De puur elektrische auto heeft baat bij lichtbouw, zoals men dat in de auto-industrie noemt. Want de actieradius die een batterij van welke materiaalcombinatie ook mag bieden, het zijn vooral de omstandigheden en de rijstijl die bepalend zijn. Is het voertuig bezet door vier personen, zoals kan in de sublieme Mitsubishi iMiEV, de Citroën C-Zero en de Peugeot Ion, dan daalt de autonomie van 130 km alras naar 80 km. De bestuurder kan die energiedaling wat beperken door niet te snel te rijden. Ook door flitsende acceleraties achterwege te laten.
DuraCar, in handen van een Kempense ondernemer Hugo Voeten, ziet met vreugde de QUICC DiVa aan. Dat is één van de vele betaalbare elektrische autos die nu al bestaan en op stadsverkeer is gericht. De hoger genoemde volwaardige EVs, die ook interstedelijk verkeer aankunnen, verbruiken voor 1,75 per 100 km, terwijl een volledige oplaadbeurt van de Lithium-Ion batterij tussen 2,30 en 2,50 kost. De auto van DuraCar moet daar normaal onder zitten omdat hij een lichte kunststof carrosserie heeft. Die is in bestelwagenversie zoals Mitsubishi's S-Cargo een prototype toonde.
Dat het geloof in de EV toeneemt is te merken aan de beleggingsfondsen waarin steeds krachtiger investeerders worden genoteerd. Alleen blijft de overheid achter door geen oplaadpalen te installeren en de EV niet aan te moedigen. Misschien alleen al omdat de bezitter van een puur elektrische auto tot maximum 9000 mag aftrekken van zijn belastingen. Moeilijk natuurlijk als daarvoor geen geld voorhanden is.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:DuraCar)