NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Inhoud blog
  • SEBASTIEN BUEMI BLIJFT IN DE FORMULA E MET NISSAN, DUS MET RENAULT
  • HAMILTON WINT GP VAN SINGAPORE EN VERSTERKT LEIDING IN WK-STAND
  • HAMILTON PAKT POLE VOOR VERSTAPPEN EN VETTEL IN SINGAPORE
  • SNELHEIDSBOETE VOOR KIMI RÄIKKÖNEN IN FP2
  • VETTEL NEEMT OPTIE OP POLE IN FP3 IN SINGAPORE
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    02-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De stress in Interlagos voor de start
    Straks om 18uur onze tijd start de achttiende en laatste F1 race van het seizoen op het circuit van Interlagos nabij Sao Paulo in Brazilië. De startfeiten zijn bekend: Massa in pole, Hamilton vierde maar wel met 7 punten voorsprong op lokaal troetelkind Felipe Massa. De Ferrari-coureur wordt wereldkampioen als hij wint en Hamilton eindigt zesde. De Brit die de jongste wereldkampioen ooit kan worden heeft dus genoeg aan een vijfde plaats aan de eindmeet. Principieel heeft hij dus maar één tegenstander. Dat is zichzelf. Opletten bij de startchaos die er zeker zal zijn en zich emotioneel onder controle houden. Winnen, snelste tijden en wiel-in-wiel duels uit zijn hoofd zetten. Alleen dan kan Interlagos een "promenade" worden naar een nooit eerder gezien succes in de F1.

    Maar er spelen ook de niet zichtbare factoren mee. Opgehitst door de duizenden Brazilianen heeft Felipe Massa zich naar een pole-position gedragen gevoeld. Kimi Raikkonen staat op de derde plaats, voor Hamilton en achter Jarno Trulli. Beiden kunnen een barrière voor de Mc Laren-Mercedes-coureur opwerpen. Hamilton mag zich niet laten verleiden dat obstakel in de start "te nemen". De omloop van Interlagos is zeer hobbelig, bumpy, en de iets langere wielbasis van de Ferrari's dan de Mc Laren's hebben Massa en Raikkonen een supplement aan comfort gegeven om hun scherpe tijden neer te zetten. In de race zal dat ook spelen. Toyota, de nu wel degelijk grootste autoconstructeur ter wereld, rijdt zeven jaar lang mee zonder één GP te winnen. De hoop dat tweede snelste op de grid Jarno Trulli voor het achtste seizoen dit verandert is ijdel. Hoewel, Interlagos, je weet maar nooit...

    De weerman is er grillig. De banden warm houden is geen moeilijke oefening als de zon schijnt, maar in geval van een lagere temperatuur ligt dat anders. Dan wordt getracht de warmte die van de remmen wordt afgevoerd mee te laten dienen om de rubbers warm te laten blijven. Bij Mc Laren kan men zelfs als leek goed zien voor wat is geopteerd. Zijn de geventileerde schijfremmen goed te zien dan telt men op een "warme" race. Liggen ze mee verdoken in de wielnaaf, dan is dat om warmte te vangen en die door de wielnaaf te laten opnemen en zo de banden te behoeden tegen sterke, ongewenste afkoeling, door bijvoorbeeld een plotse zondvloed.

    Interlagos ligt bezaaid met "wolfijzers en schietgeweren". Van een top van 320 km/h (tweemaal in één ronde) moet men naar 85 km/h afremmen om niet in moeilijkheden te geraken in de eerste knik na de meet maar vooral in de rechtse stuurbeweging naar de "Curva do Sol". Om de eerder genoemde 320 km/h top te halen voor die afremzone moet men al "clean" uit bocht "14" komen en tegen een zo hoog mogelijke snelheid naar de "rechtlijnige" knik voor de aankomst duiken. Wie de ideale lijnen verliest in het labyrint van moeilijke kronkels voor die bocht "14" komt topsnelheid te kort voorbij de aankomst waar de piste ook wat bergop loopt en "turn 1" een beetje aan het gezichtsveld wordt onttrokken en dus met veel feeling moet worden aangesneden.

