Zogoed als direct plaatsten de twee Mercedessen van Hamilton (1'15"537) en Rosberg zich aan de top van de lijst in de eerste vrije oefeningen voor de GP van Monaco die zondag over 78 ronden van 3,337 meter wordt gereden. Lang was Max Verstappen derde, werd dan voorbijgestoken door ploegmaat Ricciardo om tot slot te zien dat via bloed en tranen viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel de derde tijd "pakte". Om 14 uur zijn er de tweede vrije trainingen, morgen is er traditioneel in Monte Carlo niets, en zaterdagochtend zijn er de derde vrije oefeningen. Met in de namiddag de kwalificaties voor de "pole". Voor zondagnamiddag wordt regen voorspeld. In de eerste vrije ooefeningen eistte Sainte Devote, de eerste hyperverraderlijke bocht na de aankomstlijn al ziin tol. Felipe Massa reed er de Williams tegen te pletter.(wr)
1'14"607 over 3,337 waanzinnige kilometers. Dat zijn de naakte cijfers die de Australiër Daniël Ricciardo met de Red Bull-Renault op de ijzingwekkende klokken zette. Na precies vijfenveertig minuten van de tweede vrije trainingen. 0,6" sneller dan de heren concurrenten Hamilton en Rosberg in de Mercedessen W07. Tegen die twee sterren plakte tiener Max Verstappen in de Red Bull-Renault als vierde. Vanaf de vijfde plaats met Daniil Kvyat in de Toro Rosso kwam een "meute" die we geneigd zijn onrespectvol als "de rest" te bestempelen. Carlos Sainz (Toro Rosso), .... Kimi Räikkönen (Ferrari)....Sergio Perez (Force India)....Sebastien Vettel (Ferrari) die als viervoudig wereldkampioen toch wel aan een stuurtje kan draaien...
Twee tieners in de eerste zes gaan acht wereldtitelhouders vooraf...Kimi (1), Sebastien (4), Buton (1) en Fernando (2). Wie overigens in staat is geweest het aan de trainingen voorafgaand bericht de wereld in te sturen dat de Monegaske heksenketel "op maat van de Mc Laren-Honda's" zou zijn geschreven, moet zich eens bekend maken. Dat zal zeker niet ceo van Mc Laren, "bigboss" Ron Dennis zijn geweest. Van diens strenge gelaat - insiders kennen hem als ongemeen hard - valt de frustratie af te lezen dat reserve Stoffel Vandoorne niet in één van die twee steenezels van auto's zit. Net zoals Sergio Marchionne, bigboss Fiat-Chrysler, niet kan begrijpen dat niemand in de Scuderia Ferrari in staat blijkt "het Steigerende Paard" over de concurrentie te doen springen. Nochtans zijn de twee coureurs geen doetjes.
Essentieel gaat het over een ongemeen boeiende generatiewissel. Dr. Helmut Marko vatte het heel fijntjes samen. "Het is goed van jong talent in huis te hebben. Maar het is niet voldoende het zomaar te laten getijen, nu en dan eens rijdend, dan weer niet en tijd verspelen in nevenkategorieën. "Bij Red Bull-Renault", heeft men ook gedurfd van eens een - toegegeven - onuitgegeven zet te doen op het F1-schaakbord door een 18 jarige Max Verstappen in de beste auto te zetten. Met het gekende gevolg: Max Verstappen heeft - geholpen door het uitvallen van de twee Mercedessen - in zijn eerste race met een voor hem nieuwe auto zijn eerste GP gewonnen.
Dat heeft niet alleen het legendarische team van Dieter Mateschitz (Red Bull) opnieuw vleugels gegeven. Het heeft ook de in slaap gevallen Daniël Ricciardo een injectie aan adrenaline in zijn mooie poep gegeven die direct doorwerkte in Spanje, en nu blijkbaar doorzindert in Monaco. Christian Horner, teambaas van Red Bull, is wel zo rechtvaardig geweest de pil voor de Australiër wat te verzachten door hem de meest geëvolueerde Renaultmotor te laten gebruiken. Max heeft nog tijd en verstand genoeg (vader Jos zeker) om nog wat geduld te oefenen om die te rijden. De aardverschuiving die in de F1 in 2016 met de GP van Spanje is begonnen zete zich door in Monaco.
