Laurens Vanthoor voorlopig zesde in trainingen in Macao
De kersverse ATS-F3 Kampioen, Laurens Vanthoor (19) heeft in de Chinese enclave van Macau voorlopig de zesde beste tijd geklokt. "Ik ben begonnen in de vrije trainingen geen risico's te nemen", vertelde hij. "Ik zal blij zijn als ik op de startgrid binnen de eerste zes sta. "Ten opzichte van vorig jaar is het niveau hier nog toegenomen. D'r zitten verdomd bliksemsnelle jongens tussen..." hikte hij er nog bij. Niettemin tikte hij even een muur aan waardoor wat schade aan de Dallara-VW moest worden hersteld. Herinneren we eraan dat Laurens vorig jaar in Macau voor de F3-leeuwen werd gegooid en dat de VW-vertegenwoordiger in de F3 toen twaalfde in de trainingen werd en zesde in de race ! Met de beschiedenheid, maar ook de vastberadenheid, die Laurens Vanthoor sieren, behoort hij voor het officieuze WK van de F3 tot de favorieten.(Tekst:wr/Foto:RACB)
Electrawinds liet auto etmaal op dierlijk vetafval rijden
De prestatie is vorige weekend wereldkundig gemaakt, de achtergronden niet écht. Electrawinds Moeskroen is een bedrijf dat met dierlijk afval groene stroom produceert. Dat is één van de aktiviteiten van de groep. Dat een auto op Puur Plantaardige Olie (PPO) kan rijden is al héél lang bekend en haalde op geregelde tijdstippen de frontpaginas van kranten. Auto rijdt op suikerbiet of Voertuig rijdt op frietvet. Als de legende waar is dat Rudolf Diesels eerste zelfontbrandende motor op pinda-olie liep dan kunnen we ons afvragen welk spelletje we honderd jaar lang met aardolie hebben gespeeld !?
Nu leven zonder olie naar een langzame maar zekere toekomst groeit blijkt dat biomassa dé grondstof van de toekomst zal zijn om zonne- en windenergie aan te vullen. Biomassa wordt gehaald uit voedselafval, dierlijk vetafval, afvalhout en dies meer. Even dreigde er paniek in de wereld door de vrees dat wat aanvankelijk als voedsel was bedoeld (zoals soja, koolzaad, mais, palmolie en dierlijke vetten) richting bio-brandstoffen zou gaan. Door de brandhaarden die wereldwijd dreigden te ontstaan is politiek een positief lichtje gaan branden en heeft men het ontij afgekeerd door zich op bio-afval toe te spitsen. Natuurlijk gaan zonnepitten, koolzaad en maïs ook nog meetellen, maar niet meer bedreigend voor de hongerige mens.
Hopelijk kan CleanWeek2020 tussen 5 en 9 mei 2010 de auto van Electrawinds ontvangen. Uiteindelijk is het een officieus wereldrecord. Zo in de stijl van de Solar World Challenge het officieuze wereldkampioenschap van de autos op zonne-energie. De auto van Moeskroens Electrawinds kende tijdens die vierentwintig uren geen problemen. De brandstof deed het perfect.
Alleen moesten we zorgen dat het dierlijk afval op 90° C bleef. Lager in temperatuur werd het dikker en dreigde het te stollen, zei Bruno Clemens, Plantmanager van Moeskroen. Dat dierlijk afval komt van slachterijen. Men mag niet veronderstellen dat er nu varkens en koeien moeten worden gekweekt om dan finaal tot dierlijk afvalvet te komen, zei Marleen Vanhecke, PR van het bedrijf dat ook zonne- en windenergie in de marge heeft.
De groene weg leidt naar een zonnige toekomst. We hebben uitzicht op voedselAFVAL als brandstof om groene stroom te maken. We hebben ook perspectieven om batterijen of een tweede leven te geven of ze te recycleren en die materialen als lithium, cadmium, nikkel, kopen en cobalt opnieuw te gebruiken. Puur Plantaardige Olie groeit als gedachtegoed voor brandstof voor Otto- en Dieselmotoren. Biotechnolgie het genetisch behandelen van voedselgewassen zou de hongersnood kunnen lenigen.
Het lijkt wel naar de Brave New World van Aldous Huxley te neigen, want de perverse draad die door de laatste humane veronderstelling loopt is dat politiek de vrees ontstaat dat de 1 miljard mensen die nu honger hebben zich nog meer zullen vermenigvuldigen als ze gezonder en sterker worden van dat lekker eten. Zo zou de overlast van de aarde met 7 miljard toevallige bezoekers nog zullen aandikken. Tot wat biomassa en biotechnologie aan verwarring kunnen meebrengen.(wr)
De in Yverdon in Zwitserland geboren Yann Zimmer (19) test dank zij Alain Menu in Misano Adriatico. De jongeman finshte tweede dit jaar in de Formula Academy Euro Series. Vorig jaar won hij de "Volant ACO". In Pau ontmoette hij Alain Menu. Die legde hem precies de valstrikken uit van het beruchte Franse circuit daar in de Pyrenéen. Sindsdien ontstond er een vriendschap en volgt Chevrolet-aas Alain Menu alle activiteiten van zijn pupil.(wr)
Alain Prost bestuurt een Dacia Duster in de Trofee d'Andros
Viervoudig wereldkampioen Alain Prost is door Renault aangezocht om de Trofee d'Andros te rijden. Dat is een spectaculaire winterse competitie op sneeuw en ijs. De Fransman won die eerder al met Toyota. Nu zit hij in een Dacia Duster met vierwielaandrijving.(wr)
Bertrand Baguette test voor Renault F1 op 1-3 december in Jerez
De eindeseizoenperiode luidt altijd het uittesten in van jonge coureurs. Ze worden vaak uit de F3 geplukt, de GP2 maar dit jaar andermaal ook uit de Formule Renault 3,5. Onze landgenoot én kampioen van de discipline is uitgenodigd om in Jerez-de-la-Frontera van 1 tot 3 december te komen tonen wat hij verder in zijn marge heeft. Het reglement van 2009 staat deze oefening toe en Ferrari laat Daniël Zampieri en Marco Zipoli uit het Italiaans F3-kampioenschap opdraven. Maar de "Scuderia" laat ook het Mexicaanse tienertje met de welluidende naam Pablo Sanchez Lopez komen.
