Stéphane Lémeret (Saleen S07R) zesde in FIA GT in Adria
Stéphane Lémeret was niet in Zolder om de Mazda RX8 Silhouet met rotatieve motor te besturen. De weekendprioriteit ging naar de FIA GT in Adria. Ludovic Sougnez nam aan de zijde van David Dermont zijn plaats in de BTCS-races in. (Zege met de Mazda RX8 Silhouette in twee races BTCS in Zolder). Na Silverstone, de eerste race, stond die van Adria op de kalender en die is gewonnen door Michaël Bartels- Andrea Bertolini in een Maserati MC12. Onze landgenoot Stéphane Lémeret (35) bestuurde met Luke Hines (27) een Saleen S7 Twin Turbo die volgens het boekje met 443.000 voor de standaardversie tot de tien duurste auto's van de wereld behoort. Hij accelereert van 0 naar 100 km/h in 2"8, is 551 kW (750 pk) sterk en haalt 390 km/h als topsnelheid.
De hoofdredacteur van AutoHebdoBelgique finishte op de zesde plaats in de meute van 22 die de finish haalde. Aanvankelijk trainingsnelste Karl Wendlinger werd zijn pole afgepakt wegens niet-conforme achtervleugel. Hij moest achteraan starten en na de start brak een aandrijfas. Gedaan dus. Onze andere landgenoten, Bas Leinders en Renaud Kuppens, scoorden met de Ford GT1 à la 2010, een twaalfde plaats algemeen en zevende in de GT1 volgens het huidige reglement. Bas analyseerde terecht:
"Zonder een grote bek te willen opzetten denk ik dat een plaats bij de eerste acht maar met de twee punten voor de GT1-klasse zijn we momenteel al blij," zei de professor opgetogen. "Wat kleine details deden ons echter de kans op die ambitieuze uitslag verliezen. Onze zevende tijd tijdens de moeilijke race bewijst dat." Reeds in de kwalificaties had de bloedmooie Ford van Marc VDS Racing Team de achtste tijd neergezet die door de diskwalificatie van Karl Wendlinger en door de niet-conforme Saleen zelfs in een zevende op de grid werd omgezet.
"Met gelijke wapens was ik zelfs een halve seconde sneller dan Thomas Biagi van Matech, die dat technische circuit in Adria nochtans als zijn broekzak kent", gaat Bas Leinders voort. Zijn race begon met een duel met Stéphane Lémeret en zijn Saleen. In de rechte lijn van de start stak de journalist/coureur Bas voorbij en dan volgde rondenlang een kat-en-muis-spelletje. In de rechte lijnen won Lémeret het door zijn krachtiger motor van Bas Leinders en de Ford GT. In de bochten kwam de ervaring op het hoogste niveau van de autosport die Bas Leinders bezit weer naar boven en het zag ernaar uit dat dit de hele race zou duren...
"Op een gegeven moment raakte ik een bandenstapel en daardoor begaf één van de motorkapsluitingen het. We verloren twee ronden door de herstelling", vertelt de RTBF-co-commentator van de F1. "Het werd nog erger: we tankten ook nog tijdens die herstellingsstop maar ik liep nog eens een extra "drive through" aan onze broek omdat onze mecaniciens vergaten de auto te aarden. Ja, dat is koers...Renaud reed constant de rondetijden van Biagi. We voelen ons beter en beter in de auto en tegen Oschersleben op 20 en 21 juni a.s. maken we een nieuwe afspraak voor een betere eindplaats. Niet ontgoocheld, wel veel geleerd", besloot Bas. Sportief zoals we hem kennen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Marc VDS Racing Team)
Ginetta-Zytek dingt mee naar Michelin Green Challenge
Dit weekend heeft de vierde race plaats voor de American Le Mans Series in Utah. Op zich niets weredschokkends ware het niet dat een Ginetta-Zytek "GZ09SH" als hybride meedoet en dus punten kan scoren voor de "Michelin Green Challenge" die sinds het jongste Salon van Detroit al een hele poos zo goed als anoniem "meedraait." De auto wordt aangedreven door een V8 van 4,5 liter en gebruikt E10 ethanol brandstof. De remenergie wordt omgezet in hemische energie die de lithium-ion batterij oplaadt. Deze kan desgewenst weer elektrische energie afgeven en dus voor een "push-to-pass" zorgen zoals het KERS-systeem in de F1. De batterij in de Ginetta-Zytek is licht en compact. Dit in tegenstelling van een soortgelijke batterij die in 1998 werd gebruikt door Panoz en Zytek in de hoop met een hybride-auto de "24 Uren van Le Mans" te rijden. Het gewicht van de batterij op zich verhinderde een kwalificatie. De auto was er veel te log door.
