BOTTAS WINT SPRINTRACE, VERSTAPPEN WINT 2 WK-PUNTEN EN HAMILTON VIJFDE
Valtteri Bottas nam de beste start op softs en bleef alle vierëntwintig ronden aan de leiding voor Max Verstappen. Die had het voordeel van mediums, maar verkoos toch genoegen te nemen met de 2 WK punten die bij zijn totaal komen. Hij telt nu 21 eenheden voorsprong op Lewis Hamilton die, laatst vertrokken het tot de vijfde plaats bracht. Morgen start Valtteri Bottas in de Mercedes W12 in pole, laat ons zeggen de echte "pole" voor de GP van Brazilië F1. Of de sprintraces een meerwaarde brengen blijft een punt van discussie zelfs tussen insiders. Max Verstappen heeft uit dit duel met Hamilton alvast geleerd dat je in een ouderwets "parc fermé" van gelijk wiens auto afblijft. Het heeft de Limburger alvast een boete (althans Red Bull) opgeleverd van €50.000 ! Morgen is er de GP van Brazilië waarin Lewis Hamilton zijn kansen op een achtste wereldtitel maximaal zal verdedigen. (wr)
ALONSO - ALPINE - HOUDT VERSTAPPEN ACHTER ZICH IN FP2 IN BRAZILIË
Terwijl de FIA de betwiste achtervleugel van de Mercedes W12 van Hamilton nog in bewaarheid hield, kreeg de zevenvoudige wereldkampioen natuurlijk een andere om te kunnen deelnemen aan de tweede vrije trainingen van de GP van Brazilië. Die in feite zonder waarde zijn. De coureurs trachten wat racetempo te simuleren, maar alle gedachten staan feitelijk op de Sprintrace van vanavond, de derde van het seizoen. De eerste krijgt 3 punten, de tweede 2 en de derde 1. Tot op dit ogenblik heeft Max Verstappen van geen sanctie gehoord en dus vetrekt hij in de Sprintrace op kop. Lewis Hamilton, die op de zesde plaats zou starten riskeert helemaal achteraan, misschien zelfs vanuit de pits, te starten. De vraag is of de wereldtitel nog "proper" kan worden gespeeld.
In de FP2 deze namiddag finishte hij vijfde. In welke richting men ook denkt zijn de 1'12"741 in ieder opzicht waardeloos. Knap wek van Fernando Alonso in de Alpine, die - met toestemming van de man die zich al nummer 1 noemt - in 1'11"236 de snelste tijd op de tabellen zette. Straks, de sprintkoers die de startorde van de GP zondag bepaalt. En nog veel geouwehoer over de achtervleugel van die Mercedes W12. Er zit een gevaarlijk addertje onder de sportcommissarissen. Je hebt er flexibele, verstandige, domme en machtswellustelingen. In dit stadium van het WK F1 kunnen die laatste gevaarlijk zijn. In een blauw FIA-hemd denken ze boven de wet te staan... (Walter Rombauts)
HAMILTON ERUIT, OF OOK VERSTAPPEN ? MICRONS ZOEKEN IN DRS OP LAAG WATER
Na een kwalificatie gaan de auto's in wat sinds mensenheugenis het "Parc Fermé" in. Vanaf dat ogenblik mag niemand - behalve FIA gemachtigden - de bolides ook maar aanraken. De Internationale FIA Sporting Code is daar zeer duidelijk én streng in. Nu liep Max Verstappen argeloos naar de eigen Red Bull om eens aan de vleugel te voelen en daarna ook die van de Mercedes van Hamilton aan te raken. Al langere tijd doet het gerucht de ronde als zou die van Mercedes verder en langer openstaan bij DRS-gebruik dan de 85 mm die zijn toegelaten. Mocht dat dus een bewezen geval zjn - nu nog niet - dan haalt de auto een hogere topsnelheid. Max Verstappen wordt bedreigd met straf omdat hij de vleugel van concurrent Hamilton aanraakte.
Hamilton wordt bedreigd met een serieuze straf omdat zijn DRS op zijn Mercedes W12 niet comform zou zijn aan het technisch artikel 3.6.3 ! Wat veel erger is want de sanctie daarop is...diskwalificatie. Als de DRS dicht is, is er 10 à 15 mm speling tussen de onderlinge vleeugels. Bij openstaande DRS mag de maximum opening 85 mm zijn. Dat wordt gecontroleerde door een polyamide rol (polyamide heeft zelf smerende eigenschappen en kan geen krassen maken op de vleugeloppervlakten) die op een staafje zit en tussen de vleugels wordt ingebracht. Het moet precies passend zijn. De FIA-commissarissen hebben zo'n apparaatje, maar ook ieder team. Dat spreekt voor zich.