In ieder geval is dit een buitenkansje voor Bertrand Baguette die zo de grootste kansen krijgt om in de Formule 1 door te dringen. Voortgaande op de povere prestaties van Grosjean moet hij in staat zijn geloofsbrieven af te leveren voor het seizoen 2010 waarin veel nieuwe gezichten in minstens vier nieuwe teams opduiken. Daarbij zal rekening moeten worden gehouden met Jérôme D'Ambrosio die vet genoteerd staat in notaboekjes van teambazen.
Andere rakkers als Gary Paffett, gekend vanuit de DTM, en de Indische belofte uit de GP2 Karun Chandhok testen respectievelijk voor Mc Laren-Mercedes en Forca India. Het hoeft geen betoog dat de Indiër héél veel kans maakt op een zitje in de Force-India Mercedes. Zwijgzaam zijn, luisteren vooral, kan de chronostanden ondersteunen. Teambazen hebben graag dat - zeker pupillen in de F1 - naar hen luisteren. 't Wordt alweer boeiend naar volgend jaar toe.(wr)
Vanthoor en Bailly testten de Dallara VW in Val de Vienne
Zoals bekend, neemt Laurens Vanthoor op 22 november deel aan de Grote prijs van Macao Formule 3. Ter voorbereiding van deze FIA-Wereldbeker, trok de piloot van de Belgian VW Club en het RACB National Team richting Val de Vienne voor een eerste kennismaking met de formatie van Signature.
"Het was een goede testdag" besloot Olivier Helvig, de technisch verantwoordelijke van de F3-afdeling bij Signature. "Laurens wist meteen welke afstellingen nodig waren en wij hebben qua set-up slechts enkele kleine zaken moeten bijstellen. Het was een uitstekende training alvorens naar Macao af te reizen."
Laurens Vanthoor aan het stuur van een Dallara-VW is natuurlijk niets nieuws, maar hij was in Frankrijk niet de enige om een eenzitter van Signature aan de tand te voelen. Ook Benjamin Bailly, de nieuwbakken kampioen in de FormulAcademy Euro Series, tekende present en testte voor de eerste maal een Formule 3.
"Deze éénzitter heeft weinig gemeen met de auto waarmee ik dit jaar reed. De Formule 3 beschikt over veel meer neerwaartse druk, de motor is krachtiger en geeft meer grip. Ik had mijn twijfels toen ik aankwam op deze onbekende piste om er te rijden met een auto die ik niet kende, maar zeer vlug voelde ik mij op mijn gemak. Alleen spijtig dat de sessie werd stopgezet door een probleem met de motor."
De commentaren van Olivier Helvig bevestigen de woorden van de Luikenaar : "Benjamin maakte veel vooruitgang en ging methodisch te werk. Hij verwezenlijkte niet veel ronden, maar de rondetijden kwamen dicht in de buurt van Edoardo Mortara, onze piloot in het F3-kampioenschap. Net zoals Laurens, beschikt Benjamin over een goed potentieel!"
Voor wat Macao betreft: vorig jaar was de kersverse ATS F3-kampioen Laurens Vanthoor twaalfde in de traningen en finishte zesde in de race. Die geldt als één van de moeilijkste ter wereld. Een super-Monaco in feite. Om het met Laurens' eigen woorden te zeggen. "Het tracé is verraderlijk, super smal tegen 230 km/h en het enige dat je hoort is het motorengebulder dat tegen de wolkenkrabbers terugkaatst. Precies rijden als onder een hevig onweer." In die omstandigheden wordt de Heer Vanthoor aan de finish verwacht als nummer 1. (wr)
PSA Peugeot-Citroën heeft een samenwerkingsaccoord met Mitsubishi Motor Corporation om een elektrische auto te bouwen...die al in minstens 5.000 exemplaren bestaat. Gisteren maakte Citroën zijn versie bekend: de C ZERO. Het is op de Mitsubishi i-MiEV geinspireerde techniek en design die in het laatste trimester van 2010 in ons land zal worden gecommercialiseerd. Zoals bekend is het een geheel elektrische plug-in auto die bijgevolg NUL uitstoot heeft aan koolstofdioxyde, stikstofoxyden of wat dan ook en plusminus 160 km actieradius heeft dank zij de evolutie van de technologie van de Lithium-Ion-accu's.
