Kimi Raikkonen bracht KERS op het podium in Monaco
Jenson Button en Rubens Barrichello hebben de 55ste GP van Monaco achter de rug met Brawn GP's (Mercedes) die als op rails reden. De Ferrari's waren deze keer ook niet mis maar Filipe Massa vergallopeerde zich in de chicane's en Kimi Raikkonen zijn KERS-hulp verzilveren met een derde plaats. Het verwachte effect in de start van de extra 60 kW (82 pk) die gedurende 6"77 bovenop het normale vermogen loskomen werd door Rubens Barrichello teniet gedaan. De veteraan startte alsof de race al op gang was. In de klim naar de Casino, na de duivelse bocht van St.Devote, zou men ook KERS straffer hebben zien uitspelen. Ook dat bleef uit. Bij het inrijden van de tunnel kon die strook ook helemaal verKERSt worden, maar daardoor werd er dan wel eens te laat geremd voor die chicane. Op die plaats waar Karl Wendlinger in 1994 ei zo na dood ging, is nu geen reëel gevaar meer. Tenzij de verleiding hem straffeloos af te snijden. Maar de wedstrijdcommissarissen hebben dat allemaal gezien. Het is eigenlijk bij enkele waarschuwingen gebleven.
Ross Brawn loopt er allemaal tussendoor alsof hij er niets mee te maken heeft. Maar tijdens zijn sabbatjaar heeft hij als visser grote exemplaren leren vangen. Dit jaar zou dat wel eens zo'n grote vis kunnen zijn dat deze een wereldtitel bij de piloten én de constructeurs op het bord zal brengen. Na zes races is het nog té vroeg om dat kordaat te stellen. Maar toch...Rubens Barrichello beseft wel dat de wereldkampioen anders zal heten. Ross Brawn heeft ontieglijk grote bewondering voor de Braziliaan die zoveel jaar gedisciplineerd achter Michaël Schumacher reed. Maar Brawn weet dat die tien jaar die Button en Barrichello onderling in leeftijd scheiden fysiek doorwegen. Hij mag en kan op Rubens ervaring rekenen maar Jenson's snelheid moet voorop staan. Mocht Jenson Button's wereldtitel in de voorlaatste race een feit zijn, dan zou het fatsoenlijk zijn Rubens voor eigen publiek in Interlagos de ereronde te laten rijden. Stirling Moss mocht dat ook doen in Silverstone. Die reed ook "een leven lang" achter Fangio.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Dame Rahel Frey in pole voor ATS F3 Cup op de Nürburgring
Bij Laurens Vanthoor en zijn ploegmaat Stef Dusseldorp spetsten de zweetdruppels van het hoofd toen de Zwitserse "babe" Rahel Frey 1'38"359 op de schermen zette. Cijfers die goed zijn vor de pole-position voor de race van vanavond als proloog voor de "24 Uren van de Nürburgring" die morgen start. Laurens Vanthoor moet zich nu tevreden stellen met een derde startplaats. Willi Steindl - ook een rookie - kon de tweede plaats afsnoepen en dat betekent dat Stef Dusseldorp vanop de vierde plaats vertrekt vanavond om 18 uur.
Dusseldorp die gisteren nog tegen Rahel Frey zegde dat hij vandaag de "pole" wilde pakken ging te wild tekeer. Hij schuimde de curbstone's af, ging kwakkelend de lucht in, uit de baan, achterwaarts tegen een bandenstapel, verloor veel tijd en duidelijk ook zelfbeheersing. Het Van Amersfoort Racing Team heeft nog heel wat op te knappen aan de Dallara F307 Volkswagen tegen vanavond. De rookie zat er nadien maar beteuterd bij. Dan hoorde hij dat Rahel Frey op "pole" stond. "Babes" krijgen het voor het zeggen" moet hij hebben gedacht.
