Formule 1. Letterlijk stond daar "dat Peter Revson's Mc Laren volgend weekend niet zou klaar zijn." Toen ik hem deed opmerken dat Revson in Kyalami tijdens privétesten op 22 maart 1974 was verongelukt..." zei hij het woordelijk "Jongen, je kan niet àlles weten." Het artikel verscheen met de Amerikaan zogezegd nog in levende lijve.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Vakantie Le Mans, champagne, babes and a beautiful noise
Ze noemden sinds mensenheugenis gentlemen's, zonder dat was uitgemaakt of ze dat wel echt waren. Ze waren van de straten gehaald in Frankrijk omdat er teveel doden vielen tijdens de stad-naar-stad-races. Op een gesloten omloop waren ze beter tegen zichzelf beschermd en de toeschouwers ook. Althans was dat de goede bedoeling. Die kwam ook min of meer uit toen een Chenard &Walker in 1923 de eerste "24 Uren van Le Mans" wonnen tegen een gemiddelde van 92,064 km/h. Een vierzitter, met een bache, rechts stuur en een claxon, zo groot als een klaroen, links op de tredeplank. Die was nodig om in de auto te geraken. De motor stond hoog en de cardanas naar de achterwielen liep schuin afwaarts omdat er nog geen hypoïde tandwieloverbrenging bestond. Insiders willen nog wel eens twisten over de "geldigheid" van die eerste editie. Volgens de overlevering bij de ACO is er geen officieel klassement opgemaakt en heeft men alleen om elegantie-redenen de editie op het toen 17,262 km lange circuit aanvaard als "de eerste" 24 Uren van Le Mans uit de geschiedenis.
In 1924 had Bentley daar al aan gesleuteld, zodat de motor lager kon worden gelegd en de auto's al direct sierlijker werden. De blauwe auto (toen nationale kleur voor Frankrijk) werd gereden door Lagache - Léonard Maar nog ver van een "concours d'élegance". Daarvoor moesten we wachten tot de jaren '30 à '38 toen Delahaye met Chaboud - Tremoulet trends en overwinningen in de vooroorlogse jaren begon te zetten. De laatsten die voor WO II wonnen waren Wimille - Veyron in een Bugatti en die reden al 139,781 km/h gemiddeld over het etmaal met zo dicht mogelijk tegen de korste nacht en de langste dag als jaarlijkse datum. In de eerste editie werd Bentley tweede, maar in 1924 wonnen die Britse auto met Duff - Clément tegen het laagste gemiddelde uit de geschiedenis: 86,555 km/h. Bentley zou voor de tweede wereldbrand vijf keer winnen in Le Mans. Toen Bentley onder heerschappij van VW een revival beleefde won het merk nog eens in 2003 met Tom Kristensen (toen aan zijn vijfde zege toe) en Capello en Smith.
Op 13 en 14 juni 2009 worden dus de "24 Uren van Le Mans" gehouden. Op de piste is het de zaak van renstalhouders en coureurs; Daarnaast van het grote publiek dat omzeggens altijd met meer dan 200.000 koppen aanwezig is. Veel eetkraampjes, zo goed als echte restaurants, en échte restaurants van de betere klasse langs de lange gewezen rechte lijn van Hunaudières. Die is nu door twee chicane's in drie "tronçons" verdeeld zodat telkens de topsnelheid niet te hoog oploopt. Voordien werd die 5,5 km lange lijn door de snelste wagens afgelegd in 48" met eens een absolute topsnelheid van 406 km/h door een WM Peugeot. Paul Frère heeft me daarna altijd verteld dat zoiets - aan de hand van de versnellingsbakverhoudingen - niet kon. We zaten altijd schuins naast elkaar en babbelden veel over koetjes en kalfjes uit de autowereld. Natuurlijk ook over die "24 Uren van Le Mans" die hij in 1960 met Olivier Gendebien in een Ferrari won. Ze reden toen 4.217,527 km tegen een gemiddelde van 175,730 km/h.
