Laurier blijft voor Peugeot in autoverkoop na oktober
De momentopname van de autoverkoop in oktober 2008 in ons land geeft een daling aan van -6,8%. Citroën verkocht in die maand het best en wel 4.664 voertuigen. Maar in de cumul van de eerste tien maanden van dit jaar blijft de laurier voor Peugeot met 47.436 auto's, weliswaar nipt gevolgd door Volkswagen, Renault, Citroën en Opel. Als men bedenkt dat de autoverkoop als gevolg van de crisis helemaal ingestort is - de slechtste maand sinds WO II - dan valt het bij ons nog mee...
Over die tien eerste maanden genomen zijn de grootste dalers Toyota (-13,20%), Land Rover (-13,74%), Saab (-12,43%) en Porsche (-15,96%). Uitschieter in de dalers is Alfa Romeo met (-24,73%) waarmee is duidelijk gemaakt dat de MiTo geen verf heeft gepakt wegens het gemis aan duidelijkheid in de gamma en het niet up-to-date zijn naar de toekomst toe, nog eens aangevuld voor wat België betreft met weinig competente medewerkers. Stijgers blijven Mazda en Nissan wegens toekomstgerichtheid en dan moet zeker Mini worden vermeld die - steeds over 10 maanden - een stijging laat noteren van 105,90%. Als de Mini "E" en de "CrossOver" die in Parijs is voorgesteld daar nog mee een rol gaan in spelen is het hek van de dam voor de jeugd.(Tekst en foto: Walter Rombauts)
De eerste tien maanden van 2008:
01. Peugeot 47.436 02. VW 47.060 03. Renault 44.055 04. Citroën 43.702 05. Opel 41.523 06. Ford 35.446 07. BMW 28.075 08. Audi 24.342 09. Toyota 21.933 10. Mercedes 21.344
Mercedes laat vanaf de lente engelbewaarder meerijden
De wetenschappers die bij Mercedes-Benz verkeersongevallen onderzoeken, beseffen maar al te goed hoe gevaarlijk het is om aan het stuurwiel in te dommelen (het één-seconde-dutje). Volgens die specialisten houden lange vakantietrips zonder tussenstops een groot risico van oververmoeidheid in. Bovendien merken de bestuurders vaak de signalen daarvan niet tijdig op. Om die reden heeft Mercedes-Benz het innovatieve hulpsysteem Attention Assist ontwikkeld. Dat merkt al in een vroeg stadium op dat de bestuurder vermoeid raakt en maakt hem duidelijk dat een rustpauze aangewezen is. Het systeem wordt vanaf de lente 2009 in de serieproductie ingevoerd. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat ongeveer 25% van alle zware ongevallen op snelwegen veroorzaakt worden door oververmoeide bestuurders. Dat betekent dat die oorzaak van ongevallen nog belangrijker is dan het rijden onder invloed van alcohol.
Tijdens lange ritten in het donker, of bij gelijkblijvende omstandigheden en een constante kruissnelheid, is het risico van het één-seconde-dutje het grootst. De reden daarvoor is dat de aandacht van de bestuurder verslapt en dat de eentonigheid de kans om in slaap te vallen nog verhoogt. Onderzoek heeft aangetoond dat bestuurders na vier uur onafgebroken rijden, tot 50% trager reageren. Het risico van een ongeval is dan dubbel zo groot. En na zes uur rijden is de kans op een ongeval niet minder dan acht keer groter.
Attention Assist, dat het rijgedrag van de bestuurder in het oog houdt, stelt een individueel bestuurdersprofiel op dat permanent met een hele reeks van sensorgegevens vergeleken wordt. Die constante controle is belangrijk opdat het systeem zou kunnen merken wanneer de bestuurder zijn alertheid verliest en slaperig wordt. De bestuurder kan dan tijdig gewaarschuwd worden.
