Na de 12 Uren van Sebring gaat het Team Peugeot Total verder met de voorbereiding op de 24 Uur van Le Mans. Zoals al aangekondigd bij de voorstelling van het sportieve programma in februari, wordt het circuit van Spa-Francorchamps het decor voor de tweede grote stap.
Na de opgedane ervaring in Sebring besloot Peugeot Sport om voor de 1000 km van Spa-Francorchamps op 9 en 10 mei twee 908 HDi FAP in te zetten, in plaats van de oorspronkelijk vooropgestelde drie.
"Het gaat daarbij niet om een vertraging in onze voorbereiding maar om een bewuste aanpassing van de planning", verduidelijkt Olivier Quesnel, Directeur Peugeot Sport. "Le Mans blijft absoluut prioritair en we willen het team niet overbelasten met de voorbereiding van drie auto's voor Spa, terwijl ook nog ons testprogramma voor uithoudingsraces doorloopt. We hebben dus twee teams met elk drie piloten, samengesteld op basis van ervaring aan het stuur van de 908 HDi FAP."
De Peugeot nummer 7 wordt bestuurd door Christian Klien uit Oostenrijk aan de zijde van twee Fransmannen, Nicolas Minassian en Simon Pagenaud. De nummer 9 wordt bestuurd door de Australiër David Brabham, wiens vader Jack driemaal wereldkampioen F1 is geworden en nu juist 83 jaar is geworden. De Spanjaard Marc Gene en Alexander Wurz vullen de nummer 9 verder op. "Hoofdzaak was", zei Olivier Quesnel onlangs, "dat we de meest ervaren coureurs op deze twee rijdende laboratoria zetten voor Spa. Zij hebben de meeste testkilometers gedaan."
Daarbij vertelde Quesnel niets over de aan gang zijnde productie van de 908 HY die in 2010 in de "24 Uren van Le Mans" zou worden ingezet. Dat is natuurlijk afhankelijk van de grillen van het reglement - lees de absolute willekeur van de ACO - maar Fransgezind als de organisatoren, ook weer terecht, zijnzal de hybrideauto wel kans maken. De tweeslachtige auto, mét verbrandingsmotor en elektromotor/generator zal zijn kans krijgen in La Sarthe. De auto kan op twee manieren worden aangewend. 1.Prestaties verbeteren bij éénzelfde brandstofverbruik door de elektro-aandrijving samen te laten werken met de verbrandingsmotor. 2.Prestaties gelijk houden maar een lager verbruik afdwingen door de extra opgeslagen remenergie aan te wenden.
In het demonstratiemodel dat Peugeot eind vorig jaar toonde slaan 600 lithium-ioncellen die samen tien paketten vormen ontvangen van een motor/generator van 60 kW energie. Zes van de tien paketten-batterijen zitten op de plaats waar anders de gewone batterijen zitten. De vier overige zijn verdeeld over het onderstel, normaliter op iedere chassishoek één. De elektromotor/generator is gemonteerd waar anders de startmotor zich bevindt. Hij wordt aangedreven door een transmissie, afgetakt van de versnellingsbak.
Olivier Quesnel die na het management bij Citroën Sport als rallymanager overstapte naar Peugeot Sport, heeft een heel moeilijke taak op zich genomen. In de moeilijke economische context, waarin het management bij PSA mocht opstappen, moèt hij de "24 Uren van Le Mans" zien te winnen. Zijn piloten althans. Zelf is Olivier Quesnel genoegzaam bekend als uitgever van magazines, waaronder vroeger AutoHebdo. Ijzersterk gedisciplineerde man die dat ook van zijn mensen vraagt. Hij heeft er zo omtrent 200 onder hem die baas "moeten", neen, het liefst zeggen. Want baaslief moet het gaan uitleggen als er prutsen mis gaan zoals in Sebring met die ruitenwissers...
Daarom dat de "1000 km van Francorchamps" zo belangrijk zijn. Onder druk van de crisis heeft de l'Automobile Club de l'Ouest de testdag afgevoerd. Dat maakt dat ook de duister-ervaring ontbrak. Voor coureurs én mecaniciens is die heel belangrijk. Het wordt een druk weekeinde. Naast Spa is er ook de GP van Spanje F1, de Rally van de Azoren voor het IRC - weerom met Peugeot in favorietenrol - én de "500 Mijlen van Indianapolis". Peugeot won die "snelste race ter wereld" in 1913 met Jules Goux, een Fransman.
De motor van de Peugeot had dubbele bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder, tulpvormige kleppen, een hemisferische verbrandingskamer (!) met centraal in het "dak" geplaatste bougies. Alsof dat nog niet genoeg was had de motor ook droge cartersmering. Daarmee toornde hij boven de concurrentie uit.. Jules Goux reed zich vooral de geschiedenisboeken binnen door iedere van de zes pitstops die hij maakte een glas champagne te drinken. Hogergenoemde Peugeotcoureurs willen dat in Francorchamps ook doen, maar dan na de race. Liefst op de overwinning !(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Peugeot)
|