Edoardo Mortara wint in Macao, Vanthoor dertiende.
De Italiaan Edoardo Mortara heeft de GP van Macau gewonnen voor zijn teamgenoot bij Signature Jean-Karl Vernay met wie hij de ganse race in een bitse strijd was gewikkeld. De Fransman won overigens de kwalificatierace van zaterdag waarin onze landgenoot Laurens Vanthoor vijfde werd. De serpentin-piste van Macau werd geblokkeerd door een massaal ongeval. Laurens Vanthoor raakte ook geblokkeerd maar kon de race vervolgen. Hij werd dertiende.
Geen roem in Macau dus, maar wel die van Kampioen van het Duits F3 kampioenschap, een diploma dat nog een poos zal doorwerken. Laurens heeft zich in Macau onderscheiden door verbetenheid. In moeilijke omstandigheden finishte op 48"036 van de winnaar en zijn besttijd was 2'12"276. Vanthoor finishte in dezelfde ronde van de winnaar, net als zijn F3-rivaal in Duitsland, Stef Dusseldorp, maar die werd vijftiende. In het "leeuwenkot" van de racerij, waar iedereen elkaar rauw lust, zijn dat opgemerkte prestaties.(wr)
De jonge Fransman Jean-Karl Vernay heeft de kwalificatierace gewonnen voor de 56ste GP van Macau Formule 3. Hij verschalkte polesitter Ericsson in de Lisboa-bocht nadat de baan weer was vrijgegeven na een Safety Car. Laurens Vanthoor finishte vijfde. De SC moest tweemaal uitrukken. Volgens velen is Vanthoor's prestatie "onvoldoende". Maar de Duitse F3 kampioen, de eerste Belg tien jaar na Bas Leinders, heeft nog alle kans Het team Signature waarvoor hij uitkomt staat al 20 jaar in de voorste gelederen. Bovendien blijft het 6 km lange Guia-circuit van Macau een pure loterij. Laurens Vanthoor moet niet echt nog veel geloofsbrieven voorleggen. Ons landje mag fier zijn: vier internationale kampioenen in evenveel disciplines. Bertrand Baguette in de Formule Renault 3,5. Benjamin Bailly in de Formule Renault Academy. Laurens Vanthoor dus in het Duits F3 en Nico Verdonck in de Formula Le Mans. De FLM zal in 2010 ook fungeren in het kader van de ALMS waarmee Hughes de Chaunac van Oreca ook zijn slag heeft thuisgehaald.(wr)
Laurens Vanthoor voorlopig zesde in trainingen in Macao
De kersverse ATS-F3 Kampioen, Laurens Vanthoor (19) heeft in de Chinese enclave van Macau voorlopig de zesde beste tijd geklokt. "Ik ben begonnen in de vrije trainingen geen risico's te nemen", vertelde hij. "Ik zal blij zijn als ik op de startgrid binnen de eerste zes sta. "Ten opzichte van vorig jaar is het niveau hier nog toegenomen. D'r zitten verdomd bliksemsnelle jongens tussen..." hikte hij er nog bij. Niettemin tikte hij even een muur aan waardoor wat schade aan de Dallara-VW moest worden hersteld. Herinneren we eraan dat Laurens vorig jaar in Macau voor de F3-leeuwen werd gegooid en dat de VW-vertegenwoordiger in de F3 toen twaalfde in de trainingen werd en zesde in de race ! Met de beschiedenheid, maar ook de vastberadenheid, die Laurens Vanthoor sieren, behoort hij voor het officieuze WK van de F3 tot de favorieten.(Tekst:wr/Foto:RACB)
Electrawinds liet auto etmaal op dierlijk vetafval rijden
De prestatie is vorige weekend wereldkundig gemaakt, de achtergronden niet écht. Electrawinds Moeskroen is een bedrijf dat met dierlijk afval groene stroom produceert. Dat is één van de aktiviteiten van de groep. Dat een auto op Puur Plantaardige Olie (PPO) kan rijden is al héél lang bekend en haalde op geregelde tijdstippen de frontpaginas van kranten. Auto rijdt op suikerbiet of Voertuig rijdt op frietvet. Als de legende waar is dat Rudolf Diesels eerste zelfontbrandende motor op pinda-olie liep dan kunnen we ons afvragen welk spelletje we honderd jaar lang met aardolie hebben gespeeld !?