De lithium-ionbatterij is licht in gewicht en als men wil compact in vorm, maar heeft het nadeel dat ze nogal wat warmte moet afvoeren. Daartoe ontwikkeld men steeds verder hardware die voor de koeling ervan kan instaan. In de F1 is die koeling van het KERS-systeem ook een probleem, amhoewel van iets lagere orde. Dat komt omdat de paketten die de remenergie opnemen eerder supercondensatoren zijn dan wel pure batterijen. Condensatoren kunnen een "oneindig" aantal keren een stroomstoot opnemen, die kort vasthouden, en dan weer afgeven. Een batterij kan dat niet of minstens niet hetzelfde aantal keren zonder te worden beschadigd. In de Prius III gebruikt Toyota nog steeds NikkelMetalhydride-batterijen. De reden daarvan zou zijn dat de klaarstaande Lithium-Ion-vergaarbak nog niet op punt staat. Precies daar waar het er om gaat controle te verwerven over ieder van de cellen die ook weer ieder op zich elektrische energie ontvangen, ze omzetten in chemische en dan weer op afroep elektriciteit naar een elektromotor stuurt.(Tekts:Walter Rombauts)
Arnaud Kuppens en Bas Leinders rijden FIA GT in Adria
Vandaag zaterdag 16 mei 2009 is het alweer de tweede wedstrijd voor het felbewiste FIA GT kampioenschap. Bas Leinders en Arnaud Kuppens rijden de Ford GT waarmee ze in de openingsrace van Silverstone zo'n knappe tiende plaats behaalden. Die eindstand was des te opmerkelijker als men weet dat de Ford GT in feite in voorbereiding is voor het nieuwe WK GT1 voor 2010. Dus worden dit jaar bewust ereplaatsen en misschien een overwinning geofferd om volgend jaar meer te oogsten met de nieuwe Ford.
Bas Leinders en Arnaud Kuppens rijden al zes jaar samen en dat wil zeggen dat het klikt tussen de man van Bree en de Luikenaar, handelaar in plezierboten. Bas had dan ook niet de minste moeite wat langere relais te laten aan Arnaud om hem vertrouwd te laten worden met het andere gedrag van de koolstofremmen op die Ford GT. Daar had Arnaud nog geen koek van mogen eten. "De auto is heel uitgebalanceerd, geen verrassingen in penibele situaties zoals je die kunt krijgen bij het inhalen van de LP2's. Neen, alles biezonder in evenwicht. Dat was zo tot en met Silverstone...
"In Adria in de eerste vrije oefeningen gisteren voelde zowel Bas als ik dat we enkele tienden van een seconde trager zijn dan de GT1's die volgens het huidige reglement nog rijden. Maar we fiksten toch de 10de plaats in de vrije training en een 9de in de préqualificaties. Het uitgebalanceerde gedrag van Silverstone werd hier even verstoord door de wat te zachte vering. Onderstuur wipte dan over in overstuur, maar dat hebben we nu onder controle. We hebben hier ervaringen met de Vertigo, maar altijd in onze achteruitkijkspiegels kijken om te zien wie daar komt aangestormd is er niet meer bij. We zitten nu in de GT1, dat is een groot verschil. Vandaag starten we met zon - en mogelijk wat regen - en finishen in het donker. Erg wisselende omstandigheden dus", concludeert Renaud Kuppens.
