In mei 2005 werden 350.000 Volvos in de VS weergeroepen voor een nazicht op een probleem met de motor. De hele autogeschiedenis door zijn maandagautos gemaakt, verkocht en als het een foute was, correct vervangen. Of op zijn minst hersteld. Porsche en BMW hebben in de USA ook wat klantenlast gehad toen kopers met hun tuigen verongelukten omdat ze niet konden rijden met die emotionele lokkers. Eens de auto door meestal de onkunde van de berijder zelf in een onbeheersbaar overstuur was gesukkeld, verongelukten die lui.
De Amerikaanse wetgeving dreigde met invoerverbod als dat overstuur (achterkant van de auto breekt vrij brutaal uit) niet in een nette onderstuurversie (neus van de wagen dringt naar buitenkant bocht, bestuurder schrikt, lost het gaspedaal en auto komt als een gedwee schaap terug op het goede spoor. Dit zijn de twee hoofdprincipes. De eerste is de boze, de tweede nette.Tussen die twee uitersten ligt een wereld van eindeloze mogelijkheden. Behalve één: de smalle weg van waarheid naar laster ombuigen. Iets wat Toyota nu meemaakt nadat 8,5 miljoen voertuigen zijn weergeroepen naar de fabriek. De Toyota Prius is het hoofdzakelijke zwarte schaap.
De Toyota Prius is een hybride-auto. Dat wil zeggen dat een verbrandingsmotor én een elektrische motor in harmonie samenwerken. Tijdens het vertragen van de auto (gaspedaal loslaten, remmen, op de motor remmen door een lagere versnelling in te schakelen) gaat de elektromotor als generator fungeren en de batterij weer bijladen. Vraagt de bestuurder weer extra kracht dan kan de accu de Ottomotor weer bijspringen met een verhoogd motorkoppel. Dit principe werd vorig jaar in de F1 toegepast. Het heette het Kinetic Energy Recovery System (KERS). Gedurende 677 kon de coureur een boost van 60 kW (82 pk) afroepen om bijvoorbeeld inhaalmaneuvers vlotter te doen verlopen. Toyota en Lexus stonden model voor die ingewikkelde techniek.
De interactiviteit tussen verbrandingsmotor en elektromotor/generator en de accu wordt waargemaakt door software. Die wordt toegeleverd. Voor gaspedalen, remsystemen en zowat ieder aspect dat maakt dat autos nu juist zo veilig aan het worden zijn. Mazdas die verwittigen als je je lijn verlaat of links of rechts een ufo zich langs je bevindt Volvos die zelf gaan stoppen, Mercedessen die met radarogen alsmaar meer de mens tegen zichzelf gaat beschermen. Want dat is het. De gemiddelde burger is niet in staat de wonderbaarlijke machines die de autonijverheid aflevert met verstand en inzicht te besturen. Dit is tegen het zere luxueuze been, maar het is zo en niet ànders.
Als je dan verneemt dat de 67-jarige Jacqueline Donoghue een Prius modeljaar 2006 bestuurde en de auto plots met haar op de loop ging en waardoor hij onbestuurbaar werd, dan moeten we even stil zijn. Haar man verloor daarbij jammerlijk het leven en de dame zelf kwam zwaargewond uit het avontuur. Toyota zal niet leegbloeden van een beoogde schadevergoeding. Maar er is toegegeven weinig nog zoiets als fatsoen dat in rechtschapenheidsgevoel verbiedt autofabrikanten en alle fabrikanten tout court zomaar als schorremorie te gaan voorstellen. Terwijl net het tegenovergestelde gebeurt. Een moderne auto heeft zon honderd sensoren in zijn stalen vel, in zijn huidplooien, in sturen, remmen, ophanging, juist om dommeriken tegen zichzelf te beschermen. Om harder te remmen als de bestuurder(ster) het niet durft, niet beseft. Allemaal om erger te voorkomen. Die sensoren nemen in milliseconden de parameters van de situatie op die door een rekeneenheid in het enig juiste pragmatische signaal wordt gefinaliseerd. Doordat nu de omvang van de terugroep-actie zo aanslaat als dankbaar nieuws-item, denken vele mensen dat alle Toyotas en Lexussen in hetzelfde bedje ziek zijn. Dat is niet zo. Op die miljoenen voertuigen is dat een absolute minderheid. Waarmee natuurlijk ook direct is gezegd dat de consument het recht heeft dat euvel direct verholpen te zien. Dat staat zo vast als wat. Zoals het vaststaat dat de term hybride geen synoniem wordt van een voertuig dat niet remt Of op hol slaat en niet te stoppen is Dat zou appelen met peren vergeleken zijn.
