HAMILTON WINT GP VAN BRAZILIË, NADERT TOT OP 14 PUNTEN VERSTAPPEN IN WK-STAND
Max Verstappen heeft in de start van de GP van Brazilië "polesitter" Valtteri Bottas in de eerste bocht al naar de tweede plaats verwezen. Maar... regerend wereldkampioen Lewis Hamilton die door zijn gridstraf vanop de tiende plaats moest starten was in de kortste keren op de derde positie. Met een ploegmaat Valtteri Bottas die hem vriendelijk groetend voorbij liet. Sergio Perez in de tweede Red Bull hield redelijk stand maar moest ook het bijltje erbij neerleggen en een gebeten en verbeten Lewis Hamilton voor laten rijden. Vanaf dan ging de Brit op jacht naar Max Verstappen.
Bandenwissels zorgden even voor wisseling van leider, maar Max Verstappen leek toch resoluut naar een zege te rijden. Vanaf een laatste wissel voor Hamilton met harde rubbers, net als Max overigens, ontketende de zevenvoudige wereldkampioen Hamilton alle duivels en naderde hij op WK-leider Max Verstappen. Het moet gezegd dat de fonkelnieuwe motor - zijn vijfde dit seizoen - duidelijk hielp om de Limburger zijn voorsprong af te bouwen. Uiteindelijk "vloog" Lewis Hamilton Max Verstappen voorbij. Deze kreeg nog een zwart/wit-geblokte vlag als waarschuwing voor zigzaggend rijden op een recht stuk...dat waar Hamilton hem voorbij zou gaan. In laatste instantie werd de Mexicaan Sergio Perez nog op softs gezet om die ene snelste ronde te rijden. Met 1'11"010 pikte de Red Bullrijder één WK-punt af van Lewis Hamilton.
Met nog drie races te gaan staat Max Verstappen met 332,5 punten nog eerst in de voorlopige WK-stand, gevolgd door Lewis Hamilton met 318,5. Gesteld dat aan het eind van het seizoen beiden met gelijke punten zouden staan, dan wint Max Verstappen door met negen GP-zeges Hamilton te overtroeven. Maar zover zijn we nog niet. Eerst is er volgende week de GP van Qatar, dan Saudi Arabië en tot slot de GP van Abu Dhabi. Volgend jaar komen er bij deze 21 races nog twee bij zodat we 23 GP's hebben. Nooit eerder gezien in de F1 die in 2022 overigens een geheel nieuw tijdperk ingaat en met 2021 er een historisch sinds 1950 afsluit. (Walter Rombauts)
De uitlag van de GP van Brazilië in de Autodromo José Carlos Pace in Interlagos (Sao Paulo)
1. Lewis Hamilton (Mercedes W12) 305,939 km in 1 uur 32'22"851 (198 km/h gemiddeld)
2. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1 uur 32'33"347
BOTTAS WINT SPRINTRACE, VERSTAPPEN WINT 2 WK-PUNTEN EN HAMILTON VIJFDE
Valtteri Bottas nam de beste start op softs en bleef alle vierëntwintig ronden aan de leiding voor Max Verstappen. Die had het voordeel van mediums, maar verkoos toch genoegen te nemen met de 2 WK punten die bij zijn totaal komen. Hij telt nu 21 eenheden voorsprong op Lewis Hamilton die, laatst vertrokken het tot de vijfde plaats bracht. Morgen start Valtteri Bottas in de Mercedes W12 in pole, laat ons zeggen de echte "pole" voor de GP van Brazilië F1. Of de sprintraces een meerwaarde brengen blijft een punt van discussie zelfs tussen insiders. Max Verstappen heeft uit dit duel met Hamilton alvast geleerd dat je in een ouderwets "parc fermé" van gelijk wiens auto afblijft. Het heeft de Limburger alvast een boete (althans Red Bull) opgeleverd van €50.000 ! Morgen is er de GP van Brazilië waarin Lewis Hamilton zijn kansen op een achtste wereldtitel maximaal zal verdedigen. (wr)
ALONSO - ALPINE - HOUDT VERSTAPPEN ACHTER ZICH IN FP2 IN BRAZILIË
Terwijl de FIA de betwiste achtervleugel van de Mercedes W12 van Hamilton nog in bewaarheid hield, kreeg de zevenvoudige wereldkampioen natuurlijk een andere om te kunnen deelnemen aan de tweede vrije trainingen van de GP van Brazilië. Die in feite zonder waarde zijn. De coureurs trachten wat racetempo te simuleren, maar alle gedachten staan feitelijk op de Sprintrace van vanavond, de derde van het seizoen. De eerste krijgt 3 punten, de tweede 2 en de derde 1. Tot op dit ogenblik heeft Max Verstappen van geen sanctie gehoord en dus vetrekt hij in de Sprintrace op kop. Lewis Hamilton, die op de zesde plaats zou starten riskeert helemaal achteraan, misschien zelfs vanuit de pits, te starten. De vraag is of de wereldtitel nog "proper" kan worden gespeeld.
