MAX VERSTAPPEN MIRAKELMAN IN SPIELBERG, VETTEL OPNIEUW WK-LEIDER
Max Verstappen heeft op de Red Bull Ring in Spielberg met een....Red Bull... de GP van Oostenrijk gewonnen. Voor de ogen van tienduizenden oranjefans. 0ok onder het feliciterend oog van Dieter Maeteschitz, big boss van het succesvolste energiedrankje. De start zat al mee voor de Nederlander, na een licht akkefietje met Kimi Räikkönen, direct achter solied leider Lewis Hamilton. Pole-sitter Valtteri Bottas miste zijn start kompleet. Sebastien Vettel die te zwaar werd bestraft met een gridpenalty van drie plaatsen, reed in de zesde van de éénenzeventig ronden al zesde. De race beloofde spannend te worden omdat ook Daniël Ricciardo (Reb Bull) zich in de spits mengde. Maar tegen Max was geen kruid opgewassen. Het is na Spanje (2016), Maleisië en Mexico (2017 en nu Oostenrijk, de vierde GP-zege van de 20-jarige autocoureur.
Eerlijkheid gebiedt dat pech van anderen hem een handje hielpen. Maar dat is autosport en in weerwil van de nu volgende namen moet worden gezegd dat Max met wereldklasse de hele race onder kontrole had. "In de laatste tien ronden begonnen mijn banden erg te slijten. Kort was ik bezorgd maar Kimi Räikkönen en Sebastien Vettel's hun rubbers waren ok al moe..." commentarieerde de 20-jarige wereldkampioen in spé na de race. In die volgorde gaven op: Hülkenberg (Renault) (18/71 ronden), Bottas (Mercedes), (19/71), Daniël Ricciardo (Red Bull), (54/71) op zijn verjaardag, Brendon Hartley (Toro Rosso) en tenslotte Hamilton (Mercedes) (64/71). Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) werd vijftiende op drie ronden van de winnaar, maar dat kwam omdat de andere vijf hadden opgegeven... Ook vernielde hij al in de eerste ronde zijn voorvleugel door een tik tegen Pierre Gasly. Stoffel's dagen zijn geteld in de F1.
Fernando Alonso bracht dan weer de principiële zelfde Mc Laren (wat niet waar is) via veel zweet en tranen via pseudo-duels met beginners wel op een achtste plaats. Wie vanavond wél champagne krijgt zijn Romain Grosjean en Kevin Magnussen in de Haas-Ferrari. Respectievelijk vierde en vijfde profiteerden zij natuurlijk ook van de technische pech van de giganten. Er moet worden aan toegevoegd dat de Fransman Romain Grosjean zich de hele weekeinde door gunstig onder de aandacht reed. Maar het Amerikaanse team kan zich voor het eerst sinds zijn debuut in de F1 sterk profileren.
Dat deed natuurlijk ook Sebastien Vettel, die het kon harden dat Kimi Räikkönen als tweede mee op het podium kon. De viervoudige Duitse wereldkampioen herovert na een sterke race en de pech van Hamilton opnieuw de leiding in de voorlopige stand om het WK. Meer nog, de Scuderia Ferrari neemt ook de leiding in de constructeurstitel over van Mercedes. Fiatbaas Sergio Marchionne vervloekt alle robotten en technici in zijn bureau dat de hele productie Ferrari's (10.000 dit jaar) al verkocht zijn. D'r hadden er morgen nog bij gekund...Maar passie en vernuft kennen allebei hun grenzen. Dat weet de ceo van het Fiatconcern héél goed. Daarom blijft hij zolang aan. Benieuwd hoe hij terecht met de rode loper eind dit seizoen Kimi Räikkönen zal uitzwaaien. Of misschien toch niet, want de Fin blijft spijkerharde chrono's neerzetten. Wie vervult beter dan "Kimi-de-Zwijger" van gedegen nummer "2" naast Vettel ? (Walter Rombauts/Foto: Renault)
01. Max Verstappen (Red Bull)
02. Kimi Räikkönen (Ferrari)
03. Sebastien Vettel (Ferrari)
04. Romain Grosjean (Haas-Ferrari)
05. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari)
15. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) op drie ronden van de winnaar.
