NEUVILLE CRASHT TERWIJL EEN WERELDTITEL VOOR HYUNDAI SUDDERT.
Wereldkampioen én Fransman Sebastien Ogier, de nagel van de doodskist van Sebastien Loeb, heeft de Rally van Mexico 2015 gewonnen. Bravo. Onze landgenoot Thierry Neuville maakte een slechte beurt door een nogal serieuze crash. Hij stond op de tweede plaats in het WK Rally en zal nu wat geduld moeten oefenen om een wereldtitel te realiseren. Thierry Neuville die liever Duits dan wat anders praat is de ster-coureur van het Koreaanse merk Hyundai. Hij rijdt een sublieme i20 van het gelijknamige merk. In Mexico finishte Thierry achtste. Onbeduidend. Wat belangrijk is, is het feit dat de "Oostkantonner" in ons België het zeer kwalitatieve merk Hyundai in de spitst plaatst van de meest veeleisende sport in de wereld-officiële autodisciplines van de FIA-reeks: het miskende, onderkende WK Rally.
Mocht ik - simpele geest W zijn - ik zou Thierry aanklampen alsof hij de laatste kramp zou zijn in het springen in een hopeloze afgrond. Het is nu net anders. Neuville is JONG. Ik leg daarop de nadruk omdat versleten gasten als Freddy Loix e.d., met zéér uitzonderlijke vermelding van een Patrick Snijers. De rest is versleten, Patrick Snijers is één van de drie Groten, met hem Robert Droogmans en Marc Duez. Gilbert Staepelare hield hen vooor terecht voor "De Drie Musketiers". Rallykenner bij uitstek, Marc Martens zaliger sinds vorig jaar en collega-concurrent heeft dat als een meesterlijke boek in de rekken doen liggen.
Overigens voor de jongeren onder ons (Tintin mag je lezen tot 77, dus voor mij nog zeven jaar). Als Princen recent nog een Belgische rally won in het gelijknamige kampioenschap, tja, da's koersen rond de kerktoren. Overigens dat met terechte reden stilaan wordt verboden. Als Princen wint is dat omdat geld regeert. In het WK Rally is dat verwaarloosbaar. Hyundai is geen achterbakse verkoper van auto's. Integendeel, kwaliteit kwelt de concurrentie. In hun verre onderhandelingen kruisen de degens zich niet volgens "brugpensioenen", maar wel over leefbaarheid en leefkwaliteit van hun bevolking. Gunstig is dat geen religie-theorie is ingemengd. Al blijft voorlopig het bestaan van Noord- en Zuid Korea een feit. Maar tijd brengt raad. Misschien ook verstand.
Zij hebben trouwens de enige achttraps automaat in hun gamma, die niemand anders kan aanbieden. Tenzij het PR-management van Nissan aanvoert dat zij een "CVT" -Continu Variabele Continu Transmissie - in hun ook kwalitatief gamma hebben. De gebroeders DAF (van Doorne, uitgelachen door de wereld met de auto DAF) is wel kunnen worden verbeterd, maar nooit in essentie overtroffen. De Continu Variabele Transimissie is een - ondertussen - 200 jaar oude industriële transmissie waarmee de arbeiders aan de productieband ongemerkt harder of trager hun taken uitvoerden, alosf het robots gold, uitvoerdde. Dader van deze toepassing in de auto-industrie is Felix Wankel, zaliger natuurlijk. Maar daarover een ander verhaal. Nissan scoort er wel mee, want ze hebben de modernste in huis...
De even achtbare als bescheiden Thierry Neuville, hoeft gewoon even goed te onderhandelen met werkgever Hyundai en dan wordt een wereldtitel mogelijk wel eens realiteit. "Sjacheren" moet worden vermeden. De jongeman heeft zoveel pijlen op zijn boog dat hij gelijk waar terecht kan. Maar als ik simpele geest als Walter's Auto Cahiers mag vragen om - als het kan - via ook het Belgisch gedegen mangement invloeden te laten gelden, dat dan niet te laten. Ondergetekende heeft besloten binnen 1057 dagen bewust de fascinerende autowereld - ook die zonder cadeau's als dure horloge's, champagne-serviezen en andere ski-vakanties - vaarwel te zeggen.