In de FP2 deze namiddag finishte hij vijfde. In welke richting men ook denkt zijn de 1'12"741 in ieder opzicht waardeloos. Knap wek van Fernando Alonso in de Alpine, die - met toestemming van de man die zich al nummer 1 noemt - in 1'11"236 de snelste tijd op de tabellen zette. Straks, de sprintkoers die de startorde van de GP zondag bepaalt. En nog veel geouwehoer over de achtervleugel van die Mercedes W12. Er zit een gevaarlijk addertje onder de sportcommissarissen. Je hebt er flexibele, verstandige, domme en machtswellustelingen. In dit stadium van het WK F1 kunnen die laatste gevaarlijk zijn. In een blauw FIA-hemd denken ze boven de wet te staan... (Walter Rombauts)
HAMILTON ERUIT, OF OOK VERSTAPPEN ? MICRONS ZOEKEN IN DRS OP LAAG WATER
Na een kwalificatie gaan de auto's in wat sinds mensenheugenis het "Parc Fermé" in. Vanaf dat ogenblik mag niemand - behalve FIA gemachtigden - de bolides ook maar aanraken. De Internationale FIA Sporting Code is daar zeer duidelijk én streng in. Nu liep Max Verstappen argeloos naar de eigen Red Bull om eens aan de vleugel te voelen en daarna ook die van de Mercedes van Hamilton aan te raken. Al langere tijd doet het gerucht de ronde als zou die van Mercedes verder en langer openstaan bij DRS-gebruik dan de 85 mm die zijn toegelaten. Mocht dat dus een bewezen geval zjn - nu nog niet - dan haalt de auto een hogere topsnelheid. Max Verstappen wordt bedreigd met straf omdat hij de vleugel van concurrent Hamilton aanraakte.
Hamilton wordt bedreigd met een serieuze straf omdat zijn DRS op zijn Mercedes W12 niet comform zou zijn aan het technisch artikel 3.6.3 ! Wat veel erger is want de sanctie daarop is...diskwalificatie. Als de DRS dicht is, is er 10 à 15 mm speling tussen de onderlinge vleeugels. Bij openstaande DRS mag de maximum opening 85 mm zijn. Dat wordt gecontroleerde door een polyamide rol (polyamide heeft zelf smerende eigenschappen en kan geen krassen maken op de vleugeloppervlakten) die op een staafje zit en tussen de vleugels wordt ingebracht. Het moet precies passend zijn. De FIA-commissarissen hebben zo'n apparaatje, maar ook ieder team. Dat spreekt voor zich.
Dus zelfcontrole is mogelijk en wordt ook regelmatig uitgevoerd. Beelden ervan zijn op YouTube te zien, maar de exacte "meting" bij stilstand kan alleen worden aangetoond met een een foto van Giorgio Piola, een even geniaal als onmogelijk mens, die er alle copyrights op heeft en ze ook toepast. Nu is het wachten op de uitslag van de "jury" die bestaat uit o.a. Tim Mayer, Matteo Perini, Roberto Morena en Jo Bauer....Wellicht zijn het de niet zichtbare geesten van Jean Todt, Ross Brawn en andere Stefano Domenicali's die wijsheid zullen laten zegevieren over kermis maken. (Walter Rombauts)
HAMILTON TOVERT ZICH IN POLE, MAAR DOOR GRIDSTRAF START HIJ VANAF DE ZESDE PLAATS. POLESITER IS MAX VERSTAPPEN
Verstappen, Gasly, Bottas, Perez en natuurlijk Leclerc en Sainz hebben zich in de kwalificaties in de spots gereden. Scherpe chrono's die omzeggens iedere keer werden gekortwiekt door niemand minder dan regerend wereldkampioen Lewis Hamilton. Met brio kortwiekte hij iedereen met 1'07"934. Meteen nam hij daarmee de verzekering om morgen in de sprintrace in pole te vertrekken !!! Ware het niet dat de Brit vijf strafplaatsen op de startgrid heeft gekregen waardoor hij vanaf de zesde plaats moet starten. Wil hij eerst vertrekken in de GP van Brazilië dan moet hij die sprintrace morgen winnen ! Je zou van minder slecht geluimd worden...(wr)
Kwalificaties:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1'08"372
2. Valtteri Bottas (Mercedes) 1'08"469
3. Sergio Perez (Red Bull_Honda) 1'08"483
4. Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) 1'08"777
5. Carlos Sainz (Ferrari) 1'08"826
6. LEWIS HAMILTON (Mercedes) 1'07"934 !!!!!!!!!!!!!!!
HAMILTON HERPAKT ZICH IN FP1 OP DOMINANTE VERSTAPPEN, KRIJGT WEL VIJF GRIDSTRAFPLAATSEN !
De eerste futloze vrije training voor de GP van Brazilië in Interlagos, werd aanvankelijk gedomineerd door Max Verstappen en zijn schaduw Sergio Perez in de beide Red Bull's. Er viel wat motregen, maar die zette zich niet door in echte regenval. Op dat moment pakte de zevenvoudige wereldkampioen al zijn moed samen om met 1'09"050 onder de aanvankelijke snelste tijd van Max Verstappen te gaan. Deze laatste én Perez waren bezig met simulaties voor de kwalificaties van vanavond en de sprintrace van morgen. Dat Hamilton een gridstraf van vijf plaatsen achterwaarts krijgt omwille van gebruik van zijn vijfde motor, valt de regerende wereldkampioen zwaar. Straks worden de kwalificaties gereden die de startorde voor de sprintrace van morgen bepaalt. Het wordt spannend maar met 19 punten voorsprong in de voorlopige stand op Hamilton begint de WK-leider toch redelijk ontspannen aan de eerste van de vier laatste GP's. Hoewel er in de persoon van Valtteri Bottas, ontlast van alle druk, een onberekende factor kan opduiken, een soort "mol". (wr)