Nieuwe Clio en Clio Grandtour in de club van - 120 g/km
Wie een nieuwe Clio of Clio Grandtour koopt en opteert voor de 1.5 dCi motor van 63 kW of 85 pk treedt toe tot de steeds populairder wordende club van auto's die minder dan 120 g/km aan CO2 (koolstofdioxyde) uitstoten. Meer nog, met slechts 115 g/km emissie van dit spul kan aanspraak worden gemaakt op de federale overheidskorting van 3% op de aankoopprijs. Woon je in de Walen dan krijg je nog eens een aanmoedigingspremie van 800 er bovenop. Kom je als bedrijf in aanmerking dan bedraagt de aftrek 5%. Echte witte konijnen worden niet uit de hoed getoverd, want onze overheid heeft geen schrootpremie aangedurfd. Nochtans had die een welkome injectie kunnen betekenen voor de autonijverheid. Overigens is het niet fair dat frisse en propere wagens achter een smoggordijn rijden van auto's die rijdende archeologie zijn geworden. De eigenaars van deze waggelende kratten beseffen dat niet écht. Onlangs was er iemand met een Princess van het vroegere Brits historische Leyland - dat nu o.a. autoverf verkoopt - die de wagen wilde inschrijven als "old-timer". Geen verkeersbelasting en dan kon de slee nog wel enkele jaren mee. De eigenaar (82) ervan schrijft zichzelf echter wel bij op de lijst van de "intelligentia". Verkiezingsvoer.
Hogergenoemde motor is ook terug te vinden in de Renault Twingo die 104 g/km scoort. De Nissan Note die op de zopas gehouden "Clean Week 2020" in Zolder was, beschikt eveneens over deze voor het milieu en de geldbeugel heilzame techniek. De motor eist een verbruik op van 4,4 l/100 km en boet niets aan rijplezier in. De Alliantie Renault-Nissan, nu tien jaar jong, werkt ononderbroken aan milieuvriendelijker en zuiniger modellen. Renault leidt momenteel in de moeilijke Belgische autoverkoop met 11,98 % van de markt in april. Dat komt overeen met 5708 verkochte voertuigen. De eerste vier maanden van 2009 samen genomen leidt Renault ook voor Citroën, Peugeot en Opel met een marktaandeel van 10,03 % of 19.203 Renault's die een eigenaar vonden. De globale markt kampt met een verlies van 17,31%. Ford en Audi zijn de eerste merken (6de en 7de) die na de knokkersclub van vijf (Renault, Citroën, Peugeot, Opel en Volkswagen) lichte stijging op de tabellen zetten met respectievelijk + 1,23 en + 2,36 %. Vervolgens moeten we in de rangschikking tot de 31ste plaats gaan (Dodge +7%) en Subaru op de 34ste plaats (+83,33%) om plustekens te vinden. Subaru's geheim van de méérverkoop van 125 auto's t.a.v. vorig jaar ligt in het afstappen va de permanente vierwielaandrijving ten gunste van een Front Wheel Drive die heel wat goedkoper is. (Be-)Gripvolle tactiek om te overleven in barre tijden.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Renault)
In 2010 gaat de Chevrolet Volt in productie. Barack Obama zal eind van deze maand de ernst van die realiteit onder ogen zien en begrijpen dat General Motors troeven heeft in de strijd tegen de ongebreidelde koolstofdioxyde-uitstoot die hij aan banden wil leggen. Er is een song uitgebracht die de Volt - eenheid voor spanning - bezingt en aantoont dat GM zich niet van de wijs laat brengen door knallers als de fusie (10% participatie) tussen Daimler en Tesla. General Motors is net als geen enkel andere autoconstructeur zeker over de geschiedenis die "de batterij" zal tegemoet gaan inzake duurzaamheid, betrouwbaarheid, recyclage en het prijskaartje dat aan dit alles hangt. Daarom dat GM spreekt van "extended range", eerder dan over een puur elektrische auto. Hoewel dat natuurlijk ook de bedoeling is.
Met vrij vertaald "uitgebreide actieradius" bedoelt GM met de Volt maar ook Opel met de Ampera een auto die een batterij heeft die door een kleine verbrandingsmotor (bijvoorbeeld 1,4 liter diesel, E85 of aardgas) wordt opgeladen. In stadsverkeer kan dan de accu worden gebruikt om puur elektrisch te rijden. Plusminus tot 60 km, een afstand die de meeste mensen niet eens dagelijks afleggen. Dat is een optie die voorlopig geen bindend karakter geeft aan een bepaalde batterij-type. Hoewel, de Volt is uitgerust met een lithium-ionbatterij. Het kàn bijna niet anders. Maar het kàn wel anders, want Toyota houdt in zijn nieuwe Prius III vast aan de NikkelMetalHydride-cellen omdat de koeling van de lithium-ion nog duurdere en zwaardere hardware vereist. Iedere cel op zich moet in temperatuur onder controle worden gehouden. Een hoogtechnologische klus waaruit voorlopig geen definitieve uitweg is.
De auto kan aan een standaardcontact van 220V worden opgeladen en een "vulling" zou minder dan 1 kosten.Waardoor ook de prijs van het kompleet product onder controle wordt gehouden. Want elektrische auto's bouwen is één. Ze ook nog verkopen is twee. Er bevoorradingspunten voor hebben is drie. Dat GM voorlopig nog met die "extended range" goochelt is juist omdat er géén bevoorradingspunten zijn zoals al wel in Londen, Berlijn en weldra ook in Singapore. Met de zekerheid van die kleine verbrandingsmotor is men er gerust in dat de bezitter van zo'n auto niet strandt met een lege batterij.
Mitsubishi bijvoorbeeld heeft een schitterende iMieV die écht rijdt als een gewone auto, waarmee mensen in comfort en bewegingsvrijheid straks al honderd jaar zijn verwend. In Japan kost die 30.000 dollar. Bij ons weet Mitsubishi er niet echt raad mee. De sublieme technologie die aanwezig is, tastbaar bewijs van kunne, is niet eens getoond op de Zolderse Clean Week 2020. Nu was die organisatie ook niet vrij van kinderziekten, maar drie auto's hadden er zeker moeten zijn: Tesla, Mitsubishi en Smart. BMW was aanwezig met de monumentale 7-serie op waterstof, maar was niet toegankelijk om proef te rijden. Het zou dwaas zijn te veronderstellen dat die niét goed zou rijden. Dat staat buiten kijf. Het is niet de schuld van de Bayerische Motoren Werke dat er in ons land welgeteld één station is (Total) in Ruisbroek als je Brussel uitrijdt naar Parijs, waar je watersof kan tanken. Total is de installaties overigens aan het vernieuwen op die plaats aan beide zijden van de snelweg.
Maar goed, terug naar die Chevrolet Volt en de Opel Ampera, die staan weldra tastbaar aan de deur van de president van Amerika. Spanning en stroom zijn te snijden, GM moét overleven net als Ford dat ook om vers geld is gaan vragen. Of Chrysler dat de strop heeft mogen afleggen. Net zoals onze banken overheidssteun hebben gekregen. Omdat ànders de hele wereldwinkel boem-boem zou zijn gaan doen. Nu heeft die "boem" gedaan en verstandige boys hebben ingezien dat een derde wereldbrand niet wenselijk is. Dat ligt ook vervat in dat liedje dat Sarah Spiegel, voormalig woordvoerster van GM in de USA en nu tekstschrijfster, zingt rond de Chevrolet Volt. Rede die wint van onrede. Als twee moegeslagen boksers, met gezwollen ogen en lippen, die in elkaars armen vallen aan het eind van 't gevecht en weten dat ze er allebei beter zijn van geworden. Hun verstand is niet gebroken, enkel maar hun neus. Maar een bloedneus is te stoppen, wegzijpelend verstand niet. Autonijverheid is geen liefdadigheidspel, maar elkaar doodkwellen wil niemand. Anders moet je tanks produceren. Die geven meer dan vonken van de Ampera, de Volt, de FCV van Nissan, de Tesla en andere Smart's die nieuwe kansen scheppen voor een onmisbare industrie.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's en song: Chevrolet)
Het liedje (Chevrolet):
Once I had a guzzler Now it's gone Chevy's Volt's here to stay.
