SPRINTRACES MOETEN F1 DUURDERE VRIJDAGTICKETS OPLEVEREN
Nu de coureurs, de ingenieurs, de teambazen zich meer en meer onvrij voelen onder het juk van enerzijds Liberty Media en anderzijds de "Fédération Internationale de l'Automobile" in Parijs met een Arabische president, Mohammed Ben Sulayem, zien de nieuwe eigenaars kans om van iedere race een grotere kermis te maken. Ze schuwen daarbij geenszins reglement-overtredingen - sprekend voorbeeld Abu Dhabi 2021... - en vervormen het "format" van het wereldkampioenschap F1. De GP van Azerbeidjan komt eraan en zie daar wordt de eerste sprintrace van zes in 2023 gereden. Vrijdagochtend vrije training, één uur, in de namiddag "kwalificatie" voor de sprintrace. Méér spektakel voor de fans en denkwerk hoe Liberty Media de prijs voor een kaartje op vrijdag kan opkrikken. Dat is nog maar het begin, want herinnert iedereen zich nog dat in 2026 met nieuwe motoren moet worden gereden, met synthetische brandstof...? Er komt méér.
Porsche werkt in Chili hard aan die syntehtische brandstof voor interne verbrandingslmotoren. Eerst en vooral om het eigen klienteel met hun huidige wagens veilig te stellen en daarna om het te delen met andere autoconstructeurs die natuurlijk hetzelfde doel nastreven. Toch is heel die intentie al bedoeld om achter de feiten aan te lopen... Er is - groene - waterstof op komst die eigenlijk niet écht nieuw is, want in 1863 liet de Belgische uitvinder Etienne Lenoir al een voertuig op waterstof rijden ! Nadat Toyota in oktober 1997 met de Prius hybride kwam heeft de Japanse constructeur nu ook zichtbare en gekende pioniersrol met waterstof. In de "Super Yaikyu-series" in Japan rijdt er een Toyota Yaris mee met een 1,6 liter motor op waterstof.
Er wordt zelfs gedacht de F1 motoren na 2026 op waterstof te laten rijden. Toonaangevend daarvoor is de Oostenrijkse racemotoren-constructeur AVL-Racetech die zomaar een 2 liter H2 motor heeft geconcretiseerd met plusminus 300 pk. De "oefening" is bedoeld om FIA-disciplines als F3 en andere te verleiden op waterstofbrandstof over te schakelen. Gek is dat idee niet als men bedenkt dat de l'Automobile Club de l'Ouest vanaf 2025 een aparte categorie voorziet voor auto's die met waterstof de 24 Uren van Le Mans zouden aandurven. Met waterstof een F1 motor aandrijven eist een grotere diameter van het turbinewiel van de turbo, maar verder zouden niet zoveel onderdelen van de nu bestaande verbrandingsmotor moeten worden her-ontworpen. Dus is dat een besparend effect.
Enige zorgelijkheid blijft de opslag van waterstof. Ten eerste is er het probleem dat bij verbranding ervan in de verbrandingskamer er een kleine hoeveelheid stikstofoxyde mee in de uitlaatgassen komt en dus ook in de atmosfeer. Om dat te bestrijden - zoals ook Ad Blue bij Dieselmotoren een effect geeft, wordt een microscopische druppel water ingespoten. Die druppel verdampt direct en geeft een koelend effect maar vermindert vooral de NOx in de uitlaatgas en voorkomt onregelmatigheden in de verbranding. H2 is de lichtste molecule in het universum en het is dus een kunst om die onder grote densiteit op te slagen in een héél sterke tank onder 700 bar druk.
Door tot - 253 °C verder te koelen bereikt men de maximum densiteit, zo'n 40 gram H2 per liter. Met al deze factoren zal waterstof als brandstof worden gebruikt om de ongeveer één miljard rijdende ICE's (Intern Combustion Engine) te laten verder gebruiken. Voorwaarde is wel dat H2 "groen" wordt gewonnen door zon-, wind- en waterslag-energie. Nu gaan we terug naar de F1 met zijn kermisachtige sprintrace aanstaande zaterdag in Azerbeidjan. Zelfs de coureurs beginnen aan de "format"-wijzigingen een afkeer te krijgen. Voor F1 eigenaar Liberty Media is dat bijkomstig. Ze willen zoveel mogelijk opbrengst van datgene wat ze van Berie Ecclestone (93) hebben gekocht. Deze moet zich eerstdaags nog gaan verantwoorden voor een zakcentje van 400 miljoen dollar die hij in Singapore was vergeten aan te geven...
De elektrische auto is gedoemd tot verdwijnen, zelfs al pocht BMW nu met vier kleine elektromotoren. Eén in ieder wiel. Dat zou de verbrandingsmotor doen vervangen. Ik wil voor die illustere ideeën aanvoeren dat Ferdinand Porsche zijn eerste renwagen, de Lohner Porsche, in ieder wiel een elektrische motor had. Het was de eerste hybride en vierwielaangedreven auto. Dus ligt de legendarische man die voor Hitler de Volkswagen ontwierp een pionier voor de elektrische auto geweest. En Nu denkt Porsche ook aan waterstof. De discussie daarrond zal nog veel (water-) stof doen opwaaien. Concreet snort Toyota als eerste in erkende races rond met zo'n motor en heeft het ondertussen ook de Corolla H2 Concept op het Autosalon van Shangai voorgesteld. Vanaf nu gaan we naar Baku in Azerbeidjan voor de vierde GP van het WK F1. (Walter Rombauts)