Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JAOERSHEID ?
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    25-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VANDAAG STELT RENAULT ZIJN NIEUWE KOLEOS VOOR IN PEKING

    "Groupe Renault Chaiman and CEO Carlos Ghosn, stelt vandaag op de "Beijing Internationale Automobile Exhibition" de nieuwste Koleos voor die de Renault "Captur" en "Kadjar" vervoegt, maar er als SUV-eindproduct bovenuit torent. De nieuwe Koleos is binnenin nog ruimer, achteraan werd zelfs 289 mm knieruimte gewonnen. De zit is hoog in de Koleos, die alle voorzieningen als rij- en parkeer-assistentie in de overtreffende trap overneemt van de Kadjar.

    Omdat de Koleos ook is voorzien van de 2WD, de 4WD "Auto" en de differentieelblokkering voor het ruwste terreinwerk, is hij een auto met meerdere karakters diezowel als luxueuze promenadepaard - met verwarmd stuurwiel desgewenst - kan worden gereden, of spiervol door moeilijk terrein kan worden gestuurd. En tja...voor degenen die er echt kaas hebben van gegeten geeft de 213 mm grondspeling in combinatie met een lange veeruitslag topwerk in het terrein. Tijdens dat schommelen door onbegaanbaar gebied dienen ook de handgrepen die aan de middenconsole werden als extra houvast. De Renault Koleos is voorzien van o.a. een zijdelingse hulp bij parkeren omdat gevaarsdreiging rondom heel het voertuig wordt gedetecteerd.

    Tijdens het rijden is er een waarschuwing als de auto van zijn lijn afwijkt, een noodremstop-assistentie, een signaal (in te stellen) wanneer de wettige snelheid wordt overtreden. De BOSE-Audio installatie maakt van het smaakvol ingerichte interieur ook nog eens een gevulde concertzaal indien gewenst. Uiteraard is er een handfree-phone en wie in die Koleos troont als bestuurder heeft een ruime blik over de weg, een onweerstaanbaar effect van meesterschap over die weg. Als de auto wordt gereden in de 4WD-modus is de verhoogde grip van de vier wielen goed te voelen. Als een motorkoppel over vier wielen wordt verdeeld kan iedere band een grotere zijdelingse kracht opnemen en dat doet zich gevoelen in een stabielere wegligging, een wegmagneet zouden we zeggen.

    De Renault Koleos die nu aan het hoofd staat van de stoet Captur en Kadjar, zal op 80 markten worden verkocht. Voor al die afzetgebieden wordt de auto in Zuid-Korea gemaakt en voor de eigen Chinese markt is dat in de modernste fabrieken op gebied van milieu in Wuhan.(Walter Rombauts)

    25-04-2016 om 11:39 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NA DE STERIELE F1 STAAN DE ROBOTRACEWAGENS ER !

    Robotiek zal alles overnemen. Mensen, de zogenaamde "human beiings" die alles aandrufden trekken zich terug ! Elon Musk wil naar Mars en dan zeggen vaarwel aarde. Red Bull stelde hun "Halo-systeem" voor om het hoofd van de coureur te beschermen...Mag er aan een moeiijk vak - zoals ook dat van chirurg - nog een gevaarszone grenzen ? Een uitdaging. Of gaan we naar een steriele Formule 1 waarvoor de Robotauto's klaar staan. Back to Scalextric, zonder gevaar, alleen wat lachen... Einde historische F1 waarin ingenieurs, coureurs, mecaniciens en industrieën zich engageerden. Salontoestanden, pitpoezen en champagne, wat later op de avond al wat minder...voor wie het begrijpt. Salue, wonderbaarlijke historie van het presteren. Als de HEER Bernie Ecclestone zijn 85-jarig hoofd komt te leggen sluit hij een geschiedenis af die zijn voorgaande niet ken hervinden. Heren als...de controversiële Max Mosley en de teruggetrokken Jean Todt kunnen dan nog wat geven en nemen. Maar met Elon Musk en zijn Tesla, en de paraatheid van de Formula "e", wordt in 2017 een einde gemaakt aan een historisch monument/ de enige  echte Formule 1. Geschreven in 1946, eindigend na 66 jaren in 2017.(wr)

    24-04-2016 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE DUIZEND GEZICHTEN VAN DE RENAULT KADJAR

    Renault bevolkt mee met de Kadjar de drukke markt van de SUV's. Iedereen wil een "Sportly Utility Vehicle". Het idee van de SUV's en de Crossover's is uit de marktvraag ontstaan die naar de ingenieurs toe de wens uitte een terreinauto te hebben die het comfort van een limousine benadert en daarbovenop nog eens de emotionaliteit van een sportwagen op de straatstenen zet. Als opdracht niet min, maar omzeggens alle autoconstructeurs hebben aan die verzuchting van Koning Klant kunnen voldoen. Voor iets meer dan €37000 rijdt je in een Kadjar met al dan niet permanente vierwielaandrijving, handgeschakelde zesversnelligsbak, verwend door alle luxe- en veiligheidsvoorzieningen die men zich kan indenken. Deze meest uitgeruste versie reed Walter's Auto Cahiers onlangs

    In de Kadjar zit men hoog. De grondspeling om in het echte ruwe terrein onstakels te nemen, speelt mee in die wagenhoogte. Anderzijds komt dat "troongevoel" dat in die lange auto overheerst tegemoet aan de ijdelheid van veel automobilisten. Mensen zien zich graag gekroond op een troon. Doordat de 4WD liefst niet permanent moet ingeschakeld zijn heeft men de keuze uit een zuinige tweewielaandrijving, of een heuse wegmagneet als de vier wielen happen en de differentieelblokkering, laat toe de grofste onbegaanbare paden te doorschommelen. Het spreekt voor zich dat in de gewone tweewielaandrijving - de voorwielen - het zuinigst wordt gereden. Met een gewicht van kg, een wielbasis van 4,25 meter en alle last die zo'n krachtpatser kan meesleuren door terrein en verkeer is 6,7 l/100 km bescheiden in die 130 pk sterke onwaarschijnlijke kleine viercilinder-turbomotor van 1198 cm3.

    Het partnership van Renault en Nissan is bekend. Een alliantie die al meer dan tien jaar duurt en vruchten afwerpt. Daarom ligt het in de logica dat één en ander technisch wordt uitgewisseld. Dat is kostenbesparend, een grote zorg voor iedere constructeur, zeker voor volume-constructeurs. In het geval van de Kadjar is dat met zekerheid het CMF-platform dat evengoed voor de Nissan Qashqai geldt, er gevoelsmatig zelfs van is overgenomen. Net zoals de nieuwste Renault Koleos op datzelfde platform is getekend door een klinkende naam als Laurens van den Acker. Het moet voor hem een moeilijke klus zijn geweest de "badge-engineering" tussen zo'n twee kanjers van merken te klaren.