Don't you remember ? It was "filler up ? So much we couldn't pay
Don't you remember Where all your money went ? E flex came and saved the day Chevy Volt ! Chevy Volt, leaves me money for play. Chevy Volt ! Chevy Volt, Chevy's here to stay.
Omdat Tesla sinds iets meer dan een jaar de enige autoconstructeur ter wereld is die een volwaardige elektrische auto al verkoopt in Californië, Noord-Amerika en Europa, hebben wij prijs gesteld op deze samenwerking", zei Thomas Weber van Daimler-Benz. Inderdaad biedt Tesla Motors voor wat geld uiteraard een echte plug-in-auto aan waarvan de elektromotor stroom put uit een lithium-ion-batterij. Een vulling daarvan kost naar verluidt zo'n 9. Daimler die de elektrische Smart's daartegenover zet is uit op deze samenwerking om de batterijtechnologie te verbeteren. Daarover is nog wel wat te doen. In ieder geval is het partnership tussen Tesla Motors en Daimler AG een lange-termijn-onderneming. Dat beklemtoonde zowel Dr Thomas Weber, "Member of the Board Daimler AG, in Stuttgart als Elon Musk, ceo én vooral architect van het product Tesla, in San Carlos. Achter de uiterlijkheden gaat de in maart gestichte "Deutsche Accumotive GmbH en de Evonik Industries AG (samen hebben ze een joint-venture) schuil.
Namelijk uit welke materialen de cellen moeten zijn, hoe men ze koelt, hoe men de standtijd ervan opvoert zodat de consument na enkele tijd niet met een "verprutste" batterij zit en natuurlijk het vergeten terrein van het recycleren. De Tesla is "zelfvoedend" doordat remenergie in elektrische energie wordt opgeslagen in de batterij die men daarna weer gebruikt. Op het eerste gezicht een eeuwige ononderbroken cyclus. Maar niets is minder waar. Vanaf het ogenblik dat een lithium-ionenbatterij (en anderen ook trouwens) is geproduceerd verliest ze al direct 20% van haar capaciteit. Vervolgens nog eens ieder jaar evenveel. de reden dus waarom batterijen van laptops en andere nutsspullen plots het niet meer doen. Aan die dingen willen Tesla en Mercedes samen werken. Een betere deal kan men zich niet voorstellen.
Smart heeft al sinds 2007 in Londen 100 elektrische Smart's rijden. Tesla en Smart kunnen daar zeer populair worden omdat ze letterlijk uitstoot "zero" hebben. Dan spaar je in Londen minstens 8 pond uit die je moet betalen om met een niet-propere wagen te stad binnen te rijden. Eind van dit jaar start in Frankrijk, met name in Hambach, een nieuwe fabriek voor de Smart waar 1000 eenheden van de tweede generatie elektrische lilliputters zal worden gebouwd. Ook nog dit jaar komt de Mercedes B-klasse uit met een beperkte serie aangedreven door de brandstofcel-technologie.
In 2010 komt de eerste à la Tesla Mercedes op de markt. In 2012 zullen alle Smart en Mercedes-elektrische voertuigen met bij hogergenoemde Mercedes-bedrijven zijn uitgerust. ter herinnering: die zullen rijden zoals de Tsla die van 0 naar 96 km/h maar 3"9 nodig heeft en méér dan 350 km autonomie heeft met één vulling. Silicon Valley, waar Tesla haar/zijn basis heeft komt daarmee opnieuw vanonder het technologische stof. De nieuwste Tesla S, een sedan dit keer, die in maart j.l. is voorgesteld zal daar in 2011 worden geproduceerd.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Tesla en Mercedes)
Stéphane Lémeret (Saleen S07R) zesde in FIA GT in Adria
Stéphane Lémeret was niet in Zolder om de Mazda RX8 Silhouet met rotatieve motor te besturen. De weekendprioriteit ging naar de FIA GT in Adria. Ludovic Sougnez nam aan de zijde van David Dermont zijn plaats in de BTCS-races in. (Zege met de Mazda RX8 Silhouette in twee races BTCS in Zolder). Na Silverstone, de eerste race, stond die van Adria op de kalender en die is gewonnen door Michaël Bartels- Andrea Bertolini in een Maserati MC12. Onze landgenoot Stéphane Lémeret (35) bestuurde met Luke Hines (27) een Saleen S7 Twin Turbo die volgens het boekje met 443.000 voor de standaardversie tot de tien duurste auto's van de wereld behoort. Hij accelereert van 0 naar 100 km/h in 2"8, is 551 kW (750 pk) sterk en haalt 390 km/h als topsnelheid.
De hoofdredacteur van AutoHebdoBelgique finishte op de zesde plaats in de meute van 22 die de finish haalde. Aanvankelijk trainingsnelste Karl Wendlinger werd zijn pole afgepakt wegens niet-conforme achtervleugel. Hij moest achteraan starten en na de start brak een aandrijfas. Gedaan dus. Onze andere landgenoten, Bas Leinders en Renaud Kuppens, scoorden met de Ford GT1 à la 2010, een twaalfde plaats algemeen en zevende in de GT1 volgens het huidige reglement. Bas analyseerde terecht:
"Zonder een grote bek te willen opzetten denk ik dat een plaats bij de eerste acht maar met de twee punten voor de GT1-klasse zijn we momenteel al blij," zei de professor opgetogen. "Wat kleine details deden ons echter de kans op die ambitieuze uitslag verliezen. Onze zevende tijd tijdens de moeilijke race bewijst dat." Reeds in de kwalificaties had de bloedmooie Ford van Marc VDS Racing Team de achtste tijd neergezet die door de diskwalificatie van Karl Wendlinger en door de niet-conforme Saleen zelfs in een zevende op de grid werd omgezet.
"Met gelijke wapens was ik zelfs een halve seconde sneller dan Thomas Biagi van Matech, die dat technische circuit in Adria nochtans als zijn broekzak kent", gaat Bas Leinders voort. Zijn race begon met een duel met Stéphane Lémeret en zijn Saleen. In de rechte lijn van de start stak de journalist/coureur Bas voorbij en dan volgde rondenlang een kat-en-muis-spelletje. In de rechte lijnen won Lémeret het door zijn krachtiger motor van Bas Leinders en de Ford GT. In de bochten kwam de ervaring op het hoogste niveau van de autosport die Bas Leinders bezit weer naar boven en het zag ernaar uit dat dit de hele race zou duren...
