HAMILTON WINT VOOR NIEUWE WERELDKAMPIOEN NICO ROSBERG
Mercedes über alles ! Maar daarin een kleine nuance.. In weerwil dat Lewis Hamilton een perfecte race reed en de GP van Abu Dhabi won, werd Nico Rosberg wereldkampioen 2016 omdat hij zich kloek hield op de tweede plaats. Alleen Max Verstappen (Red Bull-Renault) dreigde een mogelijke spelbreker te worden. Maar daar maakte Sebastien Vettel (Ferrari) die "supersofts" was gaan halen, een einde aan. Hij kortwiekte de Nederlander naar de vierde plaats en ging op jacht naar zijn landgenoot Rosberg. Maar geen enkele aanval lukte. Hamilton, drievoudig wereldkampioen, Rosberg nu voor de eerste keer, en Vettel vier titels zwaar, stonden aldus zo op het podiem. Acht wereldtitels bijeen.
Max Verstappen werd vierde na een andermaal spectaculaire inhaalrace. TIjdens de start spinde Max, kon nog juist niets en niemand raken en begon vanaf de 19de plaats iedereen spelenderwijze voorbij te steken. Tot hij op de "Stüttgartse muur" terecht kwam in derde positie. Even leek een aanval op Rosberg in de intenties te liggen. Maar Vettel stak daar dus een stokje voor. Max "maakte geen beweging tijdens het remmen"...Vettel reed hem op "softsloffen" voorbij en haalde Rosberg in. Maar de 55 ronden zaten er op. De podium-hiëarchie was gevallen. Max komt later aan de beurt, zoveel is zeker.
Of een botsinkje tussen Kvyat (Toro Rosso) en Jolyon Palmer (Renault) nog tot nieuws behoren is niet meer de vraag. Jenson Button moest in de 13de ronde opgeven, zijn laatste race met Mc Laren-Honda nadat hij in 2009 in een Brawn (een gecamoufleerde Mercedes, luisterend naar ingenieur Ross Brawn) zijn eerste en enige wereldtitel behaalde. Button's zitje gaat volgend jaar naar onze landgenoot Stoffel Vandoorne. Die rijdt dan naast grootmeester in de stuurkunst Fernando Alonso. De Spanjaard bracht de Mc Laren zoals verwacht in de punten in Abu Dhabi.
Het WK 1917 zal er anders uitzien. Meer brandstof (155 kg), bredere banden en wijdere vleugels, zullen het gezicht en de snelheid van de F1 naar een hogere versnelling brengen. Een nieuw tijdperk breekt dan aan. In 2016 is de Formule 1 verkocht aan het Amerikaanse Liberty Media. Die dulden dat de wilde weldoener van de F1, Bernie Ecclestone (85) nog drie jaar als ceo aanblijft...een beetje zoals Niki Lauda de "onzichtbare" ceo van Mercedes is. Een Amerikaanse invloed zal zich na 67 jaar in de koninginne-discipline van de F1 laten gelden. Zoals een nachtrace in Las Vegas...? Een GP van New York en een opwaardering van Laguna Seca.
De oude puristen verdwijnen. Ze gaan dood of zijn op pensioen. Ze konden best tegen een ruig feestje, aan speeltafels winnen en verliezen, spelen met gevaarlijke pitpoezen, net zoals op de omlopen. Maar het zal veranderen. De nieuwe generatie zal een "nerdwereld" worden waarin gevoelens alleen nog digitaal zullen worden uitgedrukt. Emoties zoals een wenende Massa, een van vreugde schrijende Rosberg..., ze zullen verdwijnen voor een robottengeneratie. Hopelijk mengt Alon Musk van Tesla zich niet in het Amerikaanse gedoe.
Hij zou in staat zijn te bewijzen dat een robot sneller die F1-bolide bestuurt dan een piloot van vlees en bloed. De tijd is dan rijp voor een eerste robottenwereldkampioen. Formule 1, met zijn verbrandingsmotoren van V6 Turbo's Hybrid's, zijn aan het einde van hun doorontwikkeling. Audi stopt met Diesel in Le Mans na 13 overwinningen, de Ottomotor wordt omwille van de opwarming van de aarde evengoed in vraag gesteld...Audi gaat naar de Formule E. Jaguar ook, Renault is er al heer en meester in via het e-Damsteam.