    De 1381 kg die de auto weegt moeten "met verstand worden meegesleurd". Dat wil om te beginnen zeggen dat er "mikpunten" zijn. De eerste versnelling dient enkel om het gevaarte - met excuses, maar zo komt de Kadjar over bij iemand die door vlotte, snelle, sportieve laagzitters is verwend -uit rust op gang te krijgen. Het is aangeraden snel naar tweede te gaan en altijd op koppel van 205 Nm tegen 2000 t/m de zesde ingrijpende overdrive te bereiken. Anders is het hoger genoemde brandstofverbruik niet te realiseren.

    Wie de zogenaamde sportnoot van deze SUV wil gebruiken, ziet een afschrikwekkend verbruik. En gezien de cilinderinhoud, het motorvermogen en het leeggewicht laat dat geen enkel verstandig mens twijfelen. Meer spierkracht zou de Kadjar ten goede komen. Maar kopers van dergelijke wagens zijn vooral gefascineerd door de veronderstelde macho-allure van deze - overigens indrukwekkende - auto. Zich boven de medemens verheffen mag iets kosten, al is het maar voor de schijn. Dat is het profiel van niet alleen Kadjar-kopers, maar van àlle eigenaars die zich met dit soort auto's in de files bevinden. Op het echte terrein zie je ze niet...(Walter Rombauts/Foto's:wr)

    24-04-2016 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP VAN RUSLAND BELANGRIJKER DAN WELKE TOP OOK

    Als op 1 mei 2016 de GP van Rusland - binnen een week - als vierde race om het WK F1 2016 zal worden gereden, is dat een speciale gelegenheid. Zelfs in de wereldpolitiek. Bernie Ecclestone (85) is een goede vriend van Vladimir Poetkin. Dat is geen geheim. En als ze zo samen zitten te keuvelen zal Bernie, in de knie van Poetkin knijpend, en hem woordelijk zeggen "dat mensen het goed hebben is belangrijk Vladimir." De andere zal knikken en aan zijn glas champagne nippen.  In zijn gedachte nodigt hij misschien zelfs President Obama uit om "zijn" Amerikaanse team HAAS eens te ontmoeten. Met Grosjean en Guitterez. Zo worden grenzen gesloopt, zo worden mensen vrij. Wereldijd heeft iedereen er belang bij. Merkel zal de afwas wel doen.

    Ondertussen is die sakkerse Duitser Nico Rosberg (Mercedes W07) na drie overwinningen de uitdager voor ploegmaat Lewis Hamilton, driemaal wereldkampioen. Maar viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel, (Ferrari) wil daar een stokje voor steken. Hij wil Mercedes verslaan. CEO van Fiat-Chrysler raakt er zelfs van uit de bol" Als Elon Musk de Tesla 3 doet slaan, dan kopiëer ik me en geef hem een dagelijks Italiaan s tintje... Prachtig Sergio, genieeën als jij zijn er niet veel. Maar Alon Musk (CEO Tesla) heeft al kantklare batterijen voor thuis om de zonnen-panelen-energie op te slaan. Musk wil ook naar Mars. Musk werkt aan een terugkerende raket naar aarde.

    Elon Musk, zoals alle diepdenkende wetenschappers, enigszins verlegen om de aandacht, jong, geniaal is onder te verdelen in figuren als daar waren Newton; Einstein; Edison's en andere Farady's. Dit is de zacht aanvoeldende aanloop naar de GP van Rusand, een auto-industrieel bepalend gegeven. Mogelijk van wereldformaat. Onder het motto "Heren, gebruik allen jullie verstand" Een global "understanding" is niet meer weg te denken. Dank aan de Dames én Heren met verstand.. Zondag is het de GP van Rusland, 'k wou dat ik naast Poetkin mocht zitten. Ik heb hem iets belangrijks te vertellen. Met een tolk, maar wel schouderschuddend. En hij - Mister Vladimir Poetkin - zal het nooit vergeten. "Zijn " Rus Daniil Kvyatt kan zondag in de Red Bullu niet winnen. Renault heeft nog even een adempauze nodig. (Walter Rombauts/foto's: Renault er wr)

    23-04-2016 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NICO ROSBERG (MERCEDES) WINT GP VAN CHINA

    In de start verraste de Australiër Daniël Ricciardo vanop zijn tweede startplaats pole-sitter Nico Rosberg in de Mercedes. Onder de twee Ferrari's die vanop de tweede lijn startten, ontstond geharrewar, in die mate zelfs dat Kimi Raïkkönen de voorvleugel van ploegmaat Vettel beschadigde doordat deze op zijn beurt de Rus Kvyat moest ontwijken. Vettel kon naar de stands en aan een inhaalrace beginnen die hem uiteindelijk op de tweede trapje van het podium bracht.

    De viervoudige Duitse kampioen was niet te spreken over het incident tussen hem en Kimi. "Zonder dat had ik hier gewonnen !" zegde hij kordaat. Wellicht was dat zo, want terwijl Nico Rosberg als in een zetel aan zijn derde seizoenoverwinning reed, was zijn landgenoot in de Ferrari duidelijk snediger.

    Lewis Hamilton die helemaal achteraan vertrok reed voor wat hij waard was, maar kon zijn bravourstukje van Hongarije in 2014 - zijnde dan nog een podium halen - niet overdoen. Hij kwam daarvoor teveel "duellisten" tegen op zijn rush naar voren en één daarvan was o.a. Raïkkönen, maar ook Max Verstappen (Toro Rosso-Ferrari) die weerom knap 8ste eindigde en dus opnieuw in de punten.

    Alonso en Button reden de Mc Laren's naar de spits van peloton, maar bleven buiten de punten. Bij Mc Laren is in die zin vooruitgang geboekt dat de auto's nu al een race-afstand aankunnen. Met deze derde seizoenszege scoort Nico Rosberg 25 punten bovenop de 50 die hij al oogstte in Melbourne en Bahrein. Hamilton heeft er 39. Het embryo voor een eerste wereldtitel vormt zich voor de zoon van Kéké Rosberg die in een Williams-Ford in 1982 wereldkampioen werd. De volgende wedstrijd is op 1 mei en dat is de GP van Rusland.(wr)

    17-04-2016 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG PAKT POLE, HAMILTON RIJDT GEEN TIJD
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wegens de regen werd gewacht tot het wat opdroogde eer "het oude kwalificatieformat" uit 2015 op gang kwam. Met zo'n 25" minuten vertraging. Onmiddellijk zette Sebastien Vettel een kanontijd in 1'37"001. Zowat iedereen viel die chrono direct aan, behalve drievoudig én regerend wereldkampioen Lewis Hamilton.

    Hij had duidelijk een "baaldag" zoals hij die voor het laatste kende in Hongarije 2014. Nog voor de Q1 voorbij was stapte de Brit uit zijn Mercedes, zonder chrono en met vijf plaatsen terug op de grid. Morgen kan Lewis voor de derde opeenvolgende keer dit nieuwe seizoen aan een inhaalrace beginnen...

    Felipe Nasr in de Sauber verdrong in de laatste seconden Kevin Magnussen, die daarmee als laatste afvaller werd aangeduid en de zestiende plaats bezet. Daarna laat het lijstje lezen: Guiterrez, Palmer, Haryanto, Wehrlein en...een beetje onwezenlijk Lewis Hamilton.