De C ZERO zal zijn bezitter ook verrassen met bedrijfsstilte want alleen tegen 130 km/h hoort men de wind op de voorruit "beuken". Voor Citroën is dit de tweede elektrische auto nadat met Venturi in Frankrijk de "Berlingo First Electrique" werd geconcretiseerd. In de vroegere geschiedenis van het merk komen nog wel enkele EV's voor, maar die zijn ondertussen alleen in geschiedenisboekjes weer te vinden.(wr)
De Mazda CX-7 en de Total(e) aanval op de stikstofoxyden
De facelift van de Mazda CX-7 is geslaagd. Niemand had anders verwacht. We hebben hem gezien in Genève. Ook in Frankfurt, maar daar werd zijn Clean Diesel overschenen door de Leightbau van de Mazda X5. Nu is hij bij iedere Belgische Mazdadealer. Vanaf 31.600 tot 37.600 kan de liefhebber van deze spierbundel vandaag al kiezen of hij de sublieme turbodiesel, dan wel de benzineversie met sterke turbomotor zal aanschaffen. Tot de uiterlijkheden behoren een nieuw, lager front en nieuwe mistlampen. Ook meer chroom vooraan en langszij wordt de glitter daarvan wat doorgetrokken tot een verhoogde achterbumper. Uiterlijkheden die aan de verschillende uitrustingniveaus zijn gekoppeld en als een grote strik zijn geplooid tot wat de essentie van die elegante terreinauto is: een wereld van technologische nano-snufjes die de CX-7 geven wat iedereen ervan verwacht. Dat is het comfort van een limousine, de lenigheid van een cyclocrosser en de daadkracht van flitsend vermogen.
Hoofdzakelijk is er een 2,2 liter viercilinder zestienkleps turbo diesel die 127 kW (173 pk) levert en een respectabel koppel van 400 Nm tegen 2000 t/m. In combinatie met een overdrive-verhouding van 0,711 in zesde versnelling is dit op zich een apart verhaal. Maar eerst ook de 2,3 DISI turbo-benzine motor vermelden die met 191 kW (260 pk) tegen 5.500 t/m de sportrakkers zal bekoren. Deze motor heeft een boring die 1,5 mm groter is dan in de turbodiesel (86 x 94 mm) maar behoudt dus hetzelfde lange-slag-karakter dat altijd dienstbaar is ten behoeve van het koppel. Soepelheid is de natuurlijke weergave van die droge cijfers.
Beide versies hebben een handgeschakelde zesversnellingsbak. De diesel met variabele turbo met klein compressierad heeft vanaf de vierde versnelling een constructief gewilde en vrij onbeduidende overdriveverhouding van 0,926 : 1. Bruutweg gezegd speelt die vierde in het brandstofverbruik geen rol van betekenis. Anders wordt het in vijfde waar het met 0,853 : 1 al gezelliger toeren wordt. Stiller én zuiniger. We zijn op weg naar een mixed-verbruik van 10,4 l/100 km naar 8,4 l/100 km. Maar eigenlijk gaan we daar soms nog onder als op autowegen, en overal waar dat kan, in zesde wordt gereden.
Dan draait die motor zomaar eventjes één vierde toeren minder dan de vier gedreven wielen ! In mensentaal is dat geluidarm rijden, zuinig en principieel de levensduur van de motor verlengen. Maar de motoren zijn zo goed vandaag dat die laatste factor er gratuit wordt aan toegevoegd. Geërfd uit de tijd dat automecaniciens in de wereld op wielen nog smerige, van vet verstijfde overalls droegen, in plaats vandaag de witte CleanWeekse jassen.
In de benzineversie zijn de zes gangen van een perfect schakelende transmissie anders gespreid. De eerste is nogal kort, de tweede, derde en vierde brengen de 1800 kg wegende All Wheel Drive op kruissnelheid. In vijfde nadert men met 1,085 : 1 zowat de 1:1-overbrenging (motor en wielen draaien dan principieel de zelfde toeren, maar ook dat is constructief bewust vermeden). In zesde noteert men 0,853 : 1. Rustgevend en mogelijk omdat het koppel 380 Nm bedraagt tegen 3.000 t/m. Zowel bij de diesel als bij de benzineversie is maximum trekkracht actief over een bereik van 1000 t/m. Maximale soepelheid blijft zowel een beetje lager als hoger toerental gehandhaafd. Die soepelheid is mede te danken aan de verfijnde commonrail-injectie voor de diesel en een nog preciezere verneveling in de benzine door injectors met een opening van 0,119 mm. De Mazda-boys uit Hiroshima, wiens keuzes altijd worden besproken met de Europese kanjers in Leverkusen, hebben vooral op de hoeveelheid brandstof die wordt verstoven in een fractie van een seconde. Ze hebben die hoeveelheid kunnen terugdringen. Eens je over 1600 à 1700 bar spreekt kunnen kleine wonderen.
In feite is de gaswissel van het verbrande mengsel lucht/gasolie of lucht/benzine tijdens de uitlaatslag van de motor verdreven naar de uitlaatfabriek. Als je een doorsnede van de katalysator, de uitlaat en de injectie van Ad.Blue ziet, is het omzeggens een echt bedrijf op zichzelf. Bij de CX-7 diesel is dat een roetpartikelfilter EN een Selective Catalytic Reduction (SCR). Voor we het over de driewegskatalysator van de benzine hebben, hoort hier toch een woordje uitleg. De auto stoot 199 g/km CO2 uit. Dat klinkt vandaag niet meer als een prestatie op zich. Op de SUV-markt is dat nochtans een goed rapport. Maar er is nog iets. Met Ad.blue toe te voegen in de uitlaatgassen vanuit een apart geplaatste tank wordt de lang ongemoeid gelaten NOx (stikstofoxyde) aangevallen. In ieder Totalstation kan je Ad.Blue nu vinden.