De Formule E van de FIA met puur elektrische auto's staat klaar. De eerste twee races van het derde seizoen zijn al gereden (Hong Kong en Marakkech) en de derde gaat in februari 2017 door in Argentinië. Deelnemers ? Renault, Audi, Jaguar...Coureurs ? Sebastien Buemi - kampioen - Nelson Piquet jr en andere Nicolas Prost's. Tot dan kijken we uit hoe de huidige F1 zal "veramerikaniseren". Aanleunend tegen de Indycars...niet meer rijden als het regent... Een eerste noot is daar al voor gezet. De hele F1, afhangend van de FIA, heeft een staande start na enkele ronden safety-car unaniem aanvaard. Straks ook de robotten.(Walter Rombauts/Foto's:Mercedes en Renault)
De uitslag:
01. Lewis Hamilton (Mercedes) 1h40 55 02. Nico Rosberg (Mercedes) + 0.439 55 03. Sebastian Vettel (Ferrari) + 0.843 55 04. Max Verstappen (Red Bull Racing) + 1.685 55 05. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) + 5.315 55 06. Kimi Räikkönen (Ferrari) + 18.816 55 07. Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes) + 50.114 55 08. Sergio Perez (Force India-Mercedes) + 58.776 55 09. Felipe Massa (Williams-Mercedes) + 59.436 55 10. Fernando Alonso (McLaren-Honda) + 59.896 55
Het is mogelijk dat Mercedes in de laatste vrije trainingen, de FP3, verstoppertje heeft gespeeld. Die redenering wordt ondersteund door de dominantie van de "zilverpijlen" in de kwalificaties. Daarin ging het alleen tussen Lewis Hamilton en Nico Rosberg voor de pole. De drievoudige wereldkampioen reed gezwind zijn ploegmaat naar de tweede plaats. De Australiër Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault) pakte de derde plaats.
Dan volgen Räikkönen (Ferrari), Sebastien Vettel (Ferrari) en Max Verstappen (Red Bull Renault). Het wordt een explosieve start morgen op het 5,554 km lange circuit Yas Marina. Bij een eventueel tumult vooraan kan een alweer uitblinkende Alonso, 9de, mogelijk gebruik maken om de Mc Laren-Honda in de punten te houden bij de aankomst.
Alle aandacht is gevestigd op het duel Rosberg en Hamilton. De eerste dingt naar zijn eerste titel en heeft aan een derde plaats genoeg om die te "innen" na een seizoen van 21 races. De tweede zal rijden als een aarbeving op wielen om mogelijk een vierde wereldtitel op zijn palmares te zetten.(Walter Rombauts/Foto's:Mercedes en Renault)
VETTEL STUURT DE FERRARI NAAR TOP IN FP3 IN ABU DABHI
Nadat gisteren de regerende en straks uittredende wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) zijn ploegmaat Nico Rosberg in FP1 en 2 een "oorveeg" gaf met telkens een iets snellere chrono, plaatste viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel vanochtend de Ferrari aan de top van FP3. Hij realiseerde die tijd op supersofts. Hamilton en Rosberg kwamen even in de spots met een snelste tijd, maar Vettel zette er een domper op.
Nico Rosberg speelt op zeker. Hij heeft genoeg aan een derde podiumplaats om morgen zijn eerste wereldtitel binnen te halen. Lewis Hamilton rijdt op het scherp van de snede om de 12 punten die hem van Rosberg scheiden, goed te maken. Het stemt de Brit goed dat na Vettel ook Max Verstappen (Red Bull-Renault) de tweede plaats voor zich nam en zowaar Kimi Räikkönen het tweede steigerende paard op de derde plaats zette.
Waardoor Hamilton en Rosberg in de Mercedessen respectievelijk vierde en vijfde werden. Straks zijn er de kwalificaties voor de "pole" en dan is er morgen de race, waarna de wereldkampioen 2016 bekend is. In - relatieve - peilingen zegt 75% dat Nico Rosberg dat wordt en 25% geeft Lewis Hamilton nog een kans op een vierde wereldtitel.(Walter Rombauts/Foto: Fiat en Renault)