Dus zelfcontrole is mogelijk en wordt ook regelmatig uitgevoerd. Beelden ervan zijn op YouTube te zien, maar de exacte "meting" bij stilstand kan alleen worden aangetoond met een een foto van Giorgio Piola, een even geniaal als onmogelijk mens, die er alle copyrights op heeft en ze ook toepast. Nu is het wachten op de uitslag van de "jury" die bestaat uit o.a. Tim Mayer, Matteo Perini, Roberto Morena en Jo Bauer....Wellicht zijn het de niet zichtbare geesten van Jean Todt, Ross Brawn en andere Stefano Domenicali's die wijsheid zullen laten zegevieren over kermis maken. (Walter Rombauts)
HAMILTON TOVERT ZICH IN POLE, MAAR DOOR GRIDSTRAF START HIJ VANAF DE ZESDE PLAATS. POLESITER IS MAX VERSTAPPEN
Verstappen, Gasly, Bottas, Perez en natuurlijk Leclerc en Sainz hebben zich in de kwalificaties in de spots gereden. Scherpe chrono's die omzeggens iedere keer werden gekortwiekt door niemand minder dan regerend wereldkampioen Lewis Hamilton. Met brio kortwiekte hij iedereen met 1'07"934. Meteen nam hij daarmee de verzekering om morgen in de sprintrace in pole te vertrekken !!! Ware het niet dat de Brit vijf strafplaatsen op de startgrid heeft gekregen waardoor hij vanaf de zesde plaats moet starten. Wil hij eerst vertrekken in de GP van Brazilië dan moet hij die sprintrace morgen winnen ! Je zou van minder slecht geluimd worden...(wr)
Kwalificaties:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1'08"372
2. Valtteri Bottas (Mercedes) 1'08"469
3. Sergio Perez (Red Bull_Honda) 1'08"483
4. Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) 1'08"777
5. Carlos Sainz (Ferrari) 1'08"826
6. LEWIS HAMILTON (Mercedes) 1'07"934 !!!!!!!!!!!!!!!
HAMILTON HERPAKT ZICH IN FP1 OP DOMINANTE VERSTAPPEN, KRIJGT WEL VIJF GRIDSTRAFPLAATSEN !
De eerste futloze vrije training voor de GP van Brazilië in Interlagos, werd aanvankelijk gedomineerd door Max Verstappen en zijn schaduw Sergio Perez in de beide Red Bull's. Er viel wat motregen, maar die zette zich niet door in echte regenval. Op dat moment pakte de zevenvoudige wereldkampioen al zijn moed samen om met 1'09"050 onder de aanvankelijke snelste tijd van Max Verstappen te gaan. Deze laatste én Perez waren bezig met simulaties voor de kwalificaties van vanavond en de sprintrace van morgen. Dat Hamilton een gridstraf van vijf plaatsen achterwaarts krijgt omwille van gebruik van zijn vijfde motor, valt de regerende wereldkampioen zwaar. Straks worden de kwalificaties gereden die de startorde voor de sprintrace van morgen bepaalt. Het wordt spannend maar met 19 punten voorsprong in de voorlopige stand op Hamilton begint de WK-leider toch redelijk ontspannen aan de eerste van de vier laatste GP's. Hoewel er in de persoon van Valtteri Bottas, ontlast van alle druk, een onberekende factor kan opduiken, een soort "mol". (wr)
MAX VERSTAPPEN DOMINEERT VAN START TOT FINISH GP VAN MEXICO
Een perfecte bliksemstart bracht WK-leider Max Verstappen van de derde plaats op de startgrid aan de leiding van de GP die hij niet meer zou afgeven. Valtteri Bottas kreeg een tik van Ricciardo en zag zijn hele race verknald. Op één ronde van de finish slaagde hij er nog wel in op softs één WK-punt voor de snelste ronde voor Mercedes uit de brand te slepen. Lewis Hamilton kon de tweede plaats veilig stellen, hoewel erg bedreigd door Sergio Perez in de tweede Red Bull. Maar de regerende wereldkampioen weerstond als een duivel om die 18 punten verbonden aan die tweede plaats veilig te stellen. Titelrivaal Max Verstappen voegde er liefst 25 aan zijn totaal toe en versterkt zijn positie voor een eerste wereldtitel. Volgende week is er de GP van Brazilië die een gelijkaardig duel op de affiche heeft. Met dien verstande dat de Limburger meer en meer zicht krijgt op een eerste wereldtitel. Met vandaag zijn negende GP-zege in 2021. (wr)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 305,584 km in 1 uur 38'39"086 (185,85 km/h)
Teambaas van Mercedes Toto Wolff heeft laten weten dat ze de motor extra hebben aangepast aan de ijle lucht op zo'n 2200 meter. Er is maar één manier om die variabele turbo's aan te passen aan de inderdaad vermogen kostende ijlheid van lucht. Dat is nameiijk de verbrandingskamers zo vol mogelijk te vullen en met de vlamwegen het mengsel van benzine en lucht zo juist mogelijk te sturen. Dan komt er maximale werkdruk op de zuiger die in het geval van deze V6-motoren om de 60° een arbeidsslag ontvangen. Daarmee zal ieder team het moeten doen. En de hoogste zorg dragen dat er geen compressielekken zijn, die als parasieten aan het maximum motorkoppel/vermogen kunnen vreten. Daarbovenop komt de hoogste zorg van de koersdirectie om tijdens de briefing de heren op het opgejaagde hart te drukken niet tegen elkaar te botsen. De punten zijn te verdienen 306 km verder, bij de aankomst. Niet in de eerste bocht.(wr)
SERGIO PEREZ DOET MEXICO CITY ONTPLOFFEN DOOR SNELSTE TIJD IN FP3 !