Nu leven zonder olie naar een langzame maar zekere toekomst groeit blijkt dat biomassa dé grondstof van de toekomst zal zijn om zonne- en windenergie aan te vullen. Biomassa wordt gehaald uit voedselafval, dierlijk vetafval, afvalhout en dies meer. Even dreigde er paniek in de wereld door de vrees dat wat aanvankelijk als voedsel was bedoeld (zoals soja, koolzaad, mais, palmolie en dierlijke vetten) richting bio-brandstoffen zou gaan. Door de brandhaarden die wereldwijd dreigden te ontstaan is politiek een positief lichtje gaan branden en heeft men het ontij afgekeerd door zich op bio-afval toe te spitsen. Natuurlijk gaan zonnepitten, koolzaad en maïs ook nog meetellen, maar niet meer bedreigend voor de hongerige mens.
Hopelijk kan CleanWeek2020 tussen 5 en 9 mei 2010 de auto van Electrawinds ontvangen. Uiteindelijk is het een officieus wereldrecord. Zo in de stijl van de Solar World Challenge het officieuze wereldkampioenschap van de autos op zonne-energie. De auto van Moeskroens Electrawinds kende tijdens die vierentwintig uren geen problemen. De brandstof deed het perfect.
Alleen moesten we zorgen dat het dierlijk afval op 90° C bleef. Lager in temperatuur werd het dikker en dreigde het te stollen, zei Bruno Clemens, Plantmanager van Moeskroen. Dat dierlijk afval komt van slachterijen. Men mag niet veronderstellen dat er nu varkens en koeien moeten worden gekweekt om dan finaal tot dierlijk afvalvet te komen, zei Marleen Vanhecke, PR van het bedrijf dat ook zonne- en windenergie in de marge heeft.
De groene weg leidt naar een zonnige toekomst. We hebben uitzicht op voedselAFVAL als brandstof om groene stroom te maken. We hebben ook perspectieven om batterijen of een tweede leven te geven of ze te recycleren en die materialen als lithium, cadmium, nikkel, kopen en cobalt opnieuw te gebruiken. Puur Plantaardige Olie groeit als gedachtegoed voor brandstof voor Otto- en Dieselmotoren. Biotechnolgie het genetisch behandelen van voedselgewassen zou de hongersnood kunnen lenigen.
Het lijkt wel naar de Brave New World van Aldous Huxley te neigen, want de perverse draad die door de laatste humane veronderstelling loopt is dat politiek de vrees ontstaat dat de 1 miljard mensen die nu honger hebben zich nog meer zullen vermenigvuldigen als ze gezonder en sterker worden van dat lekker eten. Zo zou de overlast van de aarde met 7 miljard toevallige bezoekers nog zullen aandikken. Tot wat biomassa en biotechnologie aan verwarring kunnen meebrengen.(wr)
De in Yverdon in Zwitserland geboren Yann Zimmer (19) test dank zij Alain Menu in Misano Adriatico. De jongeman finshte tweede dit jaar in de Formula Academy Euro Series. Vorig jaar won hij de "Volant ACO". In Pau ontmoette hij Alain Menu. Die legde hem precies de valstrikken uit van het beruchte Franse circuit daar in de Pyrenéen. Sindsdien ontstond er een vriendschap en volgt Chevrolet-aas Alain Menu alle activiteiten van zijn pupil.(wr)
Alain Prost bestuurt een Dacia Duster in de Trofee d'Andros
Viervoudig wereldkampioen Alain Prost is door Renault aangezocht om de Trofee d'Andros te rijden. Dat is een spectaculaire winterse competitie op sneeuw en ijs. De Fransman won die eerder al met Toyota. Nu zit hij in een Dacia Duster met vierwielaandrijving.(wr)