"Op een gegeven moment raakte ik een bandenstapel en daardoor begaf één van de motorkapsluitingen het. We verloren twee ronden door de herstelling", vertelt de RTBF-co-commentator van de F1. "Het werd nog erger: we tankten ook nog tijdens die herstellingsstop maar ik liep nog eens een extra "drive through" aan onze broek omdat onze mecaniciens vergaten de auto te aarden. Ja, dat is koers...Renaud reed constant de rondetijden van Biagi. We voelen ons beter en beter in de auto en tegen Oschersleben op 20 en 21 juni a.s. maken we een nieuwe afspraak voor een betere eindplaats. Niet ontgoocheld, wel veel geleerd", besloot Bas. Sportief zoals we hem kennen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Marc VDS Racing Team)
Ginetta-Zytek dingt mee naar Michelin Green Challenge
Dit weekend heeft de vierde race plaats voor de American Le Mans Series in Utah. Op zich niets weredschokkends ware het niet dat een Ginetta-Zytek "GZ09SH" als hybride meedoet en dus punten kan scoren voor de "Michelin Green Challenge" die sinds het jongste Salon van Detroit al een hele poos zo goed als anoniem "meedraait." De auto wordt aangedreven door een V8 van 4,5 liter en gebruikt E10 ethanol brandstof. De remenergie wordt omgezet in hemische energie die de lithium-ion batterij oplaadt. Deze kan desgewenst weer elektrische energie afgeven en dus voor een "push-to-pass" zorgen zoals het KERS-systeem in de F1. De batterij in de Ginetta-Zytek is licht en compact. Dit in tegenstelling van een soortgelijke batterij die in 1998 werd gebruikt door Panoz en Zytek in de hoop met een hybride-auto de "24 Uren van Le Mans" te rijden. Het gewicht van de batterij op zich verhinderde een kwalificatie. De auto was er veel te log door.
De lithium-ionbatterij is licht in gewicht en als men wil compact in vorm, maar heeft het nadeel dat ze nogal wat warmte moet afvoeren. Daartoe ontwikkeld men steeds verder hardware die voor de koeling ervan kan instaan. In de F1 is die koeling van het KERS-systeem ook een probleem, amhoewel van iets lagere orde. Dat komt omdat de paketten die de remenergie opnemen eerder supercondensatoren zijn dan wel pure batterijen. Condensatoren kunnen een "oneindig" aantal keren een stroomstoot opnemen, die kort vasthouden, en dan weer afgeven. Een batterij kan dat niet of minstens niet hetzelfde aantal keren zonder te worden beschadigd. In de Prius III gebruikt Toyota nog steeds NikkelMetalhydride-batterijen. De reden daarvan zou zijn dat de klaarstaande Lithium-Ion-vergaarbak nog niet op punt staat. Precies daar waar het er om gaat controle te verwerven over ieder van de cellen die ook weer ieder op zich elektrische energie ontvangen, ze omzetten in chemische en dan weer op afroep elektriciteit naar een elektromotor stuurt.(Tekts:Walter Rombauts)
Arnaud Kuppens en Bas Leinders rijden FIA GT in Adria
Vandaag zaterdag 16 mei 2009 is het alweer de tweede wedstrijd voor het felbewiste FIA GT kampioenschap. Bas Leinders en Arnaud Kuppens rijden de Ford GT waarmee ze in de openingsrace van Silverstone zo'n knappe tiende plaats behaalden. Die eindstand was des te opmerkelijker als men weet dat de Ford GT in feite in voorbereiding is voor het nieuwe WK GT1 voor 2010. Dus worden dit jaar bewust ereplaatsen en misschien een overwinning geofferd om volgend jaar meer te oogsten met de nieuwe Ford.
Bas Leinders en Arnaud Kuppens rijden al zes jaar samen en dat wil zeggen dat het klikt tussen de man van Bree en de Luikenaar, handelaar in plezierboten. Bas had dan ook niet de minste moeite wat langere relais te laten aan Arnaud om hem vertrouwd te laten worden met het andere gedrag van de koolstofremmen op die Ford GT. Daar had Arnaud nog geen koek van mogen eten. "De auto is heel uitgebalanceerd, geen verrassingen in penibele situaties zoals je die kunt krijgen bij het inhalen van de LP2's. Neen, alles biezonder in evenwicht. Dat was zo tot en met Silverstone...
"In Adria in de eerste vrije oefeningen gisteren voelde zowel Bas als ik dat we enkele tienden van een seconde trager zijn dan de GT1's die volgens het huidige reglement nog rijden. Maar we fiksten toch de 10de plaats in de vrije training en een 9de in de préqualificaties. Het uitgebalanceerde gedrag van Silverstone werd hier even verstoord door de wat te zachte vering. Onderstuur wipte dan over in overstuur, maar dat hebben we nu onder controle. We hebben hier ervaringen met de Vertigo, maar altijd in onze achteruitkijkspiegels kijken om te zien wie daar komt aangestormd is er niet meer bij. We zitten nu in de GT1, dat is een groot verschil. Vandaag starten we met zon - en mogelijk wat regen - en finishen in het donker. Erg wisselende omstandigheden dus", concludeert Renaud Kuppens.
"Zetten we dit seizoen in op technisch leergeld voor 2010, dan willen Bas en ik toch eens schitteren in de komende "24 Uren van Francorchamps". Een plaats binnen de eerste vijf, dat zou leuk zijn. Noch Bas, noch ik hebben in Spa al veel geluk mogen snoepen. Misschien dit jaar, ondersteund door de perfecte samenwerking die we met Matech hebben." Tot daar Arnaud Kuppens vandaag voor hij instapte in het zitje in de Ford GT in Adria. Renaud Kuppens is één van de betere Belgische piloten. Uit zijn rijk gevuld palmares hebben we altijd zijn pole én tweede plaats onthouden in 2007 in Barcelona tijdens de World Series by Renault. Naast Bas Leinders waren Stéphane Lémeret en Vanina Ickx, Sylvie Delcour en Jerôme d'Ambrosio zijn lievelings-teammaats. Karl Wendlinger, de Oostenrijker die ooit in Monaco crashte maar al zijn geestelijke gaven weerkreeg na een jarenlange revalidatie start in Adria, nabij Venetië, op "pole" met de KplusK Saleen S7 in 1'12"210(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Marc VDS Racing Team)
Benjamin Bailly, in de wandeling soms al kampioen genoemd.
Benjamin Bailly rijdt dit weekeinde de GP van Pau in het kader van de Formul'Academy Euro Series. In Valencia won hij en behaald ook een derde plaats zodat hij leider is in de voorlopige stand. Dat alles geschiedt onder vaderlijk bezorgde vleugels van Marc Duez, die net als Bas Leinders de "pupillen" van het RACB National Team onder zijn hoede heeft.
Nicola Larini en Laurens Vanthoor zouden Benjamin goede raad kunnen verschaffen. Want in de wandeling wordt hij al eens de nieuwe kampioen genoemd, maar dat is een mooie symbolische gedachte. Vooraleer het zover is verkent Bailly de 2,760 km korte/lange stratencircuit te voet. Chevrolet-coureur Nicola Larini zou hem tijdens die promenade door die smalle straatjes kunnen bijbrengen hoe zo'n kist van her naar der springt. Laurens Vanthoor, eveneens lid van de RNT, zou Bailly de resonanties tussen de buildings van Macau kunnen "expliceren". "Met drie naast elkaar, tegen 270 km/h", zei hij droogjesweg nadien.
Het WTCC doet dit weekeinde ook Pau aan. In Marokko zorgde Rob Huff voor de eerste zege van de nieuwe Cruzen en dezelfde dag lapte Larini er nog een tweede bij. In Pau is dan ook alle aandacht gevestigd op de Europese première van de auto meespeelt in de Europese autoverkoop. Alain Menu, zegehongerig als nooit voordien, won in Pau in 2007 en lust de Seat's, de BMW's en de aan competitie winnende Lada's rauw Je zal dan wel lachen met zo'n Lada, maar Jacky Ickx rotste er toch lekker mee aan de spits in een Parijs-Dakar. Maar dan was er wel bij Porsche eens een woordje over de auto gewisseld...