Waar Max Verstappen met 1'17"217 op de eerste plaats werd verwacht in de derde vrije training, knalde de Mexicaan voor zijn thuispubliek Sergio Perez 1'17"024 neer op de klokken ! Heel Mexico danst zich te pletter, het land ontploft in een ongeziene blijdschapsorgie. De realiteit dwingt echter te zeggen dat de ploegmaat van Max Verstappen zich morgen zal moeten voegen naar de teamorders die ongetwijfeld zullen worden gegeven in functie van de WK-punten in het duel Hamilton - Verstappen. De industriële belangen van beide teams zijn dermate groot dat een dirigerende teambaas in de race letterlijk de "boss" is.
Maar of die "boss" bij Mercedes, Toto Wolff, het zal kunnen voorkomen dat een afscheidnemende Valtteri Bottas roet op de baan (geen olie zoals daarstraks bij begin FP3) zal gooien en het duel tussen Hamilton en Verstappen zal kunnen "sturen" is een andere vraag. Dat Sergio Perez straks mogelijk in de kwalificaties de pole verovert is nog geen drama. Dat zal Verstappen nog kunnen verteren, maar in de race zelf....Zéér opvallend is dat de beide Red Bull's, met de Hondamotor, duidelijk in die ijle lucht de betere zijn van de Mercedessen.
Wellicht heeft luchttovenaar Adrian Newey daarin de meesterhand om met zoveel minder luchtdensiteit op 2200 meter hoogte toch "het niets", het "vacuüm" als het ware, in wervelingen te brengen die Mercedes tot nu toe mist. Straks kan het in de kwalificaties nog grof worden gespeeld. Maar dat ijle doet iedereen als een vis naar adem happen. Behalve de turbo's op die V6 Hybridmotoren, die geven volle damp. Ze zijn de reddingsboeien voor ieder team op die hoogte. Lewis Hamilton hoopt dat ze zoveel druk in de verbrandingskamer geven dat zijn halve seconde (!) op Verstappen wat vergoelijkt wordt. Iedereen wacht met engelengeduld op die "pole" straks. De billen worden dichtgeknepen in de nauwe zitjes. (Walter Rombauts)
BOTTAS WORDT SCHERPSRECHTER TUSSEN HAMILTON EN VERSTAPPEN MET POLE IN MEXICO
Na een onderbreking van vijfentwintig minuten kon de Q1 hernemen nadat het wrak van de Aston Martin van Lance Stroll onder rode vlag was weggetakeld. Bottas werd snelst in de Q3 met 1'16"727. Verder zonder commentaar naar de Q2 waarin zowaar Max Verstappen met 1'16"483 net baas bleef over Lewis Hamilton. De logica wees erop dat het duel tussen de Limburger met Red Bull-Honda en de Brit met Mercedes de affiche bleef sieren, met een Mexicaanse franje in de persoon van Sergio Perez.
De Q3 wees ook verder helemaal in die richting met een "logische" tijd van Verstappen in 1'16"225, op softs natuurlijk en waarmee de "pole" principieel een feit was voor de Red Bullrijder. Tot de aarde beefde, de chrono's onwezenlijk werden en ... de Fin Valtteri Bottas met een kanontijd van 1'15"875 iedereen het nakijken gaf. De bij Mercedes uittredende Bottas in pole voor Hamilton en Verstappen !!! Mercedes ploegleider Toto Wolff's bloed stolde in zijn aderen. Nu werd Bottas zowaar de scherprechter tussen Verstappen en Hamilton.
