HAMILTON RIJDT IEDERS ILLUSIES STUK IN CHAOTISCH MONACO
Lewis Hamilton heeft met Mercedes de GP van Monaco gewonnen dankzij een pientere strategie en natuurtalent. Daniël Ricciardo, polesitter in de Red Bull, heeft de GP van Monaco verloren door voornamelijk een flater van het team in de 32ste van de 78 ronden. Toen de Australiër de pits inging lagen de te monteren banden niet klaar...!? Max Verstappen kreeg van het team een geheel nieuwe auto die vorige nacht in elkaar werd gezet.
De Belgische Nederlander startte vanuit de pits, hield zich kloek in de regen. Driemaal zette hij de snelste tijd, rapper dan leider Ricciardo, en Max rukte naar voren op. Tot aangeboren koorddansen overging in lichte overmoed en hij de spiksplinternieuwe Red Bull in de 37ste ronde tegen de vangrail in de vernieling plooide. Na zijn eerste GP-zege in Spanje een zwarte bladzijde in de jonge carrière van Max-V. Hij kan te biechten bij zijn vader, die tot een generatie F1-coureurs heeft behoord die vele "donkere tijden" hebben moeten verwerken...
Bravo voor Sergio Perez (3de), Fernando Alonso (5de) en natuurlijk Daniël Ricciardo die begrijpelijk gefrustreerd naast Hamilton op de prinselijke tribune stond. Räikkönen verremde zich, Ferrari kapot, Vettel werd vierde en vlamde het Steigerend Paard bijna net op dezelfde plaats als Max Verstappen in de muur. Maar "Vetteltje" rook eerder onraad dan Max en hield het rode icoon op de baan. Maar eindresultaat voor Ferrari evenzeer ontgoochelend.
Een niet na te vertellen GP van Monaco die 7 ronden lang achter een safety-car werd gestart...Nooit eerder gezien. Voor puristen om te braken. Ook een wetrace eist een normale staande start. Als dat niet meer kan, gaat het hele F1-gezelschap beter vissen of op de computer spelen. Senna moet zich nu in zijn graf in Sao Paulo wellicht omdraaien als nooit eerder geziene "regenmeister". Slot.
Of toch niet...de twee maten en twee gewichten van de wedstrijdcommissarissen blijven op de maag liggen. Toen Hamilton leider Ricciardo uitremde voor de chicane na de tunnel, miste de Brit wel vopr een stuk de chicane. Was even met de vier wielen naast het tracé. Normaliter moest Hamilton opnieuw Ricciardo voorbij laten.
De wedstrijdcontrole klasseerde het voorval zonder gevolg. De geur van de superdiner in "Hotel de Paris" tegenover het Casino zal al te ruiken zijn geweest. Smakelijk, maar die laffe besluiteloosheid kàn niet. Hamilton is een bevoorrechte winnaar geworden en Ricciardo een spijtig slachtoffer van "derden". Het eigen team en gebrek aan moed van sportcommissarissen. (Walter Rombauts/foto's:Renault, Mercedes)
VETTEL DOET FERRARI OVER RED BULL SPRINGEN IN FP3 IN MONACO
Wat Fiat-Chrysler ceo Sergio Marchionne als grootste hartewens had is gebeurd in de derde vrije oefeningen voor de GP van Monaco. Viervoudig wereldkampioen, de Duitser, Sebastien Vettel heeft de Ferrari SF16T over de Red Bull van Daniël Ricciardo. De Australiër zette aanvankelijk weer een kanontijd neer, als een schaduw gevolgd door Max Verstappen die driekwart van de FP3 op de tweede plaats stond. Dan werd het "de groten" te gortig. Drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton, liet zijn Mercedes W07 op ultrasofts zetten en deed een gooi naar de snelste tijd. Hij strandde achter de Ferrari van Vettel.
Rosberg, Ricciardo knokten zo hard, dat Max-V in zijn Red Bull naar een minstens eerbare vijfde plaats werd gedwongen, net voor de Rus Daniil Kvyat die niets liever had gehad dan voorbij Verstappen te geraken. Ziin "speeltje", de tweede Red Bull, werd hem afgepakt en hij moest vanaf Spanje in de speelgoedauto Toro Rosso zitten, zoals Carlos Sainz jr het daar dit seizoen ook verder moet mee doen. Niettemin bezet de jonge Spanjaard de zevende plaats.