Terug bij Bailly: "Zoals gewoonlijk volstaan twee sessies van twintig minuten niet om het volledig onder de knie te krijgen", legt Banjamin uit. "Je moet vooral helder in je hoofd zijn om de twee kwalificaties van 15' voluit te kunnen gaan. Die bepalen je positie op de grid van de twee races. Overbodig te zeggen dat je hier vooraan moet staan. Inhalen is moeilijk, een botsing gemakkelijk. Ik ga in Pau in functie van mijn leidersplaats rijden en niet kost wat kost voor de zege gaan. Zoveel mogelijk valstrikken vermijden is de boodschap." Wijze woorden van een aspirant kampioen.(wr)
Helio Castroneves op pole voor 500 Mijlen van Indianapolis
Tweevoudig winnaar van de "500 Mijlen van Indianapolis" reed de snelste tijd voor de 93ste editie. Eén dag voor zijn vierendertigste verjaardag reed hij tegen 224,864 mijl (361,806 km/h) gemiddeld of een tijd van 2'40"0967 over het 2,5 mijl (4,1725 km) ovaal met vier bochten. Zijn ploegmaat Ryan Briscoe kaapte de tweede plaats weg en mevrouw Danica Patrick plaatste zich tiende. Voor de coureur van Dana Garrett was het zijn derde pole voor de snelste race ter wereld waarvoor 33 coureurs zich hebben gekwalificeerd(wr)
Christian Husson volgt PR-director Alexandre Ménard bij Renault op
Na 28 jaar binnen Renault zal de legendarische Luc-Alexandre Ménard op 30 juni 2009 op pensioen gaan. Hij geeft de scepter van de Public Relations als directeur dan over aan Christian Husson die vanaf 1 juli a.s. de functie waarneemt. Niettemin blijft Christian Husson zijn functies als juridisch directeur behouden alsook deze van Secretaris van de Raad van Beheer. Christian Husson zal rechtstreeks rapporteren aan Carlos Ghosn, directeur-generaal.
Christian Husson is dus een zwaargewicht in de automobielindustrie. Hij werd geboren op 21 mei 1950 en startte zijn loopbaan in 1975 maar kwam pas in 1978 bij Renault aan het hoofd van de juridische directie. Van 1983 tot 1986 werd hij afgevaardigd naar American Motors. Van 1986 tot 1995 bekleedde hij meerdere functies en werd Secretaris van de Raad van beheer en vorig jaar op 1 september 2008 werd hij lid van het Directiecomité van Renault.(wr)
Auto zonder wielen wint Opelwedstrijd voor toekomstige mobiliteit
Het moet ongeveer dertig jaar zijn geleden dat Ferdinand Piëch mee aanzat aan een tafel van zes journalisten. Eén van die zes pennenridders vroeg Piëch waarom er nog wielen aan een auto zaten. "Ze vormen immers het grootste probleem", voegde de journalist van een Antwerpse krant er nog aan toe. Iedereen barstte in hoongelach uit. Behalve Ferdinand Piëch. "Als we dàt zouden kunnen oplossen, dan waren we een eind verder in onze mobiliteit. Maar nu - dus zo in de tijd van de eerste Audi Quattro - bieden de mogelijke oplossingen in de richting van een hoovercraft, luchtkussens dus, geen soelaas. Precies sturen, klimmen en remmend afdalen is er niet bij", concludeerde de man die nu nog het rijlen en zeilen achter de schermen mee bepaald van o.a. Porsche, Audi, VW, Skoda, Bentley...Seat...Ferdinand Piëch is één van de kopstukken die recent de aandeelhoudende families van Porsche en VW inspireerde om de beide merken te fusioneren.
Nu, anno 2009, is de Fransman Augustin Barbot (25) uitgeroepen als de man met de beste toekomstvisie van een groep van negentien studenten die mobiliteit over 40 jaar moesten bedenken. Het winnend project is...een auto zonder wielen. Het Royal College of Art en Opel/Vauxhall krijgt daarmee een apotheose zonder weerga. Het concept van Barbot heette hij de Opel D49 of Darwin 2049. Het is een nieuw soort voertuig dat 10 cm boven de grond zweeft dankzij een elektromagnetisch veld of in de zee zoals een onderzeeër. Drie turbines - twee vooraan en één achteraan - leveren de energie om het lichtgewicht voertuig vooruit te stuwen. Een essentieel onderdeel van het ontwerp is het bekleden van het aluminium frame met half-flexibele en heldere, waterbestendige hars. Daardoor worden koetswerkpanelen zoals wij die nu kennen overbodig.
Als beloning zal Augustin Barbot een stage doen bij het Design Center van general Motors Europe in Rüsselsheim en er waardevolle inzichten kunnen opdoen rond de elektrische toekomstauto's waaraan nu koortsachtig wordt gewerkt. Hij krijgt het gezelschap van de Zuid-Koreaan Hyunjoon Park (25) en van de Fin Miika Heikkinen (26) die eveneens hoge waardering kregen voor hun werk. In de jury die bestond uit visionisten als Peter Stevens, Professor Dale Harrow, Sam Livingstone en Richard Winsor, zetelde ook Mark Adams, Vice President Design bij GM Europe, en dat gezelschap oordeelde onafhankelijk. Tenzij ze ooit Ferdinand Piëch hebben ontmoet. Diens woorden zijn dan ook zeker blijven hangen in het selecte geheugen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Opel)
Meeke - Nagle (Peugeot 207 S2000) winnen Rally van de Azoren
Freddy Loix beëindigde zijn comeback in de Rally van de Azoren, tellend voor het IRC, uiteindelijk op de vierde plaats, net achter zijn teammaat Nicolas Vouilloz. De laatste lus bestond slechts uit twee chronoritten", legt Freddy uit. Ik sneed ze aan met een achterstand van 5"4 seconden op Anton Alen. Ik had er alle vertrouwen in dat ik hem zou voorbij gaan in de stand, maar mijn kansen om mijn opdracht tot een goed einde te brengen werden gehalveerd toen de laatste spéciale werd geannuleerd. Met het mes tussen de tanden ben ik dan vertrokken voor wat onze laatste sprint tegen de klok zou zijn. Alles liep uitstekend, tot ik net na een bocht werd verrast door de wagen van Alen ! Zijn auto blokkeerde de weg. Hij had iets geraakt en was er niet in geslaagd de weg vrij te maken. Het duurde meerdere minuten voor ik door een veld een doorgang vond om onze weg verder te zetten. Ik werkte de KP zonder veel druk verder af: de vierde plaats was voor mij.
Door de vijf punten die aan die vierde plaats zijn verbonden telt de rijder van Peugeot België- Luxemburg nu slechts twee punten achterstand op de nieuwe leider in de tussenstand, Kris Meeke.De Noord-Ier sloot de Rally van de Azoren zegevierend af, aan het stuur van een andere Peugeot 207 S2000.
Met mijn favoriete wedstrijd - de Rally van Ieper - voor de boeg, sta ik er heel wat beter voor dan twaalf maanden geleden. Bovendien verliep de eerste samenwerking met Fred Miclotte, mijn nieuwe corijder, helemaal perfect. Daarom zie ik de rest van het seizoen met vertrouwen tegemoet.
Daar waar Freddy zijn doel voor de start, een podiumplaats, niet wist te bereiken, wist de andere rijder van Peugeot België-Luxemburg, Nicolas Vouilloz, dat wel te doen. De Fransman tikte uiteindelijk als derde aan. Vouilloz: Ik kon hier nooit aanspraak maken op de zege. Met een identieke wagen was ik eenvoudigweg niet snel genoeg om te strijden met Kris Meeke. De tweede plek had ik echter wel kunnen veroveren. Ik reed aan een quasi identiek tempo als Jan Kopecky, die me uiteindelijk met amper elf seconden klopte. Hij reed echter met een heel andere instelling, was tot alles bereid om die plaats te veroveren. Ik wou zeker zijn dat ik op zijn minst zes punten voor het kampioenschap scoorde, punten die aan het eind van het seizoen heel zwaar kunnen doorwegen.