Zonder bewuste sabotage vanuit het Mercedesteam kan Bottas dus morgen in Mexico de wereldtitelstrijd daadwerkelijk beïnvloeden...! Als aandenken aan deze "pole" van de Fin kreeg hij uit handen van Sir Jackie Stewart de helm van Juan Manuel Fangio toen die in 1951 een eerste keer wereldkampioen werd. Het was een even ontroerend als bloedstollend moment. Wan de Fin heeft het verder verloop van het WK mee in handen. Wiskundig kan hij nog kampioen worden, maar dat zal niet. Maar welke invloed hij zal hebben op die twee kemphanen is niet te voorspellen. In 2022 zal men Bottas missen bij Mercedes en hij zal met Alfa Romeo en Andretti volgend jaar grote dingen doen. Hij is vandaag definitief uit de schaduw van Lewis Hamilton getreden voor wie de achtste titel helemaal niet meer zeker is. En de eerste van Max Verstappen al evenmin. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN OVERKLAST IEDEREEN IN FP2, MERCEDES KIJKT GELATEN TOE
Alvorend de meute zich ging toeleggen op de langere runs met het oog op de race van zondag, ontsponnen de duels tussen de "grote vier", Bottas, Verstappen, Perez en Hamilton. Dan de ene weer bovenaan, dan de andere, het klassieke wijzerspel van duizendsten van seconden. Tot Max Verstappen in de ijle lucht op 2200 meter hoogte een 1'17"301 neerkwakte en daarmee Valtteri Bottas bijna belachelijk maakte, om niet te zeggen Hamilton het nakijken gaf. Op plaats vier bleef Sergio Perez binnen dezelfde seconde van de halfgod die Max nu stilaan wordt. Carlos Sainz jr in zijn Ferrari zag zich wel vijfde maar zag al een 18" achter zijn 1' staan. Niettemin knap toch.
Tsunoda en Stroll vertrekken zondag achteraan omdat essentiële motoronderdelen zijn vervangen en Latifi verremde zich nog maar hield de Williams ei zo na uit de bandenmuur. Morgen is er de FP3 waarna de kwalificaties voor de pole het superspannend maken. Lewis Hamilton voelt zich niet meer echt op zijn gemak. Met te zeggen dat hij geen wereldkampioen wil worden door een botsing, doet hij aan goede public relations maar illustreert meteen op welk spanningsniveau dit WK 2021 in de laatste klassieke vorm sinds 1950 zal eindigen. (Walter Rombauts)
FP1 IN MEXICO CITY, BOTTAS ZET NEUS NAAR HAMILTON EN VERSTAPPEN
Plaatselijke held Sergio Perez en Ferrariridder Charle Leclerc zorgden als eersten voor wat rommel op de baan door te spinnen. Beiden kwamen na herstellingen aan de actervleugels terug op de baan, maar alleen Sergio Perez kon het publiek nog begeesteren met een vierde tijd in 1'18"610. Niet snel genoeg natuurlijk om...Valtteri Bottas in de Mercedes met 1'18"341 van de topchrono te houden. Waarmee de Fin een neus zet naar regerend wereldkampioen Lewis Hamilton en WK-leider Max Verstappen. Laat ons stellen dat dit allemaal om te lachen is en het straks in de FP2 wat duidelijker zal worden.(wr)
ADEMNOOD VOOR VERSTAPPEN OF HAMILTON, NIET VOOR DE AUTO'S
Vanavond beginnen de eerste vrije traingen om de GP van Mexico op het 4,304 km lange circuit "Autodromo Hermanos Rodriguez". Zondag gaat daar de race door over 71 ronden, hetzij 305,354 km ! Het is weeral veertien dagen geleden dat de WK-punten-gemoederen in het voordeel van Max Verstappen door elkaar zijn gesudderd. Gazetten, websites, pamfletten, blogjes zoals deze voor oudjes, schrapen de letters van iedere mogelijke uitlating of bewering van coureurs en teambazen bijeen om toch maar hun inhoud gevuld te krijgen. Vooral Christian Horner en Helmut Marko (77) van Red Bull laten Max Verstappen zo gerust mogelijk. Dat doet die Toto Wolff tegenover Lewis Hamilton ook. Het is wat het is.
De zevenvoudige wereldkampioen staat 12 punten achter (275,5) ten opzichte van Max Verstappen (287,5). Allebei kunnen ze in Mexico op dat 2.229 meter hoog gelegen circuit in ademnood geraken. Maar niet hun auto's. Turbogeladen verbrandingsmotoren hebben een overschot aan lucht in de verbrandingskamer en leveren evengoed op die hoogte 750 kW (1000 pk) - ICE + EM - als op zeespiegelniveau. Toch is het bizar dat sinds 2014 iedereen met hetzelfde motorconcept rijdt (V6 Turbo Hybrid) en via onooglijke details in aerodynamica maar evengoed in de duistere kanalen van de motor er toch in slaagt weliswaar kleine verschillen aan te brengen die over winst en verlies kunnen beslissen.
