Er is Mazda veel gelegen aan het sustainable produceren. Duurzaam, met zo weinig mogelijk uitstoot aan koolstofdioxyde (CO2). Want die sakkerse CO2 moet verminderen. Al zijn daar niet al de geleerden het ermee eens. Op zich is CO2 niet giftig, kleurloos en smaakloos. Toch zou het overmatig uitgestoten door onze autos, industrie en huisverwarming oorzaak zijn dat de zonnewarmte niet kan weerkaatsen naar de ruimte. Er hangt een CO2-gordijn die dat verhindert. Waardoor de aarde opwarmt. In Cuncun in Mexico op de jongste klimaatconferentie geraakten ze het erover eens dat de opwarming maximum 2°C mag bedragen. Dan smelten de ijskappen niet verder meer, stijgt de zeespiegel niet meer
Naast CO2 bestaat er ook nog NOx (stikstofoxyden) die overvloedig in de atmosfeer terecht komt. Er wordt niet zoveel over gesproken, maar het is giftig. Zeer ongewenst. Het is in California waar in 2003 de Low Emission Vehicles One werden vastgelegd. Om in 2012 tot de LEV II te komen. NOx is daar meer topgegeven dan de CO2. In 2012 zal 12% van het ganse wagenpark een uitstoot ZERO moeten hebben. Zes jaar later zal dat 13% moeten zijn omdat de voorziene 15% industrieel niet haalbaar zijn. Maar naast dat autopark moeten ook alle productie-eenheden CO2-vrij hun producten maken. Zoom-Zoom, zoals Mazdas rijden. Overigens heeft Mazda in de CX-7 een neutralisering van NOx voorzien door het additief AdBlue van Total te gebruiken. Dat neutraliseert in de uitlaatgassen met een product op basis van amoniak de giftige stof.(wr/Foto:Mazda)
Citroën Belux commercialiseert de 1.6 e-HDi 90 Airdream op de modellen C3 en DS3. De autos krijgen een Stop&Startsysteem dat is overgenomen uit de C4 en de C5. Het wordt in dit geval gelinkt aan de 1.6 HDi 90 motor volgens de Euronorm 5. De transmissie is een handgeschakelde vijfversnellingsbak.
Op de C3 is de nieuwe techniek beschikbaar op de afwerkingsgraden Seduction en Exclusive. De versie 1.6 e-HDi 90 Airdream met manuele vijfversnellingsbak vervangt de 1.6 HDi Seduction 99g. Door het Stop-Startsysteem vermindert het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot tot 93 g/100 km. Stadsverkeer wordt hierdoor aangenamer omdat ook vibraties en rauw lawaai werden omzeild bij het weer automatisch starten van de motor.(wr/Foto:Citroën)