    In Q2 zette de Fin Kimi Raïkkönen de Ferrari SF16H direct in voorlopige pole met een tijd van 1'36"118. De tijd leek onaanvechtbaar waardoor de Fin opnieuw in "pole" zou staan sinds 2008...! Zelfs ploegmaat Seb Vettel strandde op 0"065 van zijn ploegmaat in de andere Ferrari. Afvallers in de Q2 waren een duidelijk ontgoochelde Fernando Alonso (11de), Jenson Button (12de), Roamin Grosjean (13de), Ericsson (14de) en Nasr (15de). De Duitser Nico Hulkenberg in de Force India-Mercedes staat op de tiende plaats en hield het daarbij. Net voor het einde van de Q2 ging zijn linkervoorwiel aan de haal. Het wiele leidde honderden meters een eigen leven zonder evenwel iets of iemand te schaden. De winnaar van de 24 Uren van Le Mans 2015 start dus vanop de tiende plaats.

    In de Q3 tenslotte maakte eerst opnieuw Raïkkönen het mooie weer met 1'35"972, maar wrong Nico Rosberg er zich toch weer langs met zijn Mercedes W07 met 1'35"402. De Australiër Daniël Ricciardo in de Red Bull-Renault wist zich als een wig tussen Rosberg en Raïkkönen te drijven en pakte de tweede plaats op de eerste rij. Omdat Vettel vierde werd, is de tweede rij bloedrood van de Ferrari's. Vervolgens staat er een sterke Vallteri Bottas, een al even puntenhongerige Daniil Kvyat, de Rus en in één adem dan Sergio Perez, Carlos Sainz jr., Mx Verstappen en NicoHulkenberg. Alleen al omwille van de inhaalrace van Hamilton wordt er morgen zondag een spectaculaire GP verwacht, de derde in een reeks van éénentwintig.(Walter Rombauts/foto:Mercedes)

    16-04-2016 om 11:22 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VETTEL SNELST IN DOORREGENDE FP3 IN SHANGHAI

    De derde vrije oefeningen voor de GP van China ging onder stortregens door. Met 1'57"351 liet Sebastien Vettel op intermediaires de beste tijd optekenen. Op 0"710 volgde hem Bottas in de Williams-Mercedes. Zowat iedereen hield zich gedeisd in de regen sessie. De nodige glijpartijen werden geregistreerd met één van mooiste van de Fransman Roamin Grosjean die een 180°-spin maakte, zonder erg. Renaultrijder Kevin Magnussen voelde zich beter op het nat nu zijn RE16 van veel kommer en kwel is hersteld en zette de zevende tijd. Max Verstappen de negende. Straks zijn er de kwalificaties voor de "pole" en als de nattigheid aanhoudt beloven die minstens spectaculair te worden.(wr)

    16-04-2016 om 08:04 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    15-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KIMI EN SEB ZETTEN FERRARI OP 1-2 IN FP2 IN SHANGHAI

    Er was maar een uur nodig om Kimi Raïkkönen (1'36"896) en Sebastien Vettel als 1 - 2 aan de spits te brengen van de tweede vrije oefeningen in Shanghai. Niet dat daarmee is bedoeld dat Mercedes "sukkelt", want de eerste twee vrije trainingen zijn en blijven altijd een pokerspel dat geen zicht laat op het verloop van de heuse kwalificaties, laat staan de race zelf. Rosberg en Hamilton bezetten braaf de derde en de vierde plaats, maar de Australiër Daniël Ricciardo zette met de Red Bull-Renault zoveel druk dat hij de vijfde chrono pakte en een andermaal verrassende tiener Max Verstappen (Toro Rosso-Ferrari) op de zesde plek plakte.

    Door de Red Bull-prestatie werd Renault als motorleverancier en constructeur in het vizier gebracht. Want de beide eigen Renault's blijken lang niet van hun kinderziekten verlost. Jolyon Palmer en Kevin Magnussen hebben dan ook handen, voeten en hoofd vol om de ingenieurs overvloedig van data te voorzien opdat "de kist" naar de voorste gelederen kan worden gebracht. Heroptredende Fernando Alonso zette de Mc Laren-Honda netjes op de elfde plaats, net voor ploegmaat Jenson Button. Morgenochtend zijn er de derde vrije oefeningen, die al meer een beeld geven rond het dynamiet van de namiddag waarin de kwalificaties worden gereden volgens de regels van 2015 en niet meer rond "het nieuwe format...(sic).

    Met drie bandencompounds, mediums, softs- en supersofts wordt het een denkwerk van jewelste. Eerst om de "pole" en in de race voor de zege. Zoals Hamilton met minstens vijf plaatsen terug op de grid vertrekt, kan men veronderstellen dat hij opteert te starten op mediums. Zo kan hij een vroege pitstop voorkomen. Er mogelijk op rekenend dat de soft-boy's vroeg te pits in moeten en het veld voor hem enkele seconden ruimen...Strategieën als nooit eerder zullen zondag te zien zijn. De derde GP van het seizoen wordt gereden over 56 ronden van 5,451 km op asfalt dat ongeveer 45°C warm zal zijn in een omgevingstemperatuur van plusminus 25°C. Wie de winnaar wordt moet men zich niet afvragen, want journalistiek met een vraagteken is altid bedenkelijk, onzeker gekribbel.(Walter Rombauts)

    15-04-2016 om 10:16 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NICO ROSBERG SNELST DOORHEEN BANDBOMMEN IN CHINA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De eerste vrije trainingen met het oog op de GP van China zijn twee keer onderbroken geweest door bandenbrokken op de baan. Al heel kort na het op gang schieen van de bolides in Shanghai kreeg Felipe Massa een lekke band waarmee hij de Williams in de kattenbak moest sturen. Hij sloeg erin de auto uit het grind te bevrijden en de pits te halen. Opnieuw gestart kreeg hij alweer snel een linkerachterband die leegliep. Toen ook Kevin Magnussen met de Renault RE16 lek reed begon iedereen onraad te ruiken en werden de trainingen onderbroken.

    Bandenleverancier PIrelli startte direct een onderzoek naar de oorzaken. Met geen duidelijke aanwijzingen voor technisch falen als eindresultaat. Besloten werd dan de vrije trainingen een tweede keer te onderbreken en een tractor met een breed schoonveegnet over de baan alle "rommel" te laten opkuisen. Toen de groene vlag weer te voorschijn kwam restten er nog slecht een achttal minuten.

    De Duitser en WK-leider reed daarin met Mercedes het snelst in 1'38"037 voor zijn ploegmaat Lewis Hamilton in 1'38"183.  Hamilton ziet zich zondag hoe dan ook bestraft met vijf plaatsen achterwaarts  op de grid omdat hij zijn versnellingsbak moest laten wisselen. Die wissel was een noodzaak na een aanrijding in de startchaos van Bahrein waarin de drievoudige wereldkampioen meer schade opliep dan werd vermoed.