Vanavond al zien we een eerste machtsverhouding tussen de twee titelpretendenten. Er volgen nu vijf races in zes weken. Volgend jaar hebben we 23 races. In de kleine lettertjes van de contracten staat te lezen dat het niet aan te raden is huwelijken te plannen, vaste relaties aan te knopen, gewoon one-nightstands, als de coureur niet eerder die dag zijn bolide aan diggelen heeft gereden... Mexico waar Sergio Perez als een herrezen Azteekheerser even de populariteit van de president zal overtroeven. Maar zelfs in die populariteitsgraad zal hij baan moeten ruimen voor Max Verstappen. "Winners take it all". Alleen afwachten of het een Lewis of een Max zal zijn. Tot straks, als de turbo's genoeg bar's hebben geleverd om de eerste scherpe chrono's op de tabellen te zetten. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN WINT GP VAN USA EN LOOPT UIT OP HAMILTON IN WK-STAND
Een pientere bandenstrategie van Red Bull heeft ervoor gezorgd dat Max Verstappen tot het eind weerstand kon bieden aan Lewis Hamilton die met lede ogen aanziet dat de Limburger niet alleen zijn zevende GP van het WK 2021 wint, maar tevens verder uitloopt in de voorlopige stand om het WK met liefst 12 punten voorsprong op de zevenvoudige wereldkampioen. Er resten nog vijf races en die zien er allemaal even spannend uit. De regerende wereldkampioen reed wel de snelste ronde waardoor hij nog één WK-punt scoort. Verder is er over deze race niet veel te vertellen, tenzij dat Ferrari en Mc Laren hun duel in de stand om het WK van de Constructeurs verder op de spits drijven. Het wereldkampioenschap F1 2021 is verre van gereden en Max verstappen dwingt iedereen de hoed af te nemen en een diepe buiging te maken. Binnen veertien dagen vervolgt het duel met de GP van Mexico. (wr)
Uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Acura) 308,728 km in 1 uur 34'36"552 (195,76 km/h gemiddeld)
MAX VERSTAPPEN VERBREEKT MERCEDES-HEGEMONIE MET POLE IN AUSTIN
Er zijn geen woorden meer voor om de spanning te beschrijven die de Q3 beheerste waarin het om de pole ging voor de GP van de Verenigde Staten morgen. Even leek het erop dat Sergio Perez zijn derde pole van het seizoen ging behalen met 1'33"180. Iedereen leek er al in te berusten, maar in de tweede helft van die Q3 zette regerend wereldkampioen 1'33"119 neer ! Het leek er dus op dat Mercedes sinds 2014 niet van het monopolie van het "Circuit of the Americas" zou weg te hale zijn. Overigens gold dat ook voor de GP-zege's zelf. Behalve in 2018 won Kimi Räikkönen hier zijn laatste GP.
Maar...met dreigende regendruppels in een verdonkerende hemel moest Max Verstappen nog onder de zwartwit geblokte vlag doorvliegen ! Iedereen hield de adem in, maar sneller dan Hamilton, neen dat zou niet meer kunnen... Tot de chrono een bliksemslag veroorzaakte en liefst 1'32"910 voor Max Verstappen bovenaan de tabellen toonde. Red Bull-Acura (Honda) op de eerste lijn morgen, met naast zich Lewis Hamilton. Laat ons hopen dat het niet regent, de beide heren weten dat de punten 300 km verder liggen dan de eerste bocht en iedereen die betrokken is in het spel het nu eens eerlijk speelt. Met zelfs Charles Leclerc (Ferrari) en Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) als schidsrechters. Laat osn alles wat tot nu toe is gebeurd en niet is gebeurd vergeten. Morgen is het de nieuwe generatie tegen de levende legendes. (Walter Rombauts)
Max Verstappen en Lewis Hamilton hebben om beurt de snelste tijd in handen gehad. Maar telkens schrapte de koersdirectie die hypetjden omwille van het overschrijden van de tracklimits. Verstappen's knappe tijd van 1'34"912 werd eerst verbeterd door Carlos Sainz (Ferrari) in 1'34"805 en precies zes minuten later ongenadig scherper gezet door Sergio Perez (Red Bull-Acura) met 1'34"701. Die chrono hield stand en schudde de eerste "clan" serieus dooreen. De Ferrari's en de Mc Laren's bleken aan te sluiten bij de ongenaakbaar gewaande Mercedessen en Red Bull's. De ingenieurs van die laatste twee snuffelen elkaars auto's af om toch maar iets illegaals te vinden. De topsnelheid van de Mercedes zou hoger liggen, maar dat is niet geheel onlogisch omdat die een minder hoge "rake" (lees: totale wighellingsgraad van de auto) dan de Red Bull's die op topsnelheid daardoor per definitie een hogere luchtweerstand hebben.