Dankzij dit resultaat klimt Vouilloz van de zesde naar de derde plaats in de tussenstand, net achter Loix. De Rally van de Azoren bleek ontzettend zwaar, zowel voor de rijders als voor de mechaniek. Het team van Peugeot België-Luxemburg is het enige dat al zijn wagens aan de finish heeft gebracht. Dat zegt alles over het niveau van de voorbereiding van de 207 S2000 en dat geeft ook aan dat de rijders ook altijd een minimum aan veiligheidsmarge in acht hielden. Bovendien is de tweede opeenvolgende overwinning van Kris Meeke voor een deel Belgisch, want de 207 S2000 van Peugeot UK wordt eveneens in de ateliers van Kronos onder handen genomen. Binnen de eerste tien tellen we vijf Peugeot's 207 S2000. (Tekst: Wout Christiaenssen/Foto:Willy Weyens)
Uitslag:
1 Kris MEEKE-Paul NAGLE (Peugeot 207 S2000) 2:36:48.3 2 Jan KOPECKY-Petr STARY (Skoda Fabia S2000) +53.1 3 Nicolas VOUILLOZ-Nicolas KLINGER (Peugeot 207 S2000) +1:04.8 4 Freddy LOIX-Frédéric MICLOTTE (Peugeot 207 S2000) +2:15.2 5 Fernando PERES-José Pedro SILVA (Mitsubishi Lancer EVO IX) +4:45.2 6 Franz WITTMANN-Bernhard ETTEL (Mitsubishi Lancer Evo X) +5:33.2 7 Conrad RAUTENBACH-Daniel BARRITT (Peugeot 207 S2000) +5:35.8 8 Ricardo MOURA-Sancho EIRO (Mitsubishi Lancer EVO IX) +5:41.3 9 Bruno MAGALHAES-Carlos MAGALHAES (Peugeot 207 S2000) +7:03.5 10 Bernardo SOUSA-Jorge CARVALHO (Abarth Grande Punto S2000) +8:13.8 ... Stand in het kampioenschap:
Moulin Traffort overklast in Bioracingseries in Dijon
Het is natuurlijk leuk in Dijon waar op dat snelle circuit zoveel historie is gereden. Na Nogaro was de "BioracingSeries" al aan zijn tweede optreden toe in het tweede jaar van zijn bestaan. De races worden gereden met prototypes die 850 kg wegen en een 4,0 liter V6 motor van 257 kW (350 pk) hebben. Het maximum koppel bedraagt 450 Nm tegen 4200 t/m De piloten zijn allemaal illustere onbekenden. Geoffrey Dellus, promotor van de Series waarin E85 wordt gebruikt, weet er niet echt raad mee. Momenteel is de interesse laag maar het sportief gehalte hoog.
De auto's worden gemaakt door Tork-Engineering. Ze hebben een wielbasis van 2600 mm, zijn 4300 mm lang, 1030 mm hoog en 1900 mm breed. Brembo schijfremmen zorgen voor afremmning, Michelinschoenen voor fatsoenlijk wandelen over de circuits. Het was goed van deze onbekende discipline eens poolshoogte te nemen. Of wat er gebeurt als je graan en suikerbiet verwerkt, de suiker zich tot alcohol omvormt en daardoor éthanol wordt. Als je dàt concentreert en deshydrateert dan heb je bioéthanol. Vermengd met handelsbenzine geeft dat die E85, 15% Super 95 en 85% bioéthanol. Deze auto's worden gereden - volgens de organisatoren - door alleen maar gentlemen-drivers.
Dat bewees de race in Dijon die uitmondde in een bitsig gevecht tussen de latere winnaar Moullin Traffort, Christophe Lefranc, Aurélien Mathelin en Frédéric Lajoux. Christophe Lefranc moest opgeven met problemen aan de versnellingsbak(Sadev-bakken zesgangig sequentieel) en liet leider in het kampioenschap (64 punten) Moullin Traffort achtervolgen door Aurélien Mathelin die tweede staat (31 punten). De levensvatbaarheid van dit kampioenschap zal enkel bestendig worden als het internationaler wordt gespeeld. Misschien in Zolder volgend jaar voor een eerste "Clean Week 2020". Momenteel zijn er zeven wedstrijden op een jaar met nogal weinig impact. De volgende is op 29 en 31 mei in Magny Cours. Met eigenlijk nogal wat brood in de tank.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Fred Bayet)
Peugeot met twee 908 HDi FAP's in 1000 km van Francorchamps
Na de 12 Uren van Sebring gaat het Team Peugeot Total verder met de voorbereiding op de 24 Uur van Le Mans. Zoals al aangekondigd bij de voorstelling van het sportieve programma in februari, wordt het circuit van Spa-Francorchamps het decor voor de tweede grote stap.
Na de opgedane ervaring in Sebring besloot Peugeot Sport om voor de 1000 km van Spa-Francorchamps op 9 en 10 mei twee 908 HDi FAP in te zetten, in plaats van de oorspronkelijk vooropgestelde drie.
"Het gaat daarbij niet om een vertraging in onze voorbereiding maar om een bewuste aanpassing van de planning", verduidelijkt Olivier Quesnel, Directeur Peugeot Sport. "Le Mans blijft absoluut prioritair en we willen het team niet overbelasten met de voorbereiding van drie auto's voor Spa, terwijl ook nog ons testprogramma voor uithoudingsraces doorloopt. We hebben dus twee teams met elk drie piloten, samengesteld op basis van ervaring aan het stuur van de 908 HDi FAP."
De Peugeot nummer 7 wordt bestuurd door Christian Klien uit Oostenrijk aan de zijde van twee Fransmannen, Nicolas Minassian en Simon Pagenaud. De nummer 9 wordt bestuurd door de Australiër David Brabham, wiens vader Jack driemaal wereldkampioen F1 is geworden en nu juist 83 jaar is geworden. De Spanjaard Marc Gene en Alexander Wurz vullen de nummer 9 verder op. "Hoofdzaak was", zei Olivier Quesnel onlangs, "dat we de meest ervaren coureurs op deze twee rijdende laboratoria zetten voor Spa. Zij hebben de meeste testkilometers gedaan."
Daarbij vertelde Quesnel niets over de aan gang zijnde productie van de 908 HY die in 2010 in de "24 Uren van Le Mans" zou worden ingezet. Dat is natuurlijk afhankelijk van de grillen van het reglement - lees de absolute willekeur van de ACO - maar Fransgezind als de organisatoren, ook weer terecht, zijnzal de hybrideauto wel kans maken. De tweeslachtige auto, mét verbrandingsmotor en elektromotor/generator zal zijn kans krijgen in La Sarthe. De auto kan op twee manieren worden aangewend. 1.Prestaties verbeteren bij éénzelfde brandstofverbruik door de elektro-aandrijving samen te laten werken met de verbrandingsmotor. 2.Prestaties gelijk houden maar een lager verbruik afdwingen door de extra opgeslagen remenergie aan te wenden.
In het demonstratiemodel dat Peugeot eind vorig jaar toonde slaan 600 lithium-ioncellen die samen tien paketten vormen ontvangen van een motor/generator van 60 kW energie. Zes van de tien paketten-batterijen zitten op de plaats waar anders de gewone batterijen zitten. De vier overige zijn verdeeld over het onderstel, normaliter op iedere chassishoek één. De elektromotor/generator is gemonteerd waar anders de startmotor zich bevindt. Hij wordt aangedreven door een transmissie, afgetakt van de versnellingsbak.