    Derde werd Sebastien Vettel in de Ferrari SF16H met 1'38"665 voor Daniël Ricciardo in de Red Bull-Renault. Kimi Räïkkönen werd vijfde in de tweede Ferrari. Fernando Alonso kreeg rijtoelating en tikte aan op de twaalfde chrono, twee plaatsen achter Max Verstappen in de Toro Rosso die de tiende tijd liet opschrijven.(wr/foto:Mercedes)

    15-04-2016 om 06:57 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZONDAG WORDT DE GP VAN CHINA IN SHANGHAI GEREDEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Terwijl het ondertussen bekend is dat de kwalificaties zaterdag 16 april zullen gereden worden volgens de regels van 2015, haasten de grote kopstukken van de F1 zich toch om een eensluidende nieuwe formule te vinden voor het seizoen 2017. Dat moet principieel op 30 april rond zijn. Het beoogde doel is het spektakel te verhogen door meerdere inhaalmaneuvers op de piste te zien. Veel daarvan wordt verwacht van een nieuwe aeroynamica die de bolides vloeiender door de rijstroom moeten swingen. Iedereen is benieuwd wat er uit de bus komt. Gelukkig hebben de technici hier het grotere woord dan de ceo's. Verrassingen zijn verzekerd !

    Wat nog niet helemaal zeker is dat de Spanjaar Ferando Alonso aan de start zal zijn. Er is nog twijfel en misschien komt er eo een "tweede kans" voor onze Stoffel Vandoorne. Maar niet voorbarig zijn: niets is beslist. Wat haast wel zeker is, is dat de Renault RS 16 RE van Jolyon Palmer en Kevin Magnussen alles hebben ingepropt gekregen wat in die veertien dagen mogelijk is. In Bahrein reed Jolyon Palmer na de formatieronde de pits binnen met een hydraulisch probleem. Kevin Magnussen, te zwaar gestraft, moest de race vanuit de pits aanvangen om uiteindelijk aan "de poort van de punten" - de elfde - plaats te bezetten na een verbeten race.

    Ook van het Amerikaanse Haasteam met Romain Grosjean en Esteban Guittérez mogen nieuwe exploten worden verwacht. Natuurlijk ook van Max Verstappen die het el heel gewoontjes vindt tussen de grootste wereldkampioenen te rijden. Soms er zelfs voor...Vrijdagvrije trainingen, zaterdag vrije training en kwalificaties voor de pole en zonder de derde wedstrijd voor het WK waarin  de Duitser Nico Rosberg met 50 punten het veld aanvoert voor drievoudig en regerend wereldkampioen Lewis Hamilton.(wr)

    12-04-2016 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAZDA MX-5 IN RACE-OUTFIT OP LAGUNA SECA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De iconische Mazda MX-5 blijft het voorwerp van intiatieven naar de racerij toe. Bijgaand fotootje toont de rijdende legende op het vermaarde circuit van Laguna Seca in Amerika. Zelf reden we er ooit een RX7 met Wankelmotor (rotary-engine), en het circuit biedt én attractie én verrassingen genoeg voor wie een robbertje met zichzelf wil doen. Zopas stelde Mazda in New York ook de Mazda MX-5 met elektrisch bediende hardtop voor waardoor meer openluchtrijders zich tot het betaalbare collectors-item zullen aangtrokken voelen.

    Mazda richt een MX-5 Cup in doorheen Europa onder de noemer "Friends of MX-5". In meerdere races zullen de besten worden weerhouden en kans maken om op hogergenoemd circuit in Californië de finale te rijden.(wr/foto:Mazda)

    Bijlagen:
    Mazda snoeft terecht in New York met een indrukwekkend nieuwe MX-5 RF i25316.jpg (4.4 MB)   

    07-04-2016 om 11:24 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NICO ROSBERG WINT, VANDOORNE BEKROONT DEBUUT MET WK-PUNT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Alleen het stukgaan van de turbo in de Ferrarimotor van Vettel in de formatieronde ontsierde de giganten-affiche van de GP van Bahrein die bij kunstlicht werd gereden als tweede race voor het WK 2016. In de start was Rosberg snelst weg en geraakte Lewis Hamilton zijn rechtervoorvleugel stuk in een betwistbare botsing met Vallteri Bottas in de Williams. Kimi Raïkkönen voelde de hele druk van de Scuderia op zijn schouders, en zijn rijgedrag was dan ook dat van een groot kampioen. Rosberg was buiten schot maar de Fin hield een knap teruggekomen Lewis Hamilton achter zich. De eerste zeven maakten allemaal drie pitstops, daarbij gebruik makend van de wisselende effecten van medium-, soft- en supersoftcompounds.

    Romain Grosjean stal op supersofts de show door de Haas op de vierde positie te brengen. Uiteindelijk finishte hij knap vijfde achter Daniël Ricciardo in de Red Bull-Renault. Wie ook aandacht trok was de Deen Kevin Magnussen die - wellicht te zwaar gestraft - vanuit de pitsstraat de race moest aanvangen. Hij bracht de gele Renault op z'n minst onder de spots in Bahrein. Kevin Magnussen maakt deel uit van een nieuwe jonge generatie, sommigen nog tieners, zoals Max Verstappen die z'n Toro Rosso op de zesde plek plakte.

    Onze landgenoot Stoffel Vandoorne bracht in zijn debuut-GP de Mc Laren-Honda naar een tiende plaats op één ronde van winnaar Rosberg. Zijn grootste verdienste daarbij is dat hij 1. de "ezel-van-een-auto" die Mc Laren-Honda heet ongeschonden de wedstrijd uitreed en 2. hij meteen zijn eerste WK-punt binnenhaalt. Dat al vanaf zijn eerste Formule 1 race. De 24-jarige GP2-kampioen heeft hiermee voor zichzelf letterlijk de rode loper uitgerold bij Mc Laren. BigBoss Ron Dennis kan weer lachen ! Fernando Alonso bekeek het allemaal wat sip en Jenson Button was vroeg in de race al verraden door falende elektronika in de tweede Mc Laren-Honda.

    Nico Rosberg verstevigt uiteraard door deze tweede zege in het nieuwe seizoen zijn positie voor de wereldtitel. Met nog 19 races te gaan is nu al viktorie kraaien te vroeg. Het is het langste seizoen uit de 66-jarige F1-geschiedenis. Op 17 april wordt er in China in Shangai gereden. Of Alonso er dan al weer bij zal zijn is nu niet bekend. Mc Larenbaas Ron Dennis was ontstemd over het feit dat de F1-dokters vrijdag geen nieuw onderzoek wilden doen bij de Spanjaard. Mogelijk komt dat er eerstdaags en dan is het de vraag of we Stoffel Vandoorne opnieuw in het WK aan het werk zien. Achter zijn naam staat echter nu al: grote onderscheiding.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)

    03-04-2016 om 19:18 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON PAKT POLE, VANDOORNE OP TWAALFDE PLAATS !

