Geboren uit een "Environment Initiative Program 2010" dat Mitsubishi op 14 juli 2006 voorstelde staat vanaf 1 januari 2009 een eerste knap resultaat in de Japanse showrooms: de "i MieV". Een compleet elektrische auto met uitstoot zero. De letters van de benaming staan voor "Mitsubishi Innovative Electric Vehicle". De ingrediënten zijn degenen waartoe momenteel iedereen is verplicht: een compacte, realtief lichte elektromotor, een lithium-ionenbatterij met compacte afmetingen. "Lithium Energy Japan" is een bedrijf dat werd opgericht om zich zot te denken over de evolutie van materialen voor batterijen.
Zoals iedereen komen ze ook vandaag nog steeds uit op op Lithium, een alkalisch materiaal met atoomnummer "3" en met als grootste nadeel de lage ontvlammingstemperatuur (86° C). Maar voor de rest kan je d'r niet rond. In Kusatsu (Shiga) in Japan op de voor Japan symbolische datum 6 augustus 2008 (atoombom in 1945 op Hiroshima) is een bedrijf opgestart dat 200.000 cellen voor de "Low Emission Vehicles" zal fabriceren. De batterijen zullen 2000 i MieV's aandrijven.
De i MieV is gebouwd op basis van de "i". De conventionele benzinemotor en de onder de vloer gemonteerde brandstoftank zijn vervangen door een pakket lithium-ion-batterijen, een elektromotor, een koppelomvormer en software voor de elektrische goede gang van zaken. Die batterij zelf bestaat uit 22 modules van 4 cellen per module. De actieradius van de i MieV bedraagt 160 km en hij kan vie een gewone stekker op het klassieke elektricieitsnet opgeladen worden. Bij 220 V duurt ht opladen 7 uur en bij een spanningsnet van 110 V vergt het 14 uur, het dubbele dus. Er is ook een snelllader voorzien die in een half uur de accu voor 80% oplaadt.
Deze architectuur maakt dat de auto een laag zwaartepunt heeft, binnenin een "ruimtewonder" is, en hij een vinnige wegsprinter is zoals alle elektro-aangedreven autootjes. De elektromotor levert 180 Nm. De Japanners beweren dat elektrisch rijden één derde goedkoper is dan op benzine rijden. Tegen nachttarief opladen zou zelfs één negende van de kilometerkost tegenover benzine opleveren. We wachten met "hoogspanning" op de eerste consumentenberichten uit het land van de Rijzende Zon. Eén ding staat vast: Mitsubishi scoort met die "i MieV" al was het maar om met weinig woorden veel te realiseren.(Tekst: Walter Rombauts/Foto's:Mitsubishi)