MAX VERSTAPPEN WINT DOOR RODE VLAGGEN VERMINKTE GP VAN NEDERLAND
Polesitter Max Verstappen was het snelst weg voor 72 ronden in Zandvoort. Norris plakte onder zijn achtervleugel. Maar toen de tweede ronde werd ingegaan regende het al en Sergio Pérez kon direct de pits in om intermediums te halen. Op die manier nam hij de leiding van de GP van Nederland, want alle anderen moesten een ronde later zijn voorbeeld volgen. Max Verstappen kwam zo als dertiende terug het asfalt op met een achterstand op ploegmaat Pérez van 13". De regerende wereldkampioen kapte iedere ronde rondom één seconde van de voorsprong van Pérez af en in de dertiende ronde had Max Verstappen alweer het commando over de GP van Nederland in handen.
Exact twee ronden later gingen de hemelsluizen opnieuw open en de Amerikaan Logan Sargeant beukte zijn Williams in de muur. Geel ! Dat ogenblikkelijk in vijf ronden achter de safety car veranderde. Bij de restart leidde Max opnieuw de dans, een tango dit keer, want de Nestor van de F1, Fernando Alonso liet zich sexy leiden door Max. De Aston Martin - en ook een beetje Fernando's ervaring zelf - bleek zich als een vis op wielen in deze zondvloed te gedragen. De Spanjaard zette overigens de snelste ronde (1'13"837) op zijn naam wat 1 WK-punt oplevert. Hij werd ook als "Driver of the Day" uitgeroepen. Zéér terecht, want...
Twaalf ronden voor het einde scheurden de wolken opnieuw open en herhaalde zich het scenario dat iedereen de pits indook voor intermediums. Behalve Esteban Ocon, die de raad van zijn ingenieur volgde en "full wets" liet monteren. Dat was slim gezien want de stortregen ging lang duren. Zeker tot aan de aankomst...ware het niet Zhou zijn Alfa Romeo als een vogelenpikpijl frontaal de muur instuurde: ROOD !!! Met nog acht ronden te rijden ! De koersdirectie wist geen raad met de situatie. Alleman stond op intermediums en Esteban Ocon kon zijn kansen met de "full wets" niet uitspelen. De regen hield op, de baan bleef nat, maar de wedstrijdleiding onderbrak de race voor 46' (zesënveertig minuten).
Dan werd besloten na twee ronden achter de safety car een rollende start te geven voor nog vijf ronden. Sergio Pérez mispeuterde in die chaos nog iets en kreeg 5" straftijd waarmee hij het podium miste dat op dat moment in Pierre Gasly's (Alpine) handen viel. Pierre Gasly heeft vandaag een heel sterke race gereden, de veertiende die telt voor het WK F1 2023. Max Verstappen verstevigt zijn positie voor de wereldtitel en haalde zijn zesënveertigste GP-zege binnen en evenaaart daarmee Sebastien Vettel. Volgende zondag is er de GP van Italië in Monza. Daarin hoopt nieuwkomer en vervanger van Daniël Ricciardo, Liam Lawson een opvallender rol te spelen dan in de duinen van Nederland. Als afsluitertje; Charles Leclerc moest opgeven en Carlos Sainz redde de eer voor Maranello met een vijfde plaats. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull) 306,648 km in 2 uur 24'04"411
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - START IN POLE IN GP VAN NEDERLAND
Regerend wereldkampioen Max Verstappen heeft in zijn Red Bull de "pole" veroverd voor de GP van Nederland. De kwalificaties begonnen op een doorweekte baan en dus reed iedereen op "intermediairs". De baan droogde echter snel op en Alex Albon (Williams) zette in Q1 met 1'20"939 de beste chrono neer. Afvallers waren nieuwkomer Liam Lawson, Valtteri Bottas, Kevin Magnussen, Esteban Ocon en Guanyu Zhou.
De Q2 werd eigenlijk op een zo goed als droge baan gereden, weliswaar onder een donkere dreigende regenhemel. Alex Albon (Williams) en Oscar Piastri (Mc Laren) dwongen snellere wijzerstanden af, maar de klap op de vuurpijl werd gegeven door Max Verstappen in 1'18"850. De ongelukkigen die Q3 aan hen zagen voorbijgaan waren ditmaal Nico Hülkenberg, Yuki Tsunoda, Lewis Hamilton (!), Pierre Gasly en Lance Stroll.