    Met 0"077 reed regerend wereldkampioen Lewis Hamilton in de Mercedes sneller dan ploegmaat Nico Rosberg in de Q3 in Bahrein. Hamilton's tijd: 1'29"493 op - uiteraard - supersofts. Over de manier van de nieuwe kwalificaties zal nog veel te doen blijven, maar feit is wel dat de eerste rij daar in de woestijn morgen zilver kleurt. Als de sterren aan de inktblauwe woestijnhemel. Sebastien Vettel staat derde, Kimi Raïkkönen vierde in de rode Ferrari's waarvan Toto Wolff van Mercedes toch veel scherpe aanvallen verwacht. Onze debuterende landgenoot Stoffel Vandoorne bezet de twaalfde plaats. Daarmee gaat hij "thuisrijder" bij Mc Laren, Jenson Button, vooraf. "Absolute klasse" wist Niki Lauda...

    De manier van de nieuwe kwalificaties daargelaten, kondigt de race van morgen zich zeer spannend aan. Principieel is het een duel tussen Mercedes en Ferrari als merken. Op gebied van coureurs is er dan een mogelijke tweestrijd tussen Sebastien Vettel en Kimi Raïkkönen bij Ferrari. Maar teammanager aldaar, Mauricio Arrivabene, zal een "broedertwist" niet dulden. Zowel bij de blinkende ster als bij het Steigerende Paard, zal de uitgezette strategie bepalen wie de race wint. Wat kan zo'n strategie inhouden ?

    Wel, twee of drie bandenstops, en niet te vergeten welke Pirelli-schoenen men telkens zal aanwenden. Er is keuze uit mediums, softs en supersofts. De breinen in de teams hebben het voor het zeggen. De coureurs ook natuurlijk, maar zij weten ook niet of er uit één of ander zwart gat op de piste een...Alonso... (bijvoorbeeld...) als een komeet zou inslaan en een rood vlag zou uitlokken.

    In zo'n geval, zoals in Australië, zouden alle kaarten moeten worden herschud. Zwarte pieten worden na de race uitgedeeld. Dat is altijd zo geweest. In Bahrein, het land zonder alcohol, maar met vele dronken sjeiks zal dat niet anders zijn. 't Is morgen vooral uitkijken naar Stoffel Vandoorne, zomaar iemand van bij ons. "In de bescheidenheid kent men de meester", zei Goëthe ooit. Hij kreeg met die spreuk heel vaak gelijk.(Walter Rombauts)

    02-04-2016 om 18:39 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VETTEL EN RAÏKKÖNEN 1 EN 2 IN FP3, VANDOORNE 14DE

    Vorige nacht is er een toverfee in de Ferrari-logementen verschenen. In de fake-wereld van de F1 kan dat. Zij betoverde Sebastien Vettel en Kimi Raïkkönen. Tegen deze laatste zegde ze zelfs woordelijk dat "If you win tomorrow, i will do anything for you...anything !" lispelde ze er nog nadrukkelijk achteraan. De derde vrije trainingen in Bahrein kregen er zowaar een ander gezicht door ! Rosberg en Hamilton nestelden zich gewoontegetrouw comfortabel op de eerste twee plaatsen...

    Tot de trukendoos van de schone fee zich opende en eerst Kimi Raïkkönen - tegen wie ge zoiets geen twee keer moet zeggen - op supersofts naar de snelste chrono flitste en daarna Sebastien Vettel in diezelfde Ferrari SF16H liet zien dat hij vier keer wereldkampioen was en die chronowijzer nog scherper zette. Dus een dubbel 1 - 2 voor Ferrari in FP3.

    Rosberg en Hamilton zagen zich op plaats 3 en 4 gezet, Bottas zat nipt op Hamilton's tijd en...de verrassing werd bezorgd door een schitterende zesde tijd van Romain Grosjean in de Amerikaanse Haas, de nieuwkomer in de F1 als team. Een andere "nieuweling" in de F1, onze landgenoot Stoffel Vandoorne plaatste zich in de Mc Laren-Honda op de veertiende plaats. Met supersofts was hij 0,4" achter wereldkampioen 2009, oudgediende Jenson Button in diezelfde Mc Laren-Honda.

    Fernando Alonso, die toekeek in de pits, kreeg er steken van in zijn erg verzeerde ribben... Max Verstappen nam de vijftiende plaats in. Kevin Magnussen bracht de Renault RE16 voor de twee Mc Laren's, dus op de twaalfde stek in de FP3. De Deen moet de race vanuit de pits aanvangen omdat hij gisteren in FP2 een rood licht voor het wegen van zijn auto niet zag. Artikel 29.1 iv van het FIA-reglement zegt dat de commissarissen dat moeten toepassen. Straks om 17 uur zijn er de kwalificaties. Het Steigerend Paard uit de Scuderia Ferrari zal trachten van de Mercedes-Ster wat schijnkracht af te nemen. Boeiende kwalificaties.

    De kwalifcicaties worden gereden zoals in Melbourne. Omwille van de afkeuring van dat "format" door letterlijk iedereen, stelde de FIA voor om Q1 en Q2 als "afvallingsformule" te laten doorgaan, zijnde iedere 90" de traagste op dat moment eruit en de Q3 zoals vroeger met tien auto's te behouden. Het werd zo'n gerommel dat niet de minste unanimiteit werd bereikt. Dus besloot de FIA "het Melbourne format" te behouden. Met sakkerende teammanagers, oude en jonge waarden als Lauda, Stewart en Vettel, onbegrepen fans en een nefast spiegelbeeld van de F1 naar de hele wereld toe. Hoe dan ook straks is de "polesitter" bekend.(Walter Rombauts/foto:Renault)

    01. Sebatien Vettel (Ferrari)                               1'31"683

    02. Kimi Raïkkönen (Ferrari)                               1'31"723

    03. Nico Rosberg (Mercedes)                               1'32"104

    04. Lewis Hamilton (Mercedes)                            1'32"160

    05. Vallteri Bottas (Williams-Mercedes)                1'32"675

    06. Romain Grosjean (Haas)                               1'33"082

    07. Daniil Kvyat (Red Bull-Renault)                     1'33"113

    08. Esteban Guittérez (Haas)                              1'33"337

    09. Felipe Massa (Williams-Mercedes)                  1'33"363

    10. Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault)                1'33"519

    14. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda)              1'33"744

    15. Max Verstappen (Toro Rosso)                        1'33"778

                   

    02-04-2016 om 15:59 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG OOK IN FP2 SNELST, VANDOORNE ELFDE !

    De tweede vrije oefeningen werden weer gedomineerd door de Duitser Nico Rosberg in de Mercedes. Weerom ging hij ploegmaat Hamilton vooraf. Maar...op de derde plaats staat die sakkerse Brit Jenson Button met de Mc Laren-Honda. Minstens vooruitgang dus bij de Brits-Japanse tandem. Voor we vertellen hoe die rare cocktail van Pirelli-schoeisel bepalend is, moet minstens Max Verstappen met de Toro Rosso worden genoemd. 

    Vanop de vierde plaats duwt hij samen met Button een wig tussen de Mercedessen en de Ferrari's. Kimi Raïkkönen pikte op supersoftsloefen de vijfde plaats voor zijn teamgenoot Sebastien Vettel die op gewone softs voortsnorde. De debuterende Stoffel Vandoorne heeft met meer dan grote onderscheiding zijn ingangs-examen in de top van de autosport afgelegd: elfde onder de tweeëntwintig. Om even bij stil te staan.

