BARCELONA DAG 4: GROSJEAN SNELST, ALONSO CRASHT 'S MORGENS
De Fransman Romain Grosjean heeft met de Lotus E23 een kanontijd neergezet in 1'24"067. Nico Rosberg trachtte hem in de late namiddag nog te verrassen, maar "bleef steken" op 1'24"321 in de Mercedes W06. In de ochtendtrainingen liet de evenknie van Max Verstappen de snelste chrono. Die luistert naar de naam Carlos Sainz jr, de zoon van rallymonument, tweevoudig wereldkampioen Carlos Sainz. Van rally gesproken: François Duval heeft in een Ford Escort voor de derde opeenvolgende keer de Legend Boucles in de Ardennen gewonnen.
Direct terug naar Barcelona waar de ochtentrainingen ontsierd werden door een nogal kwalijke crash van de Spanjaard Fernando Alonso. In bocht "3" schuurde de rechterkant van de Mc Laren tegen de muur om pas in bocht"4" tot stilstand te komen. Het gebeurde na 20 ronden. Alonso kwam er heelhuids vanaf maar werd voor alle zekerheid toch naar het hospitaal gebracht voor een observatie van minstens een etmaal.
Volgende donderdag beginnen de derde voorseizoentrainingen voor weer vier dagen. Op het "Circuit va Catalonië" in Barcelona. Daarna is het definitief richting Australië voor de eerste GP op 15 maart 2015 in het Albert Park in Melbourne. In die voorseizoenstrainingen is geen rode draad te trekken. Sommige teams mikken op een race-simulatie, anderen dan weer op een directe publiciteit-oogstende snelste dagchrono. Weer anderen oefenen in pitstops. Er wordt met een niet gekend gewicht aan brandstof gereden.
De ene torst veel benzine mee, de andere dan weer weinig, superzachte banden, zoals Romain Grosjean voor zijn kanontijd gebruikte, andere dan weer met harde Pirelli's. Kortom het is een cocktail van gissingen. Dat zal ook zo in de komende vier dagen het geval zijn. Niettemin boeiend om volgen. Eén spijtige zaak aan dit seizoen 2015: slechts negen teams of 18 coureurs komen aan de start. Mager beestje. Crisisseizoen. Het positieve van deze medaille is dat alle 18 "unicums" op zich wereldkampioen kunnen worden.
Jammer dat onze Stoffel van Doorne (foto-inzet nog in de FR 3,5 voor hij in de GP2 alles won) door Mc Laren niet de plaats mocht innemen van een verdienstelijke maar gesatureerde wereldkampioen 2009 Jenson Button (35). Overigens is het duidelijk dat de midden-twintigers en de dertigers worden bedreigd door "de jeugd", zeg maar de tieners. De ongeschreven wet in de F1 blijft overeind: in vijf jaar ben je daarin "oud". Die niet in de boeken te vinden wetmatigheid zal nog worden bekrachtigd als men in 2016 opnieuw naar het "Piquet-tijdperk" gaat.
Met - toen 1983 - o.a. BMW viercilinder turbomotoren in de Brabhams van 735 kW (1000 pk) en meer. Met "kwalificatiebanden" die één opwarmingsronde toelieten, één kwalificatietijd en één uitloopronde toelieten. Extreem, maar bijzonder uitdagend. Als dat zou worden geconcretiseerd is men in vijf jaar stokoud als coureur. Volgende F1-afspraak dus donderdag voor vier dagen snoepgoed in het Spaanse Catalonië. Het kan belachelijk klinken dat ik Stoffel van Doorne citeer. Niet omdat hij de eerste Vlaming in de F1 zou zijn, maar omdat hij met zijn 22-lentes rijp is om Jenson Button te vervangen. Overigens aan die Vlaams-Waalse discussie is geen tijd aan mij besteed. Dat weten mijn Zuid-Belgische vrienden en die in het Oostkanton maar al te goed.
Als de wereld je speeltuin is geweest gedurende 48 jaren...waarin iedereen Engels praat, dan is dorpspolitiek aan mij niet besteed. Ook al woon je dan in een benepen stad als Mechelen, Alcatraz ei zo na, het belet niet van wereldwijd contacten te onderhouden met mensen die je graag hebt en omgedraaid. Het zijn er weinigen, da's waar, maar genoeg als een Mark Webber en andere Barrichello's om vanop de eerste lijn mee te analyseren wat is. Stoffel Van Doorne MOEST in die Mc Laren zitten. Als tweede coureur naast Fernando Alonso. Ik zeg dit zo fanatiek omdat ik word geïnspireerd door het boek van wijlen Paul Frére "Eén van de zesentwintig". Stoffel moest dit seizoen één van die achttien zijn geweest.