Laurens Vanthoor, gisteren ook al wat rodeo-allures vertonend, bekeek het vandaag nuchterder: "Ik ben voor de eerste keer dit seizoen verslagen voor de "pole". Ik kan niet zeggen waaraan dat precies lag. De banden bereikten hun optimale werkingsgraad niet ne nu moeten we onderzoeken hoe dat komt." Vanavond zal Rahel Frey tonen of zij de frivole babe is zoals zij kan poseren of zich toevoegt aan de lijst van dames die opgenomen worden in de geschiedenisboeken met een overwinning. In die boeken is de lijst van "babes" lang, die van dames-met-een-palmares korter. Maar toch nog meer dan 700...(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Mercedes)
Een schitterende foto van Willy Weyens doet ons eraan herinneren dat de Rally van Sardinië is begonnen. Gisteren met een shakedown, de rest van de weekend met keiharde sport tegen de chrono. Sebastien Loeb en Daniël Elena overtreffen met hun Citroën alles wat in de rallygeschiedenis is geschreven. Stuurgenie Walter Rörhl, nu 64 lentes jong, moet er wat van denken als hij Loeb bezig ziet. Ooit was de Duitser de privé-chauffeur van de bisschop van Regensburg, later de beste rallyrijder ooit. Sebastien Loeb was ooit werkloos en is nu de beste rallypiloot ooit. Dit is ook een ode aan Willy Weyens zelf die ieder jaar met grote klasse zijn boek Rallyworld uitbrengt. Hij is één van de pioniers van het eerste uur toen de autosport in zijn algemeenheid en de rallysport in het bijzonder populairder werd in België. Hij "deed" de Dakar's als fotograaf als de besten, zoals ook Jacques Beuckelaers van het Nieuwsblad iedereen in bloemlezing overtrof met straffe verhalen vanuit de grote zandbak waarin toen werd gereden. Mogelijk zien we zondag nog een foto van Citroën-by-Willy-Weyens. Van Loeb en Elena op het podium wellicht.(wr)
Laurens Vanthoor rijdt derde opeenvolgende pole in F3
Terwijl de GT's in de "24 Uren van de Nürburgring" doorheen de groene hel met zijn 176 bochten razen, rijden op de kleine Ring daarnaast de Formule 3 auto's van de gelijknamige ATS Cup. Dit is het tweede weekend voor koers 3 en 4 en in de eerste oefeningen heeft stuurfenomeen Laurens Vanthoor in de Dallara F307 Volkswagen van Van Amersfoortracing zijn derde opeenvolgende "pole" gereden. "Ik had moeite om de juiste balans te vinden", zei Vanthoor daarstraks, maar uiteindelijk is me dat gelukt. De eerste trainingen waren echter ongemeen hard." Laurens Vanthoor maakte ook zijn eerste kleine ruimtevlucht. Na zijn snelste ronde duwde hij nog harder maar kwam in het gras terecht en vloog meerdere meters door de lucht. Tja, hoogvliegers zoals Laurens beginnen altijd met iets. In 1998 behaalde Bas leinders de Duitse F3-titel en haalde Minardi F1 met enkele mooie verrichtingen. Laurens Vanthoor's doel en opdracht binnen het kader van het RACB Nationtal Team is hetzelfde en dezelfde.
De Limburger start sowieso als favoriet en liet weten dat hij zijn les van vorige keer in Oschersleben (toen miste hij zijn start in de tweede race) niet is vergeten. Leuk voor de media is dat een dame in de eesrte trainingen op de derde plaats staat. Het is Rahel Frey (23) met een Dallara F307 Mercedes. Ze is even verrukt over haar prestatie als de mannen die haar het hof proberen te maken. Hoewel ze soms al de allures van Danica Patrick kan aanmeten, gesteld dat ze "babe" in plaats van renster moet worden. Maar deze dame is al wel tien jaar actief en heeft een begerenswaardig palmares.