Het stuurgedrag is de belangrijkste aanwijzing van vermoeidheid. Naast de voertuigsnelheid en de lineaire/laterale acceleratie registreert het systeem van Mercedes bijv. ook de bewegingen van het stuurwiel, de bediening van de richtingaanwijzers en pedalen, en de bediening van een aantal specifieke regelknoppen. Tegelijkertijd worden ook externe invloeden gemeten, zoals zijwind of een oneffen wegdek. Het rijgedrag van de bestuurder in het oog houden, is bijzonder relevant om zijn alertheid te beoordelen. Een oververmoeide bestuurder heeft het immers moeilijk om de auto precies in het spoor te houden. Hij maakt kleine stuurfouten die vaak snel op een kenmerkende manier gecorrigeerd worden. Doorgedreven tests die ingenieurs van Mercedes bij meer dan 550 mannelijke en vrouwelijke bestuurders uitgevoerd hebben, hebben aangetoond dat dit gedrag al in een vroegtijdig stadium bij de opkomst van vermoeidheid te merken is - gewoonlijk nog voor het bijzonder gevaarlijke "één-seconde-dutje".
Attention Assist: hoe het hulpsysteem van Mercedes vermoeidheid opmerkt:
Detectie van de persoonlijke rijstijl Detectie van de rijomstandigheden zoals het moment van de dag en de duur van de rit Detectie van het gebruik dat de bestuurder van bedieningsknoppen maakt Detectie van een wijziging in de houding van de bestuurder Detectie van het stuurgedrag Detectie van rijstrookwissels op basis van signalen van de bedieningselementen, de bewegingen van het stuurwiel en de laterale acceleratie
Het hart van het systeem van Mercedes-Benz is een extreem gevoelige sensor die de stuurbewegingen en de snelheid daarvan heel precies registreert. Tijdens de eerste minuten van elke rit maakt Attention Assist gebruik van die gegevens om een individueel gedragspatroon van de bestuurder op te stellen. Een elektronische regeleenheid vergelijkt vervolgens dat patroon met het feitelijke stuurgedrag en de rijsituatie. Dat stelt het systeem in staat om de kenmerkende signalen van oververmoeidheid op te merken en de bestuurder te waarschuwen. Dat gebeurt met een geluidssignaal, terwijl op een display in het combi-instrument het duidelijke advies "Attention Assist. Break!" verschijnt.(Tekst: Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Yokohama stelt nieuwe Advan-band voor in Las Vegas
Gisteren is op de excentrieke SEMA-Show in Las Vegas voor het grote publiek geopend. Naast de Mercedes "Pikes Peak" haalt ook bandenconstructeur Yokohama ruim de publiciteit. Yokohama is het Japanse merk dat sinds 2006 het "World Toring Car Championship" bevoorraadt met hoogstaande racebanden. Minstens tot eind 2009 zal Yokohama dit blijven doen. In Vegas stelde de bandenreus de nieuwe "Advan Neova AD08" voor die de degelijke kwaliteiten van de "AD07" nog verscherpt. Bijzondere eigenschappen van de band komen vooral tot uiting op glad wegdek door regen, ijzel of sneeuw. Hij is overwegend bestemd voor sterke sportwagens. De band is verkrijgbaar in velgenmaten van 15" tot 19" en in die waaier zitten 39 verschillende maten.(wr)
Geboren uit een "Environment Initiative Program 2010" dat Mitsubishi op 14 juli 2006 voorstelde staat vanaf 1 januari 2009 een eerste knap resultaat in de Japanse showrooms: de "i MieV". Een compleet elektrische auto met uitstoot zero. De letters van de benaming staan voor "Mitsubishi Innovative Electric Vehicle". De ingrediënten zijn degenen waartoe momenteel iedereen is verplicht: een compacte, realtief lichte elektromotor, een lithium-ionenbatterij met compacte afmetingen. "Lithium Energy Japan" is een bedrijf dat werd opgericht om zich zot te denken over de evolutie van materialen voor batterijen.
Zoals iedereen komen ze ook vandaag nog steeds uit op op Lithium, een alkalisch materiaal met atoomnummer "3" en met als grootste nadeel de lage ontvlammingstemperatuur (86° C). Maar voor de rest kan je d'r niet rond. In Kusatsu (Shiga) in Japan op de voor Japan symbolische datum 6 augustus 2008 (atoombom in 1945 op Hiroshima) is een bedrijf opgestart dat 200.000 cellen voor de "Low Emission Vehicles" zal fabriceren. De batterijen zullen 2000 i MieV's aandrijven.
