TOYOTA LEIDT, ALPINE MAAKT LICHTE REMONTE IN LE MANS
Mensen en machines worden moe in Le Mans. Toyota voert nog steeds de leiding met twee hypercars. Alpine lijkt gestadig te remonteren, maar de Japanse wagens bijsnorren is wellicht een - Franse - droom. Voor het licht werd blokkeerde een wiel van Kamui Kobayashi's Toyota en ging de Japanner tegen hoge snelheid even rechtdoor, maar redde het zonder schade aan de auto. Om 16 uur worden deze 89ste 24 Uren van Le Mans afgevlagd.(wr)
Le Mans - Om 06.00 uur vanochtend reden de twee Toyota's Hypercars in dezelfde ronde aan de leiding in de 24 Uren van Le Mans. Hoewel ze kort na de start gisteren allebei op een natte baan in de fout gingen, herstelden ze vlug de situatie tegenover hun Franse rivaal Alpine. Het herboren merk liet dan weer in de lange nachtelijke uren steken vallen. Daardoor mag worden verwacht dat de Japanse wagens deze namiddag om 16 uur als winnaars over de eindstreep zullen rijden. Er was/is veel volk in en rond de omloop, gemaskerd, maar gelukkig ongewapend. Aangenaam kan je de covidsituatie niet noemen want om de vijftig meter, soms bijna bij iedere stap, moet je je vaccinatiebewijs tonen en er is geen pardon indien dit niet kan. Het is dan gewoon "exit".
Jacky Ickx (76) is er uiteraard als ambassadeur van de hele wereldautosport aanwezig en ik had een leuke babbel met hem over zijn debuutjaren toen hij nog met een BMW 700 van betreurd automonument Jacques J. de Clippel zijn eerste klimkoers reed. "Waar ik meteen ook mijn eerste accident had..." mijmerde de man die zes keer de 24 Uren van Le Mans won. Hij drukte zijn stempel voor eeuwig op de race door in 1969 gewoon bij de start te wachten tot iedereen naar zijn wagen was gelopen vanaf de overkant van de piste, om dan doodgemoedereerd naar zijn Ford GT40 te stappen, gordels aan te doen en weg te rijden. Jacky Ickx won dat jaar op een ongeziene wijze van de Duitser Hans Hermann in een Porsche die puur praktisch en theoretische de betere wagen van de twee was. Deze namiddag kennen we de winnaars van een nieuwe "24 Uren", deze van de hypercars met op kop Toyota, dan Alpine en Peugeot dat in 2022 zal volgen en Porsche wellicht in 2023. (Walter Rombauts)
ALPINE WIL ALONSO BLIJVEND IN HET WEC MET IN 2022 EN 2023
Le Mans. - Eerstdaags zal bij Alpine worden beslist of zij ook een hypercar zullen bouwen om in de 24 Uren van Le Mans nog eens te winnen. Daarbij is er met de Spanjaard Fernando Alonso al gesproken over zijn permanente deelname aan het World Endurance Championship (WEC) voor de twee volgende jaren. De tweevoudige wereldkampioen ziet het einde van zijn F1-loopbaan naderen en zou dan een verdere aktiviteit kunnen voortzetten bij Alpine. De wereldkampioen 2005 - 2006 won éénmaal de legendarische etmaalrace in La Sarthe met Toyota. De Alpine A480 die nu vandaag start in Le Mans is eigenlijk een verbeterde LMP2 die evenwel even goed in aanmerking komt voor de eindzege tegenover superfavorieten Toyota en de Amerikaanse nieuwkomer Glickenhauser. Om 16 uur deze namiddag wordt de start gegeven van de race. (wr)