    Emoties genoeg dus om deze laatste GP te bekijken. Hamilton moet ook nog verduren dat de Brazilianen hun Felipe Massa scanderen als de nieuwe titelhouder. Ook dat Rubens Barrichello - ter discussie bij Honda - een symblische ereronde rijdt voor eigen publieken ploegmaat Jenson Button vooraf gaat op de startgrid, en dat Nelson Piquet vader's voorbeeld kan trachten te volgen voor eigen publiek. David Coulthard rijdt zijn laatste race Omdat het de tijd is om doden ter herdenken moeten onze gedachten gaan naar het kerkhof daar in Sao Paulo. Ayrton Senna ligt daar begraven. Verongelukt op 1 mei 1994 in Imola. Posthuum overklast door Michaël Schumacher die inschat dat zijn record van zeven wereldtitels kan worden gebroken door Lewis Hamilton. Interlagos, waar vaak duiveltjeskermis is, sluit dit ongemeen boeiend WK af. Dinsdag 4 november (en niet vrijdag 7 in Parijs zoals eerder gemeld) 2008 vergaderen de FIA, de FOM en de FOTA in Londen om de toekomst van de F1 te bepalen. Daaruit zal de F1 van de éénentwintigste eeuw een gezicht krijgen, los van de historische en heroïsche jaren vanaf 1950. Change we need. Jonge mensen zullen hopelijk voor een nieuwe toekomst op wielen zorgen. (Walter Rombauts/Foto: Mercedes)



    02-11-2008 om 16:12 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fatale botsing tussen FIA en FOTA dreigt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Honda F1 heeft momenteel een vacature voor een ingenieur die zich specifiek met het Kinetic Energy Recovery System zou moeten bezig houden. Kennis uiteraard en flexibiliteit plus het strikt respecteren van "dead-lines" is vereist. Over die KERS is maar weinig geweten. Dat het systeem kinetische energie bij het remmen aanwendt om een batterijn te voeden die op haar beurt een elektromotor stroom zou geven waarmee die de verbrandingsmotor ter hulp komt met plusminus 80 pk gedurende 6 à 7". Zo kan een "push-to-pass" worden gegeven. eel meer is er niet over geweten. Oh ja, ook nog dat een BMW-mecanicien er in Jerez bij testen een flinke elektroschock van kreeg, dat de batterijen kwalijke dampen kunnen verspreiden en geen eensgezindheid bestaat over wie ze zal leveren, waar en wanneer ze moeten geplaatst/vervangen worden en of de F1 daar eigenijk behoefte aan heeft. Luik één waar niet veel meer over wordt gezegd. Degene die solliciteert bij Ross Brawn zal het daarover natuurlijk in Keulen niet mogen horen donderen. Hij zal iets zinnigs moeten meebrengen voor de centjes die Honda voor hem zal overhebben.

    Rond 29 mei in 2007 nog - een eeuwigheid geleden al - opperde Max Mosley in Parijs een economisering van de kosten in de F1. Een 2,2 liter V6 Turbo motor werd gesuggereerd. Die maximum 10.000 t/m zou mogen draaien, dus iets over de helft van de 19.000 t/m vandaag. Het vermogen zou evenwel moeten blijven schommelen rond de 750 pk die we vandaag uit de 2,4 liter V8's puren. KERS zou worden ingevoerd en biobrandstof E85 of E100 misschien zou worden verplicht. In 2015 moest het verbruik van een F1 motor met 50% zijn verminderd en vanaf 2012 zal een brandstofbeperking worden ingevoerd. Dat was mei 2007.