Zonder Hyundai uit het oog te verliezen. Want die wachten maar eventjes op die onwaarschijnlijk echte mens Thierry Neuville om de Koreaanse naam bijgeschreven te zien op het WK...2016 ? Overigens hebben mijn tentakels - en niet zoals mijn testikels mijn "thuiskrant" GVA destijds vermeldde - waargenomen dat men jong gemotiveerd talent in dienst neemt. Hyundai heeft een wereldtitel in petto. Ook al maakt die Neuville eens brokken.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Hyundai)
WAAROM - BIJVOORBEELD - INDIANAPOLIS NIET IN HET WK F1 KAN
Binnen een week begint het 65ste Wereldkampioenschap Formule 1. Het is sinds 1950 officieel ingesteld en Sliverstone geniet de theoretische eer de eerste GP van het WK F1 te hebben mogen organiseren. In de praktijk was er eerder een F1 race in Pau, en als we de geschiedenis tot op het bot betwisten heeft de "Automobile Club de l'Ouest" ACO en sinds 1923 organosator van de 24 Uren van Le Mans in 1906 de eerste GP georganiseerd. In het departement La Sarthe, het Mekka van iedere écht geïnfecteerde koersauto-zieke. Overigens is La Sarthe, met Le Mans als middelpunt, het uitgangspunt naar de meest fascinerende, vaak niet zonnige, regionen van Frankrijk, Bretagne, Noirmoutier, Le Vendée...La Rochelle met zijn ongekend, miskend automuseum waar zelfs de meest autoverziekten zich de laatste haren uit het getergde hoofd trekken.
Na de Eerste Wereldoorlog werd de industriële wereldconfrontatie van de automobiel duidelijk. Embryonaal groeide een wereldkampioenschap, met GP's al dan niet professioneel ondersteund die omstreks 1938 een gestalte kreeg, maar onderbroken werd door alweer waanzin: de Tweede Wereldoorlog ! Een wereldkampioenschap bleef in de pan sudderen. Tenslotte ontstond het ! Zoals gezegd in 1950. En sinds 1911 werden de "500 Mijlen van Indianapolis" gereden. Toen al werden Europese constructeurs zoals Peugeot, Delage en Mercedes naar de "brickyard" gelokt om in een ongenadige race - 850 km plankgas - de kwaliteit van hun producten te bewijzen.
Het Wereldkampioenschap van de Constructeurs werd pas ingesteld in het Belgisch Wereldtentoonstellingsjaar 1958. Het eerste werd gewonnen door "Vanwall", een ontieglijk mooie racewagen - nog wel motor voorin en coureur en benzinetank in het kruispunt van het diagonaal van het aspunt van de vier wielen. In de "plaatsing van het zwaartepunt tussen de vier wielen werd toen ook - mechanisch - bepaald dat de auto eerder overstuur - dan wel onderstuurd - zou zijn... Een jaar later zou de legendarische Brit John Cooper met een Climax-motor aan boord daar verandering in brengen. Vanaf toen zocht iedereen de "mid-rear-engine" op. Ferrari heeft er lang over gedaan om met dat concept een titel als constructeur te veroveren (1961). De eigenaar van Vanwall was de industrieel Tony Vandervell die...Stirling Moss, Lewis Evans, Tony Brooks en Peter Collins tewerk stelde...
Nu kwam het WK F1 echt op de proppen met op 30 mei 1950 echt de "500 Mijlen van Indianapolis" in Amerika. Afgezien van het feit dat de verplaatsing kostelijk was, waren de F1-motoren ook niet geconcipieerd om zo lang plangas te rijden...Ook al stopte de race na zo'n 500 km omwille van de regen, de Amerikaan Faulkner in een "Grand Piston" werd als winnaar afgevlagd. In de tweeëntwintig geklasseerden kwam in de eerste vijf geen enkele niet-Amerikaan voor. De FIA in Parijs - waarschijnlijk bij Maxime's achter de hoek, verslikte zich in een kreeftenschaar...Toch stond op 29 mei 1951 de race weer op de kalender, met dezelfde afloop: winnaar Nalon, met een "Purelube" (vrij vertaald "doorgesmeerd...). Onder de acht geklasseerden toen, weer geen enkele niet-Yankee. Bij Maxime's en in de Lido op de Champs Elysées werd overleg gepleegd. Geen enkel Brits team leek dit aan te kunnen. (n.v.v.Walter:later zou en zekere Bernie E.) daar verandering in brengen.