Een oudere Spanjaard, Fernando Alonso, voelt zich niet arm maar wel ongelukkig in de Mc Laren-Honda die hij maar op de elfde plaats kon zetten. Een veeg teken voor de kwalificaties straks om 14.00 uur. De Spanjaard vult wel zijn geldbeugel aan door bij Mc Laren te blijven, maar niet zijn palmares waarop nog plaats moest zijn voor een derde wereldtitel na de eerste twee (2005-2006-Renault). Nu wordt die wens waterachtig, want wijze Fernando is in F1-termen "niet meer piep". Tieners rijden voor hem uit. Button is al niet beter af. De toffe Jenson had plaats moeten ruimen voor Stoffel Vandoorne. Het zou hem hebben gesierd, want zijn wereldtitel in 2009 heeft hij eerder aan het vernuft van Ross Brawn te danken dan wel aan zijn eigen stuurvaardigheid.
Tot slot Renault die - voorlopig - achteraan blijft bengelen, Gutierrez in de Haas die St.Devote een kusje gaf, en een groeiende angst voor regen morgen in Monaco. Mocht het een echte "wetrace" worden, dan kunnen alleen de allergrootsten winnen. Voorlopig weigeren we Max Verstappen daarvoor in aanmerking te zien komen, hoewel het in de hoofden speelt. Tot straks, bij de kwalificaties voor de "pole". Die is in Monaco belangrijker dan elders. Zeker bij regen. Inhalen is dan zo goed als uitgesloten, tenzij men een "kamikaze" is. Maar die halen de meet meestal niet. Dus slibberend door de straten van het Prinsom schaatsen aan de leiding is belangrijk. Wie daarachter rijdt ziet geen steek meer.(Walter Rombauts/foto's:Mercedes, Renault)
Eerst het korte slechte nieuws. Max Verstappen crashte tijdens zijn millimeterwerk in Q1. Voorwielophanging aan diggelen. Veel werk voor de mecaniciens. Ook bij Felipe Nasr, motor opgeblazen. Beide gevallen goed voor twee onderbrekingen met rode vlag. Dan het goede nieuws. Verbeten chronogevechten om in de Q3 te geraken. Met felicitaties voor Fernando Alonso die de Mc Laren op de tiende plaats bracht.
Vervolgens de realiteit. Nico Rosberg vocht zich bliksemsnel tussen de vangrails door en maakte ei zo na dezelfde fout als Max-V. Maar net niet dus. De Duitser die morgen letterlijk voorbij zijn voordeur rijdt, kijkt vanop de tweede startplaats tegen een briljante Ricciardo aan. Het is de eerste "pole" die de Australiër in zijn loopbaan behaalt. Die met de beste Renaultmotor van het ogenblik rijdt. Er is dus goede hoop voor de echte Renault-coureurs Kevin Magnussen en Jolyon Palmer dat hun gele wagens weldra met een bewerkt chassis mee vooraan rijden.
Q3 werd geanimeerd doordat de Mercedes van Lewis Hamilton stilviel met een elektronische panne. De sterauto werd terug naar de pits gehaald, euvel vervangen, en weer de baan op voor een ijzingwekkend gevecht met de tergende wijzers van een chrono. De beloning werd een derde beste tijd, net voor Sebastian Vettel. Knap stuurwerk van Le Mans-winnaar 2015 Nico Hulkenberg die de Force India-Mercedes in de vijfde snelste wijzerstand plaatste. Kimi Räikkönen werd zesde maar wordt op de startgrid vijf plaatsen achteruit gezet wegens het vervangen van de transmissie. Daardoor start Alonso vanaf de negende plaats op de grid.(Walter Rombauts)
Niet Ferrari maar wel Renault heeft de Mercedes-hegemonie doorbroken. Met Max Verstappen in Spanje te zien winnen, met nu Daniël Ricciardo in de Red Bull aan de top te zien staan na FP1 en FP2 voor de GP van Monaco, met de Red Bull...mààr met Renaultmotor. Renault zelf wist dat een terugkeer in de F1 in 2016 op zich een ontwikkelingsjaar zou zijn. Dus dat Magnussen eens in de punten eindigde door eerder tegenslag van de concurrenten dan wel eigen vernuftige huwelijksstrategie tussen motor en chassis, is iets waar niemand veel eer wil voor halen. Maar Renault viert de terugkomt in de Formule 1 ook met een nieuwe Conceptcar: de Clio R.S. 16. Die symboliseert veertig jaar in de voorste rangen en 116 jaar op het hoogste autosportniveau. Hierbij een fotootje van het kleinood waarop onzichtbaar "fierheid" staat gegrifd.(wr)
VOOR DE GP VAN MONACO BEELDEN UIT DE VW FUN CUP...