MERCEDES KENDE NATUURLIJK OOK EEN VOOROORLOGSE F1-RACERIJ
nOmdat regerend wereldkampioen Lewis Hamilton straks in de GP van Oostenrijk zijn trainingssnelste ploegmaat Valtteri Bottas zal trachte te verslaan, deed het merk Mercedes me wat mijmeren. Zonder in detail te treden blikken we eens vrijblijvend weer op enkele nostalgische foto's van Mercedes voor WOII. Hitler verplichtte de Duitse constructeurs met een hakenkuis te rijden. Pas lang na WOII werd ingezien dat zoiets in de musea onaangename herinneringen opriep en liet men ze verwijderen. Sommigen echt, of foto's via fotoshop.
In sommige privé-miniatuur-collecties, zoals deze van beroeps-autojournalist Walter Rombauts, zijn ze nog te vinden. Hieronder enkele vrijblijvende Mercedes-renwagens van voor WOII. Nostalgie kunnen we het niet noemen maar "memories" wel. Er is ook een na-oorlogse foto toegevoegd: Juan Manuel Fangio, 25 GP-zeges, 5 x wereldkampioen F1. Zijn eerste loon bij Mercedes bedroeg, nadat hij in 1951 al wereldkampioen was, omgerekend naar nu: €1500.
Sebastien Vettel en Lewis Hamilton, één van de twee zal dit jaar de vijf titels van de grootste autocoureur ooit evenaren. Vetteldie de derde trainingstijd reed gaat drie plaatsen terug op de startgrid als straf voor het hinderen (sic) van Carlos Sainz (Renault). Die moest door Vettel's "onstuimig" maneuver wat van de baan afwijken. Het kan hem straks in de GP van Oostenrijk kostbare punten doen verliezen tegenover Hamilton. De steward's onder oppercommando van Derek Warwick in Spielberg zijn ongenadig. Toch zeker voor ze rijkelijk hebben getafeld. (wr/Foto's: met toestemming van Daimler-Benz)
VETTEL - FERRARI - SNELST IN FP3, LAATSTE SPRONG NAAR MOGELIJKE POLE
Er is gevlamd op de Red Bull Ring in Oostenrijk. Door letterlijk iedereen. Zelfs Romain Grosjean (Haas) deed van zich spreken. Ook Mx Verstappen opnieuw. Maar dat was dan weer om te melden dat een tweede wagenvloer naar de bliksem was. Op de curbstone's die in Spielberg zo venijnig zijn...Ook de triangels van de voorwielophanging waren geraakt. Werk voor de mecaniciens vanmiddag om de Red Bull klaar te krijgen tegen de kwalificaties. Om precies negen minuten voordat de FP3 ten einde was, zette Max Verstappen de Red Bull aan de kant. "Niets werkt nog...", was het lakonieke commentaar van de Nederlander.