    Volgende week op vrijdag 7 november 2008 zien de FIA en de FOTA Formule One Team Associations" elkaar - vermoedelijk in Parijs wegens daar altijd gezellig - en die ontmoeting is brandnodig. De enige echte Max liet de jongste dagen namelijk weten dat alle teams met één aangeduide motor zouden moeten rijden. Maxke had daar al een uitbesteding voor gedaan...Luca Di Montezemolo moest bij het lezen ervan direct gaan kotsen op het toilet. Zag hij daar zijn rode pijlen al rijden met een Sodemo-krachtbron ? Om maar iets te zeggen. Er vertrok een communiqué bij Ferrari dat onomwonden liet verstaan dat de Scuderia, ononderbroken betrokken in de F1 sinds de instelling van het WK in 1950, zich uit de F1 zou terugtrekken en zich weer naar de Sport-Prototypes en GT's zou keren. Max Mosley haastte zich te melden dat er misschien een misverstand was. Dat de remmen en transmissies en elektronika misschien gezamelijk kon worden. Maar ook Toyota regaeerde boos. Een vetrek uit de F1 na zeven jaar zonder overwinning is niet ondenkbaar als standaardmotoren worden opgedrongen.

    Er roert wat. Ooit is 2008 vooropgesteld als het jaar waarin het "gedaan zou zijn" met de F1. Dat is twijfelachtig. Maar een fatale botsing tussen de FIA en de teams is niet uitgesloten. Ten slotte zijn het de constructeurs die investeren en de federatie is op de keeper beschouwd alleen regelgevend. De reglementenmakers hollen altijd achter de technici aan. Tegen dat ze in de "Le Tour d'Argent" rond een schitterende Peking Duke achter iets achter zijn gekomen en er een beperkend regeltje hebben opgeplakt nog voor de cognac en de sigaar komt, heeft die "simpele" ingenieur alweer iets bedacht waarvoor bij de FIA weer een volgend onderonsje moet worden afgesproken. Ja, KERS is nu éénmaal niet hetzelfde als Kriek-op-de-Taart. Duidelijk wordt wel dat Max en Bernie er een potje van het maken zijn. Geen GP van Frankrijk dit jaar in Magny-Cours, een avondrace om geen kijkcijfers in Europa te missen, de onmiskenbare verschuiving naar het Verre Oosten. De sjeiks van het A1-kampioenschap dat het stelt met de V8-motoren van Ferrari uit 2004 lachen misschien in hun vuistje. Aan centjes geen gebrek en aan olie ook niet. Dus die zuinigheidsoefening die de F1 nu een groen label tracht te geven hoeft niet écht voor hen. Max Mosley en Bernie Ecclestone zijn niet meer van de jongsten. Jean Todt is daarbij vergeleken een "jonge gast". Hij is de meest aanvaardbare opvolger van de FIA- en FOM-mannen. Volgende week op die 7de november zal er een hartig woordje worden geklapt. F1 eenheidsworst inzake motoren ?

    Vergeet het. Tenzij men geen zier geeft om de industriële achtergrond van een competitie die in het leven is geroepen om juist nieuwe, erg van elkaar gescheiden ideeën, zich met elkaar te laten meten. Wel binnen een reglement, maar mét daarin de vrijheid de uithoeken van de techniek af te tasten. Zoals we nu kennen dat iedereen met een 2,4 liter V8 rijdt is al op het randje. Toch konden Raikkonen en Massa Mc Larenrivaal  Hamilton in China niet volgen. Niet echt logisch zal worden opgemerkt. Och, niet echt, het gefoefel zit hem dan weer in additieven in de brandstof, in kleine mirakeltjes van ingenieurs die vaak niet eens de belangstelling halen. Laat de techniek gewoon weer vrij. Dan komen ingenieurs weer met spectaculaire dingen. Zoals Renault de eerste was om in 1978 het aan te durven de 3 liter atmosferische motoren te ruilen voor een 1,5 liter V6 met turbocompressor en er een nieuw tijdperk mee inluidde. Jean-Pierre Jabouille won er op 1 juli 1979 in Dijon de eerste GP (die van Frankrijk) mee. Het is verleden, zeker.