Overmorgen, zaterdag, zijn er 's ochtends de derde vrije oefeningen, begint het al wat op racen te gelijken, om in de namiddag in de kwalificaties na Spanje de tweede aardbeving op ultrasoftbanden te beleven voor de "pole". Zondag gaat het om winnen ! En voor we het vergeten, Haryanto heeft om 14.20 uur voor een virtuele safety car gezorgd door de remzone te missen naar de chicane toe bij het uitkomen van de tunnel. Deze ochtend crashte Jolyon Palmer de eerste Renault, en deze namiddag (15.04 uu) reed Kevin Magnussen de tweede Renault in de muur. Monaco blijft een speelhol vol wolfijzers en schietgeweren, vol berm- en seksbommen.
Wie er zaterdag en zondag gaat intrappen is niet te voorspellen. Sergio Marchionne misschien, die rondwuift dat Ferrari wel eens uit de F1 zou kunnen gaan. Zo zie je maar dat iedereen oud wordt. Eer het echter zover zou komen zal eerst de jongste van "den hoop" Bernie Ecclestone (85 lentes) het grijsverzilverde hoofd moeten leggen. Je zal maar bij Ferrari werken en Maurizio Arrivabene heten, teamchef, Kimi Raïkkönen, wereldkampioen, Sebastien Vettel, vier keer wereldkampioen. En allebei een auto hebben die dwars is als een ezel. Het is allemaal Formule 1. Zaterdag en zondag, tornado's boven Monaco.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
Renault dat dit jaar onder eigen naam terugkwam in de Formule 1 zal zijn meest geëvolueerde V6 Turbo Hybrid inzetten in de Red Bull van de Australiër Daniël Ricciardo. Max Verstappen moet het met de motor doen waarmee jij de GP van Spanje een weekje geleden won. In het eigen team met Jolyon Palmer en Kevin Magnussen zullen eerder accenten worden gelegd op het chassis. De ingenieurs moeten die 2" verschil tussen de snelsten zien weg te werken via chassis-perfecties. De Franse constructeur heeft in Kevin Magnussen een topcoureur maar in Jolyon Palmer eerder een goedbedoelende amateur. Aan "le bureau du tabac" schuurde hij de mooie gele bolide aan flarden. (wr/foto:Renault)
De TCR Benelux heeft gisteren een mooi eerste weekend beleefd op het Circuit van Spa-Francorchamps. Zelfs al heeft de regen de vierde en laatste sprint in het...water doen vallen, dan nog was het geleverde spektakel met de nieuwste generatie toerwagens er één om echt van te genieten. Na de Qualifying Long Race en de vier sprints waren Stéphane Lémeret, Tiago Monteiro en Honda (via het team Boutsen Ginion Team) de grote winnaars van dit eerste weekend.(wr/fotos: Kronos Events)
Zo'n twintig minuten geleden heeft onze landgenoot Stoffel Vandoorne (24) moeten ondervinden wat een morele opkikker het is als je een GP hebt gewonnen. De Westvlaming reed vanochtend nogal overtuigend het snelst in de Mc Laren-Honda. Max Verstappen volgde gedwee tweede. Deze namiddag echter haalde Max het onderste uit de fel gunstig evoluerende Renaultmotor en zette 1"23"267 op de klokken, bijna 0,8" onder de tijd van Stoffel.
De vraag zal nooit met exactheid worden beantwoord, maar heeft men bij Mc Laren geen fout gemaakt die goeie Jenson Button (wereldkampioen 2009) niet te vervangen door onze jonge man. De eerste race waarin hij Fernando Alonso moest vervangen, sprokkelde hij het eerste WK-punt voor Mc Laren-Honda bijeen. Dan moest hij weer aan de kant, weliswaar om in Japan te "rijpen", maar daar ligt voorhem weinig te rapen. Buiten de verdiensten die hij daar al heeft. Als GP2-kampioen 2015 zou hij recht hebben gehad op dat zitje in het WK F1 2016. Maar het is niet anders.