Op dus naar Q3 waarin iedereen het op slicks riskeerde. Er waren nog geen twee minuten van de tien gereden of de Amerikaan Logan Sargeant knalde zijn Williams in de muur met een rode vlag als gevolg. Met nog 8'13" te rijden, duurde het liefst...19' (negentien minuten) in mensentaal) eer de Q3 verder kon gaan. Op dat moment had Alex Albon in zijn Williams de "pole" met 1'15"743. Toen Lando Norris na de herstart zijn Mc Laren naar 1'12"049 bracht, 0"291 voor Max Verstappen, voerde de Monegask Charles Leclerc zijn specialiteit op: hij vlamde de Ferrari in de muur met weerom rood !!!!
Zes minuten later, er bleven nog 4'05" te rijden herstarte het resterende veldje van acht auto's met Lando Norris in zijn Mc Laren als uitgelezen polepakker. Met achter hem ploegmaat Oscar Piastri. Teambaas Zak Brown werd er zowaar bijna gelukkig van. In de Red Bull-pit, liet men een buitenaards wezen wegrijden, iemand die al is gemaakt met artificiële intelligentie en luistert naar de naam Max Verstappen. Nederlander van Belgische afkomst. Die zag zijn heuse vriend Lando Norris als een bliksem de omloop rondrijden. De "extra-terrestre" moet hebben gedacht, "nu zal ik voor de donderslag zorgen..." En hij deed het. Met 1'10"567 trof hij iedereen en start morgen in pole. (Walter Rombauts)
De vervanger van Daniël Ricciardo bij Alpha Tauri is een 21-jarige autocoureur uit Pukekohe, Nieuw -Zeemand. Hij is de reservecoureur voor zowel Red Bull als Alpha Tauri in de F1 en is dat sinds midden het seizoen 2022. Lawson begon op zevenjarige leeftijd met karten en won verschillende kampioenschappen in zijn geboorteland. Hij stapte in 2015 over naar de eenzitters en werd kampioen in de NZ F1600 Championship Series in 2016 en 2017. Hij reed daarna verschillende Formule-klassen waaronder de Australische F4, de ADAC F4, de Europformule Open, de F3 Asian, de FIA F3 en de Toyota Racing Series die hij won in 2019.
In 2021 en 2022 reed Liam Lawson voor Carlin in het FIA Formule 2 kampioenschap waar hij als derde eindigde in 2022. Hij reed ook voor het Red Bull AF Corse-team in de "Deutsche Tourenwagen Masters" waar hij samen met Alex Albon streed om de titel tot in de laatste ronde. Lawson rijdt momenteel ook in het Super Formula-kampioebschap bij het Mugen-team, waarmee hij al drie wedstrijden won.
Hij staat bekend om zijn agressieve rijstijl en zijn vermogen om zich snel aan te passen aan nieuwe auto's en nieuwe circuits. Hij wordt begeleid door drievoudig winnaar van het Nieuw-Zeelandse Grand Prix Ken Smith en is lid van het Red Bull Junior Team. Hij is de eerste Nieuw-Zeelander die in de F1 rijdt sinds Brendon Hartley in 2018. (wr)
MAX VERSTAPPEN SNELST IN DOOR REGEN GETEISTERDE FP3 MET DRIE RODE VLAGGEN
In een anderhalf uur durende derde vrije training heeft Max Verstappen twee minuten voor het afvlaggen ervan met 1'21"631 de snelste tijd gereden. De sessie werd getekend door stortregens en drie rode vlaggen. Eerst lokte Kevin Magnussen er één uit door in de Hugenholtzbocht te spinnen, dan kwam Gyanyu Zhou in het grind terecht en tot slot zorgde nieuwkomer Liam Lawson ook voor 3' rode vlag. In het totaal dus 19' inactiviteit door die slippers. Lim Lawson zou achttiende worden, daarmee de Alpha Tauri toch "heelhuids" terug thuis te brengen na zijn eerste contact in de F1 als vervanger van Daniël Ricciardo.
Naarmate de regen minder werd en de baan opdroogde werden snellere tijden genoteerd. Vooral van Norris en ploegmaat Piastra, maar ook van Russell. Tot Max Verstappen in zijn Red Bull RB19 zijn doorweekte fans opwarmde met die snelle chrono. Opvallend in de FP3 is andermaal de "impotentie" van Ferrari en het ondermaats blijven van Alpine. Maar net voor de finishvlag gooiden de oude rotten Alonso (Aston Martin) en Hamilton (Mercedes) nog roet in de chrono's van de jonge gasten die daarmee naar de wachtkamer werden gereden. Zowat alle coureurs vrezen het verkeer en de mogelijke regen in de kwalificaties voor de pole. (wr)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - SNELST IN FP1 IN ZANDVOORT
De herrie met de taxichauffeurs is bijgelegd, Nico Hülkenberg crashte met de Haas, en Max Verstappen reed de snelste tijd in de eerste vrije oefeningen voor de GP van Nederland. Lance Stroll (Aston Martin) is in de problemen gekomen door motor.