Olivier Quesnel die na het management bij Citroën Sport als rallymanager overstapte naar Peugeot Sport, heeft een heel moeilijke taak op zich genomen. In de moeilijke economische context, waarin het management bij PSA mocht opstappen, moèt hij de "24 Uren van Le Mans" zien te winnen. Zijn piloten althans. Zelf is Olivier Quesnel genoegzaam bekend als uitgever van magazines, waaronder vroeger AutoHebdo. Ijzersterk gedisciplineerde man die dat ook van zijn mensen vraagt. Hij heeft er zo omtrent 200 onder hem die baas "moeten", neen, het liefst zeggen. Want baaslief moet het gaan uitleggen als er prutsen mis gaan zoals in Sebring met die ruitenwissers...
Daarom dat de "1000 km van Francorchamps" zo belangrijk zijn. Onder druk van de crisis heeft de l'Automobile Club de l'Ouest de testdag afgevoerd. Dat maakt dat ook de duister-ervaring ontbrak. Voor coureurs én mecaniciens is die heel belangrijk. Het wordt een druk weekeinde. Naast Spa is er ook de GP van Spanje F1, de Rally van de Azoren voor het IRC - weerom met Peugeot in favorietenrol - én de "500 Mijlen van Indianapolis". Peugeot won die "snelste race ter wereld" in 1913 met Jules Goux, een Fransman.
De motor van de Peugeot had dubbele bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder, tulpvormige kleppen, een hemisferische verbrandingskamer (!) met centraal in het "dak" geplaatste bougies. Alsof dat nog niet genoeg was had de motor ook droge cartersmering. Daarmee toornde hij boven de concurrentie uit.. Jules Goux reed zich vooral de geschiedenisboeken binnen door iedere van de zes pitstops die hij maakte een glas champagne te drinken. Hogergenoemde Peugeotcoureurs willen dat in Francorchamps ook doen, maar dan na de race. Liefst op de overwinning !(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Peugeot)
Benjamin Bailly liet het volkslied weerklinken in Valencia !
Lid van het RACB National Team, Benjamin Bailly, schitterde in Valencia tijdens de eerste meeting van de Formul'Academy Euro Series. Hij finishte derde in de eerste race en won zelfs de tweede manche. De laureaat van het RACB National Team Stuur heeft woord gehouden. Dit jaar wil Benjamin Bailly zo vaak mogelijk de Brabançonne laten weerklinken in het kader van de Formul'Academy Euro Series.
"Zaterdag reed ik de derde tijd met het oog op de startopstelling voor de eerste manche en de pole voor de tweede race", vertelt de jonge piloot. "Het niveau is dit jaar duidelijk erg hoog. Dat stelde ik vast, vooral tijdens de eerste race. Enkele bochten voor de finish reed ik nog aan de leiding, maar twee concurrenten gingen me nog voorbij. Ik moet toegeven dat ik ontgoocheld was dat ik 'slechts' op de laagste trede van het podium stond."
De ontgoocheling was van korte duur, mede dankzij de waardevolle raad van Marc Duez, de coach van het RACB National Team die aanwezig was in de paddock in Spanje: "Marc vertelde me:
"Derde, dat is het beste wat je kon overkomen. Omdat dit kampioenschap zo competitief is, zal je jezelf moeten overtreffen om te winnen ! "Benjamin sloeg de woorden duidelijk niet in de wind: "In de 2de race heb ik optimaal geprofiteerd van mijn eerste plaats. Ik gaf mijn tegenstanders nooit de kans om me in te halen. Ja, ik heb genoten van de Brabançonne." Afspraak in Pau binnen veertien dagen voor de tweede meeting van de FormulAcademy Euro Series.(meegedeeld door RACB)
Huff en Larini brengen eerste dubbelslagzege voor Chevrolet's Cruze
Op 19 oktober 1958 won Stirling Moss met een Vanwall de GP van Marokko. Hij ging Mike Hawthorn met Ferrari vooraf. Die werd in het Belgisch tentoonstellingsjaar wereldkampioen. De flegmatieke Brit zou op 22 januari 1959 verongelukken in zijn Jaguar in een ongeval op de weg. Maar in die GP van Marokko verongelukte ook Stewart Lewis-Evans met een Vanwall en dat was meteen de stop achter de GP van Marokko voor het WK F1.Vandaag hebben Rob Huff (1ste race) en Nicola Larini (2de race) in Marrakech weer aangeknoopt met een vijftigjarige onderbreking. Het World Championship Touring Cars was er te gast voor de derde race van het seizoen. Chevrolet beleefde daarin de eerste twee overwinningen voor de nieuwe Cruze. Er was hard aan gewerkt, vooral aan de platheid van de bodem, en dat moest want teamgenie Eric Nève wist het de jongste weken alsmaar moeilijker uit te leggen aan zijn bazen dat het zinvol was verder te gaan in de sport. Chevrolet's zege's komen dus op het juiste moment.(wr)
Bandenfabrikanten doen hun uiterste best om milieuvriendelijke producten op de markt te brengen. Na het Salon van Genève stelde Goodyer zijn EfficientGrip voor. Die band heeft een lagere rolweerstand van 13%, een kortere remweg va 2% zowel op droog als nat wegdek en 1,9% lager brandstofverbruik. Hoe lager het brandstofverbruik van een auto, hoe lager zijn CO2-uitstoot en daar is het hem om te doen. Deze aspekten die op waarheid zijn getest door TÜV Automotive voor een bandenmaat van 205/55R16 op een VW Golf zijn toepasselijk als...de automobilist zijn banden op de vereiste spanning houdt. Dat zou zeer verstandig zijn want de banden vertegenwoordigen 20% van het verbruik.
Pirelli en Yokohama berekenden recent nog dat niet alleen het verbruik stijgt bij te weinig druk in de band maar ook de sleet enorm toeneemt. Met nog maar 20% te weinig bandendruk verkort de voorziene levensduur al met 15%, wie heel slordig is en dit bovendien onveilige fenomeen laat oplopen tot 40% levert 60% levensduur in van zijn band Wie nog verder nochalant is rijdt eigenlijk alleen op de zijkanten en gebruikt het middelste stuk van het loopvlak niet. De prijs die daar technisch aanhangt is bijzonder hoog: slechts 25% levensduur dan wanneer de band op de juiste spanning wordt gehouden.
Bandenconstructeurs zoeken koortsachtig naar nieuwe materialen. Zo is er kans dat aanstaande donderdag 7 mei 2009 voor de opening van "Clean Week 2020" in Zolder de Yokohama-band is te zien die voor 80% is vervaardigd van appelsienschillen. Yokohama maakt de bandenproductie dus nafhankelijker van petroleumgebruik.Voorlopig levert alleen Brazilië genoeg van die bio-afval van de tweede generatie. Dat is plantaardig afval dat geen voedsel ontrekt aan de menselijke behoeften. Bij de eerste opsteek van de biobrandstoffen ontstonden twintig brandhaarden in de wereld van sociale onrust omdat eten als dusdanig naar de industrie van brandstof voor motorvoertuigen werd "versast". Wereldwijde alertheid verlegde dit accent naar bos- en voedselafval.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Goodyear)
Excelsior Tripel Toer beleeft climax bij Inkart in Puurs
Inkart, de snortempel van Mister Mike Van Hooydonk in Puurs bestaat vijftien jaar ! Dat wordt in Excelsiormiddens gevierd met een "Excelsior Tripel Toer" die morgen zondag om 10 uur van start gaat bij de compleet vernieuwde "De Trappisten" in Wetsmalle. In de namiddag komen de deelnemers, met prestigieuze automobielen, zoals het voor Inkart's verjaardag past, aan bij "de Mike" ! Daar wordt het glas geheven op de winnaar. Het roadbook is "geschreven" door Georges Van Oosten. Georges kan samen met o.a. Dany Colebunders en Alain Lopes, in één adem genoemd worden met Christian Delferrier, Eddy Nijs, Eric Symens en...Daniël Elena. Kortom de grote navigators die visgraat en bolleke-pijl én kaartlezen dagelijks tussen hun boterham legden. Excelsior leverde ook nog cracks af in speciale autodisciplines. Zoals slalom en bergkoersen. Willy Appelian, Eddy Gijs en Paul Wijckmans. Christophe Pampel, Julien Mampaey en...weerom Eddy Joosen in de bergraces. Puristen tot op het bot. Wat voor moslimgelovigen Mekka is was Tros Marets, Herbeumont of Alle-sur-Semois voor de bergpijlen. Claude Bourgoignie snoepte vaak in zijn GRD F2 algemene zege's af. Maar een taalgrens bestond er niet. Bolide's reden die aan diggelen. Zelfs op die korte van Mont St.André, waar je niet weet of je Zuid, dan wel Noords Belgisch moest spreken.