Mercedes liet vandaag ook Pascal Wehrlein rijden in een W07. Die bengelt anders in een Manor achteraan, maar de Ster houdt hem in het oog. Daarstraks zette hij met 1'24"145 een derde tijd neer. Weer een jonge gast mee vooraan. Kevin Magnussen in de Renault liet 1'25"133 opschrijven. Er van uitgaande dat die twee motoren, deze van de Red Bull en deze van Renault gelijk zijn, zijn de twee seconden verschil tussen Max en Kevin te zoeken in het chassis. Precies hetzelfde probleem zoals men dat kent bij Force India met de Mercedesmotor en deze van het fabriekswagens. Nadat stark duidelijk is wie snelst was in Barcelona gaat vanaf nu alle aandacht uit naar de GP van Monaco.(Walter Rombauts/Foto's: Renault)
Gisteren was het Sebastien Vettel met Ferrari die de snelste tijd reed in de eerste van twee tesdagen op het Circuit de Catalunya. Vandaag - tot vanmiddag althans - reed onze landgenoot Soffel Vandoorne in de Mc Laren-Honda die zoals Mc Laren had voorzien vandaag bestuurde Met zijn chrono van 1'24"006 ging hij...Max Verstappen in de Red Bull-Renault vooraf met 0,395".
Derde staat voorlopig de Rus Daniil Kvyat in de Toro Rosso-Ferrari. De Deen Kevin Magnussen plakte de Renault op de vier wijzerstand. Deze namiddag gaan de trainingen verder. Testdata verzamelen en ze inpinnen in het lijfelijke van de auto is de voornaamste doelstelling.
Ook voor bandenleverancier Pirelli zijn die peilingen van gisteren en vandaag belangrijk. De vogende GP is deze van Monaco en daarin wil de Italiaanse rubbergigant "supersofts" zien gebruiken. Een compound die zich als de zuignap van een inktvis aan het asfalt plat. Straks weten wie het snelst deze tweede testdag heeft afgesloten.(Walter Rombauts)
Mazda voegt aan het segment "C" de "3" toe met een 1.5 liter turbodiesel die door de SkyActiv-technologie 105 pk levert. De compressieverhouding van 14,8 : 1 en geometrische turbolader maakt dat deze compactmotor in staat is de 1185 kg, lichte moeten we zeggen, Mazda3 in de snelle rij van de autobaan te laten rijden als de bestuurder dat wil.
De motor stoot 99 g/km aan CO2 uit en verbruikt bij het juiste gebruik van de versnellingen zo'n 4 à 5 l/100 km. Zowel in hatchback als sedan is de Mazda3 desgewenst uitgerust met alle multimedia-voorzieningen, achteruitrijcamera tot zelfs een Mazda Radar Cruise. Tijdens de strenge NACP (New Assesment Car Proving) haalde Mazda met deze auto 5 sterren.(wr)
MAX VERSTAPPEN BRENGT F1 TOT WAANZIN ALS JONGSTE WINNAAR OOIT
Onderlinge haat en nijd, die me doen terugdenken aan de tijd Prost-Senna, hebben gemaakt dat snelstartende Lewis Hamilton en zijn schaduw Nico Rosberg die er dierect voorbij reed, er elkaar na slechts één bocht uitreden. Mercedes werd plotseling een vallende Ster. "Gedeelde schuld", heette het direct. Maar oudgedienden hebben goed gezien dat Rosberg een "gat" liet en plots Lewis rechts in zijn spiegel zag en hem naar het gras drumde. Op dat gras verloor de Duitser de controle over de Mercedes en nam de andere mee in zijn hellevaart. Met het gekende gevolg. Dat was het drama.