Stef Dusseldorp, ploegmaat van Vanthoor werd beste rookie en klokte de tweede tijd. "Ik hoopte op de pole, maar dat is dan voor morgen tijdens de tweede training... Stef kwijlt van chronogeilheid. Rahel Frey, al evenmin schuw van scherpe wijzers, zei lakoniek dat hij daarvoor Laurens zal moeten voorbijrijden. "Die was namelijk zeer snel", charmeerde de stralend jonge Zwitserse. Ze weet dat die twee (-Van Amersfoort's Racing) haar wellicht te glad zullen zijn.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:RACB)
Nieuwe Clio en Clio Grandtour in de club van - 120 g/km
Wie een nieuwe Clio of Clio Grandtour koopt en opteert voor de 1.5 dCi motor van 63 kW of 85 pk treedt toe tot de steeds populairder wordende club van auto's die minder dan 120 g/km aan CO2 (koolstofdioxyde) uitstoten. Meer nog, met slechts 115 g/km emissie van dit spul kan aanspraak worden gemaakt op de federale overheidskorting van 3% op de aankoopprijs. Woon je in de Walen dan krijg je nog eens een aanmoedigingspremie van 800 er bovenop. Kom je als bedrijf in aanmerking dan bedraagt de aftrek 5%. Echte witte konijnen worden niet uit de hoed getoverd, want onze overheid heeft geen schrootpremie aangedurfd. Nochtans had die een welkome injectie kunnen betekenen voor de autonijverheid. Overigens is het niet fair dat frisse en propere wagens achter een smoggordijn rijden van auto's die rijdende archeologie zijn geworden. De eigenaars van deze waggelende kratten beseffen dat niet écht. Onlangs was er iemand met een Princess van het vroegere Brits historische Leyland - dat nu o.a. autoverf verkoopt - die de wagen wilde inschrijven als "old-timer". Geen verkeersbelasting en dan kon de slee nog wel enkele jaren mee. De eigenaar (82) ervan schrijft zichzelf echter wel bij op de lijst van de "intelligentia". Verkiezingsvoer.
Hogergenoemde motor is ook terug te vinden in de Renault Twingo die 104 g/km scoort. De Nissan Note die op de zopas gehouden "Clean Week 2020" in Zolder was, beschikt eveneens over deze voor het milieu en de geldbeugel heilzame techniek. De motor eist een verbruik op van 4,4 l/100 km en boet niets aan rijplezier in. De Alliantie Renault-Nissan, nu tien jaar jong, werkt ononderbroken aan milieuvriendelijker en zuiniger modellen. Renault leidt momenteel in de moeilijke Belgische autoverkoop met 11,98 % van de markt in april. Dat komt overeen met 5708 verkochte voertuigen. De eerste vier maanden van 2009 samen genomen leidt Renault ook voor Citroën, Peugeot en Opel met een marktaandeel van 10,03 % of 19.203 Renault's die een eigenaar vonden. De globale markt kampt met een verlies van 17,31%. Ford en Audi zijn de eerste merken (6de en 7de) die na de knokkersclub van vijf (Renault, Citroën, Peugeot, Opel en Volkswagen) lichte stijging op de tabellen zetten met respectievelijk + 1,23 en + 2,36 %. Vervolgens moeten we in de rangschikking tot de 31ste plaats gaan (Dodge +7%) en Subaru op de 34ste plaats (+83,33%) om plustekens te vinden. Subaru's geheim van de méérverkoop van 125 auto's t.a.v. vorig jaar ligt in het afstappen va de permanente vierwielaandrijving ten gunste van een Front Wheel Drive die heel wat goedkoper is. (Be-)Gripvolle tactiek om te overleven in barre tijden.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Renault)
In 2010 gaat de Chevrolet Volt in productie. Barack Obama zal eind van deze maand de ernst van die realiteit onder ogen zien en begrijpen dat General Motors troeven heeft in de strijd tegen de ongebreidelde koolstofdioxyde-uitstoot die hij aan banden wil leggen. Er is een song uitgebracht die de Volt - eenheid voor spanning - bezingt en aantoont dat GM zich niet van de wijs laat brengen door knallers als de fusie (10% participatie) tussen Daimler en Tesla. General Motors is net als geen enkel andere autoconstructeur zeker over de geschiedenis die "de batterij" zal tegemoet gaan inzake duurzaamheid, betrouwbaarheid, recyclage en het prijskaartje dat aan dit alles hangt. Daarom dat GM spreekt van "extended range", eerder dan over een puur elektrische auto. Hoewel dat natuurlijk ook de bedoeling is.