Die Nationale Renstal Excelsior levert sinds 1961 niet alleen voorbeeldnavigators af, maar ook kleppers van coureurs en...ingenieurs en tuners.: Jeff Van Hooydonk, Gilbert Staepelaere, Jackie Eeckelaert, Julien Mampaey en - het kan niet anders - Eddy Joosen. Momenteel neemt Quinten Devreker het dagelijks bestuur op zich. Quinten reed vorige weekeinde zijn eerste echte autokoers in een Mini. Helemaal in de Excelsiorstijl. Hij behoort tot de jonge garde van Excelsior zoals Staf Provoost ook. Leven in de clubs. Klein beginnen om groot te eindigen. Maar wel onderwezen door Bas Leinders die dit weekeinde in de FIA-GT rijdt met Renaud Kuppens als teammaat in een Ford GT die snelle tijden laat vallen vandaag en morgen in Silverstone ten gunste van een succesontwikkeling naar de nieuwe GT 2010 toe. Het Marc VDS Racing Team wordt daartoe het hele seizoen ondersteund door het Matech Team. Morgennamiddag in het Antwerpse Mekka-van-de-Kart is de (ren-)stal weer bijeen. Zoals bekend is er daar meer vreugde over die ene verloren zoon die terugkeert dan over de andere honderd die zijn gebleven. Deze bijbelse bewering schrijf ik er speciaal bij omdat een paar groten nog eens in de stal moeten langskomen. Als het moet bij een Tripel. 't Blijft dus religieus.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Jenson Button; Mercedes; alle andere wr)
Stuurwiel voor nationale rijder in IRC-rally van Ieper
R.A.C.B en BFGoodrich én Kronos Racing bieden een stuurwiel aan voor een nationale rijder in de Intercontinental Rally Challenge in Ieper van 18 tot 20 juni 2009. Dit is de tweede opeenvolgende keer dat dit onder de hoede van de Koninklijke Automobiel Club van België gebeurd. Het gaat om de Rally van Ieper die doorgaat van 18 tot 20 juni en andermaal meetelt voor de Internaionale Rally Challenge, de tegenhanger zeg maar van het WRC.
Vijf van de twaalf wedstrijden van het IRC-kampioenschap maken deel uit van het programma van het "BFGoodrich Drivers Team 2009. België is, na Monaco, het tweede land om dit evenement te ontvangen.Het initiatief van het "BFGoodrich Drivers Team" geeft de formatie van één van de vijf weerhouden naties de mogelijkheid om deel te nemen aan de manche van het IRC-kampioenschap (Intercontinental Rally Challenge) in het land van herkomst. Hij of zij zal een Peugeot 207 Super 2000 besturen tijdens de Rally van Ieper en kan rekenen op de technische en professionele begeleiding van het Team Kronos, het uittredende kampioenenteam in IRC met Nicolas Vouilloz en Freddy Loix.
Scenario en timing :gedurende de periode van 30 april tot 22 mei 2009 dienen de kandidaturen van de geïnteresseerde rijders verzonden te worden naar R.A.C.B. De volledige lijst met alle kandidaten zal tenslotte door de Belgische federatie overgemaakt worden aan de verantwoordelijken van BFGoodrich en Kronos. Het zijn deze laatsten die een eerste selectie doorvoeren en vijf kandidaten voordragen. BFGoodrich en het Team Kronos roepen op 29 mei 2009 een jury van nationale journalisten samen, die de bemanning zal kiezen die de kans krijgt om met de Peugeot 207 Super 2000 deel te nemen aan de Belgium Ypres Westhoek Rally.
De stemming is geheim. De weerhouden bemanning zal deelnemen aan de Belgische IRC-manche in de kleuren van BFGoodrich / Kronos, net zoals de drie andere rijders van het team, Freddy Loix, Nicolas Vouilloz en Kris Meeke, eveneens achter het stuur van de Peugeot 207 Super 2000. Op 10 juni wordt een testsessie voorzien in de streek waar de wedstrijd betwist wordt, hetgeen de formatie moet toelaten kennis te maken met de Peugeot 207, het gamma van de BFGoodrich-banden en de omkadering van het Team Kronos. Na deze testsessie kan de gekozen formatie in de best mogelijke omstandigheden deelnemen aan de wedstrijd die plaatsvindt van 18 tot 20 juni 2009.
"Het BFGoodrich Drivers Team" is een origineel project en mag gezien worden in de Belgische rallywereld", zegt Geoffroy Theunis, directeur van de sportieve federatie van de Royal Automobile Club of Belgium. "Wij zijn uitermate opgezet met de kans die Belgische rally-rijders wordt geboden door BFGoodrich en Kronos Racing"
Voor het merk BFGoodrich is het een gelegenheid om hun betrokkenheid in de rallys te benadrukken. « Het BFGoodrich Drivers Team is het bewijs van de sterke betrokkenheid van BFGoodrich en het is een passende illustratie van onze producten en ons dynamisme, » verduidelijkt Frédéric Henry-Biabaud, Directeur Competitie bij de Groep Michelin. "Van bij het debuut in rally, zijn wij trouw gebleven aan de banden van BFGoodrich en wij zijn dan ook fier dat wij in het kader van zulk een project kunnen samenwerken met de verantwoordelijken van het Franse merk, stelt Marc Van Dalen, Directeur van Kronos Racing. « Het BFGoodrich Drivers Team is voor de rijders een unieke en uitzonderlijke promotie in een ideale context: het resultaat van de Rally van Monte-Carlo is hiervan het levende bewijs!
Wie wordt de opvolger van Patrick Snijers, laureaat 2008 van het BFGoodrich Drivers Team, die de Belgische kleuren verdedigde en beslag legde op een knappe 5de plaats? De formulieren en kandidaturen dienen verzonden te worden naar : Royal Automobile Club of Belgium Ter attentie van Sylvie Sterckx Aarlenstraat, 53 1040 Brussel
Voorwaarde tot deelname : open voor elke Belgische rijder in het bezit van een RACB-vergunning, zonder leeftijdsgrens, op uitzondering van de winnaar van het BFGoodrich Drivers Team 2008. OPGELET : afsluiten van de inschrijvingen op 22 mei 2009 (middernacht) Voor alle inlichtingen, contacteer: R.A.C.B. Sport Sylvie Sterckx Tel 02.287.09.60 Fax 02.675.61.19 Mail: sst.sport@racb.com (meegedeeld door RACB)
Bertrand Baguette smaakt Belgische druk in hemels Francorchamps
Vorig jaar won Bertrand Baguette op prachtige wijze de Belgische manche van de World Series by Renault. A.s. weekend staan er weer twee manches van de Formula Renault 3.5 op het programma van de World Series by Renault, die zaterdag en zondag worden betwist in Francorchamps. De rijder van het RACB National Team kan in de Ardennen alvast rekenen op de steun van een hele schare Belgische supporters.