Het beveiligd opgestelde reservoir van 15,5 liter bevat een waterachtige (35%) urea-oplossing in feite ammoniak die tijdens het rijden met een druk van 5 bar in de hete uitlaatgasstroom (kinetisch plusminus 600 km/h) wordt gespoten. De NOx kan zich niet snel genoeg uit de voeten maken, want eerder heeft de Ad.Blue er al voor gezorgd dat de NOx zich ontbindt in neutrale, niet giftige stikstof en water. Een overwinning op schadelijke uitstoot dus. Daarom zegt bovenstaande titel dat je blauwe lucht achterlaat. Een beetje fantasie mag, zelfs voor giganten als Total.(wr)
Renault slaat gensters in Maubeuge, Valladolid en Flins
Renault maakt zich op voor het intrede op de elektrische markt. Het zal 2011 zijn dat de eerste concrete producten in verschillende graduaties op de markt zullen komen. De keuzes van de productiecentra zijn ronduit spectaculair. De elektrische Kangoo zal in het Noord-Franse Maubeuge worden geproduceerd op dezelfde montageband als waarop ook de Kangoo's met verbrandingsmotor worden ineengepuzzeld. De Twizy Z.E. die een tehnisch spiegelbeeld is van de Nissan Land Glider zal in het Spaanse Valladolid worden gemaakt. Het is eveneens een elektrisch voertuig dat NUL uitstoot heeft. Meteen is duidelijk dat de "fratsen" van Frankfurt ernstig moeten worden genomen. Nissan heeft tot nu toe geen concrete plannen bekend gemaakt voor een mogelijke serieproductie van die "Land Glider" die principieel door een kantelmechanisme moet rijden als een motorfiets.
De Renault Twizy zet de twee passagiers achter elkaar - net als in de Nissan evenknie - en wint op die manier veel oppervlakteruimte. Stadsgericht. Meer dan de Kangoo Be.Bop ZE die ook de stadsomtrek zal berijden. Dat komt omdat de Kangoo zich met zijn uitgebreid gamma als kleine bestelwagen richt tot de professionelen. Renault belooft de believers in dat concept een nooit eerder geziene interessante "coût total d'usage". Wellicht geen loze slogan. Elektrische auto's vragen iets minder onderhoud, zijn eigenlijke "simpele duiven" waarover de makers van software regeren. De mannen die bepalen op welk moment de elektromotor die aandrijft verandert in een generator die de batterij voedt. Die branden ook zogoed als onzichtbare wegen op chips die vetragingsenergie meten en direct een sterk afremproces en batterijvoeding in gang zetten. De elektromotor op zich (héél eenvoudig gesteld) heeft minder bewegende delen en is simpeler.
Tot slot zal de ZOE Z.E. die in Frankfurt overweldigende aandacht kreeg, worden gemaakt in Flins. De plaats die mee in aanmerking komt om een GP van Frankrijk in de "banlieu" van Parijs te krijgen. Flins wordt ook de plaats van batterije-fabricage voor de elektrische auto's. Althans is daar een "joint-venture" voor ondertekend met o.a. "la Commision d'Energie Atomique", enfin, geen kindertuin meer. Ver van een Disneyland waarop Bernie Eccelstone's oog ook al rustte voor een GP de France F1. Renault slaat gensters in Frankrijk. Nu al voelen we de spanningsvelden, de aantrek- en afstootspoelen tussen constructeurs onderling. De gensters en de eerste concrete resultaten over verkoop van de nieuwe mobiliteit zullen in 2012 in alle statistieken opduiken.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Renault)
Solvay maakt Jules Verne's stoutste fantasieën waar
Het is een paar dagen geleden dat Solvay met terechte fierheid de SolarImpulse voorstelde. Het is een vliegtuig dat de wereld kan rondvliegen op zonne-energie. Het weegt 1600 kg en de vleugels hebben een spanwijdte van 63 meter. Die vleugels zijn bekleed met...250 m2 zonne-panelen. Omdat we meenden dat de SolarImpulse niet in Zolder zou landen tijdens de "CleanWeek2010" die van 5 tot 9 mei 2010 doorgaat, hebben we het nieuws niet direct gepubliceerd. CleanWeek2020 dankt evenwel Solvay ons daarvan op de hoogte te hebben gebracht en verzocht te melden dat die foto gekiekt is door hun fotografen.(cw)
Tsjoen (Ford) leidt na 10 KP's in Rally van Condroz
Moeilijk gaat ook
Het team van Peugeot België-Luxemburg had het al voor de start aangekondigd: het was vooral voor het plezier dat ze richting Condrozrally trokken. Op de wegen rond Hoei zorgden de vele regenbuien, natte wegen en het met modder bedekte parcours voor een originele omschrijving van het begrip plezier
Ik had geen moeilijker omstandigheden kunnen bedenken om mijn nieuwe wagen te leren kennen, lacht Melissa Debackere. Er zijn heel wat plekken waar je makkelijk in de fout kan gaan, de veranderingen in grip zijn zo verrassend dat ik amper tijd heb om na te denken hoe de kwaliteiten van mijn Peugeot 207 S2000 ten volle te gebruiken. Ik wil in de eerste plaats op de baan blijven. Ik reed twee keer lek en ik weet niet eens waar. Ik blijf ook in de running voor de Belgische titel, maar door de vele opgaves kan ik maar heel moeilijk een pronostiek maken. Dat bewijst alleen maar hoe moeilijk deze wedstrijd is. Ik zie af, maar houd stand. Ze rijdt na tien KP's op de negende plaats.