Om eerst constructeurspunten te sprokkelen en binnenkort...2016...2017...2020 wereldkampioen te worden. Straks (13 en 14 juni 2015 zijn er weer de "24 Uren van Le Mans". Appelen met peren vergelijken ? Neen, de F1 kan voor "versleten" F1-coureurs als Button, Barrichello, Montoya of andere Massa's een "ingangs-examen" zijn voor het hoogste vernuft aan autorijden: "Endurance", het "World Endurance Championship" met uiteraard de 24 Uren van Le Mans die onze landgenoot Jacky Ickx zesmaal won. Met daarin - in 1969 - een heroïsche zege met de Ford GT40 op de Porsche van de Duitser - een meestercoureur en groot mens - Hans Hermann. Hij zei me nadien "met 100 meter heb ik met mijn lichtere Porsche verloren tegen een pientere Jacky met een "camion" van een Ford..."
Op 31 mei 2015 is daarvoor de testdag. Zaterdags zie ik dan Webber bij Porsche. In vijf minuten hebben we een jaar bijgepraat en een jaar voorspeld. Over F1 terwijl hij daar zal zijn om te pogen de grootste industriële krachtmeting ter wereld te winnen voor Porsche. Nissan komt ook nog eens proberen. Alleen "onze" Bertrand Gachot, Volker Weidler en Johnny Herbert zijn er in geslaagd een Mazda 787B als eerste Japanse auto in La Sarthe te doen winnen.
Met een "rotary-engine" nog wel. Nu gaat het om zeer vernuftige hybride-technieken. Maar eerst Formule 1. Achttien coureurs kunnen wereldkampioen worden. Onze Belgische Stoffel staat daar niet tussen. Om Ron Dennis en Eric Boullier zelf aan de oren te gaan trekken...Eén man zal, pienter als hij is, iedereen "den duvel" aandoen: Kimi Räikkönen bij Ferrari.(Walter Rombauts/Foto: RACB-Stoffel Van Doorne)
De van adrenaline verteerde F1 piloten die vandaag de tweede dag voortrainingen doen in Barcelona, waren al bij het krieken van de dag op de circuit. Om 10.10 uur was er al een eerste verdict: Wereldkampioen Lewis Hamilton, genezen van onwel zijn, spelde met 1'26"142 de les in de Mercedes 06. Om laatste twijfels over opniepeilingen weg te nemen ! Na hem zette Felipe Massa in de Williams 1'26"912 neer, Pastor Maldonado zowaar op de derde plaats met 1'26"257.
Maar dan kwam weer een verrassing: op de vierde plaats Max Verstappen in de Toro Rosso met 1'28"566 ! Omdat zijn naam in een titel veel plaats inneemt heb ik hem als Max-V getypeerd. Je kan hem zo als bijnaam noemen. In de mechanica is Max V de hoogst mogelijke snelheid van een bewegend voorwerp. Max-V komt ronduit als een komeet de Formule 1 binnen. Vader Jos Verstappen kan fier zijn op zijn telg - en die van ex Sofie Kumpen - omdat zoonlief wellicht al in zijn eerste jaar als 18-jarige naar een podium kan rijden.
Jos Verstappen - niet onbesproken als men de wandelgangen van de F1 mag geloven - was eens bij Benetton de ploegmaat van een zekere Michaël Schumacher (46), zevenvoudig wereldkampioen. Jos, los van wat men over hem vertelt was een steengoede coureur. Hij durfde. Hij overleefde eens een "keukenbrandje" in Hockenheim en een crash in een LMP1 in Monza tegen meer dan 300 km/h. Jos deed onverstoord voort en "kweekte" zijn Max tot een nu al ongekend hoogtepunt. Spijtig dat Ron Dennis en Eric Boullier van Mc Laren onze Stoffel Van Doorne niet inzetten. Dan was er ineens een duidelijk plaatje. Nu is de in Hasselt geboren Max uit een Nederlandse vader en een Belgische moeder al de ster, met een streep voor. Ja, je zal maar geluk hebben Hollander te zijn.