    Maar F1 moet een mixe van ideeën blijven. Er moet een groen tintje aan gegeven worden. Daarmee stijgt de geloofwaardigheid. Maar om nu zomaar ineens te willen beslissen dat Mercedes (Mc Laren) maar met een boxertje van Porsche of een Judd of Aston Martin als eenheidsmotor moet gaan rijden lijkt ons een brug te ver. Enkel als voorbeeld natuurlijk. Op7 november zal vooral de FOTA voorzitter Mosley eraan herinneren dat zij het veldwerk doen en daardor een verregaande beslissingsrecht hebben. Ook paus Bernie zal er aandachtig naar luisteren. Hij weet dat een fatale botsing tussen de twee het einde van de F1 kan betekenen. Kan leiden naar twee kampioenschappen, één van de rijke teams en één van de "armoezaaiers", zoals hij dezelfde dreiging al heeft meegemaakt begin de jaren '80. Precies Ecclestone (FOM) heeft er het grootste belang bij dat een wijze beslissing uit de bus komt. (Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Hans van Onsem)

    29-10-2008 om 17:27 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Nissan 370 Z wordt in Los Angeles getoond
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Nissan 350 Z krijgt een opvolger. Het is de 370 Z die een kortere wielbasis heeft, breder is en een groter vermogen en motorkoppel (366 Nm) heeft. Door de slaglengte iets te vergroten en de variabele kleptiming aan te passen is men tot die 3,7 liter motor gekomen. Echt nieuw is dat niet want die V6 zit ook al in de Infiniti G37 net zoals ook het navigatiesysteem uit die bij ons nu aan VIP's voorgestelde auto. De autopers heeft de Infiniti nog niet echt gehaald. Hopelijk herinnert men zich Detroit 1989 waar de eerste Lexus gelijktijdig met de Infiniti is voorgesteld en waar laatstegenoemde geheel zijn Amerikaanse start miste door in dezelfde anonimiteit te blijven zoals nu opnieuw gebeurt, althans in Antwerpen. Maar zoals een nogal goed autocoureur ons onlangs zei heeft "de autosport en de autoindustrie de pers niet meer nodig..." Dat klopt want er zijn ook geen journalisten meer. De meeste autobladen en zeker huis-aan-huis-bladen worden gemaakt met "kopiëren"/"plakken". Zelfs dagbladen wagen zich eraan.Terug naar die 370 Z die bij de honderd nieuwigheden behoort die in Los Angeles vanaf 21 november 2008 te zien zullen zijn. Dat de Nissan 370 Z agressiever oogt dan de elegante 350 Z komt omdat hij gebalder is en een dikke kont heeft. Wie goed kijkt merkt trends uit de GT-R. De lichtblokken doen daar aan denken en ook de oplopende lijn van de voorruit. Gefluisterd wordt dat een roadster al op het Salon van new York zal te zien zijn Die autoshow gaat door van 10 tot 19 april 2009. (wr)


    27-10-2008 om 16:44 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Quinten Devreker op zoek naar vader's spoor in Zolder
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Quinten Devreker is één van de twintig finalisten die op 12 november in Zolder de Dunlop Drivers Cup zal betwisten op het Circuit van Zolder. Uit de 2600 kandidaten werden 20 finalisten weerhouden op basis van hun rij-eigenschappen en hun sociale vaardigheden rondom autosport. Dunlop heeft in samenwerking met John Cooper Works Mini, de Dunlop Drivers Cup 2008 georganiseerd om één jonge wolf de unieke kans te geven de eerste stappen naar een autosportloopbaan te zetten. De winnaar van de Dunlop Drivers Cup zal na een intensieve en professionele race-opleiding met F1-symbool Bas Leinders als coach, aan het stuur van een JCW Mini Cooper S mogen deelnemen aan een wedstrijd van de "Dunlop Sportmaxx Endurance Cup 2009", eveneens op het circuit van Zolder.

    Tijdens die finale zal Quinten verscheidene fysieke-, media- en wagenbeheersingsproeven moeten afleggen. Ook aan het stuur van de sakkerse JCW Mini Cooper S Challenge uit het Duits kampioenschap, zal hij het beste van zichzelf moeten geven. Die autootjes zijn bezige bijtjes, deze speciaal voor het circuit ontworpen Mini's zijn met hun kleine wielen en voortraktie bijzonder emotioneel om te rijden. Voornamelijk omdat het een hele kunst is die 155 kW (211 pk) p de weg te houden. Als je - zoals Quinten - 25 lentes telt, weet je dat als je nog in de autosport wil stappen, het de hoogste tijd is je kaartje af te geven aan de eindmeet. De gemoederen zijn dan ook hoog gespannen ! Zijn dynamisch leven is tot de nok gevuld met auto's en vooral autosport.

