In de ultieme kwalificatie reed gisteren Kimi Räkkönen (GP in Melbourn start binnen 5 uur) zijn Ferrari aan diggelen. Zure smoelen bij de Scuderia. Kimi zelf onbewogen, levend in zijn emotionele binnenste en er het zijne van denkend. "Ik was wat aan het spelen met de schakelaars en daardoor volgde de ongelukkige wielspin en de crash." Speelvogel in zijn gouden - sorry - rode vogelkooi die deze nieuwe Ferrari voor hem is. Vorig jaar won hij de GP van Australië F1 in een Lotus-Renault. Hij startte toen vanaf de zevende positie op de startgrid.
Straks moet hij van de twaalfde positie vertrekken. Ongemakkelijk als je juist een nieuwe werkgever hebt en je ploegmaat "comfortabel" in de spits van de bende van 24 start. Maar de Fin heeft "verlichte" momenten, alsof hij door engelen van de materie wordt onthecht. Plots komt er een wind opzetten die hem naar voren stuwt in het klassement. Niet in alle 19 GP's natuurlijk, maar het is een opmerkelijk fenomeen. Laat ons in dat opzicht zijn seizoen 2013 eens bekijken.
Öm te beginnen Australië winnen vanaf de zevende positie op de startgrid. Vervolgens vanaf de negende startplaats in Bahrein tweede op het podium eindigen... In Hongarije vanaf de zesde op de grid tweede eindigen op het podium. In Singapore nog straffer. Vanaf de dertiende startplaats derde finishen op het podium om in Korea vanaf de tiende uitgangspositie...tweede op het podium te komen staan. Geef toe, Kimi is geen normaal man met zijn 33 lentes jong. Soms doet hij mij aan Senna denken. "In een snelste ronde spreek ik met God, bid ik, en Hij verhoort mijn verzoeken en laat me ze motorisch juist uitvoeren..."
Ver gezocht wellicht, maar in Kimi leeft ook zo'n apart universum dat niet te verklaren is. Zijn koelheid is er, maar binnenin is hij emotioneel. Gevoelig. Afkerig van flauwe kul Zijn enige wereldtitel (2008) was met Ferrari. Alonso zal het niet graag horen, maar een tweede titel kan mogelijk ook met een Ferrari zijn. Och ja, die crash...? Ja die is er geweest gisteren/vandaag. En hij is perfect op de afspraken met de ingenieurs, luistert, zegt zijn ongezouten mening en gaat dan weer naar zijn gewilde eenzaamheid in zichzelf.
Omdat hij een hekel heeft aan inperfectie, grootheidswaanzin, ijdelheid en voor hem alleen de essenties van de eenvoud tellen. Het "zijn" maakt hem uniek. Hij is ondeelbaar met anderen. Die hebben het daar enorm lastig mee. Ook zijn tegenstrevers. Als die hem vanuit een verloren gewaande positie in hun bibberende spiegels zien opduiken, worden zelfs de snelsten, de meest groten, ongemakkelijk, onzeker. Wat gaat Kimi doen ? Wellicht hen als broekventjes voorbijrijden.
Zijn rijstijl analyserend doet hij mij aan Jackie Stewart denken. Die zei altijd: "Redelijk vroeg remmen, de bocht insturen en dan in de kromming ervan snelheid winnen. Alsof er geen bocht is maar alleen een rechte lijn die je razendssnel, volgas, er doorheen haalt. Vanuit de lucht gezien zijn er op die manier geen echte lange snelle bochten meer. Alleen nog rechte lijnen, startbanen om de afstand van de rechte lijn tussen twee krommingen zo snel mogelijk af te leggen. Gebruik makend van alle paardenkrachten die de motor kan leveren...." Zo ongeveer is de rijstijl van Kimi Räikkönen. In "zijn" cockpit. De enige plaats waar hij zichzelf kan zijn, zonder inmenging van anderen. Of zoals Jackie Stewart zei :"Behind the streering wheel, I'm the boss". Voor Kimi is het geruststellend dat zijn tegenstanders dàt teminste van hem weten.(Walter Rombauts)
Lewis Hamilton en zijn Mercedes hebben de pole-position voor de GP van Australië F1. Waar Sebastien Vettel als ultieme "belager" zou moeten zijn opgedoken, was het teamgenoot Ricciardo in de Red Bull-Renault die Hamilton's snelste tijd aanvocht. Het gebeurde in de regen. Hamilton bleef op volle regenbanden rondtoeren en de Red Bull-race waagde het intermediums te gebruiken. Bijna was het hem gelukt....