Momenteel gaan de trainingen voort in Barcelona, tot laat in de namiddag. Boordevol geladen met verrassingen. Zoals om 11 uur Max-V de derde plaats voor zich opeiste...! Virtueel dus al een podium. (Walter Rombauts)
ALS APPLES MET PEERDEN (-krachten) WORDEN VERGELEKEN...
Elon Musk, bezieler van de elektrische auto's Tesla, ligt onder vuur. Niet alleen omdat hij een weerkeerbare shuttle wil inzetten voor een vakantietje op Mars, maar vooral omdat hij er zo goed als enige is in geslaagd de elektrische auto gestalte te geven. Wie zo'n goed als waardeloze €100.000 in overschot heeft, kan zich zo'n elektrisch wonder aanschaffen. Tesla, dat in België een volwaardig net krijgt over heel het land, is vanaf 2007 het voorwerp van afgunst, niet in het minst omdat die Tesla Roadster van destijds en nu ook het nieuwe model "S" iedere Porsche, Ferrari of - noem maar wat - wonderauto het nakijken geeft aan het groene licht. Het "geheim" is héél simpel. IEDERE echte en enkel elektrische auto (dus geen hybride-kermisrommel) beschikt vanaf de eerste omwenteling van de rotor binnen het ankerhuis van de motor over het maximale koppel. Dus schiet iedere echte elektrische auto als een pijl uit een boog weg. Tot frustraties van de miljardairs die het met hun verbrandingsmotortje moeten stellen en het maximum koppel (k.a= Nm) moeten opbouwen. Laat ons dat koppel vrij vertalen als "trekkracht". Die overigens in een menselijk koppel ook voorkomt....
Nu is die geboren Zuid-Afrikaan Elon Musk zo pienter geweest een decennia geleden de naam van zijn auto's te ontlenen aan die van het genie Nicolas Tesla, een Kroaat, directe concurrent van Edison in de USA en wegens zijn "vreemd-zijn" achtergesteld. Hij is in werkelijkheid de uitvinder van de wisselstroom en alles wat we nu draadloos beleven en ook - sorry gentlemen - ook het internet en niet de persoon die daarvoor wordt genoemd, de uitvinder en bedenker is. Hij "plukte" letterlijk elektrische energie uit de lucht. Zoals alle genieën heeft hij een hard en moeilijk leven gehad. Maar Elon Musk, daar in zijn Californische basis, herinnerde zich die Nicolas Tesla. In België rijden er nu 700 met die legendarische, heroïsche naam rond.
Tesla boekte successen in de Rally van Monte Carlo voor auto's op alternatieve energie. Autonomie tot 500 km staan geboekt. En wat is, dat is. Daihatsu liet een EV-tje iets meer dan 1000 km rijden tussen Tokio en Nagoya in Japan. Maar daar was verder geen ondernemingszin of diepzinnigheid mee gemoeid. Maar 't Is wel gebeurd en natuurlijk hangt alles af van de batterijmaterie. Daar zit nu iedereen op gevlast. Wie de zeldzame aardmetalen kent en bezit (China voor 97%) kan ze binnenkort aanwenden als politiek wapen... Maar wat minder geweten is waarom de Grote Mijnheer Elon Musk(43) van Tesla onder vuur ligt is dat er in de USA al jàààren autonoom rijdende - elektrische - auto's van...Google zich in het verkeer menegen zo nu en dan... (Hetzelfde Google zonder welke niemand meer kan, dat tijdens mijn redactionele betrokkenheid bij Clean Week 2020 in Zolder schaamteloos artikels van mijn blog haalde...).
Nu Apple, ja de PC's, besloten heeft tegen 2020 ook met een eigen elektrische auto op de markt te komen, worden Elon Musk's zorgen groter. Omdat hij wordt geconfronteerd met het "verleiden" van personeel van Tesla naar Apple met als tegenwaarde een éénmalige premie van $250.000 en een loonsverhoging met 60% als ze maar vooral de batterijgeheimen meebrengen. Musk dreigt - hoewel nu succesvoller dan ooit - de rol te gaan spelen die zijn koosnaampje Tesla (Nicolas-voor de kenners) héél zijn leven heeft moeten vervullen. Genialiteit weten afgestraft zijn. Die dreiging is reëel. Nu moet Musk niet panikeren, maar wie de geheimen van de zeldzame aardmetalen kent waarmee de actieradius van een batterij kan worden verlengd wordt de baas van de toekomst-automarkt.