    "De hele dag spookt autosport door mijn hoofd, soms zover dat ik ideale lijnen door een gebouw of huis loop", zegt de IT Consultant die iegenlijk nog niet echt zicht heeft op die ene ultieme ideale lijn op dat wijdse asfalt van dat historisch lintje daar in Limburg. "Er is maar één lijn waarop je de auto op z'n snelst rond jaagt. Die zo snel mogelijk vinden tijdens de finale en constant perfect aanhouden is het objectief. Niet alleen voor mij, maar evengoed voor de collega's tegenstanders."

    Quinten is natuurlijk gesterkt door de figuur van vader Guy die in 1989 derde werd aan het stuur van een Volvo in de "24 Uren van Zolder". Vader trok Quinten mentaal even mee op de derde stek van het posium tijdens de aankomstviering. Het duizelde in Quinten's hoofd. Hij zag een blauwdruk van een leven binnen autosport. Net zoals duizenden anderen, onverklaarbaar, gegrepen werden door de fascinatie van het ongrijpbare. Jacky Eeckelaert, Belgisch topingenieur bij Honda F1, is op dezelfde manier naar dat kleurrijke, ongenadige en veeleisende milieu getrokken. Hij zat met Pa op de tribunes en plots zei hij deel te willen uitmaken van wat hij zag: de pits, de mecaniciens, de auto's, de geur van rubber en benzine en olie, heel die cocktail waarvoor velen letterlijk of figuurlijk hun leven hebben gegeven.

    Even moeten we het gedroom opzij zetten. Het "ongrijpbare" is niet zo hard als het klinkt. Wat ermee wordt bedoeld is dat de hoogste disciplines gewoon buiten bereik zijn vanaf een zekere leeftijd. Ook al heb je kart ervaring, dé basis van alle groten, dan nog moet Vrouwe Fortuna je genadig zijn. Letterlijk alles moet meezitten om via F3, GP2, F2 ook weldra, die F1 te bereiken. Zelfs in zéér ernstige vakbladen wodrt de wens van heel veel talentvolle namen verzucht als "de F1 blijft mijn opperste doel..." Als iemand dat beroep wil uitoefenen moeten alle financieel-politieke-nationaliteitsgebonden voorwaarden kloppen als een bus. Anders is de kans op slagen ven groot als op de Euromillions spelen. Maar beroepscoureur worden in de toerwagens, de sport-protoype's of GT's is voor meer volk haalbaar. Een valies boordevol dollars kan teambazen vaak overtuigen. Als je alleen maar talent en geen geld in huis hebt, en sneller bent dan de man met dollars of euro's, kan je misschien aanbieden de snelle wijzerstanden voor hen op het bord te zetten. Te jong en te oud, verklaard met een voorbeeld.

    De beste rallyrijder ooit, Sebastien Loeb, die binnenkort zijn vijfde wereldtitel binnen haalt met Citroën, die zal wellicht geen zesde wereldkroon beogen maar eerder iets anders willen doen. Formule 1 is uitgesloten. Maar door Henri Pescarolo of Peugeot worden binnengehaald om in Le Mans of de LMS andere zegetochten te proberen, dat is andere koek. Raar maar waar. Die disciplines kan je voor wat centjes haast tot aan je pensioen volhouden. De voorbeelden zijn legio. Dus is het nodig de jeugd goed voor te lichten. Je maakt je niet populair door te stellen dat het verkeerd is F1 direct als hoogste objectief te stellen. Maar het behoedt links en rechts wel iemand voor trauma's. Natuurlijk stelt Quinten Devreker zich geen F1 voor. Maar zoals vader een podium bestijgen in de 24 Uren van Zolder, dàt is beslist een integere jongensdroom. Die ka volgende maand misschien al een beetje in vervulling gaan.