Het seizoen van Bertrand in de wachtkamer van de Formule 1 startte alleszins op schitterende wijze. Tijdens de eerste meeting van het jaar in het Spaanse Barcelona eindigde Bertrand Baguette in de eerste race als tweede op het podium.
"Het was nochtans niet gemakkelijk", herinnert de jonge Belg zich. Tijdens de "superpole", tekende ik voor de 6de snelste tijd. In wedstrijd moest ik voortdurend de aanvallen van Adrian Valles afslaan, terwijl Marcos Martinez van ons wegreed. Maar ik slaagde in mijn opdracht. Ik ben ervan overtuigd dat ik deze prestatie had kunnen overdoen in de 2de race. De techniek besliste er anders over. Niettemin ben ik tevreden over het Catalaans weekend en een eerste podium in de eerste wedstrijd."
Het vooruitzicht om veel beter te doen in Francorchamps is enorm. Nadat een Spanjaard voor eigen publiek twee keer won, zou een Belg wel eens voor een Brabançonne kunnen zorgen aan de voet van de Raidillon. "Het is niet alleen mijn lievelingscircuit, maar daarenboven zou onze auto zich goed moeten gedragen op dit snelle tracé", stelt de man van het RACB National Team. Sinds de races in Barcelona heeft het team Draco heel wat wijzigingen doorgevoerd. In kwalificatie zouden we zeer sterk uit de hoek moeten komen. En, ja, het is ook de piste waar ik in 2008 een onvergetelijke overwinning behaalde. De herinnering aan de massa toeschouwers die aan de voet van het podium hun vreugde toonden, zal ik niet vlug vergeten. Ik ga er dan ook tot het uiterste gaan om dat allemaal nog eens over te doen!" Heel wat toeschouwers zullen in Francorchamps uitkijken naar een zege van de Belg Bertrand Baguette. Zorgt die belangstelling niet voor extra druk op je schouders?
"Noem het een positieve druk", vertelt de belofte in de éénzitterij. Het is leuk om vast te stellen dat al deze mensen daar zullen zijn om mij aan te moedigen. Voor mezelf is deze wedstrijd één van de velen die op de kalender prijken. Het is een normaal race-weekend, met dit verschil dat ik thuis ga slapen. Yves Decorte, mijn manager, regelt alles om mij uit de buurt te houden van de tweeduizend genodigden die wij voor dit weekend verwachten. Ik kan mij dus volledig concentreren op mijn werk, net alsof ik aan de andere kant van de wereld aan de slag ga.»
Welk weer we ook zullen krijgen in de buurt van Francorchamps, daar liggen de vertegenwoordiger van het RACB National Team niet echt wakker van: "Droog of nat, dat maakt voor mij weinig verschil uit. Alleen voor de toeschouwers is het een stuk aangenamer om de autos onder een stralende zon te zien voorbijsnellen.". Tot daar Bertrand Baguette die dit alles door RACB liet overmaken aan echte en andere journalisten.(Wout Christiaenssen/Foto:RACB)
Seizoensrally op 22 en 23 mei met vuurwerk op wielen !
Vorig jaar presenteerde de Sezoens Rally al een "Festival van World Rally Cars". Dit jaar wordt het, zo mogelijk, nog beter, want opnieuw trekt de nationale rally in Noord-Limburg een internationaal startveld met een hele reeks WRCs aan. Op zaterdag 23 mei is Bocholt een dag lang het centrum van de Belgische en Nederlandse rallysport. De Belgische top neemt het in de 33ste Sezoens Rally immers op tegen de tenoren van het Nederlands kampioenschap en ook de grote kanonnen van de Euro Rally Challenge zakken naar Limburg af voor de eerste manche van hun internationale competitie. Kortom, in de 33ste Sezoens Rally zullen de Belgische titelkandidaten serieus moeten trappen om punten te pakken, want de concurrentie is sterk gewapend.
Racing Team Moustache heeft zijn zaken goed voor mekaar. Vorig jaar presenteerde de Sezoens Rally de Euro Rally Challenge in België. Dit jaar komt dit kampioenschap terug naar Bocholt, maar er is meer. De Noord-Limburgse rally staat zelfs op de kalender van het Rallyclinic Dutch Open, het Nederlands rallykampioenschap, zodat ook de voltallige Nederlandse top van de partij zal zijn. Organisatorisch geen probleem, want het team van RT Moustache is er klaar voor: "De timing is ruimer geworden. Ze starten vroeger en finishen later, zodat 140 teams aan de start kunnen komen. Verder hebben is ook de servicezone uitgebreid om iedereen op gepaste wijze te kunnen verwelkomen in Bocholt. Voor de toeschouwers werd een voorverkoop voor de tickets gelanceerd, zodat ze de drukte zaterdagochtend in het rallycentrum kunnen vermijden."
Snijers met het mes tussen de tanden
In de Belgische titelstrijd wordt de Sezoens Rally, de derde manche, al cruciaal. Na twee wedstrijden kon Patrick Snijers immers nog geen punt scoren. De zevenvoudige Belgische kampioen moet absoluut een topresultaat behalen met zijn Subaru Impreza WRC S12 in Bocholt, waar Patrick op zijn geliefde gravelproeven voluit zal gaan. Maar, Melissa Debackere, met haar Toyota Corolla WRC aan de leiding in het kampioenschap, steekt in topvorm en Paul Lietaer bewees met overwinningen in 1992 en 1993 dat het gravel hem niet afschrikt en de zege in de TAC Rally bewees dat zijn Impreza WRC potentieel heeft.
Hypermoderne WRCs voor Wevers, van Merksteijn en Korda
Bij afwezigheid van Tsjoen, Van Parijs en Deferm, zal de tegenstand voor onze landgenoten in de eerste plaats uit Nederland komen. De winnaar van vorig seizoen, Erik Wevers, keert terug naar Bocholt met zijn Ford Focus WRC06, maar ook Peter van Merksteijn Jr komt aan de start met zijn Ford Focus WRC07 met het oog op het Nederlands kampioenschap. Het team brengt mogelijk zelfs een tweede Focus WRC06 aan de start. De Hongaar Erik Korda heeft een supersnelle Subaru Impreza WRC S12B om de Fords het vuur aan de schenen te leggen.
Let op voor de outsiders.
Iedereen kijkt uit naar de World Rally Cars, maar met een snelle Groep A kan je ook heel ver komen op de maaskiezel. Zeker met een specialist als Gunther Monnens aan het stuur, al is die nog op zoek naar een Britse WRC. Andere outsiders die we zeker in het oog moeten houden zijn Jasper van den Heuvel, leider in het Nederlands kampioenschap met zijn Lancer EvoX Gr.N, Bob Colsoul, Jonas Langenakens, Piet Van Hoof, Arjen de Koning, Hein Jonkers en Mihali Hodula met hun Lancers Groep A. In de standaardklasse nemen de Denen Pedersen, Bodilsen en Andersen het op tegen Bonjean, Hopmans, Hermans en een hele vloot Nederlandse Mitsubishis. Chris Van Woensel wordt met zijn sterk geëvolueerde Nissan 350Z het grote voorbeeld voor de deelnemers aan de Nederlandse Nissan 350Z Cup, maar de Brabander zal vooral uitkijken naar het duel met de BMW M3 van Andy Lefevere. Mogelijk krijgt hij nog weerwerk van Peter van Merksteijn Sr met een Porsche.
In het Criterium, de nevenwedstrijd, krijgen we weer vuurwerk van de tenoren in het VAS-kampioenschap, aangevuld met snelle streekrijders. Paul Allerts presenteert zelfs zijn pas aangekochte Subaru Impreza WRC S5, maar vader en zoon Louies, Jan Czech, Stefan Van Craenenbroeck en Danny Claesen zullen zich niet zomaar gewonnen geven. (Wout Christiaenssen/Foto:Citroën)