"Zetten we dit seizoen in op technisch leergeld voor 2010, dan willen Bas en ik toch eens schitteren in de komende "24 Uren van Francorchamps". Een plaats binnen de eerste vijf, dat zou leuk zijn. Noch Bas, noch ik hebben in Spa al veel geluk mogen snoepen. Misschien dit jaar, ondersteund door de perfecte samenwerking die we met Matech hebben." Tot daar Arnaud Kuppens vandaag voor hij instapte in het zitje in de Ford GT in Adria. Renaud Kuppens is één van de betere Belgische piloten. Uit zijn rijk gevuld palmares hebben we altijd zijn pole én tweede plaats onthouden in 2007 in Barcelona tijdens de World Series by Renault. Naast Bas Leinders waren Stéphane Lémeret en Vanina Ickx, Sylvie Delcour en Jerôme d'Ambrosio zijn lievelings-teammaats. Karl Wendlinger, de Oostenrijker die ooit in Monaco crashte maar al zijn geestelijke gaven weerkreeg na een jarenlange revalidatie start in Adria, nabij Venetië, op "pole" met de KplusK Saleen S7 in 1'12"210(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Marc VDS Racing Team)
Benjamin Bailly, in de wandeling soms al kampioen genoemd.
Benjamin Bailly rijdt dit weekeinde de GP van Pau in het kader van de Formul'Academy Euro Series. In Valencia won hij en behaald ook een derde plaats zodat hij leider is in de voorlopige stand. Dat alles geschiedt onder vaderlijk bezorgde vleugels van Marc Duez, die net als Bas Leinders de "pupillen" van het RACB National Team onder zijn hoede heeft.
Nicola Larini en Laurens Vanthoor zouden Benjamin goede raad kunnen verschaffen. Want in de wandeling wordt hij al eens de nieuwe kampioen genoemd, maar dat is een mooie symbolische gedachte. Vooraleer het zover is verkent Bailly de 2,760 km korte/lange stratencircuit te voet. Chevrolet-coureur Nicola Larini zou hem tijdens die promenade door die smalle straatjes kunnen bijbrengen hoe zo'n kist van her naar der springt. Laurens Vanthoor, eveneens lid van de RNT, zou Bailly de resonanties tussen de buildings van Macau kunnen "expliceren". "Met drie naast elkaar, tegen 270 km/h", zei hij droogjesweg nadien.
Het WTCC doet dit weekeinde ook Pau aan. In Marokko zorgde Rob Huff voor de eerste zege van de nieuwe Cruzen en dezelfde dag lapte Larini er nog een tweede bij. In Pau is dan ook alle aandacht gevestigd op de Europese première van de auto meespeelt in de Europese autoverkoop. Alain Menu, zegehongerig als nooit voordien, won in Pau in 2007 en lust de Seat's, de BMW's en de aan competitie winnende Lada's rauw Je zal dan wel lachen met zo'n Lada, maar Jacky Ickx rotste er toch lekker mee aan de spits in een Parijs-Dakar. Maar dan was er wel bij Porsche eens een woordje over de auto gewisseld...
Terug bij Bailly: "Zoals gewoonlijk volstaan twee sessies van twintig minuten niet om het volledig onder de knie te krijgen", legt Banjamin uit. "Je moet vooral helder in je hoofd zijn om de twee kwalificaties van 15' voluit te kunnen gaan. Die bepalen je positie op de grid van de twee races. Overbodig te zeggen dat je hier vooraan moet staan. Inhalen is moeilijk, een botsing gemakkelijk. Ik ga in Pau in functie van mijn leidersplaats rijden en niet kost wat kost voor de zege gaan. Zoveel mogelijk valstrikken vermijden is de boodschap." Wijze woorden van een aspirant kampioen.(wr)
Helio Castroneves op pole voor 500 Mijlen van Indianapolis
Tweevoudig winnaar van de "500 Mijlen van Indianapolis" reed de snelste tijd voor de 93ste editie. Eén dag voor zijn vierendertigste verjaardag reed hij tegen 224,864 mijl (361,806 km/h) gemiddeld of een tijd van 2'40"0967 over het 2,5 mijl (4,1725 km) ovaal met vier bochten. Zijn ploegmaat Ryan Briscoe kaapte de tweede plaats weg en mevrouw Danica Patrick plaatste zich tiende. Voor de coureur van Dana Garrett was het zijn derde pole voor de snelste race ter wereld waarvoor 33 coureurs zich hebben gekwalificeerd(wr)
Christian Husson volgt PR-director Alexandre Ménard bij Renault op
Na 28 jaar binnen Renault zal de legendarische Luc-Alexandre Ménard op 30 juni 2009 op pensioen gaan. Hij geeft de scepter van de Public Relations als directeur dan over aan Christian Husson die vanaf 1 juli a.s. de functie waarneemt. Niettemin blijft Christian Husson zijn functies als juridisch directeur behouden alsook deze van Secretaris van de Raad van Beheer. Christian Husson zal rechtstreeks rapporteren aan Carlos Ghosn, directeur-generaal.