Daarna was er alleen feest voor...Red Bull. Dat Oostenrijkse team - Dieter Mateschitz was aanwezig ! - kon het de Ferrari's van Räikkönen en Vettel zo moeilijk maken, dat eerst Daniël Ricciardo in een glansrol reed en daarna wegens uitzonderlijk bandenmanagement de 18-jarige Max Verstappen zijn directe belager Räikkönen tot het schuim op de lippen dwong. Om na 66 ronden als jongste winnaar van een GP sinds het 66ste seizoen van de F1 te worden afgevlagd. De aardbeving die gisteren was beloofd heeft plaatsgevonden. In de eerste GP op het Europese vasteland is er een aardverschuiving gebeurd. Alle wereldkampioenen zijn door een tiener naar het ouderlingentehuis verwezen. Bravo Max Verstappen, Bravo ook vader Jos. Woorden schieten verder voor iedereen tekort.(Walter Rombauts)
Lewis Hamilton heeft met 1'22"00 nipt de pole-position afgesnoepd van Nico Rosberg die over heel de lijn de meest soliede indruk maakte. Dat alles tijdens een aardverschuiving daar in Catalonië. Omdat een 18-jarige Belgische Nederlander Max Verstappen (geboren in Hasselt) lang in de Q3 de tweede plaats bezette. Tot razernij van Hamilton (3 titels), Vettel, (4 titels) en Räikkönen (1 titel). Tot nog grotere ontsteltenis bij Daniël Ricciardo die al lang bij Red Bull rijdt. Max Verstappen stapte dit weekend voor het eerst in die Red Bull...
Ricciardo werd naar de waanzin gedreven, in die mate dat hij net voor het einde van Q3 de derde chrono pakte en zich voor zijn nieuwe puberploegmaat Max Verstappen plaatste. Max-V (V staat in de mechanica voor snelheid) mag tevreden zijn over zijn debuut bij Red Bull. Teambaas Christian Horner en design-genie Adrien Newey bij Red Bull kunnen heel optimistisch zijn. Morgen staan de twee Red Bulls in de vijfde GP van het seizoen op de tweede startlijn, achter Hamilton - Rosberg.
...Op de derde startrij staan de twee Ferrari's van Räikkönen en Vettel, samen goed voor vijf wereldtitels. Ze zien voor zich een puber staan. Die niet de minste pretentie heeft, geboetseerd is naar vader "Jos-the-Boss" zoals die zich in zijn F1 loopbaan genoemd zag. Vader zal nog wel eens goede raad meegeven, maar zijn zoon verder de les leren is wellicht voorbij. Max-V rijdt gewoon tussen de wereldkampioenen...mogelijk binnen afzienbare tijd als hun gelijke...Voorbarig, maar die GP van Spanje morgen met Sainz jr op de achtste en Alonso op de tiende plaats, belooft een aarbeving op wielen te worden. Max Verstappen heeft Red Bull vleugels gegeven.(Walter Rombauts)
ROSBERG SNELST, MAAR MAX-V VIERDE IN FP3 IN CATALONIË
Bij een temperatuur van 28°C en een asfalt die bij het begin van de derde vrije training 18°C bedroeg, is deze één uur durende sessie eigenlijk een gezondheidswandelingetje geweest voor Nico Rosberg in zijn Mercedes. Wat ploegmaat Lewis Hamilton ook bedacht, hij bleef als drievoudig wereldkampioen achter de Duitser rijden. Derde klokte de viervoudige wereldkampioen Sebastien Vettel in de Ferrari SF16-H. Dat was - op Rosberg na - het groepje wereldkampioen (zeven titels samen) die de wet spelden in de FP3, de laatste vrije training vooraleer straks om 14 uur de kwalificaties om de "pole" beginnen.