Met vrij vertaald "uitgebreide actieradius" bedoelt GM met de Volt maar ook Opel met de Ampera een auto die een batterij heeft die door een kleine verbrandingsmotor (bijvoorbeeld 1,4 liter diesel, E85 of aardgas) wordt opgeladen. In stadsverkeer kan dan de accu worden gebruikt om puur elektrisch te rijden. Plusminus tot 60 km, een afstand die de meeste mensen niet eens dagelijks afleggen. Dat is een optie die voorlopig geen bindend karakter geeft aan een bepaalde batterij-type. Hoewel, de Volt is uitgerust met een lithium-ionbatterij. Het kàn bijna niet anders. Maar het kàn wel anders, want Toyota houdt in zijn nieuwe Prius III vast aan de NikkelMetalHydride-cellen omdat de koeling van de lithium-ion nog duurdere en zwaardere hardware vereist. Iedere cel op zich moet in temperatuur onder controle worden gehouden. Een hoogtechnologische klus waaruit voorlopig geen definitieve uitweg is.
De auto kan aan een standaardcontact van 220V worden opgeladen en een "vulling" zou minder dan 1 kosten.Waardoor ook de prijs van het kompleet product onder controle wordt gehouden. Want elektrische auto's bouwen is één. Ze ook nog verkopen is twee. Er bevoorradingspunten voor hebben is drie. Dat GM voorlopig nog met die "extended range" goochelt is juist omdat er géén bevoorradingspunten zijn zoals al wel in Londen, Berlijn en weldra ook in Singapore. Met de zekerheid van die kleine verbrandingsmotor is men er gerust in dat de bezitter van zo'n auto niet strandt met een lege batterij.
Mitsubishi bijvoorbeeld heeft een schitterende iMieV die écht rijdt als een gewone auto, waarmee mensen in comfort en bewegingsvrijheid straks al honderd jaar zijn verwend. In Japan kost die 30.000 dollar. Bij ons weet Mitsubishi er niet echt raad mee. De sublieme technologie die aanwezig is, tastbaar bewijs van kunne, is niet eens getoond op de Zolderse Clean Week 2020. Nu was die organisatie ook niet vrij van kinderziekten, maar drie auto's hadden er zeker moeten zijn: Tesla, Mitsubishi en Smart. BMW was aanwezig met de monumentale 7-serie op waterstof, maar was niet toegankelijk om proef te rijden. Het zou dwaas zijn te veronderstellen dat die niét goed zou rijden. Dat staat buiten kijf. Het is niet de schuld van de Bayerische Motoren Werke dat er in ons land welgeteld één station is (Total) in Ruisbroek als je Brussel uitrijdt naar Parijs, waar je watersof kan tanken. Total is de installaties overigens aan het vernieuwen op die plaats aan beide zijden van de snelweg.
Maar goed, terug naar die Chevrolet Volt en de Opel Ampera, die staan weldra tastbaar aan de deur van de president van Amerika. Spanning en stroom zijn te snijden, GM moét overleven net als Ford dat ook om vers geld is gaan vragen. Of Chrysler dat de strop heeft mogen afleggen. Net zoals onze banken overheidssteun hebben gekregen. Omdat ànders de hele wereldwinkel boem-boem zou zijn gaan doen. Nu heeft die "boem" gedaan en verstandige boys hebben ingezien dat een derde wereldbrand niet wenselijk is. Dat ligt ook vervat in dat liedje dat Sarah Spiegel, voormalig woordvoerster van GM in de USA en nu tekstschrijfster, zingt rond de Chevrolet Volt. Rede die wint van onrede. Als twee moegeslagen boksers, met gezwollen ogen en lippen, die in elkaars armen vallen aan het eind van 't gevecht en weten dat ze er allebei beter zijn van geworden. Hun verstand is niet gebroken, enkel maar hun neus. Maar een bloedneus is te stoppen, wegzijpelend verstand niet. Autonijverheid is geen liefdadigheidspel, maar elkaar doodkwellen wil niemand. Anders moet je tanks produceren. Die geven meer dan vonken van de Ampera, de Volt, de FCV van Nissan, de Tesla en andere Smart's die nieuwe kansen scheppen voor een onmisbare industrie.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's en song: Chevrolet)
Het liedje (Chevrolet):
Once I had a guzzler Now it's gone Chevy's Volt's here to stay.