De i MieV is gebouwd op basis van de "i". De conventionele benzinemotor en de onder de vloer gemonteerde brandstoftank zijn vervangen door een pakket lithium-ion-batterijen, een elektromotor, een koppelomvormer en software voor de elektrische goede gang van zaken. Die batterij zelf bestaat uit 22 modules van 4 cellen per module. De actieradius van de i MieV bedraagt 160 km en hij kan vie een gewone stekker op het klassieke elektricieitsnet opgeladen worden. Bij 220 V duurt ht opladen 7 uur en bij een spanningsnet van 110 V vergt het 14 uur, het dubbele dus. Er is ook een snelllader voorzien die in een half uur de accu voor 80% oplaadt.
Deze architectuur maakt dat de auto een laag zwaartepunt heeft, binnenin een "ruimtewonder" is, en hij een vinnige wegsprinter is zoals alle elektro-aangedreven autootjes. De elektromotor levert 180 Nm. De Japanners beweren dat elektrisch rijden één derde goedkoper is dan op benzine rijden. Tegen nachttarief opladen zou zelfs één negende van de kilometerkost tegenover benzine opleveren. We wachten met "hoogspanning" op de eerste consumentenberichten uit het land van de Rijzende Zon. Eén ding staat vast: Mitsubishi scoort met die "i MieV" al was het maar om met weinig woorden veel te realiseren.(Tekst: Walter Rombauts/Foto's:Mitsubishi)
Mitsubishi doorbreekt fantasiegrenzen met de MMR25
Met het oog op de Desingwedstrijd die altijd is verbonden aan de Los Angeles Auto Show (21 november) heeft Mitsubishi een alle-terrein en alle-richting auto voorgesteld. Het is een schokkend vehicle dat als je het met zijn acht onafhankelijke elektromotoren ziet rijden direct doet denken aan het gedrag van krabbenpoten. Geen terrein is te ruw, geen hindernis te verrassend of ze kan worden ontweken. De 8" x 4" wielen kunnen gelijktig en ook apart in alle richtingen draaien. Een wiel bestaat nog eens uit afzonderlijke rollen, een soort pletwalsjes.
De centrale spoiler die pneumatisch wordt bediend is ontworpen door Memory Metal Alloy. De voor- en achterspoilers geven niet alleen een stroomlijnondersteuning maar bezorgen het voertuig ook de stijfheid die het nodig heeft om de kapriolen te kunnen uitvoeren. De dubbele veringen aan de wielen maken dat de MMR25 moeiteloos hoogteverschillen in het terrein kan nemen. Dit extravagante idee is gerealiseerd door Mitsubishi Research & Design of North America onder de leiding van John Hull (Tekst:wr/Foto: Mitsubishi)
GM laat Jim Hall's Chaparral herleven in Los Angeles
In de aanloop naar de Los Angeles Autoshow is er altijd een designwedstrijd die zoals de "Toyota Olympics" destijds in het Japanse Nagoya opmerkelijke creaties laat zien. De "LA 2025 Times Grand Prix" legt daarin accenten die verleden en toekomst in één concept samenbrengen. Het ontwerp van Mercedes doet denken aan de zeilwagens die Simon Stevin (°1548 - +1620) over de stranden liet blazen. Zwaartekracht, wind, water en zon zijn de actuele hernieuwbare energieleveranciers. Iedereen heeft het over zero uitstoot en er is al een herrie van belang aan de gang om wie er de eerste is mee geweest... Het gezonde verstand herinnert raan dat Camiel Jenatzy (°1868 - +1913), een Belg en fabriekscoureur bij Mercedes die de Gordon Bennet Trophee won, de eerste was die de muur van 100 km/h doorbrak. Op 29 april 1899 reed hij 105,88 km/h ! Met de "La Jamais Contente", elektrisch aangedreven met uitstoot zero. Nog uit de oerhistorie van de auto is bewezen dat de eerste Porsche een elektrische was...