Na voornoemde wereldkampioenen prijkt in FP3 op de vierde plaats ene...Max Verstappen (18) in de Red Bull waarmee hij hier zijn eerste GP rijdt. Met één plaats achter hem ploegmaat Daniël Ricciardo die al jaren thuis is in de Red Bull en er ook - dat moet gezegd - drie GP's mee won. Max Verstappen rijdt dus vlak achter twee zwaargewicht-wereldkampioenen, en staat zevenmijlslaarzen voor op...Kimi Räikkönen in de tweede Ferrari zesde, wereldkampioen in 2007. Max gaat ook die zéér verdienstelijke Spanjaard Fernando Alonso vooraf die de Mc Laren in de FP3 tiende plaatste. Alonso is een tweevoudig wereldkampioen (2005-2006). Daarachter bengelt nog een wereldkampioen: Jenson Button (2009) in de tweede Mc Laren-Honda.
Van al de rest, brutaal gezegd, geen goed nieuws. Met een lichte uitzondering voor Vallteri Bottas (Williams-Mercedes) die zevende werd in FP3. Van Renault niet echt opbeurend nieuws, van Haas ineens ook niet echt, en van degenen die achteraan bengelen in de "meute" van 22 is nauwelijks iets merkwaardigs te melden. Ze lijken als het "ontwikkelingsgedeelte" van het veld te behoren. Wie daarin niet thuis hoort is de Duitser Nico Hulkenberg (Force-India) - winnaar 24 Uren van Le Mans 2015 - die meeleeft met de ontij die het Indische team dit jaar treft. Onverdiend. Straks hoogspanning, hoewel het geen elektrische auto's zijn, maar dan toch 1.6 V6 Turbo Hybrid. Bliksems komen er niet van, vonken allicht wel.(Walter Rombauts)
Genie Pascal Vyncke heeft door vernieuwing puristen voor schut gezet
Sinds 2007, straks zijn we 2017, heb ik getrouw en met hart en ziel aan SeniorenNet.be dagelijks gewerkt. Alles moet anders, dat zie ik vandaag rondom het F1.Journaal.be. Drie schamelijke regels tekst rondom een explosieve GP van Spanje morgen. Dank U allemaal. Zelfs Peter Baert moest er het leven voor laten. Blogs, Internet, Facebooks, Twitters en al die andere bazaar begint ons leven te ontwrichten. Max Verstappen is geboren in Hasselt uit een Belgische moeder Sophie Kumpen en een Nederlandse vader Jos Verstappen. Max (18) is geboren in Hasselt, en het ging niet leuk tussen Sophie en Jos-the-Boss. Daar lees ik - behalve op mijn voorlopig blog - niets meer over. Gewoon maar een vaststelling. Die bij ons geboren jongen rijdt morgen in de GP van Spanje wel gewoon tussen de wereldkampioenen(wr)
Het was al in de sterrenhemel van Mercedes te voorspellen: vanochtend geen kemelharen sloffen uit de kast halen, de Ferrari-boy's goed gezind snelst laten wezen, en dan in de tweede vrije oefeningen op softs Mercedes terug de Ster laten spelen ! Op softs zette Nico Rosberg héél snel eerst Kimi Räikkönen, dan ploegmaat Hamilton en knappe gast Vettel, voor zot eigenlijk. Räikkönen waagde ook een poging op softs maar bleef enkele hondersten achter de Duitser "plakken". Het zal morgen in de derde vrije oefeningen duidelijk moeten worden wat zondag de beste race-strategie zal zijn.
Eigenlijk rijdt iedereen zijn koersje in de koers. Buiten Palmer met Renault die een virtuele safety car uitlokte in het begin van FP2, experimenteert iedere coureur welke banden hem het snelst rondbrengen op het snelle 4,655 km lange circuit in Catalonië. Zo legde Sainz plichtsgetrouw 23 ronden af of zogezegde harde banden. Met als achterliggende redenering dat als hij midden of achteraan in de grid moet starten, hij één derde van de race op die rubbers voortkan en de snelle jongens vroeg, soms héél vroeg of hun zachte sloffen al tijdrovende bandenwissels moeten doen. Op die manier ziet hij zichzelf hen al wuivend voorbij snorren. Maar dromen zijn bedrog.