Patrick Snijers, François Duval en heel wat anderen crashten voortijdig uit de rally. De rijders van Peugeot België-Luxemburg zijn er nog steeds bij, al was dat niet altijd evident. Al in de derde chronorit zorgde een kortsluiting er voor dat de wagen Loix-Miclotte bijna vijftien minuten stilstond.
Woest word ik daarvan, stelt Freddy. Al tijdens de shakedown werd het me duidelijk dat enkel de rijders van de betere WRCs om de zege zouden kunnen strijden. Maar ik wou wel in de buurt blijven, om bij het minste van hun problemen naar een podiumplaats te kunnen rijden. De tijden die ik met mijn 207 S2000 neerzet bewijzen dat ik het bij het rechte eind had. Omdat het eindresultaat nu geen enkel belang heeft voor mij, en omdat ik gek ben op de Condrozrally, zal ik nu verder proberen om het publiek te amuseren.
Zoals enkele dagen geleden werd aangekondigd zal Peugeot België-Luxemburg in 2010 een Cup voor de Peugeot 207 RC Rallye organiseren. De wagen maakte in de Condrozrally zijn Belgisch debuut, in handen van Frédéric Bouvy en Stéphane Prévot. Door een alternatorprobleem konden ze de slotetappe van de eerste dag niet afwerken, maar morgen zijn ze er door het SupeRally-systeem opnieuw bij.(jd/Peugeot)
Mitsubishi brengt in Genève 2010 Cross Over Concept
Mitsubishi is vast van plan een Compacte Cross Over uit te brengen. De techniek die onder het agressieve uiterlijke is weggemoffeld is die van de PX-MiEV conceptcar die in Tokio de aandacht trok. Plug-in én hybridetechniek dus naast de volle elektrische MiEV-techniek. Dat Mitsubishi toegeeft een hybridevariant te ontwikkelen komt omdat de generale trend in Japan pure EVs (alleen batterij en elektromotor) alleen voor stadsgebruik aanbeveelt. Interstedelijk gelooft men meer in de Hybride (kleine verbrandingsmotor, batterij én elektromotor). Vergeten we ondertussen niet dat Mitsubishi ondertussen verder elektrische wagens ontwikkeld met de PSA-groep op basis van de i-MiEV.
Het begrip Cross-Over is een term die de autoindustrie bedacht om een nieuwe dimensie te geven aan het begrip Sportly Utility Vehicle (SUV). Een Cross Over moet het comfort van een limousine koppelen aan de fitheid van een sportwagen en terreineigenschappen van de bovenste plank hebben. Van dat laatste is zeker Mitsubishi niet vreemd gezien de legendarische overwinningen in de échte Parijs-Dakars. Maar net als àlle automerken grabbelen de ingenieurs wat in het ijle. Ze moeten namelijk kiezen uit vele mogelijkheden. Als we een officieuze stand van zaken opmaken zal de brandstofcelauto vanaf 2013 aan de winnende afstand zijn.(wr)
Renault en Biotherm stellen elektrische ZOE Z.E. voor
Biotherm, een merk uit de afdeling luxeproducten van de groep LOréal, werkt samen met Renault aan een gloednieuwe concept car: de 100% elektrische wellnesswagen, ZOE Z.E. (Zero Emission). De concept car ZOE Z.E. richt zich tot iedereen die dagelijks kleine afstanden aflegt en een gezonde wagen zoekt waarin het goed toeven is. Het interieur van ZOE Z.E. is een bevoorrechte en volledig personaliseerbare ruimte. De concept car blikt vooruit op een seriemodel dat Renault vanaf 2012 zal commercialiseren.
Als 100% elektrische en emissievrije stadswagen is de concept car ZOE Z.E. de wagen voor mannen envrouwen die zowel het milieu als zichzelf willen verzorgen, zelfs aan het stuur. Zijn dak is ontworpen als een intelligent membraan dat de inzittenden beschermt tegen warmte en koude en dat de sturing van de airconditioning optimaliseert. Het genereert energie door middel van fotovoltaïsche cellen in honingraatmotief, die de airconditioning voeden. De voor- en achterbumper zijn uitgevoerd in polyurethaangel. Deze tweede huid beschermt de delen die gevoelig voor kleine aanrijdingen in het stadsverkeer.
De concept car ZOE Z.E. is een waar concentraat van toptechnologie op het vlak van luchtfiltering en -zuivering om de gezondheid en het welzijn van de passagiers en de schoonheid van hun huid te verzekeren.De bestuurder beschikt over drie mogelijkheden om op te laden:
!
De standaard oplaadmodus: op 4 tot 8 uur tijd, aan een stopcontact buiten de wagen.