    Voor grote, ervaren namen. Voor Hulkenberg, voor Magnussen en andere Palmer's. Natuurlijk kan iedereen die zich achter hem op de lijst ziet inroepen dat "de auto nog in ontwikkeling is, dat die van volgend jaar pas de echte goede zal zijn...". D'r is iets van waar. Maar de Mc Laren-Honda besturen leek zo op het eerste gezicht ook niet een godsgeschenk. Tot nu in Bahrein, op een woestijncircuit dat is verlicht als een kerststraat, was Mc Laren nergens.

    Dus mag Ron Dennis ceo van het historische merk, onze landgenoot eens een knuffel geven en niet te streng zijn voor pekelzonden die nog onvermijdelijk zullen gebeuren. Ron die Lewis Hamilton streng opvoedde ziet daar nu een beetje het reultaat van. Drie keer wereldkampioen, dat wel, maar meteen ook buiten de lijntjes kleurend. Mc Laren-Honda heeft met Stoffel Vandoorne een aanwinst gedaan...die Renault omwille van centen wellicht heeft gemist. Die verkozen valiezen cash van Jolyon Palmer, vriendelijke jongen, dààr niet van. Maar niet noodzakelijk oerend hard rijdend... Anderzijds beweert Renault bij monde van Frédéric Vasseur dat het niet mogelijk was Stoffel bij Mc Laren weg te kopen. Wegens dat het team hem contractueel aan handen en voeten heeft gebonden.

    Pirelli levert mediums, softs en supersofts. Wie die sloffencombinatie, dat zich vastzuigen aan het asfalt als de nappen van een octopusarm, in de race van zondag over 57 ronden het best kan mixen, zal wllicht winnen. Maar eerst zijn er morgen de derde vrije oefeningen en daarna de - gewraakte, betwistte "nieuwe" kwalificaties maar wegens onenigheid van zowat iedereen die iets te zeggen heeft overeind blijvend. Er wordt veel gekijfd in de huidige F1. Niemand heeft dat graag. Zondag zou de koersdirecteur "een mens een pluim moeten geven, dan kan hij vliegen." Zelfs in Bahrein waar alcohol verbannen is. Toch rijdt Williams met zijn volle naam rond "Williams Martini Racing". Dronkenvoerend die Formule 1.(Walter Rombauts/foto's:Renault en Mercedes)

    01. Nico Rosberg (Mercedes)                                         1'31"001

    02. Lewis Hamilton (Mercedes)                                      1'31"242

    03. Jenson Button Mc (Laren-Honda)                              1'32"281

    04. Max Verstappen (Toro Rosso)                                   1'32"406

    05. Kimi Raïkkönen (Ferrari)                                          1'32"452

    06. Sebastien Vettel (Ferrari)                                         1'32"650

    07. Daniil Kvyat (Red Bull-Renault)                                 1'32"704

    08. Vallteri Bottas (Williams-Mercedes)                           1'32"792

    09. Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault)                           1'32"870

    10. Felipe Massa (Williams-Mercedes)                             1'32"873

    11. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda)                         1'32"999

    01-04-2016 om 21:52 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG (MERCEDES) SNELST IN FP1 IN BAHREIN

    Opgepept door zijn prille leidersplaats in de WK-stand na zijn overwinning in de opener in Australië, zette daarjuist de Duitser Nico Rosberg in de Mercedes W07 de snelste tijd met 1'32"294. Op sofrubbers. Na hem was er regerend wereldkampioen Lewis Hamilton die op dezelfde compound toch maar 1'32"799 liet opschrijven. Rumoer rond de Brit zijn stilaan bekend wordend liederlijk gedrag neemt toe, en bepaalde insiders - niet de minstens overigens - menen dat Lewis nu meer bezig is met feesten dan zich te concentreren op zijn job. Maar Lewis zal tellen op zijn natuurtalent, zoals ook playboy James Hunt dat...twee jaar had.

    Hebben de Mercedessen dan geen moeite om aan de spits te trainen, de Ferrari's hebben het daarmee moeilijker. Nochtans reed de Heer Kimi Raïkkönen in de Ferrrari SF16H op softs de derde tijd: 1'34"128. Bizar daarbij is dat met dezelfde rubbers er tussen "de Ster" van Rosberg en het "Steigerende Paard" van de Fin toch een kloof is van 1"8/10de. Viervoudig wereldkampioen Sebastien in zijn Ferrari beperkte de eerste vrije oefeningen tot wat rondtuffen op mediums.

    Knap werk ook van Ricciardo en Kvyat in de Red Bull-Renault's. Ze vinden duidelijker aansluiting bij de voorste rangen, eerder dan Williams-Mercedes dat tegen een explosieve cocktail van Toro Rosso met Max Verstappen en Carlos Sainz aankijkt. Hulkenberg met Force India en Perez in dezelfde auto mengen zich ook in de voorhoede maar de "punch" om een echte doorbraak naar de spits te forceren ontbreekt alsnog. Kevin Magnussen en Jolyon Palmer vulden netjes hun taakbalk in, met name het doorontwikkelen van de Renault R.E.16 en in de race van zondag een worp doen naar enkele WK-puntjes.

    Nieuwkomer in de Formule 1, invaller voor Alonso bij Mc Laren-Honda, onze landgenoot Stoffel Vandoorne heeft het ronduit goed gedaan. Na een héél miniem schoonheidsfoutje - verremde zich een fractie van een seconde - liet hij zowaar met 1'36"392 na 50' training de veertiende plaats opschrijven. De opdracht van Stoffel Vandoorne voor zondag is de race uitrijden zonder brokken te maken en zoveel mogelijk data binnen te rijven voor de verdere ontwikkeling van de Honda-PowerUnit. Ploegmaat Jenson Button (wereldkampioen 2009) zegde alle vertrouwen te hebben in de 24-jarige "gast" uit Kortrijk. Met deze positieve noot kijken we uit naar FP2 die om 17.00 uur Belgische tijd aanvangt.(Walter Rombauts/foto's:Renault/Mercedes)

    01-04-2016 om 14:55 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STOFFEL VANDOORNE IN DE PLAATS VAN ALONSO IN BAHREIN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hoewel ogenschijnlijk ongedeerd uit zijn crash in Melbourne gekomen, krijgt de 32-jarige Spanjaard Fernando Alonso van de FIA-dokters geen toelating in Bahrein te rijden. Dus komt onze 24-jarige landgenoot Stoffel Vandoorne in de Mc Laren-Honda te zitten. Het is dit weekeinde dus voor hem DE kans zich opnieuw in de hot-actualiteit te rijden, nadat hij vorig jaar Kampioen in de GP2 werd.(wr)

    31-03-2016 om 13:35 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RENAULT VOOR VRIJ VERBRUIK BRANDSTOF, MERCEDES TEGEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De crash van Fernando Alonso in Melbourne heeft iedereen gezien. Niemand snapt hoe de Spanjaard gewoon wegwandelde van een tragisch hoopje schroot. Maar ook in het "milieu" is er verwondering over zoveel geluk dat de wereldkampioen 2005-2006 te beurt viel. Alonso heeft een goede engelbewaarder, daar is iedereen, zelfs de grootste agnost, het over eens. Dat de "overlevingscel" van de Mc Laren-Honda zo onkreukbaar leek is logisch. Ze - de cel op zich - heeft enigzins de vorm van een doodskist en kan een frontale impact van zo ongeveer 7 ton aan.