Het zal wel degelijk opnieuw tussen Mercedes en Ferrari gaan. Met een leuke ondertoon van Red Bull-Renault bij wie de Australiër Daniël Ricciardo - winnaar van drie GP's - zich ongemakkelijk begint te voelen door de adem in zijn nek van een 18-jarige die voor het eerst in de Red Bull voor een achtste chrono in GP2 zorgt...! Daardoor zette Ricciardo de zesde chrono op het bord. Minstens het gezicht redden voor teambaas Christian Horner die na vier wereldtitels met Sebastien Vettel absoluut weer met succes wil aanknopen.
Na de derde vrije training morgenochtend zijn er de kwalificaties voor de "pole" van zondag. Nico Rosberg won alle vier de tot nu toe gereden GP's en als hij zondag ook in Spanje zou winnen dan roept hij een - wegdeemsterende - Michaël Schumacher in herinnering die ooit ook de eerste vijf races van een seizoen won. Opmerkelijk is dat "matador" Fernando Alonso de Mc Laren-Honda netjes naar een zevende plaats stuurde. Of waarom thuis spelen altijd leuker is dan op verplaatsing. Ook de tweede Spanjaard in het 22-koppige veld, Carlos Sainz jr, wil voor eigen publiek zijn beste kant laten zien. Maar wie in de Spaanse hemel naar de sterren tuurt, ziet er altijd één iets meer schitteren. Mercedes, oorspronkelijk een meisjesnaam. Morgen is het weer leuk om in Barcelona te zijn.(Walter Rombauts/foto's:Renault en Mercedes)
Onder een afwisselend bewolkte en zonnige hemel werden de eerste vrije trainingen voor de GP van Spanje afgemaald. Direct bij het ingaan van de anderhalf uur durende sessie plaatsen Rosberg en Hamilton zich in hun Mercedessen boven de tabellen. Gekende koek. Dus uitkijken naar een Max Verstappen die beslist zijn "entréé" bij Red Bull niet miste. Hij reed lang sneller dan teamgenoot Daniël Ricciardo, maar die kon naar het einde van de training toe de eer redden door zich vijfde te plaatsen, net voor Max...die de zesde plaats innneemt !
Om precies 11.10 uur zette viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel de puntjes op de chronowijzers. Snelste tijd in 1'23"951 voor ploegmaat Kimi Raïkkönen in de Ferrari, beiden rijdend op softschoeisel. Rosberg en Hamilton hielden zich gedeisd op de derde en vierde plaats, wat doet vermoeden dat bij Mercedes deze ochtend niet één keer op softs werd gereden. Wel op mediums. Dus hangt er straks voor de tweede vrije training hoogspanning in de lucht, want als teamleider van Mercedes Toto Wolff beslist ook op softs wedstrijdomstandigheden te simuleren, kunnen de tabellen helemaal worden omgegooid.