!
De snelle oplaadmodus: op 20 minuten tijd, aan hetzelfde stopcontact of specifieke oplaadpalen
!
Het exclusieve Quickdrop-systeem om batterijen snel te vervangen: drie minuten in een wisselstation.
De onderzoeksteams van Biotherm en de ingenieurs en ontwerpers van Renault bundelden hun knowhow tot een partnerschap voor co-innovatie.
Sinds het merk in 1952 werd opgericht, hebben de onderzoekslaboratoria van Biotherm een diepgaande kennis opgebouwd van de celmechanismen van de huid, evenals een wetenschappelijke expertise inzake de deugden van aromatherapie. Renault van zijn kant staat bekend om de kennis die het merk op 110 jaar tijd heeft opgebouwd op het vlak van de comfort- en welzijnsuitrusting.
Zo biedt ZOE Z.E. zijn inzittenden nooit geziene extra's:
1-
Respect voor de hydratering van de huid: de airconditioning, die doorgaans wordt geoptimaliseerd om de ingestelde temperatuur te volgen, werd volledig herwerkt om te voorkomen dat de huid uitdroogt.De inzittenden van ZOE Z.E. plukken de vruchten van een intelligente airconditioning die aandacht besteedt aan de luchtvochtigheid in het interieur.
2-
Bescherming tegen vervuiling: dankzij een gifsensor en een roetfilter voor het interieur die de luchtinlaten van het interieur afsluiten, kunnen de passagiers van ZOE Z.E. genieten van een schone atmosfeer.
3-
Verspreiding van actieve geuren: een elektrisch systeem verspreidt exclusieve actieve geuren, die zijn aangepast aan de behoeften van de bestuurder: dynamiserend s ochtends, ontstressend op de terugkeer van het werk en opwekkend tijdens nachtelijke ritten. De geuren werden ontwikkeld door Biotherm en vormen het interieur om tot een welzijnscentrum en helpen de passagiers om waakzaam te blijven.
Elektrische autos vormen dé oplossing voor de toekomst om iedereen een emissieloze mobiliteit tebieden. Die doorbraak wordt ondersteund en begeleid door de wereldwijde politieke wil om de CO
2-uitstoot terug te dringen door middel van fiscale incentives en de ontwikkeling van de nodige infrastructuur voor deze elektrische mobiliteit. Vanaf 2011 zal Renault een reeks elektrische voertuigen commercialiseren die voor iedereen betaalbaar zijn.
Nieuwe Citroën C3 spaarvarken boert maar 99 g/km aan CO2 uit
Citroën is altijd al een gulle constructeur geweest die de klant veel auto biedt voor een eerlijke prijs. Met de komst van de C3 is dat niet anders. Bij de autos die met de 1.6 HDi worden aangeboden zijn er vijf bij die 3% overheidskorting opleveren omdat zij minder dan 115 g/km aan uitstoot van koolstofdioxyde. Aangezien ze seriematig voorzien zijn van een Filtre à Particule, een roetfilter, geeft de federale regering daar nog eens 210 bovenop. Roetpartikels neutraliseren in die filter en ze verbranden zodat ze echt weg zijn, is iets vooruitstrevend.
Roetpartikels hebben niets te maken met fijn stof. Milieu-activisten beweren wel eens dat de roet niet geheel wordt verbrand in die filter, maar de experimenten daarmee, zowel door Audi als Peugeot in de 24 Uren van Le Mans bewijzen het tegendeel. Fijn stof komt mee als onderdeel van iedere verbranding die iets fossiels als onderwerp heeft. Op autogebied komt het ook van de remmen, koppelingsplaten, banden en zit er nog een kleine hoeveelheid in de resten van uitlaatgassen.
In dezelfde nieuwe C3-gamma zitten ook vijf vette spaarvarkens. De versies die 99 en 104 g/km aan CO2 uitstoten. Ze geven 15% op de aankoopfactuur en bovendien ook die 210 voor de roetfilter. Koploper bij de vette varkens is de 1.6 HDi 90 FAP. Het is een viercilinder volgens de Euro 5 norm en levert 68 kW/92 pk tegen 3.750 t/m. Omdat het een duidelijke lange-slagmotor is (75 x 88,3 mm) heeft men op natuurlijke mechanische wijze al een hoog koppel. Dat bedraagt bij 2000 t/m liefst 230 Nm.
Geen recordwaarde, maar net genoeg om drie doelen te dienen: weinig verbruik (3,8 l/100 km) genoeg trekkracht om de hoge overdrive-verhouding in hoogste versnelling te voeden zonder dat de motor lam wordt gelegd. Het derde doel is vandaag het belangrijkste: die lage CO2-waarde van 99 g/km halen. Die waarde is mee te danken aan de banden met uitzonderlijke lage rolweerstand. Een iets hogere weerstand en de uitstoot levert met dezelfde technische gegevens al 104 g/km. Maar ook dat is n og genoeg om de spaarmunten bij de overheid te ontvangen. Dat gaat niet direct. Dat gaat via de belastingsbrief.(wr)
Die Smart Diesel Variante ist der aktuelle CO2-Champion
Im Heck des smart fortwo arbeiten modernste, kompakte Dreizylinder-Benzinmotoren mit einem Hubraum von 999 Kubikzentimetern. Zur Auswahl stehen in Westeuropa derzeit zwei Varianten mit Saugmotor und 45 bzw. 52 kW (61 bzw. 71 PS) sowie ein aufgeladener Motor mit 62 kW (84 PS). Ein Dreizylinder Turbomotor ist auch Herzstück des smart fortwo BRABUS mit 72 kW (98 PS).
