Vanavond beginnen de eerste vrije traingen om de GP van Mexico op het 4,304 km lange circuit "Autodromo Hermanos Rodriguez". Zondag gaat daar de race door over 71 ronden, hetzij 305,354 km ! Het is weeral veertien dagen geleden dat de WK-punten-gemoederen in het voordeel van Max Verstappen door elkaar zijn gesudderd. Gazetten, websites, pamfletten, blogjes zoals deze voor oudjes, schrapen de letters van iedere mogelijke uitlating of bewering van coureurs en teambazen bijeen om toch maar hun inhoud gevuld te krijgen. Vooral Christian Horner en Helmut Marko (77) van Red Bull laten Max Verstappen zo gerust mogelijk. Dat doet die Toto Wolff tegenover Lewis Hamilton ook. Het is wat het is.
De zevenvoudige wereldkampioen staat 12 punten achter (275,5) ten opzichte van Max Verstappen (287,5). Allebei kunnen ze in Mexico op dat 2.229 meter hoog gelegen circuit in ademnood geraken. Maar niet hun auto's. Turbogeladen verbrandingsmotoren hebben een overschot aan lucht in de verbrandingskamer en leveren evengoed op die hoogte 750 kW (1000 pk) - ICE + EM - als op zeespiegelniveau. Toch is het bizar dat sinds 2014 iedereen met hetzelfde motorconcept rijdt (V6 Turbo Hybrid) en via onooglijke details in aerodynamica maar evengoed in de duistere kanalen van de motor er toch in slaagt weliswaar kleine verschillen aan te brengen die over winst en verlies kunnen beslissen.
Vanavond al zien we een eerste machtsverhouding tussen de twee titelpretendenten. Er volgen nu vijf races in zes weken. Volgend jaar hebben we 23 races. In de kleine lettertjes van de contracten staat te lezen dat het niet aan te raden is huwelijken te plannen, vaste relaties aan te knopen, gewoon one-nightstands, als de coureur niet eerder die dag zijn bolide aan diggelen heeft gereden... Mexico waar Sergio Perez als een herrezen Azteekheerser even de populariteit van de president zal overtroeven. Maar zelfs in die populariteitsgraad zal hij baan moeten ruimen voor Max Verstappen. "Winners take it all". Alleen afwachten of het een Lewis of een Max zal zijn. Tot straks, als de turbo's genoeg bar's hebben geleverd om de eerste scherpe chrono's op de tabellen te zetten. (Walter Rombauts)
|