Elon Musk pleitte recent in "Knack" voor meer tunnels omdat die de "fluïde" van een elektrische auto (nu voor altijd EV=Electric Vehicle) verzekert. Niets is dodelijker voor een EV dan stadsverkeer, files, stoppen opnieuw de massa (lees: wagengewicht, schoonmoeder en valiezen) weer op gang trekken. Tijdens mijn testrit met de onderkende, onderschatte Nissan LEAF vetrok ik met een autonomie van 126 km en kwam thuis met een autonomie van 123 km !!! Het geheim daarrond is geen geheim. Zoals met de meeste zogenaamde geheimen... Omdat ik secundaire bochtige wegen kon/mocht berijden, kon ik "spelen" met het accelereren en weer opnieuw opladen van de batterij (Lithium-Ion) door vetragings-energie (= zowel de potentiometer loslaten of remmen) waardoor ik telkens iets gaf, maar ook weer mocht nemen. Evenwicht. Bijna zoals in het echte leven mensen zeggen "je moet kunnen geven en nemen".
Ik hoop dat de materialen-industrie Elon Musk en zijn Tesla ter hulp schiet. Tesla's succes is niet onkreukbaar. Maar onrecht zou geschieden, als er aan zou worden geraakt. Maar tja, wie ligt er in deze wereld nog wakker van onrecht. Het woord op zich lijkt al aftands, voorbijgestreefd, iets voor in Bokrijk, gebruikt in lang vervlogen tijdens. Daarom dat het zo beangstigend is te zien dat "apple's" met "peerdenkrachten" worden vergeleken. Trouwens de "paardenkracht" wordt in de moderne techniek juist uitgedrukt in kiloWatts (kW). Maar dat gaat te ver, want dan zitten we weer bij die échte (Nicolas-) Tesla die daar alles over wist. Als je een motorvermogen in pk ziet, deel dat dan door 1,36 en dan heb je de kW's. Prettig weekend. En vergeet nooit Elon Musk en zijn - tot nu toe - onverbeterde Tesla's. Overigens dachten de eerste autoconstructeurs al aan de elektrische auto.
Er was de "La Jamais Contente" van Camiel Jenatzy in...1899 al die het eerst door de "muur" van 100 km/h ging (105 km/h), er was de Lohner-Porsche die Ferdinand Porsche maakte. De eerste Porsche was eigenlijk een elektrische... Zo kunnen we nog een poos doorgaan. Elon Musk is geen dagdromer. Zoals we vroeger of later zullen moeten toegeven dat verbrandingsmotoren alleen nog in musea zullen te zien zijn. Zonne-energie is geen optie maar een feit. Voorbeeld het vliegtuig dat enkel daarop nu in twaalf stappen om de aarde vliegt... Politiek-religieus ligt dat natuurlijk ànders. Met domheid en onwetendheid komen politici toch wel een eind weg... Dat zijn niet mijn woorden, maar die van Freek de Jonge. Kennis impliceert niet noodzakelijk macht. Voorbeeld: Nicolas Tesla.(Tekst en foto's: Walter Rombauts, Nissan en Tesla)
MALDONADO OVERKLAST NIPT MAX-V IN DE NAMIDDAG IN BARCELONA
De Venezolaan Pastor Maldonado reed deze namiddag met 1'24"348 nipt sneller dan Max Verstappen die met de Toro Rosso op de tweede plaats de tweede voorseizoenstraining in Barcelona afsloot. De Lotus-rijder die nu ongeveer bijna tien jaar door de Venezolaanse olie-industrie is gesponsord én Max-V waren de enige twee die in die fameuze 1'24" rondetijd geraakten. Op de derde plaats "strandde" wereldkampioen Lewis Hamilton in zijn Mercedes op...1'26"076. Nieuwe Ferrari-ridder Sebastian Vettel haalde de vijfde chrono achter nieuweling Marcus Ericsson in de Sauber.