Om het geroddel verder te voeden wordt beweerd dat Mercedes een "eigen DRS-systeem" zou hebben ontwikkeld waardoor er volgens Red Bull altijd met open vleugels zou worden gereden. In geen enkel van die beweringen zit iets dat in strijd is met het F1-reglement van de FIA. Straks zullen er gensters slaan in Texas. Lewis Hamilton, in FP3 nu, slechts zesde, moet aansluiting zien te vinden naar een - mogelijke - 101ste "pole". Die moet de verdere weg banen naar een achtste wereldtitel. In de voorlopige stand daarvoor staat hij 6 punten achter op Max Verstappen die straatvechten nog niet heeft gewisseld met ridderlijkheid in hoogspanning die soms doet winnen, maar ook verlies kan inhouden. (Walter Rombauts)
BOTTAS VOOR DE EER SNELST IN TEXAS, HAMILTON TROONT MERCEDES MEE VOORAAN
Het was zoals altijd een boeiend secondenspel op de chrono's tijdens de eerste oefeningen om de GP van Amerika in Austin. Er was al direct een rode vlag toen de Alpine van Alonso eind van het tweede rechte stuk stilviel...Uiteindelijk kwamen de drie zelfden vooraan, met wél een verrassing voor regerend wereldkampioen Lewis Hamilton dat zijn ploegmaat Valtteri Bottas met 1'34"874 snelst was. Zelfs 2/10de seconde voor de Brit ! Gesteld dat Bottas snelst blijft in de resterende oefeningen, t/m de kwalificaties, dan nog zal hij niet veel plezier beleven aan zijn prestatie. Hij kreeg voor de derde keer in vier races een nieuwe motor (!) en gaat vijf plaatsen achteruit op de stratgrid.
Hij heeft dus een snelste tijd voor de eer gereden vandaag. Dat doet mijmeren dat Mercedes volgend jaar misschien toch wat, de bescheiden, bewust achtergestelde man door de dominantiekeuze ten gunste van Hamilton, zal missen als Gerge Russell het de mogelijk achtvoudige wereldkampioen Hamilton moeilijk maakt... Straks is er de FP2, hopelijk iets gewaagder want tussen Mercedes en Red Bull is een verschil van een volle seconde. Van 2014 tot 2019 won Mercedes slechts één keer niet in Austin. Dat was toen Kimi Räikkönen zijn (voorlopig) laatste GP won. (Walter Rombauts)
SERGIO PEREZ - RED BULL ACURA - SNELST IN FP2, HAMILTON EN VERSTAPPEN NET NIET HANDGEMEEN
Het is zelden gezien in een vrije training dat concurrenten wiel-in-wiel, bijna wiel-tegen-wiel gaan rijden. Maar in het warme Austin tijdens de FP2 konden Lewis Hamilton en Max Verstappen wel een handgemeen vermijden, maar geen bandengemeen. De spanning om de wereldtitel tussen beiden is zo groot dat ze een gevaarlijk onderonsje gaan worden dat Max Verstappen afsloot met een opgestoken middelvinger naar de zevenvoudige wereldkampioen toe. Een gebaar dat eigenlijk niet thuis hoort bij mensen van die afkomst... Hoewel "elite" in deze overbevolkte wereld ook tot de minderheid is gaan behoren.
Na een goed half uur zag Max verstappen in dat hij in deze FP2 geen scherpe chronos zou aantikken en nadat Sergio Perez met 1'34"946 de snelste tijd zette, ging de Limburger over op long-runs bandentesten met het oog op de race voor zondag. Bottas en Hamilton deden hetzelfde en plots kwam tot uiting dat er twee clans ontstonden in de twintigkoppige meute. Hamilton, Verstappen, Perez en Bottas demonstreerden dat zowel Mercedes, als Red Bull, weerom dicht tegen elkaar stonden en de onderlinge verschillen door details werden bepaald.