Darüber hinaus hat die Marke mit der Dieselvariante smart fortwo cdi den weltweiten CO2-Champion im Angebot. Der 33 kW/45 PS starke Zweisitzer verbraucht durchschnittlich 3,3 Liter pro 100 Kilometer (NEFZ) und kommt so ohne Tankstopp rund 1.000 Kilometer weit. Mit 88 Gramm pro Kilometer hat er die weltweit niedrigsten CO2-Emissionen eines Serienfahrzeugs. In Deutschland und Italien ist bereits jeder fünfte smart Fahrer mit der sparsamen Dieselvariante unterwegs.
Um die CO2-Emissionen mit Benzinmotor weiter zu vermindern, bietet smart in Europa außerdem den smart fortwo mhd (micro hybrid drive) mit intelligentem Start-Stopp-System und 52 kW/71 PS an. Es stellt den Motor automatisch ab, sobald eine Geschwindigkeit von 8 km/h unterschritten und die Bremse betätigt wird. Nimmt der Fahrer den Fuß von der Bremse, startet der Motor wieder. Der Normverbrauch verringert sich damit von 4,7 Litern pro 100 Kilometer um etwa 0,4 Liter auf rund 4,3 Liter pro 100 Kilometer. Der durchschnittliche CO2-Ausstoß sinkt von 112 Gramm auf 103 Gramm pro Kilometer.(wr)
Hoewel een heel licht herstel merkbaar is, blijft de autoverkoop in ons land ver beneden het peil van vorig jaar. In de eerste tien maanden van 2009 werden 414.609 nieuwe personenwagens verkocht. Dat is nog altijd 14,29% minder dan in dezelfde periode van 2008. De redenen liggen voor de hand. Mensen krijgen moeilijker een lening, er heerst werkloosheid en onzekerheid. Wie niet dringend toe is aan een nieuwe auto stelt die zware aankoop uit. Winst maken natuurlijk de auto's waarop de overheid 15% korting op de aankoopfactuur (inclusief de opties) geeft. Dat zijn de kleinere wagens die minder dan 104 g/km aan CO2 uitstoten. Hun aantal stijgt en het moet gezegd dat men ze niet mag verwarren met micromobielen. Eén voorbeeld: een nieuwe Citroën C3 die in 1.6 HDi (90 pk) met FAP. Die biedt behoorlijk comfort, rijplezier en zuinigheid. Hij stoot 99 g/km uit en omdat hij seriematig met een roetfilter is uitgerust geeft de federale overheid nog eens 210 premie voor de bijdrage aan het gezondere milieu. Hopelijk worden de politici niet geïnspireerd door de teruglopende tegemoetkoming in zonnepanelen om hetzelfde te doen bij nieuwe wagens.(wr)
Japanse Tokai Universiteit won World Solar Challenge
Na vier jaar op rij de World Solar Challenge te hebben gewonnen, moest het Nuon Solar Team van de Delftse studenten dit jaar genoegen nemen met een tweede plaats. Winnaar is het Japanse team van de Tokai University. De World Solar Challenge wordt gereden over 3010 kilometer dwars door Australië van Darwin naar Adelaide. De editie 2009 is de tiende. De eerste uitgave werd gewonnen door GM en enkele edities later verscheen ook Honda op het toneel. Bijgaande afbeelding geeft de Honda weer waarmee ondergetekende in Japan reed.
De race begon echt goed vorige zondag en al op de eerste dag stonden de Japanners aan kop met hun auto, de Tokai Challenger.De Belgische Umcar Inspire van de T-groep van de de Hogeschool uit Leuven ging als negende van start en liep in op de Tokai, maar een windstoot blies de auto tegen een boom met opgave als gevolg. Het tweede team dat vanaf toen jacht maakte op de Japanse zonnehapper was dat van het Nuon5 team uit het Nederlandse Delft. Ze zijn best tevreden met de tweede plaats omdat een crash voor de eigenlijke race bijna alle dromen aan diggelen sloeg. Dank zij een doorgebeten samenwerking van alle teamleden konden zij "back in the race". Schade uit de herstelling maakte dat niet alle zonnecellen alle mogelijke enrgie gaven en ze dus niet sneller konden.
Vreemd aan de evoluties van de auto's zelf is dat ze zich aerodynamisch als pluimpjes door de lucht dringen maar tegelijk kwetsbaar worden voor windstoten omdat hun gewicht drastisch is gedaald. De Belgische "Inspire" bijvoorbeeld weegt zonder rijder slechts 175 kg. Tel dus mét coureur op 250 kg dan is die massa tegen meer dan 100 km/h rijdend een dankbaar object om door Wind-met-een-Hoofdletter weggeblazen te worden. In het geval van "onze "jongens stond daar dan nog de boom van Murphy... De zonnevanger van GM daarentegen, en ook die van Honda, waren zwaarder en veel meer gestroomlijnd volgens het principe van de druppelvorm...We zijn dus benieuwd hoe de vormgeving van de toekomstige (wedstrijd-)zonnewagens zal evolueren.(wr)
Thierry Neuville rust niet op zijn lauweren. Vorige woensdag nam de rallyrijder ter voorbereiding van zijn deelname aan de Rally van de Valais proefdraaide met de C2R2 Max van AutomecASolutions.