Vettel start dertiende wegens een ontregelde versnellingsbak en Räikkönen reed zijn Ferrari aan diggelen op een droog stuk piste. Voorwaar een onheilsteken boven zijn aureool. Kimi mag dan speciaal zijn, een auto plooien als wereldkampioen wordt voorwaar niet in dank afgenomen. Mogelijk rekent de Fin op zijn speciaal talent om vanuit uitzichtloze posities achteraan aan het eind van de race toch op het podium te geraken. Of zelfs te winnen, zoals vorig jaar in dat eigenste Albert Park. Degene die er het best uitkomt is weer die Fernando Alonso. Bezadigd, auto heel houden, toch goede chrono's neerzetten...Gedachten bij een - mogelijke - derde wereldtitel.(Walter Rombauts)
Straks is bekend wie de eerste pole-position van een complete nieuwe Formule 1 zal opeisen. Feit is dat Lewis Hamilton met de Mercedes de snelste tijd draaide en zijn ploemaat Nico Rosberg de tweede. "Matador" Fernando Alonso liet de derde cijferstand opschrijven. Maar dan...Na 50 minuten "sukkelen" in de stand kon viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel zijn Red Bull-Renault (RB10) de baan opsturen. Wonderlijk genoeg klokte de Duitser de vierde tijd...
Wat beduidt dat na een bijzonder moeilijk seizoenbegin in de pré-traingen Red Bull erop vooruit gaat en Vettel aansluiting vindt in de top van de nieuwe F1. Mercedes en dus ook hun motor maakte het mooie weer. Het Duitse prestigemerk heeft ook de meeste testkilometers afgelegd, en vervolgens Fernando Alonso in de Ferrari. Ploegmaat Kimi Räkkönen liet de zevende tijd noteren, trok er zich niets van aan, en ging met zijn hond een jogging-wandeling maken. Maar het zegt niets over vandaag 15 maart 2014 als de kwalificaties de eerste "pole" aanduiden en het zegt nog minder over zondag als die mengelmoes van technische controversen voor een zege of minimum een podium moeten zorgen.
In de media wordt een nieuwe F1 met V6 turbomotor en versterkte KERS (Kinetic Energy Recovery System" nu als een "hybride" of zelfs "groene" auto voorgesteld. Zondag zal dat plaatje gewoon naar de kolderblaadjes worden verwezen. Want in werkelijkheid wordt het een vorm van "eco-driving". Wie zich niet kan beheersen in ijdelheid om vooraan te rijden zal later in de race worden afgestraft. Wie weet dat hij met 100 liter benzine een hele race moet ronden, het opslaan van elektrische energie en het er weer afroepen ervan (160 pk) goed moet beheersen, heeft meer kans om op het podium te geraken. In ieder geval is in ieder team een bezorgdheid aanwezig om met één reservoir een race te ronden. Straks kennen we de "pole-sitter", zondag de eerste kandidaat die zich meldt voor een onuitgegeven wereldtitel. Maar het seizoen is lang - 19 races - en de circuits zo verschillend dat nu een gokje wagen ronduit belachelijk is. Ingenieurs denken zich zot, slapen niet meer.
Top-ingenieur Ross Brawn heeft dat zien aankomen en het geval Michaël Schumacher heeft hem zeker geholpen om zijn indrukwekkend technisch palmares maar in de kast te zetten. Maar hij blijft deel uitmaken van die grote - aristocratische - familie waaarin steeds nieuwere namen opduiken. Die geld meebrengen en niet moeten worden betaald (zoals Alonso door de bank Santander bijvoorbeeld). Want ondertussen rijden in de voorste gelederen, vele wereldkampioenen: Fernando Alonso, Sebastien Vettel, Jenson Button, Lewis Hamilton, Kimi Räkkönen. Die kosten een centje.
Maar de Grote Drie (Mercedes, Renault en Ferrari) vinden dat een industrieel robbbertje waard. Zondagochtend (onze tijd) wordt in het Albertpark in Melbourne in Australië een thriller ten tonele gevoerd die zelfs Hitchcock niet zou kunnen bedenken. Misschien wel Bernie, de FISA, de FOCA, de FOM en de technische commissie op de Place de la Concorde nummer 8 in Parijs waar President Jean Todt zo weinig commentaar uit. Nochtans mag hij na Bernie Ecclestone tot de kandidaten worden gerekend voor de opvolging. Maar dat is - mede met de gebeurtenissen rond CVC - politieke koek. Morgen eigenlijk al staan de titelpretendenten tot barstens toe van adrenaline. Blijkbaar heeft Lewis Hamilton er het minst last van.
Een aangename vrouw in je buurt doet wonderen. Op zeer jonge leeftijd werd hij opgevoed door Mc Laren-boss Ron Dennis, heeft die hem ook dàt geleerd ? Datgene waarover bijna nooit openlijk wordt gesproken: klasse, comfort, een goed privéleven en het plezier er de vruchten van te smaken. Hamilton - die geen spijt heeft bij Mc Laren weg te zijn - maakt op al dat positieve een reële kans een wereldbeker voor de tweede keer tot op de bodem te ledigen. Maar het zou geen thriller zijn als die sakkerse Vettel al niet als een schaduw boven het 24-koppige veld hangt. Vooral Fernando Alonso voelt Vettel's adem al in zijn nek. Ook al is hij mede-kandidaat wereldkampioen 2014. De sterke kant van de Spanjaard is zijn innerlijk evenwicht. Zondag zullen we dat - behoudens ongevallen - kunnen vaststellen. Maar er is meer in deze F1-cosmos dan de menselijke geest kan vermoeden. Verrassingen zijn helemaal niet uitgesloten.(Walter Rombauts)