Morgenochtend om 11 uur beginnen de derde vrije oefeningen voor de GP van Monaco. De Australiër Daniël Riccirado heeft na FP1 en FP2 de snelste tijd met de Red Bull-Renault: 1'14"607 over de 3,337 km straatomloop waar gotendeksels in het rond vliegen. Morgennamiddag zijn er de kwalificaties voor de "pole". Riskant millimeterwerk. Ondertussen draait ook elders autosport op hoge toeren. Morgen de WTCC-races op de Nürburgring met Honda wellicht op het voorplan. Maar ook de testdag voor de 24 Uren van Le Mans komt eraan: 5 juni 2016. Daarin is Renault via het WEC ook aanwezig in de 24 Uren van Le Mans. Renault won de etmaalrace in 1978 met Didier Pironi en Jean-Pierre Jaussaud.
En voor wie zou denken dat het stuurwerk in de VW Fun Cup in intensiteit zou onderdoen, tonen we daaruit nog enkele foto's. Met dank aan Kronos Events. De European VW Fun Cup ziet het team Bustin by DNS als leider in de Nederlandse duinen. Dominique Bustin, Maxime Lieutenant en Sébastien Kluyskens zijn beslist van plan die positie te behouden en aldus de mythische "25 Uren van de Fun Cup" aan te vatten.(wr)
MONTEIRO MET HONDA FAVORIET IN WTCC OP NÜRBURGRING
Tiago Monteiro start weliswaar niet vanaf de eerste plaats in de eerste race van het WTCC op de Nürburgring, maar hij is ronduit favoriet voor de twee races die morgen zaterdag in "de groene hel" worden afgehaspeld. Honda speelt in het World Touring Car Championship inderdaad een vooraanstaande rol. Rob Huff overkwam in de trainingen tweemaal een ongeval waardoor hij op de 17de plaats start. In de auto-industrie geldt de Honda als een onverslijtbare auto. Vaak tot grote ergernis van de dealerships die zo'n schitterende auto verkopen en de klanten nooit meer terugezien...wegens dat het ding nooit faalt. Hallo Ron Dennis, Mc Laren-Honda, heb je dat al eens verteld aan je toffe Japanse vrienden....? Andere koek natuurlijk.(wr)
Zogoed als direct plaatsten de twee Mercedessen van Hamilton (1'15"537) en Rosberg zich aan de top van de lijst in de eerste vrije oefeningen voor de GP van Monaco die zondag over 78 ronden van 3,337 meter wordt gereden. Lang was Max Verstappen derde, werd dan voorbijgestoken door ploegmaat Ricciardo om tot slot te zien dat via bloed en tranen viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel de derde tijd "pakte". Om 14 uur zijn er de tweede vrije trainingen, morgen is er traditioneel in Monte Carlo niets, en zaterdagochtend zijn er de derde vrije oefeningen. Met in de namiddag de kwalificaties voor de "pole". Voor zondagnamiddag wordt regen voorspeld. In de eerste vrije ooefeningen eistte Sainte Devote, de eerste hyperverraderlijke bocht na de aankomstlijn al ziin tol. Felipe Massa reed er de Williams tegen te pletter.(wr)
1'14"607 over 3,337 waanzinnige kilometers. Dat zijn de naakte cijfers die de Australiër Daniël Ricciardo met de Red Bull-Renault op de ijzingwekkende klokken zette. Na precies vijfenveertig minuten van de tweede vrije trainingen. 0,6" sneller dan de heren concurrenten Hamilton en Rosberg in de Mercedessen W07. Tegen die twee sterren plakte tiener Max Verstappen in de Red Bull-Renault als vierde. Vanaf de vijfde plaats met Daniil Kvyat in de Toro Rosso kwam een "meute" die we geneigd zijn onrespectvol als "de rest" te bestempelen. Carlos Sainz (Toro Rosso), .... Kimi Räikkönen (Ferrari)....Sergio Perez (Force India)....Sebastien Vettel (Ferrari) die als viervoudig wereldkampioen toch wel aan een stuurtje kan draaien...
Twee tieners in de eerste zes gaan acht wereldtitelhouders vooraf...Kimi (1), Sebastien (4), Buton (1) en Fernando (2). Wie overigens in staat is geweest het aan de trainingen voorafgaand bericht de wereld in te sturen dat de Monegaske heksenketel "op maat van de Mc Laren-Honda's" zou zijn geschreven, moet zich eens bekend maken. Dat zal zeker niet ceo van Mc Laren, "bigboss" Ron Dennis zijn geweest. Van diens strenge gelaat - insiders kennen hem als ongemeen hard - valt de frustratie af te lezen dat reserve Stoffel Vandoorne niet in één van die twee steenezels van auto's zit. Net zoals Sergio Marchionne, bigboss Fiat-Chrysler, niet kan begrijpen dat niemand in de Scuderia Ferrari in staat blijkt "het Steigerende Paard" over de concurrentie te doen springen. Nochtans zijn de twee coureurs geen doetjes.