    Het poppetje - de coureur - in die cel bengelt in zijn riemen, stoot de helm overal tegen aan, en heeft niet te tijd om te hopen dat het allemaal goed afloopt. Pas als de kist stil ligt, staat of hangt, kan hij bij leven iemand danken. Fernando Alonso deed dat tijdens een paar dagjes vakantie. Meteen Guiterrez in de Amerikaanse Haas vergevend dat die iets te vroeg - voor Alonso dan - van het gas afging en subtiel vertraagde.

    Genoeg om tijdens een resoluut inhaalmaneuver de rechtervoorband van de Mc Laren op de linkerachterband van de nieuwkomer in de F1 te lanceren. Het eide van de ruimtevlucht kennen we: schroot en een verrezen Alonso. Die woordelijk Guiterrez direct vergaf: "als ervaren coureur had ik moeten inschatten dat de minder ervaren Haasrijder vroeger van het gas zou gaan. Ik had daarop moeten anticiperen. Er is geen schuldvraag."

    Nu heeft Alonso's vogelvrije vlucht wel het gesprek aangejaagd over het "Halo"-systeem dat het hoofd van de coureur beter beschermd. Er is voor- en tegen, hoewel iedereen unaniem geen herhaling wil van wat Bianchi in Japan en Wilson in de Indy-Cars is overkomen: zich te pletter dood gereden. Drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton, die steeds meer recht van spreken krijgt, vindt de F1 te ingewikkeld aan het worden, overgereglementeerd, de auto's gaan de zware logge kant op.

    Waardoor de 1,5 liter V6 Turbo Hybrid motoren de coureur niet meer toelaat om de hele 300 km lang plankgas te geven. Ook al omwille van dat beperkte verbruik van 100 kg brandstof voor de hele race. Bijtanken mag niet. Dus is de Formule 1 volgens o.a. Cyril Abiteboul, de teammanager van Renault de F1, een zekere copie van "endurance" geworden waarin uithouding belangrijker is dan snelheid. Toto Wolff van Mercedes spreekt hem tegen. Vanuit een voorlopig superieure positie gezien is de Duitse redenering logisch.

    Maar...sinds 2014 de V6 Turbo Hybrid "units" worden gebruikt, was de bedoeling ervan een zuiniger Formule 1 te crëeren. De vlaag om alles "groener" te maken lag daarvan aan de basis. Als de dichtheid (in plaats van het oude gebruikelijke soortelijk gewicht) van Formule 1 brandstof met octaangetal 102 precies 0,780 kg voor een liter is en we weten dat de auto maximum 100 kg mag meenemen voor een GP, dan moet er net geen 130 liter aan boord zijn. Gerekend dat een GP altijd 305 à 310 km bedraagt, wil dat zeggen dat het verbruik tegen of iets minder dan 41,9 l/100 km moet zijn. Want de piloten moeten de auto ook weer in de pitstraat brengen.

    Nu wordt een specifiek verbruik van een verbrandingsmotor technisch in g/kW/h weergegeven. Maar als je in een technische fiche van - bijvoorbeeld - de Renault R.E.16 bladert, zie je direct dat het hier om een overvierkantmotor gaat. Een boring van 80 mm en een slag van slechts 53 mm is uitgewerkt in de V van 90°. Vier kleppen per cilinder, gekoppeld aan uiteraard een Motor Generator Unit - Kinetic (MGV-K) en een Motor Generator Unit - Heat (MGV-H). De eerste dient om de kinetische vertragings-energie op te slaan, de tweede om de warmte in elektricteit om te zetten. Die sturen elektrische energie naar een condensator die kortstondig meer energie kan opnemen dan een batterij. De hele CE (Control Electronics) wordt geleverd door Infiniti, het VIP-merk van Nissan waarmee Renault een nauwe alliantie heeft.

    Men noemt dat een "supercapacitator". Als we nog weten dat de motor reglementair 15.000 t/m mag maken, zou je het door Renault geclaimde maximum van (643 kW) 875 pk kunnen aanvaarden. Maar precies weet je het niet. Want zowel Ferrari, Mercedes als Renault verzwijgen de beslissende waarde van de compressieverhouding. Zodus blijft dat vermogen, overgebracht naar de achterwielen door een zevenversnellingsbak, eigenlijk een geheim van de renstal. Daarvan kunnen de pignons en tandwielen ook worden gewijzigd zodat pas met alle parameters het échte vermogen bekend is. Dus blijft ook het waarachtige brandstofverbruik een intern geheim. Wat geen geheim is, is dat de snelle jongens romdom 4" sneller zijn dan vorig jaar. Is de hele herziening van de F1 voor 2017 wel echt nodig ?

    Zondag in Sakhir, 30 km van de hoofdstad Manamah in Bahrein, zou de warmte een rol kunnen spelen. Maar de race wordt bij avond gereden, dus is de invloed minder bij 20 à 25 °C. Een inlaatluchtkoeler is verboden op de huidige F1's en dus eerder warmere kan de de densiteit van de brandstof verlagen en men dus een minder komplete verbranding kan oogsten. Klassiek gewijs zou men dan iets meer benzine moeten inspuiten, maar het verbruik over 305 km is nipt. Dus heeft men daar angst van, net zoals een coureur heel de race "flat-out" zou rijden. Bangelijk om stil te vallen naar de finish toe. De ingenieurs kunnen bijgevolg van in de pits het verbruik controleren en daarover instructies geven aan het ventje in de bolide.

    Zondag is er met de GP van Bahrein de tweede GP om het WK F1 2016. De vrije trainingen beginnen vrijdag, ochtend en namiddag, zaterdagochtend zijn er de tweede vrije oefeningen. In de namiddag de kwalificaties die toch weerom als "afvallingskoers" worden gehouden zoals in Melbourne. Wellicht is het Bernie Ecclestone die dat systeem voedt, want in Australië was letterlijk iedereen ertegen. Het was een flop, zo heette het. Maar zoals je ziet leven ook floppen verder. Zondag is er de GP van Bahrein met de Mercedessen (Rosberg-Hamilton) en de Ferrari's (Vettel-Raïkkönen) in de favorietenrol.

