De auto begon toen Gottlieb Daimler en Carl Benz in 1996 de van Nicolas Otto uitgevonden verbrandingsmotor in hun voertuigen plaatsten. Vanaf toen nam de motor met interne verbranding vorm aan. Voordien waren de paardenkoetsen op elektrische aandrijving overgeschakeld en de eerste Porsche was een elektrische; de befaamde Löhner-Porsche. Lang voordien had Nicolas Cugnot, een Frans genie-ingenieur in 1769 al de trend van "automobiel", zelfbeweger, gezet met een driewielige stoomaangedreven machine die tegen 4 km/h een kasteelmuur nabij Parijs ramde. Het eerste auto-ongeval !
Maar Henry Ford gaf de wereld de "T" die iedereen die werkte kon kopen. Later zou Rudolf Diesel zijn stempel drukken op een zelfonsteker die tot 33% rendement leverde tegenover de benzinemotoren slechts aan 26% geraakten. Adolf Hitler werkte een basislegger van de Kever weg omdat deze een Jood was en liet Ferdinand Porsche de wereldberoemde "Beetle" ontwerpen, na WO II gevolgd door de Porsche 356, het merk uit Weissacht dat recent zijn 70ste verjaardag vierde.
In 2007 verbaasde Elon Musk met de eerste Tesla (naam ontleent aan het Kroatische genie Nicolas Tesla). Die eerste voor serie bestemde puur elektrisch auto was op een Lotus Esprit-chassis ineen geknutseld. De wereld lachte erom. Vandaag niet meer...Tesla heeft naar verluidt een beurswaarde van 85 miljard en alle Westerse constructeurs staan na 130 jaar weer aan "0". Ook letterlijk stil in de files. De zelfrijdende auto geeft hoop, maar luidt het einde in van emotie, romantiek en sportiviteit.
De auto is vanaf nu geen genotsmachine meer. Robotten dreigen de rol van de man over te nemen. Einde van een verhaal en geen zin meer om er een vervolg aan te breien. Het Westen heeft verloren door niet vooruit te kijken. Natuurlijk zullen ze hun software bij de Apple's, Google's, Sony en anderen van deze wereld kunnen kopen. Maar "den automobiel" zal nooit meer hetzelfde zijn. Om met geredelijke zekerheid te eindigen met waterstof in een interne verbrandingsmotor. Dan is de cirkel rond. Er zal alleen waterdamp uit de uitlaat komen, net als bij de fardier van Cugnot. (Walter Rombauts)