De Fransman Romain Grosjean heeft met de Lotus E23 een kanontijd neergezet in 1'24"067. Nico Rosberg trachtte hem in de late namiddag nog te verrassen, maar "bleef steken" op 1'24"321 in de Mercedes W06. In de ochtendtrainingen liet de evenknie van Max Verstappen de snelste chrono. Die luistert naar de naam Carlos Sainz jr, de zoon van rallymonument, tweevoudig wereldkampioen Carlos Sainz. Van rally gesproken: François Duval heeft in een Ford Escort voor de derde opeenvolgende keer de Legend Boucles in de Ardennen gewonnen.
Direct terug naar Barcelona waar de ochtentrainingen ontsierd werden door een nogal kwalijke crash van de Spanjaard Fernando Alonso. In bocht "3" schuurde de rechterkant van de Mc Laren tegen de muur om pas in bocht"4" tot stilstand te komen. Het gebeurde na 20 ronden. Alonso kwam er heelhuids vanaf maar werd voor alle zekerheid toch naar het hospitaal gebracht voor een observatie van minstens een etmaal.
Volgende donderdag beginnen de derde voorseizoentrainingen voor weer vier dagen. Op het "Circuit va Catalonië" in Barcelona. Daarna is het definitief richting Australië voor de eerste GP op 15 maart 2015 in het Albert Park in Melbourne. In die voorseizoenstrainingen is geen rode draad te trekken. Sommige teams mikken op een race-simulatie, anderen dan weer op een directe publiciteit-oogstende snelste dagchrono. Weer anderen oefenen in pitstops. Er wordt met een niet gekend gewicht aan brandstof gereden.
De ene torst veel benzine mee, de andere dan weer weinig, superzachte banden, zoals Romain Grosjean voor zijn kanontijd gebruikte, andere dan weer met harde Pirelli's. Kortom het is een cocktail van gissingen. Dat zal ook zo in de komende vier dagen het geval zijn. Niettemin boeiend om volgen. Eén spijtige zaak aan dit seizoen 2015: slechts negen teams of 18 coureurs komen aan de start. Mager beestje. Crisisseizoen. Het positieve van deze medaille is dat alle 18 "unicums" op zich wereldkampioen kunnen worden.
Jammer dat onze Stoffel van Doorne (foto-inzet nog in de FR 3,5 voor hij in de GP2 alles won) door Mc Laren niet de plaats mocht innemen van een verdienstelijke maar gesatureerde wereldkampioen 2009 Jenson Button (35). Overigens is het duidelijk dat de midden-twintigers en de dertigers worden bedreigd door "de jeugd", zeg maar de tieners. De ongeschreven wet in de F1 blijft overeind: in vijf jaar ben je daarin "oud". Die niet in de boeken te vinden wetmatigheid zal nog worden bekrachtigd als men in 2016 opnieuw naar het "Piquet-tijdperk" gaat.
Met - toen 1983 - o.a. BMW viercilinder turbomotoren in de Brabhams van 735 kW (1000 pk) en meer. Met "kwalificatiebanden" die één opwarmingsronde toelieten, één kwalificatietijd en één uitloopronde toelieten. Extreem, maar bijzonder uitdagend. Als dat zou worden geconcretiseerd is men in vijf jaar stokoud als coureur. Volgende F1-afspraak dus donderdag voor vier dagen snoepgoed in het Spaanse Catalonië. Het kan belachelijk klinken dat ik Stoffel van Doorne citeer. Niet omdat hij de eerste Vlaming in de F1 zou zijn, maar omdat hij met zijn 22-lentes rijp is om Jenson Button te vervangen. Overigens aan die Vlaams-Waalse discussie is geen tijd aan mij besteed. Dat weten mijn Zuid-Belgische vrienden en die in het Oostkanton maar al te goed.
Als de wereld je speeltuin is geweest gedurende 48 jaren...waarin iedereen Engels praat, dan is dorpspolitiek aan mij niet besteed. Ook al woon je dan in een benepen stad als Mechelen, Alcatraz ei zo na, het belet niet van wereldwijd contacten te onderhouden met mensen die je graag hebt en omgedraaid. Het zijn er weinigen, da's waar, maar genoeg als een Mark Webber en andere Barrichello's om vanop de eerste lijn mee te analyseren wat is. Stoffel Van Doorne MOEST in die Mc Laren zitten. Als tweede coureur naast Fernando Alonso. Ik zeg dit zo fanatiek omdat ik word geïnspireerd door het boek van wijlen Paul Frére "Eén van de zesentwintig". Stoffel moest dit seizoen één van die achttien zijn geweest.
Om eerst constructeurspunten te sprokkelen en binnenkort...2016...2017...2020 wereldkampioen te worden. Straks (13 en 14 juni 2015 zijn er weer de "24 Uren van Le Mans". Appelen met peren vergelijken ? Neen, de F1 kan voor "versleten" F1-coureurs als Button, Barrichello, Montoya of andere Massa's een "ingangs-examen" zijn voor het hoogste vernuft aan autorijden: "Endurance", het "World Endurance Championship" met uiteraard de 24 Uren van Le Mans die onze landgenoot Jacky Ickx zesmaal won. Met daarin - in 1969 - een heroïsche zege met de Ford GT40 op de Porsche van de Duitser - een meestercoureur en groot mens - Hans Hermann. Hij zei me nadien "met 100 meter heb ik met mijn lichtere Porsche verloren tegen een pientere Jacky met een "camion" van een Ford..."
Op 31 mei 2015 is daarvoor de testdag. Zaterdags zie ik dan Webber bij Porsche. In vijf minuten hebben we een jaar bijgepraat en een jaar voorspeld. Over F1 terwijl hij daar zal zijn om te pogen de grootste industriële krachtmeting ter wereld te winnen voor Porsche. Nissan komt ook nog eens proberen. Alleen "onze" Bertrand Gachot, Volker Weidler en Johnny Herbert zijn er in geslaagd een Mazda 787B als eerste Japanse auto in La Sarthe te doen winnen.
Met een "rotary-engine" nog wel. Nu gaat het om zeer vernuftige hybride-technieken. Maar eerst Formule 1. Achttien coureurs kunnen wereldkampioen worden. Onze Belgische Stoffel staat daar niet tussen. Om Ron Dennis en Eric Boullier zelf aan de oren te gaan trekken...Eén man zal, pienter als hij is, iedereen "den duvel" aandoen: Kimi Räikkönen bij Ferrari.(Walter Rombauts/Foto: RACB-Stoffel Van Doorne)
|