    Groot nieuws rond de GP van Bahrein is dat onze landgenoot Stoffel Vandoorne (24) invalt in Bahrein voor de 32-jarige Spanjaard Fernando Alonso. Die kreeg na hogergenoemde crash in Melbourne als zijnde ongedeerd toch geen toelating van de FIA-dokters in deze tweede van éénentwintig Formule 1 races. Het langste seizoen ooit. Het hoeft geen betoog dat dit DE kans is voor de man uit Kortrijk om zich een eerste keer in de hoogste discipline van de autosport te bewijzen. In 2015 werd hij kampioen in de GP2.(Walter Rombauts/foto's:Renault)

    Bijlagen:
    Achteraanzicht van de Renault R.E.16 F1 2016 1.jpg (515.6 KB)   
    De Renault R.E.16 van Magnussen en Palmer i31416.jpg (1.9 MB)   

    30-03-2016 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAZDA SCOORT MET MX-5 RF OP SALON VAN NEW YORK
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mazda lanceert vandaag in New York de vierde generatie van de unieke roadster MX-5. De naam kreeg het toevoegsel "RF". Die letters staan voor "Retractable Fastback". Deze nieuwste versie van deze legendarische auto zit zo geraffineerd in elkaar dat de laatste aarzelingen tegenover "open rijden" worden weggenomen. Deze vierde generatie van de Mazda MX-5 overtreft alle verwachtingen en speelt in op het beroemde KODO-design van het merk uit Hiroshima.  De "hardtop" van vandaag in New York slaat alle fantasie.

    De design van de "klassieker" werd agressiever. Bij een snelheid van onder 10 km/h kan het dak via een druk op een knop onder de airco-rondsels geopend of gesloten worden. Voor veel aspirant-kopers zal het als muziek in de horen klinken dat rij- en rolgeluiden beter buiten het gezellige intereur worden gehouden. In de soft-top is dat uiteraard niet zo vanzelfsprekend. Het dak opent eerst met het achterste gedeelte dat omhoog gaat, waarna de twee andere dakdelen daaronder verdwijnen en het achterste gedeelte zich sluit. Stuurratio en ophanging werden gewijzigd, maar niet in die mate dat het rijcomfort wordt beïnvloed.

    "Machine Grey" is de nieuwe kleur die Mazda voor de MX-5 invoerde. Die kleur werd voor het eerst voorgesteld op de CX-9 die in Amerika wordt verkocht. Dat is een grote cross-over met drie zetelrijen. Het effect van de kleur is een nieuwe diepgang en glans waarmee de carrosserie lijkt vervaardigd uit een metalen gietblok. De naam van de kleur refereert naar de fascinatie die uitgaat van CNC-gestuurde werktuigmachine's. Nog kleurgewijs: de zijkanten van het dak en het mddelste dakpaneel zijn uitgevoerd in de koetwerkleur. De bovenzijde van het dak is verkrijgbaar in pianozwart of deze van de kleur van het koetswerk.(wr)

    Bijlagen:
    Mazda snoeft terecht in New York met een indrukwekkend nieuwe MX-5 RF i25316.jpg (4.4 MB)   

    23-03-2016 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG (MERCEDES) WINT SPANNENDE GP VAN AUSTRALIË
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De beide Mercedessen van polesitter Lewis Hamilton en Nico Rosberg lieten zich door een bliksemstart van Sebastien Vettel met de Ferrari verrassen. In de eerste bocht al pakte ploegmaat Kimi Raïkkönen de tweede plaats. In het startgewoel sukkelde Hamilton op de zesde plaats en kon aan een inhaalrace beginnen. De opwarmronde werd twee keer overgedaan omdat de Red Bull van de Rus Daniil Kvyat op de startrooster bleef steken. Vettel en Raïkkönen bouwden snel een comfortabele voorsprong op tegenover de Mercedessen, met tussen de twee sterren in een Max Verstappen in de Toro Rosso. Hamilton kreeg met die "jongen" een flinke klus om er voorbij te rijden.

    Dan werd in de 17de van de 57 ronden alles dooreengeschud met als oorzaak een ervaren Fernando Alonso die zijn rechter voorband tegen het linkerachterwiel van de Haas-Ferrari van Esteban Guittérez aanstuurde in een mis ingeschat inhaalmaneuver. De Mc Laren werd tegen de muur geschoten, tolde drie keer over de kop en...Alonso kwam er gelukkig ongedeerd uit. De koersdirectie legde eerst de safety car in, maar er lagen zoveel brokstukken over de baan dat een rode vlag onvermijdelijk was. Iedereen reed de pits binnen. Om 14.55 uur werd een restart gegeven, met direct terug Vettel aan de leiding.

    Het "misverstand" tussen Guittérez en Alonso bestond erin dat de Haas-tijder iets vroeger dan verwacht het gaspedaal lostte en dus vertraagde. Alonso die eigenlijk alleen de achtervleugel zag van de Haas, schatte dit naar eigen zeggen verkeerd in. "Ik had daar rekening mee moeten houden", zei de Spanjaard achteraf. "Esteban was zijn eigen ideale lijn aan het bepalen." Van de Mc Laren-Honda restte alleen de overlevingscel, en die deed haar werk, te zien hoe ontspannen de tweevoudige Spaanse wereldkampioen (2005-2006) van de resten wegwandelde.

    Het kat en muisspel met de bandencompound bepaalde verder de race. Nico Rosberg nestelde zich aan de leiding na een tijdverliezende pitstop van Vettel. Ferrari verloor nog meer, want in de 25ste ronde reed Raïkkönen de pits binnen en vatte de Ferrari SF16H vuur. Rustig als altijd stapte Kimi uit terwijl het rode steigerende paard werd geblust. De Fin had al voor hetere vuren gestaan dan een keukenbrandje in de pits. Hamilton begon vanuit een zevende positie aan een inhaalrace die hem succesvol naar de tweede podiumplaats loodste.

    Op vijf ronden van het einde zag het er naar ut dat Vettel op supersofts Hamilton op mediumrubbers nog zou voorbijsteken. Twee ronden later verremde de viervoudige Duitse kampioen zich en was het klassement bekend: 1. Nico Rosberg 2. Lewis Hamilton 3. Sebastien Vettel 4 een verdienstelijke Australiër Daniël Ricciardo 5 een verbeten Felipe Massa. Na dit vijftal reed de Fransman Romain Grosjean in de nieuwe Haas op de zesde plaats. Eerste race en meteen al punten ! Puber Max Verstappen, oerendsnel, finishte na weerom enkele jeugdige pekelzonden op de tiende plek. Jolyon Palmer en Kevin Magnussen reden hun eerste race met de Renaul RS16, maar zoals Magnussen voorspelde zaten er niet direct punten in.

    Voor Rosberg is het zijn vijftiende GP-zege. De nieuwe vorm van kwalificatie heeft letterlijk iedereen geërgerd en is bij deze afgevoerd voor de volgende GP in Bahrein op 3 april a.s. De oude Q1, Q2 en Q3 worden opnieuw toegepast en dus is wat we zaterdag hebben gezien een ééndagsvlieg in de F1-reglementering geworden. We moeten ook vaststellen dat er opnieuw vier Duitsers onder de 22 zijn, die gelukkig maar, dit jaar ook hun GP van Duitsland krijgen in Hockenheim. Na de opener in Australië is het duidelijk dat het seizoen tussen Mercedes en Ferrari zal gaan. Hoewel de tieners in de Toro Rosso's snel oprukken in het veld en ervaren rijders als Felipe Massa de Williams-Mercedes in de kijker blijven rijden.(Walter Rombauts/foto:Mercedes)

    20-03-2016 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!