Jenson Button in de Mc Laren-Honda pikte de tiende tijd in en de miserie bij het even arrogante als historische team lijkt nog lang niet voorbij. Terwijl iedereen in de peilingen Renault als motorleverancier met 4% in de bak van afgelaten olie gooit, rijdt de Franse autogigant toch maar netjes in de spits van de voorlopige hiërarchie... Ricciardo in de Red Bull, Max Verstappen in de Toro Rosso en Pastor (wat een zalige voornaam; anders dan Devil...) Maldonado doorbrak deze namiddag de Renaultspitsen in de Lotus-Mercedes. Vooral de piepjonge Max-V is een doorn in het oog van de Grote Mijnheren, al jaren getooid met wereldtitels. Dat zal morgen zondag vuurwerk geven...Gensters onder en om de bolide's. Coureurs met het mes tussen de tanden. Gelukkig willen ze daarmee alleen chrono's de wijzerkoppen afsnijden.(Walter Rombauts)
We schrijven 11.30 uur in Barcelona. Max Verstappen heeft in zijn Toro Rosso met 1'25"417 respectievelijk wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) enSebastian Vettel (Ferrari) een neus gezet. Hij staat op de snelste tijd, eerste plaats, op de voorlopige trainingslijst ! Vettel spinde al in het begin met de Ferrari, en noch hij, noch Hamilton kwamen onder de 1'26". Alleen Max-V. Er is nu weer een peiling aan de gang welke piloot het meest GP's zal winnen. Favoriet daar is - weeral voorlopig - Kimi Räikkönen met Ferrari.... Iceman ontdooit als je hem nu bezig ziet. Hij overigens gesproken, iets wat hij zelden doet. "Ferrari is op alle gebied verbeterd !". Zijn woorden waren nog niet koud of Max-V zette die snelste chrono met een Renault-motor ! Terwijl dit aan mijn blog wordt toegevoegd heeft de "rakker" voor de middagpauze zijn eigen tijd nog eens verbeterd: 1'24"739. Waarmee hij momenteel torenhoog boven de wereldkampioen Hamilton (2 titels) en Vettel (4 titels) staat. Bijna twee volle seconden...Max-V meld zich aan de Grote Wereld aan. (Walter Rombauts)
IN DE LAATSTE STAND VAN ZAKEN KLOPT FERRARI NET HONDA
Terwijl het een Renaultmotor is die door Ricciardo in de Red Bull op de snelste chrono is gezet in Barcelona, gingen de opiniepeilingen door. In de laatste stand van zaken klopt Ferrari met 44% net Honda dat 40% telt als attraktiefste motorleverancier voor het seizoen 2015. Renault telt 4% maar rijdt wel de snelste tijd, of hoe relatief (lees: waardeloos) opiniepeilingen kunnen zijn. Mercedes haalt 12% binnen maar vangt wel als wereldkampioen bij de constructeurs EN de piloten (Lewis Hamilton) het seizoen 2015 aan !!!!??? Bovendien figureert Mc Laren deze testdag op de vijfde plaats.
Niet dank zij de Hondamotor maar wel door het talent van Fernando Alonso. Het is tijd dat het 15 maart is, dan is er de eerste race. Zonder gezwetst, wel met concreet precies stuurwerk zoals dat vandaag ook door Kimi Räikkönen werd opgevoerd in Barcelona. En met Renaultmotoren die wel eens viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel spijt kan doen krijgen van Red Bull te wisselen voor Ferrari, waar nu de ware "boss" Kimi is. Hij kan met "drama" leven. Als je dat bij Ferrari niet kan, kan je d'r ook niet werken. Vettel zal er moeite mee hebben....(wr)
PEILINGEN DOEN HONDA EN FERRARI BIJNA GELIJK SCOREN
Momenteel rijdt de Australiër Daniël Ricciardo met zijn Red Bull-Renault met 1'24"574 de snelste tijd in de voorseizoentrainingen in Barcelona. Daarmee gaat hij Kimi Räikkönen in de Ferrari vooraf. Met één tiende van een seconde. Raar die Renaultmotor bovenaan de tabellen. Want de peilingen die zijn uitgevoerd over wie de beste motorleverancier zal worden geven Honda (foto-inzet) met 43% als beste aan en Ferrari met 41%. Mercedes komt uit op 12% en Renault aan...4%. Peilingen zijn relatief. Net zoals de voorseizoenstrainingen. De ware toedracht zal pas duidelijk worden op 15 maart 2015 als in Australië het echte seizoen van 20 races aanvangt. Want al geven de peilingen Honda als beste aan, Mc Laren mag zich gelukkig prijzen een Fernando Alonso te hebben die een manke Honda toch - bijna - voorin rijdt.(wr)