Jacky Ickx - zesvoudig winnaar van de beroemdste race ter wereld, samen met de 500 Mijlen van Indianapolis, zei ooit dat die "ligne droite" de enige plaats over een ronde was waar je even kon relaxen. "Al zoefde ik tegen bijna 400 km/h langs die restaurants", zo zei hij, "dan kon ik vertellen wat de mensen op hun bord hadden liggen. Uiteraard was die relaxperiode kort en je moest opletten op de tragere auto's op de baan. Dat is één van de grootste gevaarpunten geweest en nu nog. Vooral 's nachts." Jacky Ickx zette een eerste keer zijn naam op de erelijst in 1969 met Jacky Oliver in een Ford GT 40. Niet zozeer dat ze 4.998,000 km aflegden tegen 208,250 km/h was het markante. Wél dat ze een etmaal lang met monument Hans Hermann en zijn veel lichtere Porsche kampten. Niemand kon gaan slapen, zo spannend was het verloop. Aan de eindmeet verschalkte de jonge Ickx de ouwe vos Hermann en versloeg hem met 100 meter verschil na 24 uur !!!
Het smalle lint van La Sarthe werd een jaarlijks trefpunt van eerst autobouwers, dan autofabrieken en tenslotte van heel de industrie. Het werd voor de organiserende Automobile Club de l'Ouest een kunst het reglement zo uit te tekenen dat verschillende technieken zich met elkaar konden meten. Vooral de Japanners zagen in een Le Mans-zege het opperste wat je in autosport kon bereiken. Toyota en Nissan probeerden vergeefs. Maar dan kwam de rotary-engine van Mazda uit Hiroshima in 1991 voor ophef zorgen, zoals ook de eerste zege van Audi met een dieselmotor dat deed. Mocht Audi dit jaar weer winnen dan zou dat de derde opeenvolgende keer zijn dat een direct ingespoten turbodieselmotor in Le Mans zou zegevieren. Directe concurrent om dat te vermijden is Peugeot. De "Leeuw van Sochaux" heeft alles op alles gezet om eveneens met een 908 HDi FAP voor eigen publiek te winnen. Ook verwelkomt Le Mans deze 77ste editie ook de eerste Chinese coureur: Plamen Kralev. Hij zit in de Porsche 997 RSR nummer 75 van het "Endurance Asia Team" en rijdt met Thierry Perrier en Darryl O'Young in de GT2. Om te volgen.
Samengevat zijn er twaalf auto's/ploegen die deze 77ste "24 Uren van Le Mans" kunnen winnen. Voor de start gegeven wordt op zaterdag 13 juni 2009 om 15 uur door Luca Di Montezemolo, is er vanaf maandag 8 juni al iets te doen. Vanaf 14.30 uur tot 18 uur is er op de "PLace des Jacobins" de administratieve afhandeling en technische controle. Dinsdag wordt dat herhaald. Woensdag is er al klank. Vanaf 18 uur tot middernacht is er een vrije training, donderdag van 19 tot 21 uur en dan nog eens van 22 uur tot middernacht. Vrijdag is er de "pitwalk" en de Drivers Parade in het centrum van wat eens een kleine provinciestad was. Zaterdagochtend van 8.30 uur tot 9.15 is er een - nietszeggende, zelfs riskante - warm-up en om 14.22 uur begint de startprocedure. Peugeot, Aston Martin en Audi zullen dan een etmaal in de LMP1 elkaar geen duimbreed willen toegeven. De valstrikken van Le Mans die alleen de grootsten als Jacky Ickx, Tom Kristensen en Henri Pescarolo écht kennen, zullen de teerlingen finaal werpen. Als 's zondags de zon opkomt kan zwalper en sportman zien hoeveel ogen er zijn geworpen.(Tekst en foto's:Walter Rombauts)