In 1960 voerde de FIA de 500 Mijlen van Indianapolis van de WK-kalender af. Om begrijpelijke redenen. De concepten van de auto's waren zo verschillend dat er geen vergelijk mogelijk was. Veel later zouden Graham Hill, Jim Clark en Colin Chapman, daar nog verandering in brengen. Maar eerst en vooral was het duidelijk dat de op koppel afgestemde Amerikaanse V8's de lange afstand volgas aankonden. De eerder op vermogen gefixeerde motoren in de F1 waren geconcipieerd voor races van bruutweg gezegd 300 à 350 km. Maximum koppel en maximum vermogen werden ook toen wel eens door de knapste ingenieurs door elkaar gehaald.
De scheiding was dus een feit. Tot natuurlijk Chapman, Graham Hill en Jim Clark - als losstaand geheel van het WK F1 - daar verandering in brachten. Dat luik komt straks of is het onderwerpe van een aparte bijdrage. De FIA en haar gereputeerde WK was een last van de schouders gelicht. De reglementeringen kwamen en gingen, maar één ding werd duidelijk: racemotoren konden niet zo lang op maximum regime stand houden. (nu is dat veranderd) en dus moest een tovermiddel worden gevonden om te voorkomen dat de peperdure krachtbronnen in rook opgingen. Het antwoord was simpel. Bij een goed glas Margaux, het mocht dan een Château Kirian of Siran zijn, de afstanden waarop de motoren op hun hoogste regime moesten draaien, moesten korter worden. Dus chicane's, zoals de lange rechte lijn van Hunaudières in Le Mans (5,5 km) door twee chicanes in drie is verdeeld. Menselijke veiligheid zat er ook in. Vooral nadat een Peugeot WM tegen 406 k/h door de rijkswacht werd geflitst.
Maar motoren die bijna één minuut of toch 48" vollast moesten draaien dat zagen vele ingenieurs over 24 Uren niet meer zitten. Dus werd aan hun wensen tegemoet gekomen. Momenteel ziet men een F1-bolide tegen 18.000 t/m tegen 315 à 320 voorbijflitsen. Maar voor enkele seconden per ronde. Dan trapt de piloot de rembeugels in. En daarin schuilt een - technisch geheim -. Zoals is geweten kan een geheim alleen worden gedeeld door degenen die het ook kennen. De torsiekrachten die bij op- of terugschakelen door de krukas moeten worden opgevangen, zijn een kopzorg. Slechts weinige krukasbouwers zijn in staat aan dat lastenboek te voldoen. Ik heb een vriend, Cor Nuyts in Zandvliet, die dat kan. Door mijn vechtscheidingen kan ik hem hier niet in beeld brengen.
Maar top-ingenieur Bernard Dudot ("vader van de V10") van Renault vertelde me ooit dat een zekere firma Chambon bij machte is om rond dat probleem iedereen te biechten te laten komen. "Als je van 18.000 t/m naar een haarspeld die moeten nemen met 5000 t/m, dan is wat zich afspeelt in het motorcarter, lees: de krukas, een waar Shakespearedrama. De wring- en torsiekrachten zijn enorm. Dus heel concreet gezegd, hoe korter de motor is, hoe gunstiger dat die tegenstrijdige wervelingen uitvallen. In Indianapolis gaan rijden heeft dus geen zin. Dat is voor de Amerikanen." "Oval Racing". Onze Didier Theys heeft het meegemaakt. Dat is millimeterwerk en alleen spelen met het gaspedaal. Iets lossen voor de banking en "flatout" bij het uitkomen van één van de vier bochten is een subtiel spel.
De meeste F1-coureurs zouden hier falen. Dus blijft ieder liever op zijn terrein. Maar hoe Jim Clark en Graham, naast de heroïsche coureurs het voor de Eerste Wereldbrand hebben gefixed vertel ik héél binnenkort. De echte reden schuilt dus in een mechanische impotentie tussen de twee reglementen. Buiten Phil Hill, Ritchie Ginther en Mario Andretti is er van over de Oceaan nooit een repliek geweest in "onze" F1. Om al die redenen is het onmogelijk een 500 Mijlen van Indianapolis opnieuw op de kalender van de F1 te zetten. "Un Grand Complet", la F1 et en plus les 24 Heures du Mans." Jacky Ickx zou er aan toevoegen "en dan nog Parijs-Dakar winnen". Als veelzijdig kampioen zijn de woorden van de nu 70-jarige Jacky Ickx natuurlijk veel omvattender dan wat Walter's Auto Cahier's hiermee bedoeld. We trekken ons dus terug in terechte bescheidenheid.(Tekst en foto's:Walter Rombauts)
HONDA MET VIJF CIVICS IN START WTTC IN ARGENTINIË
Dit weekeinde begint het "World Touring Cars Championship" op de 4,8 km lange "Autodromo Termal de Rio, zo'n 1200 km noord-west van de hoofdstad Buenos Aires. Honda zet vijf Civics in. Ze worden bestuurd door de "ouwe vossen-die-je-geen-streken-moet-leren..." als daar zijn de ex-F1-coureurs Gabriele Tarquini uit Italië en de Portugees Tiago Monteiro. Ze zijn de favorieten voor die seizoen dat 24 races telt, onderverdeeld in 12 evenement. Ze moeten in hun reizen door Marokko, Europa, Japan, China, Thailand en Qatar wel rekening houden met de jonge welpen als Norbert Michelisz en Dusan Borkovic die zege-hongerig zijn.