Hamilton's "W07" kreeg een nieuwe turbo en een nieuw MGU-H-systeem, wat de Brit nieuw vertrouwen geeft. Ondertussen zette Kevin Magnussen met de Renault de eerste kilometers neer met een eerste, ietwat onzekere evolutie van de Renault die - dat is bekend - pas in 2017 zijn ware gelaat kan tonen. Aan die bolide wordt nu koortsachtig gewerkt en de Deen Magnussen haalde met een elfde chrono de eerste eer binnen met de evoluerende troeven van de auto. De Spanjaard Fernando Alonso zette de Mc Laren-Honda voor eigen publiek op de tiende plaats en zijn landgenoot Carlos Sainz jr in de Toro Rosso (met Ferrarimotor van 2015) plaatste zich achtste. Er deden zich geen noemenswaardige spectaculaire aspecten voor op het Circuit de Catalunya. Straks vult de tijdtabel zich wellicht met andere naamschakeringen.(Walter Rombauts/foto's:Renault en Mercedes)
Iets meer dan een jaar na de officiële en digitale lancering wordt morgen, op 12 mei 2016 op het Circuit Park Zandvoort het startschot gegeven van de TCR-Benelux, de heropstanding van een sterk sprintkampioenschap in de Lage Landen. Eén week voordat de TCR Benelux zich opmaakt voor de eerste meeting op het Circuit van Spa-Francorchamps, krijgen de deelemers de gelegenheid om samen op het prachtige Nederlandse duinengebied te testen en de concurrenten kunnen daarbij elkaar al eens aan de tand voelen.(wr)
Kalender TCR Benelux 2016
12 mei - Testdag Park Zandvoort
20-21-22 mei - International GT Open - Circuit Spa-Francorchamps
15-16-17 juli - DTM - Circuit Park Zandvoort
18 - 20 augustus - 24 Hours of Zolder - Circuit Zolder
24 - 25 september - Luxembourg Trophy - Colmarberg
22 - 23 oktober - Formido Final Races - TT Circuit Assen
30 oktober - Kronos 10 Hours of Mettet - Circuit Jules Tacheny de Mettet
ROSBERG PAKT POLE VOOR VETTEL, HAMILTON BEGINT VIERDE INHAALRACE !
Er hangt een doem boven Lewis Hamilton's hoofd. Hij kreeg motorproblemen en de FIA ging ook spijkers op laag water zoeken door Lewis in Q1 te beschuldigen niet correct langs een paaltje weer de piste te zijn opgereden. Jaloerse mensen zijn gevaarlijke mensen. Ook - en misschien vooral - binnen de FISA. Morgen in de GP van Rusland begint de Brit vanop de tiende plaats zijn vierde inhaalrace van het seizoen. Nico Rosberg reed met 1'35"417 in de Mercedes W07 de snelste tijd, 0,706" sneller dan Sebastien Vettel in de Ferrari. Verrassend derde werd Vallteri Bottas in de Williams-Mercedes.
Daarmee ging hij zijn landgenoot Kimi Räïkkönen vooraf in de Ferrari. Omdat Vettel vijf plaatsen achteruit moet omwille van het wisselen van een versnellingsbak, start hij 7de. Bottas start daarom van plaats 2, "naast" Rosberg. Dat het weer een boeiende race wordt moet eigenlijk al niet meer worden gezegd. Al zijn de hoofdrolspelers wel versleten aan het geraken. Op die sakkerse Max Verstappen na, de tiener die vanaf de 9de plaats vertrekt, net voor Hamilton. De toekomst behoort de jeugd, dat bewijst die Max nog maar eens.(wr)
De koorts stijgt naar de kwalificaties toe. Terwijl Nico Rosberg voor morgen van een vierde opeenvolgende overwinning droomt gaf drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton zijn visitekaartje af met daarop 1'36"403. Na Rosberg volgden Vettel en Raïkkönen in de Ferari's. Ze hebben allen hun tijd neergezet op supersofts. Massa en Bottas, in die volgorde, trokken de aandacht weer op de Williams-Mercedessen die duidelijk last berzorgen aan o.a. de Australiër Daniël Ricciardo in de Red Bull-Renault. Voor wat Renault betreft heeft de teamleiding gemeld dat voor Sirotkin - die gisterochtend voor het eerst reed - in de nabije toekomst meer testsessies zullen worden voorzien. Binnen twee uur zijn er de kwalificaties.(wr)
De tweede vrije trainingen om de GP van Rusland die zondag wordt gereden was opnieuw een kat- en muisspelltejes tussen Ferrari en Mercedes. Even leek het erop dat Sebastien Vettel de rapste wijzerstand ging behouden. De viervoudige wereldkampioen viel met een elektrische panne stil, en daardoor kwam er kort een virtuele dafetycar.