Essentieel gaat het over een ongemeen boeiende generatiewissel. Dr. Helmut Marko vatte het heel fijntjes samen. "Het is goed van jong talent in huis te hebben. Maar het is niet voldoende het zomaar te laten getijen, nu en dan eens rijdend, dan weer niet en tijd verspelen in nevenkategorieën. "Bij Red Bull-Renault", heeft men ook gedurfd van eens een - toegegeven - onuitgegeven zet te doen op het F1-schaakbord door een 18 jarige Max Verstappen in de beste auto te zetten. Met het gekende gevolg: Max Verstappen heeft - geholpen door het uitvallen van de twee Mercedessen - in zijn eerste race met een voor hem nieuwe auto zijn eerste GP gewonnen.
Dat heeft niet alleen het legendarische team van Dieter Mateschitz (Red Bull) opnieuw vleugels gegeven. Het heeft ook de in slaap gevallen Daniël Ricciardo een injectie aan adrenaline in zijn mooie poep gegeven die direct doorwerkte in Spanje, en nu blijkbaar doorzindert in Monaco. Christian Horner, teambaas van Red Bull, is wel zo rechtvaardig geweest de pil voor de Australiër wat te verzachten door hem de meest geëvolueerde Renaultmotor te laten gebruiken. Max heeft nog tijd en verstand genoeg (vader Jos zeker) om nog wat geduld te oefenen om die te rijden. De aardverschuiving die in de F1 in 2016 met de GP van Spanje is begonnen zete zich door in Monaco.
Overmorgen, zaterdag, zijn er 's ochtends de derde vrije oefeningen, begint het al wat op racen te gelijken, om in de namiddag in de kwalificaties na Spanje de tweede aardbeving op ultrasoftbanden te beleven voor de "pole". Zondag gaat het om winnen ! En voor we het vergeten, Haryanto heeft om 14.20 uur voor een virtuele safety car gezorgd door de remzone te missen naar de chicane toe bij het uitkomen van de tunnel. Deze ochtend crashte Jolyon Palmer de eerste Renault, en deze namiddag (15.04 uu) reed Kevin Magnussen de tweede Renault in de muur. Monaco blijft een speelhol vol wolfijzers en schietgeweren, vol berm- en seksbommen.
Wie er zaterdag en zondag gaat intrappen is niet te voorspellen. Sergio Marchionne misschien, die rondwuift dat Ferrari wel eens uit de F1 zou kunnen gaan. Zo zie je maar dat iedereen oud wordt. Eer het echter zover zou komen zal eerst de jongste van "den hoop" Bernie Ecclestone (85 lentes) het grijsverzilverde hoofd moeten leggen. Je zal maar bij Ferrari werken en Maurizio Arrivabene heten, teamchef, Kimi Raïkkönen, wereldkampioen, Sebastien Vettel, vier keer wereldkampioen. En allebei een auto hebben die dwars is als een ezel. Het is allemaal Formule 1. Zaterdag en zondag, tornado's boven Monaco.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
Renault dat dit jaar onder eigen naam terugkwam in de Formule 1 zal zijn meest geëvolueerde V6 Turbo Hybrid inzetten in de Red Bull van de Australiër Daniël Ricciardo. Max Verstappen moet het met de motor doen waarmee jij de GP van Spanje een weekje geleden won. In het eigen team met Jolyon Palmer en Kevin Magnussen zullen eerder accenten worden gelegd op het chassis. De ingenieurs moeten die 2" verschil tussen de snelsten zien weg te werken via chassis-perfecties. De Franse constructeur heeft in Kevin Magnussen een topcoureur maar in Jolyon Palmer eerder een goedbedoelende amateur. Aan "le bureau du tabac" schuurde hij de mooie gele bolide aan flarden. (wr/foto:Renault)
De TCR Benelux heeft gisteren een mooi eerste weekend beleefd op het Circuit van Spa-Francorchamps. Zelfs al heeft de regen de vierde en laatste sprint in het...water doen vallen, dan nog was het geleverde spektakel met de nieuwste generatie toerwagens er één om echt van te genieten. Na de Qualifying Long Race en de vier sprints waren Stéphane Lémeret, Tiago Monteiro en Honda (via het team Boutsen Ginion Team) de grote winnaars van dit eerste weekend.(wr/fotos: Kronos Events)