"Groupe Renault Chaiman and CEO Carlos Ghosn, stelt vandaag op de "Beijing Internationale Automobile Exhibition" de nieuwste Koleos voor die de Renault "Captur" en "Kadjar" vervoegt, maar er als SUV-eindproduct bovenuit torent. De nieuwe Koleos is binnenin nog ruimer, achteraan werd zelfs 289 mm knieruimte gewonnen. De zit is hoog in de Koleos, die alle voorzieningen als rij- en parkeer-assistentie in de overtreffende trap overneemt van de Kadjar.
Omdat de Koleos ook is voorzien van de 2WD, de 4WD "Auto" en de differentieelblokkering voor het ruwste terreinwerk, is hij een auto met meerdere karakters diezowel als luxueuze promenadepaard - met verwarmd stuurwiel desgewenst - kan worden gereden, of spiervol door moeilijk terrein kan worden gestuurd. En tja...voor degenen die er echt kaas hebben van gegeten geeft de 213 mm grondspeling in combinatie met een lange veeruitslag topwerk in het terrein. Tijdens dat schommelen door onbegaanbaar gebied dienen ook de handgrepen die aan de middenconsole werden als extra houvast. De Renault Koleos is voorzien van o.a. een zijdelingse hulp bij parkeren omdat gevaarsdreiging rondom heel het voertuig wordt gedetecteerd.
Tijdens het rijden is er een waarschuwing als de auto van zijn lijn afwijkt, een noodremstop-assistentie, een signaal (in te stellen) wanneer de wettige snelheid wordt overtreden. De BOSE-Audio installatie maakt van het smaakvol ingerichte interieur ook nog eens een gevulde concertzaal indien gewenst. Uiteraard is er een handfree-phone en wie in die Koleos troont als bestuurder heeft een ruime blik over de weg, een onweerstaanbaar effect van meesterschap over die weg. Als de auto wordt gereden in de 4WD-modus is de verhoogde grip van de vier wielen goed te voelen. Als een motorkoppel over vier wielen wordt verdeeld kan iedere band een grotere zijdelingse kracht opnemen en dat doet zich gevoelen in een stabielere wegligging, een wegmagneet zouden we zeggen.
De Renault Koleos die nu aan het hoofd staat van de stoet Captur en Kadjar, zal op 80 markten worden verkocht. Voor al die afzetgebieden wordt de auto in Zuid-Korea gemaakt en voor de eigen Chinese markt is dat in de modernste fabrieken op gebied van milieu in Wuhan.(Walter Rombauts)
|