LANDO NORRIS - MC LAREN - SNELST IN FP2, RICCIARDO BREEKT BOT IN POLS
De FP2 was nog maar tien minuten op gang geflitst of Oscar Piastri (Mc Laren) en Daniël Ricciardo (Alpha Tauri) spinden om hun as, vlogen de barrières in en 13' lang werd de rode vlag gegeven. De wrakken werden weggesleept in die bankingbocht die "Hugenholtz" heet. De Australiër brak een bot in zijn linker pols, dus moet hij morgen worden vervangen... Door wie ? Door reserverijder Liam Lawson, een 21 jarige Nieuw-Zeelander die als sinds midden 2022 bij Red Bull rondwaart.
Toen de FP2 hernam was de fut eruit en zette de Brit Lando Norris met zijn Mc Laren in een tijd van 1'11"330 aan de spits van het veld. Max Verstappen (Red Bull) ondernam nog een poging maar strandde op 0"023 van zijn "kameraad". Veel zal morgen in de FP3 op orde moeten worden gezet voor de kwalificaties in de namiddag om de pole. In de eerste tien is namelijk geen enkele Ferrari te zien ! Carlos Sainz's poging op zachte banden eindigde faliekant in de zandbak !
Er is ook nog een mogelijke straf die boven het hoofd van Nico Hülkenberg (Haas) hangt omdat hij Max Verstappen zou hebben gehinderd. In de onderstaande uitslag is het vooral Alex Albon die de Williams steeds opnieuw in de spits brengt. Dat Lewis Hamilton op de vierde plaats staat laat alles verhopen op een nieuw duel zondag met Fernando Alonso die vandaag ook niet schitterde. (wr)
TAXICHAUFFEURS DREIGEN VERKEERSCHAOS TE CREËREN ROND ZANDVOORT
Omdat vooral de taxichauffeurs uit Haarlem vinden dat er te weinig toegangsbewijzen aan hen worden afgeleverd om netjes te kunnen werken rond de GP van Nederland die morgen begint, dreigen ze ook morgen al voor de eerste vrije training een verkeerschaos te creëren. Ze dreigen ermee verschillende cruciale toegangswegen te blokkeren. Morgen, vrijdag, zou dat dan een eerste drukkingsmiddel zijn. Helpen die acties niet, dan dreigen ze ook zondag het normale toegangspatroon aan wegen naar het duinencircuit te saboteren. De aanvankelijke groep van150 betrokken taxirijders groeituur per uur aan in aantal en het wordt voor de F1 een ernstig probleem als deze dreiging wordt geconcretiseerd. (wr)
AUTOFABRIKANTEN WIJZEN NIEUWE EURO 7 NORM VAN DE HAND
Terwijl iedereen zich voorbereid op de complete elektrificatie van het autopark, daarbij helemaal vergetend dat waterstof zich aandient, heeft de Europese Commissie op 8 augustus jl. toch een nieuwe Euro 7 norm uitgevaardigd die in 2025 in voege zal treden. Het gaat om de diesel- en benzinemotoren met interne verbranding, maar dit keer worden ook de elektrische auto's er bij betrokken. Deze EV's stoten dan wel geen CO² uit, maar de microscopische stofdeeltjes die vrijkomen van de remmen en de banden sleet, berokkenen het milieu schade. Fijnstof allerhande wordt ingeademd en bedreigt de gezondheid. Oorlogen en ruimetreizen worden door de commissie niet als gezondheids- of milieuschade opgetekend.
Nu insiders zijn overtuigd van de doorbraak van eerst synthetische brandstof en daarna waterstof als brandstof, is het verder uitbouwen van laadpalenstructuur bijgevolg zinloos. De Commissie denkt ook vanaf 2035 meetapparatuur in iedere auto in te bouwen die de vervuiling van ieder voertuig meet en doorzendt naar een centrale databank die - met AI-hulp - alles kan analyseren en catalogeren. Vooral Olivier Zipse, ceo van BMW, spreekt de vrees uit dat de auto's veel duurder zullen worden en de privékopers zich op gemiddelde termijn zich geen auto-aanschaf meer zullen kunnen veroorloven.(wr)