In de tweede helft van vorige eeuw begonnen de Japanners te geloven in elektrische voertuigen. De inspanningen van Datsun - het latere Nissan - liggen nog vers in het geheugen. Maar de batterij-technologie verkeerde toen nog in het ongewisse van juiste materiaalkeuze's. De brandstofcel was wel bekend maar nog absoluut theoretisch voer en waterstof deed mensen alleen maar ontploffingen denken. De bekendsten Hiroshima en Nagasaki. Waterstof kan je nu tanken in België aan het Totalstation in Ruisbroek. Als je Brussel uit rijdt richting Parijs aan de rechtse kant. Bij de opening ervan was BMW daar present. De 7-serie heeft het bruikbare ervan aangetoond. Nog maar kort geleden reden we met een "Fuel Cell Vehicle" van Nissan. Uitstoot Zero en ook Renault is er straks mee klaar.
Dé blikvanger in die designwedstrijd in Los Angeles dat zijn deuren opent voor het publiek op 21 november 2008, is de Chaparral van coureur/ontwerper Jim Hall. De auto kreeg de techniek mee van Chevrolet's Volt die voor 2009 productieklaar zal zijn. De wereldcrisis zal maken dat de waterstofauto's sneller zullen worden gerealiseerd dan verwacht. Voor giganten als GM kan het de uitkomst uit zware crisissen zijn en het zou niet verwonderlijk zijn dat middenklassers straks op grotere schaal die technologie bieden. Als BMW met zijn 7 dat kan waarom zou Russelsheim dan niet beslissen om dringend een Insignia - de nieuwe parel aan de kroon van Opel - er ook mee uit te rusten. "Change we need", zeggen ze vandaag in Amerika. Maar die uitspraak geldt op zijn minst ook voor Europa.
Die legendarische Chaparral reed ook in Le Mans en was de snelste van het lot. Naar het goede voorbeeld van Mercedes bedacht Jim Hal een gigantische luchtrem. Een vleugel - zoals er later vaste vleugels in de F1 verschenen - hoog achteraan boven de auto die zich bij het remmen dwars op de luchtstroom zette. Resultaat een ongeziene vertraging. De Chaparral remde het laatst van al. De ACO verbood achteraf beweegbare vleugels en de Chaparral verdween maar bleef legendarisch. Met toelating van Jim Hall van Chaparral Cars mag General Motors het authentieke logo ervan gebruiken. Op het model dat in Los Angeles zal te zien zijn staat ook het nummer"66" waarmee Chaparral zo vaak te zien was. Jim Hall, geboren in 1935 in Texas en reed in 1963 zo goed als het hele WK F1maar boekte middelmatige resultaten. In 1965 won hij met ploegmaat Hap Sharp in een Chaparral de "12 Uren van Sebring".
De techniek van de Chaparral Volt die door negen designers is geconcipieerd is gebaseerd op de Chevrolet Volt. Een T-vormige tank waterstof voedt een brandstofcel die elektromotoren/generators aandrijft en de auto doet rijden. In de achterkant liggen twee turbines verscholen die zorgen voor de afkoeling van de lithium-ionenbatterij.Op de bovenzijde dan weer ligt een zonnepaneel dat "verse" waterstof kan aanmaken. Daarmee zitten we bijna (er zijn nog wat hinderpalen) aan de ideaal gesloten cirkel. Op het jongste Salon van Parijs toonde Nissan naast de Qashqai +2 ook de pittige NUVU die in het dak eveneen zonnepanelen heeft. Dat men daar niet honderd jaar eerder heeft aan gedacht...Of liet de oliewinning/verkoop dat toen niet toe om zo te denken...? Minstens 25 jaar geleden bezochten we in Phoenix (Arizona) een tescentrum van Volvo midden de woestijn. Enkele Volvo's waren op het kofferdeksel voorzien van een bescheiden zonnepaneel dat toen voldoende elektriciteit collecteerde om de randapparatuur van stroom te voorzien en natuurlijk mee de batterij laadde. In Arizona worden in juni de hoogste temperaturen van + 55° C genoteerd. We plaatsten eens een thermometer achter de voorruit toen we in een "saloon" een coke gingen drinken. Na één drink gingen we kijken en de thermometer was stuk gesprongen. Nochtans kon ie tot 140° C. Zon, wind en water worden nu onze partners.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: GM en Nissan)