Nog een rally op de agenda ! Thierry Neuville doorkruist als het ware Europa en versterkt alzo zijn ervaring op alle terreinen. Na de sterke prestatie in Antibes, waar hij de kleuren van het RACB National Team verdedigde in de zeer internationaal getinte Citroën Racing Trophy (met een 4de eindplaats algemeen als kers op de taart) trekt hij nu naar een andere topper van het Europees Kampioenschap: de Rally van de Valais.
"Het tracé van de Zwitserse klassieker is een mengeling van wat ik te zien kreeg in Spanje en Frankrijk, "
legt de Oostbelg uit. Het is minder kronkelend dan Antibes, maar zeer snel. Het is voortdurend steil klimmen en sterk afdalen. Daarenboven zijn de wegen zeer smal en vaak zeer hobbelig. Op sommige plaatsen heeft de zon de grond nooit opgewarmd, waardoor het asfalt voortdurend vochtig is.»
Thierry kan alvast rekenen op de stielkennis van Nicolas Klinger.
"Zijn ervaring in deze wedstrijd is van groot belang. Maar, in vergelijking met vorig jaar worden de proeven in de andere richting verreden. Zoals gewoonlijk ga ik deze wedstrijd bescheiden aanvatten. Enkele plaatselijke specialisten en Bryan Bouffier dienen als referentie."
Het Frans-Belgische koppel nam ondertussen deel aan een lange testsessie: "
Het team van AutomecASolutions van Philippe Bugalski liet mij toe verschillende types van ophanging uit te testen. Deze contactname zou een goede basis moeten zijn voor de eerste wedstrijddag"(T&F:RACB)
Bertrand Baguette en Benjamin Bailly zijn de kampioenen !
Drie keer heeft de Brabançonne geklonken over Motorland in het Spaanse Aragon. Bertrand Baguette won twee keer in de Formule Renault 3,5. Benjamin Bailly won de eerste race en werd vijfde in de tweede wegens verzwakkende motor. Bertrand Baguette is sinds de Nürburgring kampioen in de éénzitters van Renault die neigen naar GP2. Bailly heeft de goede voedingsbodem gekregen in de Formul'Academy Euro Series en kan misschien volgend jaar de rol van Baguette in de FR 3,5 waarnemen. Wie weet ? De leden van het RACB National Team hebben hun taak goed volbracht. de professoren Bas Leinders en Marc Duez die met een grap en ernst "de boy's" koerswijsheid inlepelden kunnen fier op het seizoen weerkijken. Los van het RACB National Team mag ook Nico Verdonck dat doen. Hij is met een onverzettelijke verbetenheid Kampioen van de Formula Le Mans geworden. Er rijpt veelbelovende toekomst bij onze jonge gasten !(T&F:wr)
Hemroulle en Verbergt behalen met Audi R8 pilotentitel in Belgian GT
De finale van het Belgian GT kampioenschap heeft gisteren in Zolder voor suspens gezorgd. Titelkandidaten bij de piloten, Tim Verbergt en Jean-François Hemroulle plaatsten hun Audi R8 LMS twee opeenvolgende keren op de tweede trap van het podium. Daarmee grepen ze de Belgische GT-titel bij de piloten.
Rijk aan spannende momenten bood de eerste race de kans aan het duo van de Belgian Audi Club heraan te knopen met de zegehonger. Spijtig genoeg werd Jean-François Hemroulle toen hij aan de leiding reed, op twee ronden voor het einde gehinderd werd door een tragere concurrent, ontsnapte de zege in die eerste race. Hun directe rivalen voor de titel bij de piloten, Jeffrey Van Hooydonk en Koen Wauters, werden teruggeslagen door een lekke band.
Toch bleef de tweede race boeiend om te volgen en was eigenlijk nog niets definitiefs. Jeffrey Van Hooydonk legde al zijn gewicht in de schaal en de Dodge Viper ging aan de leiding rijden. De pilotenwissel van Hemroulle gebeurde vroeg in de race en in principe was het voor Tim genoeg de Dodge Viper te volgen. Maar de baan begon op te drogen en Verbergt wilde ook andere banden halen. Maar langs de radio kon het team hem overtuigen om er keihard tegenaan te blijven gaan. Met de titel als gevolg. Phoenix Racing heeft dit jaar mooi werk verricht in een project dat dank zij het doorzettingsvermogen van J.G.Malvoy werd geconcretiseerd.
De voorzitter van de Belgian Audi Club is opgelucht: "Voor het weekeinde viseerde ik twee overwinningen. Daarna bleken twee tweede plaatsen genoeg. De Belgian Audi Club is fier te hebben deel gehad aan de kroon van Europees Kampioen met Christopher Haase en Christopher Mies in de GT3 en de tweede plaats van Timo Scheider in de DTM. Tot slot wil ik nog onze coureurs huldigen. In tien jaar tijd is het hun vierde nationale titel na de Belcar in 1998, 1999 en de BTCS in 2003. Fantastisch !", kon de rijzige J.G.Malvoy zijn geluk niet op. Naar verluidt waren de gezichten bij de Auditop van d'Ieteren ook welgemutst.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Audi)