NOOIT EERDER VERTOONDE ONTREDDERING VAN AUTOINDUSTRIE
De impact van het Coronavirus laat zich gevoelen in de fijnste vezels van de Europese- en wereldautoindustrie. Minstens 2,6 miljoen werknemers zullen er direct door worden geraakt. Ze worden gevolgd door minstens 5 miljoen betrokkenen uit de toeleveranciers. Ook de Formule is in zijn Wereldkampioenschap 2020 verminkt, eender welke de eigenaars Liberty Media er willen aan sleutelen. Tot "virtuele races" toe zoals vanavond in Bahrein. Ook de 24 Uren van Le Mans zijn voor hun 88ste editie naar 19 en 20 september uitgesteld. Wat maakt dat de coureurs langer in het gevaarlijke duister moeten koersen. Het lijstje is om te wenen als wordt gezien dat de GP van Monaco definitief van de kalender is afgevoerd. Er resten nog vijftien voorlopig. Met - misschien - 20 auto's aan de start, zonder méér autthentieke figuren als Hamilton of Vettel. Alleen pubers die jong hebben geleerd aan de poten van de stoelen hun superieuren te zagen. Zonder schroom vadermoord konden begaan. De grid staat er vol van. Op Kimi Räikkönen en Nico Hülkenberg na.
Een virus, ontstaan in het Chinese Wuhan, de laatste van een grote vijftigjarige coronafamilie en daarom als jongste de naam Covid-19 gekregen. Wegens te weten over welk Coronavirus het precis gaat... Wie vandaag welke auto ook koopt steelt zijn eigen kapitaal. Tenzij je d'r zoveel hebt dat "het object" een welkome compensatie vormt voor eerder geleden schade... Wie slim denkt te zijn en vandaag al een Hyundai of Mercedes op waterstof te kopen heeft in het diepst van de vandaag bekende wetenschap gelijk. Maar waar gaat hij tanken ? En is die brandstof "groen" gemaakt ?
Twijfel, of angst doet de vraag rijzen waarom onze oppermacht niet meteen groene mensen op zijn planeet Aarde zette. Adam wéét er zeker iets over, Eva alleszins, of bijna alles. En de slang symboliseert datgene waarmee wij vandaag in concreto zijn geconfronteerd. Gevangenen in ons "eigen" huis, altans dat van de successie, de staat of de banken. De verwittiging van 2008 was niet genoeg. Nu pas wordt het boek definitief opengeslagen.
Naar Dostojewski's meesterwerk "Schuld en Boete". Velen onder ons zullen die vingerwijzing niet aankunnen, die spiegeloefening. Kunnen wij als "geglobaliseerde" wereld verder auto's maken zoals medeburgers kinderen in serie maken...? Ik druk voorzichtig de vrees uit dat daarop "neen" moet worden geantwoord. Ook die autowereld splitst zich in twee. Voer voor begoeden en transport voor de arbeidende. Hier stopt het, want aanvankelijk ging het over de patstelling tussen de autoindustrie en de nieuwe wereldorde die zich duidelijk heeft aangediend. Losgeweekt van wat na WOII "democratie" werd genoemd. Voor alle duidelijkheid: in Europa - niet hetwelk men verenigt noemt - maar wel dat waar nog wordt gewerkt, zijn direct en indirect 14 miljoen mensen voor hun inkomen afhankelijk van de autoindustrie. Die heeft het vandaag zéér moeilijk. (Walter Rombauts)