Christian Husson is dus een zwaargewicht in de automobielindustrie. Hij werd geboren op 21 mei 1950 en startte zijn loopbaan in 1975 maar kwam pas in 1978 bij Renault aan het hoofd van de juridische directie. Van 1983 tot 1986 werd hij afgevaardigd naar American Motors. Van 1986 tot 1995 bekleedde hij meerdere functies en werd Secretaris van de Raad van beheer en vorig jaar op 1 september 2008 werd hij lid van het Directiecomité van Renault.(wr)
Auto zonder wielen wint Opelwedstrijd voor toekomstige mobiliteit
Het moet ongeveer dertig jaar zijn geleden dat Ferdinand Piëch mee aanzat aan een tafel van zes journalisten. Eén van die zes pennenridders vroeg Piëch waarom er nog wielen aan een auto zaten. "Ze vormen immers het grootste probleem", voegde de journalist van een Antwerpse krant er nog aan toe. Iedereen barstte in hoongelach uit. Behalve Ferdinand Piëch. "Als we dàt zouden kunnen oplossen, dan waren we een eind verder in onze mobiliteit. Maar nu - dus zo in de tijd van de eerste Audi Quattro - bieden de mogelijke oplossingen in de richting van een hoovercraft, luchtkussens dus, geen soelaas. Precies sturen, klimmen en remmend afdalen is er niet bij", concludeerde de man die nu nog het rijlen en zeilen achter de schermen mee bepaald van o.a. Porsche, Audi, VW, Skoda, Bentley...Seat...Ferdinand Piëch is één van de kopstukken die recent de aandeelhoudende families van Porsche en VW inspireerde om de beide merken te fusioneren.
Nu, anno 2009, is de Fransman Augustin Barbot (25) uitgeroepen als de man met de beste toekomstvisie van een groep van negentien studenten die mobiliteit over 40 jaar moesten bedenken. Het winnend project is...een auto zonder wielen. Het Royal College of Art en Opel/Vauxhall krijgt daarmee een apotheose zonder weerga. Het concept van Barbot heette hij de Opel D49 of Darwin 2049. Het is een nieuw soort voertuig dat 10 cm boven de grond zweeft dankzij een elektromagnetisch veld of in de zee zoals een onderzeeër. Drie turbines - twee vooraan en één achteraan - leveren de energie om het lichtgewicht voertuig vooruit te stuwen. Een essentieel onderdeel van het ontwerp is het bekleden van het aluminium frame met half-flexibele en heldere, waterbestendige hars. Daardoor worden koetswerkpanelen zoals wij die nu kennen overbodig.
Als beloning zal Augustin Barbot een stage doen bij het Design Center van general Motors Europe in Rüsselsheim en er waardevolle inzichten kunnen opdoen rond de elektrische toekomstauto's waaraan nu koortsachtig wordt gewerkt. Hij krijgt het gezelschap van de Zuid-Koreaan Hyunjoon Park (25) en van de Fin Miika Heikkinen (26) die eveneens hoge waardering kregen voor hun werk. In de jury die bestond uit visionisten als Peter Stevens, Professor Dale Harrow, Sam Livingstone en Richard Winsor, zetelde ook Mark Adams, Vice President Design bij GM Europe, en dat gezelschap oordeelde onafhankelijk. Tenzij ze ooit Ferdinand Piëch hebben ontmoet. Diens woorden zijn dan ook zeker blijven hangen in het selecte geheugen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Opel)