De tweede clan werd gevormd door Leclerc, Ricciardo, Sainz en Norris die Ferrari en Mc Laren-Mercedes een onderlinge titanenstrijd laten voeren in het WK voor Constructeurs. Om de derde en vierde plaats weliswaar, maar toch happend naar die nummer 1 Mercedes en 2 Red Bull. Morgen is er de FP3 en de Kwalificaties waarin velen hopen Ocon en Alonso in de Alpine meer in beeld te krijgen. Ook Giovinazzi met de Alfa Romeo en Kimi Räikkönen die kracht moeten putten uit de wetenschap dat...Andretti Alfa Romeo zou overkopen en dus Valtteri Bottas daarvoor zal rijden in 2022. Was het niet Bredero die zei dat er veel en snel kan verkeren....? (Walter Rombauts)
MORGEN BEGINT GP VAN USA IN AUSTIN, DUEL HAMILTON-VERSTAPPEN ANIMEERT AFFICHE
Morgen begint op het "Circuit of the Americas" de GP van USA. Dat is de eerste van de laatste zes races voor het WK F1 2021 dat een ongemeen spannend én controversieel verloop kent. De Belgische Nederlander Max Verstappeen voert de voorlopige stand aan met 262,5 punten voor zevenvoudig én regerend wereldkampioen Lewis Hamilton. Het gaat dus tussen Red Bull-Honda en Mercedes. In Texas zal op de Red Bull-bolide "Acura" staan en ook op de AlphaTauri's. Dat komt omdat Honda in de United States onder de merknaam Acura wordt verkocht. Voor de jonge F1-fans zal dat één race wennen zijn, voor de senioren is het niet nieuw want Alain Prost won op 4 juni 1989 in Phoenix al met "Acura" op zijn helm... Wie het pleit gaat winnen is niet te zeggen. Industrieel zou het voor Mercedes piekfijn uitkomen voor de achtste keer wereldkampioen te worden.
Anderzijds zou Max Verstappen Honda weer op het hoogste niveau brengen, extra aandacht gven, nu het historische merk - in autosportwaarden Ferrari en Porsche gelijk - aan het eind van dit seizoen zich actief terugtrekt uit de F1. Uiteraard is er nog meer te vetellen, zoals over die kalender van 2022 waarop 23 races figureren. De intensiteit waarmee zal moeten worden gewerkt is van die aard dat voor veel "uitstap" van waardevolle ingenieurs wordt gevreesd, wegens nooit meet thuis. Idem voor de mecaniciens en volgens Bernie Ecclestone zullen zelfs fanatieke F1 fans afpikken. Volgend jaar wordt ook gereden met de nieuwe F1's. Die hebben 18"-wielen en zeven versnellingen, en Pirelli testte al meer dan 4000 km met de nieuwe 18 inch-familie-rubbers. Vanuit de F1 zelf is er vooralsnog minder expliciete commentaar gegeven.(Walter Rombauts)
Gelukkig stijgen de coronabesmettingen zodat de nieuwsaandacht kan worden afgeleid van een energieschandaal zonder voorgaande. Net betaalde Opel, resorterend onde groep Stellantis, een boete van 64,8 miljoen euro als gevolg van "dieselgesjoemel" zoals Volkswagen te beurt viel. Ondertussen worden alle gebruikers van een motor met interne verbranding, dus Otto en Diesel, aan de bevoorradingspomp gechanteerd met taksen die ei zo na oplichterij benaderen. Terwijl een vat ruwe olie 89 dollar kost en door productieperikelen 110 dollar bereikte, staat die basisprijs geheel los en laag van wat in Europa aan de pomp wordt aangerekend....
In ons Grote Belgenland voeren politieke helden de strijd tegen CO2, die niet kan gewonnen worden. Terwijl zelfs een Bill Gates achter kleine, veilige, goedkopen en flexibeler (?) nieuwe kerncentrales staat, spreekt in ons land een dame over de bouw van een nieuwe gascentrale. Deze heeft als grootste verdienste dat ze veel CO2 uitstoot !!!! In Frankrijk denkt Macron ook aan kleine nieuwe kerncentrales, beseffend zoals ook bij ons de echte wetenschappers dat het deze geen CO2-uitstoot hebben. Maar neen, volharden in de boosheid. Net als het hardnekkig voort produceren van elektrische wagens, zelfs Foxconn die iPhones voor Apple maakt, heeft er nu één !. Een elektrische auto bouwen is "einfach", zo bewees Ferdinand Porsche (de oervader van alle Porsche's en vele andere auto's met uitschieters 356 en 911) dat op 23-jarige leeftijd al met de "Lohner-Porsche" die in 1900 de kijkersmagneet werd op de wereldtentoonstelling in Parijs. Met een elektromotor aangedreven op de vier wielen ! Vandaag doet iedere constructeur of hij het publiek zo'n nieuw wonder aanbiedt. Onder politieke druk. Met strafmaatregelen voor de klassieke verbrandingsmotor.