    Op zijn elfde jaar zat Quinten al in de karts en won onder andere de "12 Uren van Inkart" in de gelijknamige autosporttempel van Mike Van Hooydonk in Puurs, waar hij bijna 15 jaar geleden zijn eerste rondjes draaide. Bij gebrek aan geld koos hij na de karting snel voor oldtimer regelmatigheidsrally's en rittensportwedstrijden binnen PAK en VAS en behaalde daar in 2007 respectievelijk een tweede en een zesde plaats in de eindstand. Hij bestuurde daarin een VW Golf 2 1800 maar soms ook een TE 2800, de auto die door "ons" genie Vic Heylen werd ontworpen en gebouwd, én gecommercialiseerd op uiteindelijk 79 exemplaren. Ook een Daf 55 Marathon zal binnenkort regelmatig uit de garage rollen. Dat is een auto waar Excelsior coureur Eduard De Sitter destijds mee stuntte in rally- en rallycross. Jean-Louis Haxhe/Christian Delferrier wonnen er "Les Routes Blanches" mee (de voorloper van de Boucles de Spa). Dit op een ijs- en sneeuwtapijt.

    Maar de snelheidsprikken kwamen pas echt in de eerste test op circuit met de Autosport.be Toyota Yaris Cup van Philippe Leybaert,nu ruim zes jaar geleden. Dan kwam het besturen van een Formule Super Ford TIGA ui 1976 op het circuit van Chimay, enkele Fun-Cups, en vooral - meer recent - het onvergetelijke avontuur met een JCW Mini Cooper S over het historische circuit van Bathurst (Australië) op de proppen. Daar kreeg Quinten een "magic moment" en voelde hij de figuur van Peter Brock als opperste voorbeeld in zijn denkwereld binnenglijden. Het overlijden van zijn held in dat eigenste jaar 2006 tijdens een rally - domweg op een boom - maakte op hem veel indruk. Toen hij ter plaatse een Ford Falcon BA V8 Supercar met 367 kW (500 pk) over het testcircuit van Holden in Queensland mocht jagen, besefte hij maar al te goed wat die Peter Brock aan talent in huis had: Negen keer met zo'n gelijkaardige kist de beruchte "1000 km van Bathurst" op je naam schrijven...petje af !

    Recent kon Quinten -dankzij Mini-ambassadrice bij uitstek, Shanna Bükszegi van Mini Sneyers uit Herentals - deelnemen aan testsessies van de JCW's autobommetjes in het Luxemburgse Colmarberg en leerde daar veel uit. "Vooral die hoekige stuurstijl die iedereen erfde uit de karts, die heb ik leren ombuige naar een meer vloeiende lijn van bocht naar bocht", zegt Quinten bescheiden. Hij weet zeer goed dat op 12 november a.s. zich een unieke kans voordoet om nog met professionele autosport aan te knopen. Daar komt die ene ideale lijn als opperste betrachting aan bod. Koorddansers en purist-autocoureurs hebben er een leven op uitgebouwd. (Tekst: Walter Rombauts/Foto's: Dunlop & QD)
     







    Quinten is natuurlijk gesterkt door de figuur van vader Guy die in 1989 derde werd aan het stuur van een Volvo in de "24 Uren van Zolder" Vader trok Quinten even mee op de derde stek van het podium tijdens de aankomstviering. Het duizelde in Quinten's hoofd. Hij zag een blauwdruk van een leven binnen autosport. Net zoals duizenden anderen, onverklaarbaar, gegrepen werden door de fascinatie van het ongrijpbare. Jacky Eeckelaert, Belgisch top-ingenieur bij Honda F1, is op dezelfde manier naar dat kleurrijke, ongenadige en veeleisende milieu getrokken. Hij zat met zijn Pa op de tribunes en plots zei ie tegen zijn vader dat hij deel wilde uitmaken van wat hij zag: de pits, de mecaniciens, de auto's, heel die cocktail waarvoor velen letterlijk of figuurlijk hun leven hebben gegeven.

    Even moeten we het gedroom opzij zetten. Het "ongrijpbare" is niet zo hard als het klinkt. Wat ermee wordt bedoeld is dat de hoogste disciplines gewoon buiten bereik zijn vanaf een zekere leeftijd. Ook al heb je kart-ervaring, dé


    27-10-2008 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!