Eén minuut voor het einde moest ook Charles Leclerc zijn Sauber met motorpech aan de kant zetten. Maar de Monegask had zich daarvoor weer héél positief in de kijker gereden. Hij reed snel maar zuiver, niet als een wildeman zoals Verstappen. Ook weeral helemaal op het einde ontfutselde hij Lewis en Valtteri hun snelste chrono's en zette zich aan het hoofd van de tabellen. Een schril contrast met Stoffel Vandoorne die zich ziet beginnen aan de kwalificaties vanaf de achttiende plaats. Renault liet een rumoer rondgaan dat ze voor de "qualif's" een "party mode" hadden. Met een simpele druk op de knop zou 15 pk meer worden afgeroepen. Het werd weggelachen.(Walter Rombauts/Foto':Fiat, Renault en Mercedes)
BOTTAS - MERCEDES - HOUDT HAMILTON ACHTER ZICH VOOR POLE
De Fin Valtteri Bottas heeft in zijn Mercedes ploegmaat Lewis Hamilton nipt achter zich weten te houden in de kwalificaties. Voor morgen blijkt de hiärchie er bij de start alvast zo uit te zien: Mercedes, Ferrari, Red Bull. Dan volgt de rest. Maar in die restanten bevindt zich dit keer - eindelijk - uiterst positief met een zesde tijd de Fransman Romain Grosjean (Haas-Ferrari). Misschien omdat de Monegask Charles Leclerc zo bekletoond wordt in die Sauber, dat Romain de tijd gekomen acht minder fouten te maken. Charles Leclerc, die genoemd wordt in verband met vervanging van Kimi Räikkönen voor 2019, gaat morgen wel vijf plaatsen terug op de stargrid omdat de versnellingsbak van de Sauber is gewisseld.
Valtteri Bottas herhaalde zijn prestatie van vorig jaar in Spielberg, met name de "pole". Vorig jaar was hij ook winnaar. De wens om dat morgen over te doen is groot. Maar d'r loert Lewis Hamilton die WK-punten wil happen. Met "Seb" zal worden uitgemaakt wie van beiden zich opvolger van Juan Manuel Fangio zal mogen noemen na een zwaar seizoen van 21 races. Een vijfde wereldtitel is niet niks. Daar is Max Verstappen nog een eind van af, al zal hij morgen in het Red Bull Ring theater zeker geen figurantenrol spelen.
We hopen dat voor Stoffel Vandoorne ook. De slippendragers van de autoindustrie - zij noemen zichzelf ook wel autojournalisten maar zijn meestal ambtenaren, leraars of bijklussers voor een sandwich - zijn niet bij machte een industriële Belgische macht te vormen om de bekwame Stoffel Vandoorne een échte steun in de rug te geven. Kan de Belgische grootindustrie niet echt bijspringen om een fijne man op te waarderen.
De tijd dat Thierry Boutsen op een tapijt van Depoortere uit West-Vlaanderen op de stargrid stond is voorbij. Maar niet echt vergeten. Racing for Belgium bestond, nietwaar Daniël Herregods ? De Belgian Racing Press Club met medestichter Christian de Baré was een feit en hielp o.a. Eric Van de Poele aan een stuur waarmee hij vele internationale zege's behaalde. Waarom kunnen onze noorderburen voor Max wat wij, Oude Belgen, niet meer kunnen opbrengen.
Of alleen maar voor de Rode Duivels die meesal zwartgeblakerd zijn van het luxevuur dat voetbal is. Neen, de tijd dat wij de Dappersten onder alle Galliërs waren is voorbij. Met lede ogen zien we de teloorgang van ons Belgisch autopatrimonium aan. "For a few dollars more", zoals vaders bij Mc Laren klaar staan voor zoonlief. Morgen is het de GP van Oostenrijk, het land dat drievoudig wereldkampioen, levend icoon Niki Lauda, heeft voortgebracht. Morgen staat hij in de Mercedes-stand als adviseur, niet-betitelde baas. Op Spielberg. Maar als je zijn gedachten kon lezen zou daarin verschijnen "Es wär nicht nür Spielerei. Das ist autorennen nicht." Ook voor Stoffel Vandoorne niet. (Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
HAMILTON, BOTTAS, MERCEDES-MONOPOLIE IN OOSTENRIJK
Een crash van Pierre Gasly die zijn linkerophanging aan diggelen zag gaan, was zowat de enige "attractie" op de Red Bull Ring in Oostenrijk. Voor de rest reden Lewis Hamilton en Valtteri Bottas treintje in hun Mercedessen die nu wel een monopolie schijnen te hebben. Sebastien Vettel (Ferrari) wordt begrijpelijk moedeloos van, en met hem ook Daniël Ricciardo en Max Verstappen in de Red Bull's. Overigens begint het erop te gelijken dat de F1 niet meer smaakmakend is.