Zowel diesel- als Otto-motoren kunnen mits minieme wijzigingen worden gevoed met synthetische benzine, of met groene waterstof waarmee Porsche via een Chileense factory al ver is gevorderd. Maar neen, politiekers van welke kleur dan ook, willen de overtollige, niet noodzakelijke stap naar mobiele elektrificatie voortzetten. Al verkopen Mercedes, Hyundai, Toyota en andere BMW's al auto's die op waterstof rijden !!!! Neen, we willen, zullen, tegen beter weten in, de klok terugzetten naar 1905 toen Camille Jenatzy de eerste was die met een elektrische auto, de "La Jamais Contente" in Jabbeke door de "muur" van 100 km/h ging. Vandaag kan je met een Tesla en een fluwelen voet misschien vanuit Brussel naar Chartres geraken, daar hopen op een stekker en zo verder naar Le Mans.... Kortaf gezegd een plugloze hybride, zoals de Toyota Prius was en is, is het eerlijkste alternatief op een elektrische wagen. Verbrandingsmotor én elektromotor samen met een logische samenwerking tussen beiden, zonder verder gedoe.
Maar het is bijlange nog niet gedaan. Terwijl wij in Europa worden gestraft met hoge brandstofprijzen aan de pomp omdat we niet direct elektrische auto's kopen, gaat de elektriciteitsproductie met steenkool gewoon verder. China geeft toestemming aan 163 mijnen om gezamelijk de steenkoolproductie met 6% te verhogen voor elektricitetsproductie. Bij ons zet men de windmolens stil omdat ze met de gisteren gemeten snelheden te hard zouden gaan draaien. Wat dan ook weer porblemen geeft. Kortom, at een geluk dat we het weer over corona hebben, tot zelfs Vladimir Poetin, de "wreedaard", die zijn bevolking van 30 oktober t/m 7 november verlof geeft met behoud van wedde. Om zo weinig mogelijk onderlinge contacten te hebben heet het. Kafka had het niet kunnen bedenken. Net zoals bekend is in de F1-organisatie dat men die groene synthetische brandstof zeker tegen 2030 zou gebruiken.... Hebben Toto Wolff, Stefano Domenicali, Ross Brawn, Christian Horner en andere Adrien Newey's hun verstand verloren ? Tegen die tijd heeft al lang een auto op groene waterstof-aandrijving de 24 Uren van Le Mans gewonnen !!! Misschien eens gaan snollen in Weissach, het R&D Center van Porsche nabij Stuttgart. Nu het 50 jaar bestaan viert, worden daar dingen gebrouwen die de energiegekken nog aan de drank zullen brengen. "Sekt" of "Champagne", het verschil in ongeloof zal niet veel uitmaken. Porsche komt in 2023 terug naar Le Mans. Da's niet om pinten te pakken. (Walter Rombauts)
BOTTAS WINT GP VAN TURKIJE, VERSTAPPEN OPNIEUW WK-LEIDER
De Fin Valtteri Bottas heeft in een Mercedes de natte GP van Turkije gewonnen. Hij reed van start tot finish - op de bandenwissels na - aan de leiding. Hij realiseerde ook de snelste ronde wat hem 1 WK-punt oplevert. Max Verstappen in zijn Red Bull-Honda bleef "braaf" Bottas volgen en achter hem ontsponnen zich duels tussen Hamilton en Perez, Leclerc en Hamilton. De regerende wereldkampioen Hamilton vertrok wel van de elfde plaats op de grid en was auteur van een indrukwekkende, weliswaar moeilijke, inhaalrace. Het is bijzaak maar moet worden vermeld: In de start tikte Pierre Gasly Alpine-coureur Fernando Alonso d'r uit en later deed de Spanjaard dat ook met Mick Schumacher. Hij kreeg 5" straf.
Toen hij in de 47ste van de 58 ronden, rijdend op de derde plaats, door Mercedes werd binnen gedwongen om nieuwe intermediates te halen, viel daardoor terug op de vijfde plaats. Meteen verloor hij veel WK-punten, in die mate dat Max Verstappen opnieuw leider is in de WK-stand bij de piloten. 262,5 tegen 256,5 voor Lewis Hamilton. Deze laatste was helemaal niet blij met de strategie van Toto Wolff. Hij wist zich zeker een podium toe te eigenen.
Naar eigen zeggen dan, maar de zevenvoudige wereldkampioen heeft al wel eerder sterke staaltjes laten zien. Carlos Sainz werd tot "driver of the day" uitgeroepen omdat hij, gestart van de 19de plaats 8ste eindigde en tevens enkele keren de snelste ronde neerzette in zijn Ferrari. Het podium was bijzonder. Eén Mercedesman omringd door twee Red Bullboys en een Hamilton die ergens in de eerste grijze zones van zijn sportloopbaan frustratie verbijt. Zijn volgende kans om Verstappen weer voorbij te steken is de GP van USA op 24 oktober a.s.op het "Circuit of the Americas". (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Valtteri Bottas (Mercedes) 1 uur 31'04"103 (204 km/h gemiddeld)