Overigens dreigt dat al dagelijkse kost door de nieuwe auto, de start-stop, de plug-in-hybride, de fuelcelauto, de EV of heuse Electric Vehicle als één grote smurrie door elkaar te halen. Om de Toren van Babel om te stoten is het dringend nodig om Het Grote Papklas Boek opnieuw te schrijven opdat iedereen, producent en gebruiker, opnieuw de juiste betekenis van een woord kent. Akyo Toyoda die gelukkig geen hara-kiri meer moet plegen weze veel sterkte toegewenst. Na het hachelijke zevenjarige avontuur in de Formule 1, nu deze tegenslag. En dan nog als pionier in de hybride. In mijn 45-jarige loopbaan als auto- en autosportjournalist heb ik één keer een slecht avontuur met een Toyota gehad. Het was mijn eigen schuld. De schade heb ik zelf betaald. Is Dostowjewski vergeten ? (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Toyota)
Reva Electric Car Company en ZEM Energy Ltd hebben een samenwerkingsakkoord om in de volgende REVA van 2011 batterijen te gebruiken die na hun autoleven een tweede, huiselijk leven kunnen leiden. Helemaal nieuw is het idee niet want Nissan heeft al aan een dergelijke recyclage gedacht. Samen met de industriereus Sumitomo en mogelijk ook met de Alliantie Renault Nissan gaan ze die Li-Ionaccus nog voor huishoudelijk gebruik (koelkasten e.d.) verder bestemmen. Het is niet helemaal zeker dat Renault-Nissan samen in het project zitten want Renault heeft zich in de batterijenplant van Flins in Frankrijk nog niet uitdrukkelijk uitgesproken welke materialen zij als batterijcellen zullen toepassen. Tot slot kan in bijlage de nieuwe REVA 2011 worden bekeken. Daarbij zal duidelijk zijn dat de houterige kistjes die met de EV-gedachte vaak samenhangen lang verleden tijd zijn.(wr)
De downsizing zet zich voort in de familie die VW, Seat en Skoda zijn. Nu is de Leon en de Altea aan de beurt om de kleine cilinderinhoud van 1,2 liter van 105 pk te ontvangen. Wel met een venijnig turbootje dat een koppel van 175 Nm opbouwt vanaf 1550 t/m en dit vasthoudt tot 4100 t/. Wat dus een platte koppellijn geeft over liefst 2550 toeren. Onnodig te zeggen dat de soepelheid van de betreffende autos voorbeeldig is. Maar het geoogste koppel dient ook de vinnigheid van de handgeschakelde vijfversnellingsbak. In de Ecomotive Technology zoals dat bij Seat heet, zit het wat langer maken van de drie hoogste versnellingen. Zonder dat de gebruiker er zich goed van bewust is tempert dat het brandstofverbruik. Bijgevolg ook de CO2-uitstoot. De directe inspuiting van benzine in de verbrandingskamer is nu wel gemeengoed geworden en zorgt voor een completere verbranding van het mengsel. Dus weerom minder uitstoot.(wr)
To be a part of it. Daar kwam het in Brussel op aan, in Detroit en straks begin maart ook in Genève. Producten showen die de toekomst vandaag al werkelijkheid doet worden. Kanjers van luxueuze automobielen, zoals Cadillac, kunnen niet rond het feit dat ze als concurrenten van o.a. Mercedes, Lexus en andere BMWs iets verplicht zijn aan de wereld. Die helemaal is veranderd. Om duurzame energie vraagt. En gelukkig toch nog altijd rijke mensen telt die de genoegdoening van macht onder de motorkap niet kunnen afzweren. Genieten is door niets te vervangen. Teslarijders, Lexus Hybridefanaten, Lotus EVs, die weten het. Op voorwaarde dat de energie door wind, zon of waterkracht wordt geproduceerd rijden ze groen. Wie zal het hen dan kwalijk nemen dat de ideale lijn van een bocht nog steeds duivels verleidelijk is !?
Liefst 260 kW (350 pk) braakt de 3,6 liter V6 motor van de Cadillac XTS uit. Het koppel van 400 Nm wordt verdeeld naar de vier 20-duims wielen. Er zijn sensoren die als het ware de weg lezen en het gedrag van de auto in functie daarvan bepalen. Magnetic Ride Control, heet het systeem. Het maakt dat de forse auto als een plakijzer die ene fijne, beste lijn volgt terwijl zijn onafhankelijke wielophanging iedere oneffenheid neutraliseert. In heel dat plaatje zit een Lithium-Ion batterij die toelaat dat de motor een boost kan krijgen. De batterij kan aan het net weer worden opgeladen in vijf uur. Plug-In Hybrid EV tracht Cadillac erop te plakken. Iets té optimist want ZERO wordt er zeker niet gereden. Daarvoor zal het merk moeten wachten op de brandstofceltechnologie of zich aansluiten bij Opels Ampera en Chevrolets Volt filosofie.(wr)