Stoffel Vandoorne scoorde nu eens tiende, maar wat betekent dat in een F1-leven. Een leven dat zou moeten gevuld zijn met de ene knaller na de andere. Lees:prestatie, zoals in zijn vorige disciplines. Viervoudig wereldkampioen Lewis Hamilton lacht in zijn vuistje. Morgenochtend is er de FP3 en dan de kwalificaties. Zes piloten komen voor de pole in aanmerking. De rest "is the best of the rest" zoals men hoort en leest. Beschamend. Alleen de Monegask Chales Leclerc in de Sauber, of een super-Vettel kunnen het plaatje voor zondag nog kleuren.(Walter Rombauts)
HAMILTON ONDER EIGEN RECORD OP RED BULL RING IN SPIELBERG
Max Verstappen zette de dans in met de Red Bull en klokte een eerste snelle tijd. Maar regerend kampioen Lewis Hamilton ging al vlug onder zijn eigen tijd van vorig jaar, bekvechtend met ploegmaat Valtteri Bottas. Diens Mercedes was nu ook super ge-updated en bovendien won de Fin hier vorig jaar de GP van Oostenrijk. Bij het uitrijden van de pits raakte de linkervleugel van Stoffel Vandoorne's Mc Laren, maar Sebastien Vettel kon op tijd remmen om erger te voorkomen. De stewards stelden een onderzoek in. Ook een manier om in het nieuws te komen natuurlijk. Voor de man uit Rumbeke althans. Viervoudig wereldkampioen vloog in allerijl verder naar een vierde plaats na Max Verstappen. Al bij al een andermaal saaie FP1. De tweede is voorzien om 15.00 uur en iedereen wenst van harte dat er meer brio op de piste komt. (Walter Rombauts)
PORSCHE MET TIMO BERNHARD BREEKT 35 JAAR OUD RECORD OP DE NORDSCHLEIFE
De Duitser Timo Bernhard heeft met een Porsche 919 Hybrid Evo met 5'19"550 het 35 jaar oude record gebroken op de Nürburgring-Nordschleife. Dat is tegen een gemiddelde snelheid van 234,3 km/h !!! voor wie de Nürburgring een beetje kent zal dit gemiddelde tot de verbeelding spreken...
Op 28 mei 1983 reed de betreurde Stefan Bellof de 20,8 km lange "groene hel" in 6'11"130. Dit in een Porsche 956 C. De Duitser kwam om het leven tijdens de 1000 km van Francorchamps in 1985 in de bocht van l'Eau Rouge. Jacky Ickx had hem even ervoor nog teken gedaan even te wachten met dat inhaalmaneuver omdat aan de buitenkant daar inhalen niet kan. De Porsche 919 Hybrid die tweemaal de 24 Uren van Le Mans won is een evolutie. Timo Bernhard is 37 en getrouw fabriekspiloot bij Porsche (Walter Rombauts/Foto's:Porsche)
BELGISCHE-EN NEDERLANDSE FORD FIESTA'S SPRINTEN IN ZOLDER
In het kader van de Zolder Superprix nu zaterdag 30 juni en zondag 1 juli rijden ongeveer veertig identieke Ford Fiesta's ST-Line in Cup-uitvoering tegen elkaar. Met de Ford Fiesta Sprint Cup werd een passend antwoord gevonden op de vraag naar een betaalbaar sprintkampioenschap in de Lage Landen. Naar verluidt zou de Nederlander Dick Van Elk de sterke man achter deze nieuwe Cup zijn. Principieel kopen de Fordealers een auto aan en zetten daarop al dan niet talentvolle piloten in. Een overzicht van het ontstaan, de filosofie erachter en het concrete autoconcept vatten we in verdere korte bijdragen samen. Wel al wat fotootjes als smaakmakers voor overmorgen in Zolder.(wr)