Don't you remember ? It was "filler up ? So much we couldn't pay
Don't you remember Where all your money went ? E flex came and saved the day Chevy Volt ! Chevy Volt, leaves me money for play. Chevy Volt ! Chevy Volt, Chevy's here to stay.
Omdat Tesla sinds iets meer dan een jaar de enige autoconstructeur ter wereld is die een volwaardige elektrische auto al verkoopt in Californië, Noord-Amerika en Europa, hebben wij prijs gesteld op deze samenwerking", zei Thomas Weber van Daimler-Benz. Inderdaad biedt Tesla Motors voor wat geld uiteraard een echte plug-in-auto aan waarvan de elektromotor stroom put uit een lithium-ion-batterij. Een vulling daarvan kost naar verluidt zo'n 9. Daimler die de elektrische Smart's daartegenover zet is uit op deze samenwerking om de batterijtechnologie te verbeteren. Daarover is nog wel wat te doen. In ieder geval is het partnership tussen Tesla Motors en Daimler AG een lange-termijn-onderneming. Dat beklemtoonde zowel Dr Thomas Weber, "Member of the Board Daimler AG, in Stuttgart als Elon Musk, ceo én vooral architect van het product Tesla, in San Carlos. Achter de uiterlijkheden gaat de in maart gestichte "Deutsche Accumotive GmbH en de Evonik Industries AG (samen hebben ze een joint-venture) schuil.
Namelijk uit welke materialen de cellen moeten zijn, hoe men ze koelt, hoe men de standtijd ervan opvoert zodat de consument na enkele tijd niet met een "verprutste" batterij zit en natuurlijk het vergeten terrein van het recycleren. De Tesla is "zelfvoedend" doordat remenergie in elektrische energie wordt opgeslagen in de batterij die men daarna weer gebruikt. Op het eerste gezicht een eeuwige ononderbroken cyclus. Maar niets is minder waar. Vanaf het ogenblik dat een lithium-ionenbatterij (en anderen ook trouwens) is geproduceerd verliest ze al direct 20% van haar capaciteit. Vervolgens nog eens ieder jaar evenveel. de reden dus waarom batterijen van laptops en andere nutsspullen plots het niet meer doen. Aan die dingen willen Tesla en Mercedes samen werken. Een betere deal kan men zich niet voorstellen.
Smart heeft al sinds 2007 in Londen 100 elektrische Smart's rijden. Tesla en Smart kunnen daar zeer populair worden omdat ze letterlijk uitstoot "zero" hebben. Dan spaar je in Londen minstens 8 pond uit die je moet betalen om met een niet-propere wagen te stad binnen te rijden. Eind van dit jaar start in Frankrijk, met name in Hambach, een nieuwe fabriek voor de Smart waar 1000 eenheden van de tweede generatie elektrische lilliputters zal worden gebouwd. Ook nog dit jaar komt de Mercedes B-klasse uit met een beperkte serie aangedreven door de brandstofcel-technologie.
In 2010 komt de eerste à la Tesla Mercedes op de markt. In 2012 zullen alle Smart en Mercedes-elektrische voertuigen met bij hogergenoemde Mercedes-bedrijven zijn uitgerust. ter herinnering: die zullen rijden zoals de Tsla die van 0 naar 96 km/h maar 3"9 nodig heeft en méér dan 350 km autonomie heeft met één vulling. Silicon Valley, waar Tesla haar/zijn basis heeft komt daarmee opnieuw vanonder het technologische stof. De nieuwste Tesla S, een sedan dit keer, die in maart j.l. is voorgesteld zal daar in 2011 worden geproduceerd.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Tesla en Mercedes)