Hamilton zette twee minuten voor het einde 1'37"583 neer en daar legde iedereen zich bij neer. Zondag is het 22 jaar geleden dat Ayrton Senna in de Tamburellobocht in Imola verongelukte. Morgen zijn er de derde vrije trainingen en in de namiddag dan de kwalificaties voor de "pole". Op de manier van 2015.(wr)
Zo goed als direct plaatsten de twee Mercedessen van Rosberg en Hamiton zich aan de spits van de eerste vrije tariningen om de GP van Rusland die zondag wordt gereden in Sochi. De Ferrari's van Kimi Räikkönen en Sebastien Vettel volgden op plaats drie en vier, maar met nog een duidelijke kloof met de Duitse sterwagens. Ricciardo in de Red Bull-Renault en Bottas in de Williams-Mercedes zochten duidelijk aansluiting, maar in hun ritme was nog geen echte kadans te vinden. Straks worden de tweede vrije trainingen gereden.(wr)
Mazda heeft vandaag bekend gemaakt dat het zijn miljoenste legendarische MX-5 heeft geproduceerd. De meest verkochte roadster ter wereld, bekroond met ontelbare "awards", bereikt daarmee een historisch hoogtepunt. Geen enkel ander merk doet dat na. Sinds het jongste Salon van Tokio 2015 is de nieuwe MX-5 verkrijgbaar met de Sky-Activ-motortechniek in een 1,5 liter versie en een 2.0 liter uitvoering. Er is ook de nieuwste die met een elektrisch bediend openend dak op de markt is. Kwestie van meer open-air-liefhebbers naar het merk van Hiroshima te lokken.(wr)
VANDAAG STELT RENAULT ZIJN NIEUWE KOLEOS VOOR IN PEKING
"Groupe Renault Chaiman and CEO Carlos Ghosn, stelt vandaag op de "Beijing Internationale Automobile Exhibition" de nieuwste Koleos voor die de Renault "Captur" en "Kadjar" vervoegt, maar er als SUV-eindproduct bovenuit torent. De nieuwe Koleos is binnenin nog ruimer, achteraan werd zelfs 289 mm knieruimte gewonnen. De zit is hoog in de Koleos, die alle voorzieningen als rij- en parkeer-assistentie in de overtreffende trap overneemt van de Kadjar.
Omdat de Koleos ook is voorzien van de 2WD, de 4WD "Auto" en de differentieelblokkering voor het ruwste terreinwerk, is hij een auto met meerdere karakters diezowel als luxueuze promenadepaard - met verwarmd stuurwiel desgewenst - kan worden gereden, of spiervol door moeilijk terrein kan worden gestuurd. En tja...voor degenen die er echt kaas hebben van gegeten geeft de 213 mm grondspeling in combinatie met een lange veeruitslag topwerk in het terrein. Tijdens dat schommelen door onbegaanbaar gebied dienen ook de handgrepen die aan de middenconsole werden als extra houvast. De Renault Koleos is voorzien van o.a. een zijdelingse hulp bij parkeren omdat gevaarsdreiging rondom heel het voertuig wordt gedetecteerd.
Tijdens het rijden is er een waarschuwing als de auto van zijn lijn afwijkt, een noodremstop-assistentie, een signaal (in te stellen) wanneer de wettige snelheid wordt overtreden. De BOSE-Audio installatie maakt van het smaakvol ingerichte interieur ook nog eens een gevulde concertzaal indien gewenst. Uiteraard is er een handfree-phone en wie in die Koleos troont als bestuurder heeft een ruime blik over de weg, een onweerstaanbaar effect van meesterschap over die weg. Als de auto wordt gereden in de 4WD-modus is de verhoogde grip van de vier wielen goed te voelen. Als een motorkoppel over vier wielen wordt verdeeld kan iedere band een grotere zijdelingse kracht opnemen en dat doet zich gevoelen in een stabielere wegligging, een wegmagneet zouden we zeggen.
De Renault Koleos die nu aan het hoofd staat van de stoet Captur en Kadjar, zal op 80 markten worden verkocht. Voor al die afzetgebieden wordt de auto in Zuid-Korea gemaakt en voor de eigen Chinese markt is dat in de modernste fabrieken op gebied van milieu in Wuhan.(Walter Rombauts)