Andere merken vinden het niet de moeite hun coureurs als pionnen op een wereld-industriëel schaakbord naar voor te schuiven. Wellicht hebben ze het drukker of de rokjes van de glamourgirls op het Salon van Genève dat morgen begint, of die rokjes als dan niet tien centimeter langer of korter moeten zijn. Fun is strafbaar zo lijkt het wel zijn geworden. Tijd dus om de Aarde te verlaten en intrek te nemen, ergens laat ons zeggen, op Venus... Actie: Alonso hersenschudding én koppig, WTTC al bij aantrekkelijk en Genève - het Salon dan - tja, wie kan het mensen kwalijk nemen dat ze het goed hebben...? Jaloersheid is een kwalijke gave. Om het over Honda en hun fabuleuze Civics te hebben.(wr)
FERNANDO ALONSO OP MEDISCH ADVIES NIET AAN DE START IN AUSTRALIË
Zondag over acht dagen begint het wereldkampioenschap Formule 1 2015. De klap die de Spanjaard Fernando Alonso te verduren kreeg in Barcelona moet erger zijn geweest dan gedacht. Hij ging tegen 223 km/h uit de baan en was een korte poos bewusteloos. Hij verbleef drie dagen in het hospitaal. De tweevoudige wereldkampioen komt omwille van medisch advies niet aan de start in de GP van Australië op 15 maart in het Albertpark in Melbourne.
Dat is ook een zware dobber voor Mc Laren die met de nieuwe Hondamotor uitpakt. Wie naast Jenson Button de tweede auto gaat rijden is een vraagteken. De naam van "onze" Stoffel Van Doorne is ook al gevallen, maar niets terzake is definitief beslist... Nu vandaag is de knoop doorgehakt dat de jonge Deen Kevin Magnussen, zoon van coureur Jan Magnussen, aan de start zal staan op 15 maart. Dit voorval krijgt een staartje.
Een ferme hersenschudding kan het wel zijn geweest. Maar toch, Fernando Alonso, azend op een derde wereldtitel, is gewoonweg slecht gezind. Iedereen bij Mc Laren had van die hypergesofistikeerde Hondamotor meer "swung" verwacht. Als het vertrouwen een knauw krijgt is het een gevaarlijk seizoenbegin. Overigens ziet Alonso ook dat de jonge gasten, Max Verstappen, Stoffel Van Doorne, Carlos Sainz en andere Ericsson's om van Ricciardo nog niet te spreken, staan te drummen om hun eerste GP of zelfs WK te winnen.
Het is te stil rond Alonso om sport-politiek correct te zijn. Een confrontatie Whitmarsh, Dennis, Alonso, Honda ? Het kan, maar niemand is ermee gebaat. Niet één van de betrokken partijen kan in de categorie "doetjes" worden gecatalogeerd. Gewoon in herinnering brengen hoe Alonso onder "safety car" de GP van Singapore won, nadat Nelson Piquet jr. "op bevel" van Flavio Briatore de Renault tegen 160 km/h in de muur zette.
Waardoor de safety car kon uitrukken tot aan de finish en Alonso niet meer kon worden bedreigd. Geen fantasie, neen, heus echt gebeurd. Piquet's jr F1-carrière aan diggelen, Flavio Briatore voor altijd uitgespuwd uit de F1. Het pikante detail eraan is dat degenen die hem "uitspuwden", terugdrongen naar zijn disco's, yachten en glamourgirls, hadden/hebben ook allemaal boter op het hoofd... Daarom is de stilte te snijden. (Walter Rombauts)