Technisch is het F1 reglement van de FIA een kluif waarbij het vet van je kin druipt. Om het tot in de puntjes toegepast te krijgen, is een andere zaak. Over die balans tussen voor- en achterwielen FRIC (Front and Rear Interconected Suspension) is zoveel te doen geweest. De zonde tegen punt 3.15 van het technisch reglement was een doodzonde. Dat Hamilton zijn rechtse carbon-schijfrem op de Mercedes brak en hij in de bandenmuur knalde, verpestte heel wat spanning. De scherpe chronostrijd tussen de leider in het WK, Nico Rosberg en de man die in 2008 wereldkampioen werd met een Mc Laren-Mercedes, is altijd het bekijken waard.
Hamilton crasht in de Sachkurve en de Mercedes kon natuurlijk niet meer op eigen kracht de pits halen. Mocht dat wel het geval zijn geweest, dan mocht Mercedes een herstelling uitvoeren en Hamilton verder zijn kansen laten gaan. Maar als men het reglement er tot in de puntjes op na leest zegt "dat iedere auto tijdens die de kwalificatie op het circuit stopt, tot stilstand komt, op dat eigenste ogenblik is uitgeschakeld. Hij bekleedt dan de positie op de startgrid van zijn snelste tijd tot dan toe. Da's te verteren. Maar er is nog iets anders. Een aspect waarover geen mens het nog heeft.
Toen de kwalificaties voor de GP van Duitsland met Q1 begonnen, ging een tweetal ronden later - en voor Hamilton crashte om 14.10 uur - de Duitser Nico Rosberg in een poging tot een superronde breeduit. Hij "kleurde" naast de witte lijntjes die het circuit afzomen en zijn eigenlijke lengte bepalen. Nico, pienter als hij is, zegde direct langs de radio naar teamleider Toto Wolff "ik heb een fout begaan..." Ja, ook Rosberg moest wennen aan het ontbreken van FRIC. Romain Grosjean (Lotus-Renault) ging ook een moment met de vier wielen buiten de witte lijnen. Charlie Whiting, koersdirecteur van de FIA, nam het dit keer met een lachje op. Hij liet het reglementenboek even dicht. Wie het echter openslaat kan vinden "dat een bolide die met de vier wielen buiten de witte lijnen rijdt het voorwerp van een sanctie is..." Bijvoorbeeld enkele plaatsen op de grid worden teruggezet.
Gisteren kleurden meerdere coureurs naast de witte lijntjes van Hockenheim. Strikt genomen kon Rosberg daar last van hebben gehad. Maar in de Duitse Motodroom van Hockenheim, waar Jim Clark naar het eeuwige ging, waar Patrick Depailler met de Tyrrell in de toen nog oersnelle Ostkurve het leven liet, daar sluit men de ogen in overpeinzing dat alles relatief is. Het moet in de archieven worden opgevist, maar zo losjesweg uit het geheugen, heeft Lewis Hamilton in de GP van Malaysië in 2010, met Mc Laren-Mercedes nog, een sanctie gekregen om met vier wielen buiten de lijnen een uitstapje te maken.
Zo ziet men maar dat het belangrijk is van goed te hebben geslapen, goedgemutst te zijn en de ogen te sluiten voor pekelzonde. Ook in de F1 bestaat het begrip "zonde". Wat een geluk dat de religies het hebben uitgevonden, zo is de genotsgraad ervan hoger als men ze begaat. Na zijn crash gisteren in de Sachskurve kon Lewis Hamilton het niet laten van als een bijbelse slang te sissen: "Dit is weer een geschenk voor Nico". Straks om 14 uur vertrekt Nico Rosberg in "pole" en dit keer terecht slachtoffer Lewis Hamilton achteraan. Nu al kun je snoepen bij de gedachte welke remonte de Brit in de tweede - zelfde - Mercedes zal proberen te realiseren. Een koers binnen de koers.(Walter Rombauts)
NICO ROSBERG EN MERCEDES IN POLE VOOR GP VAN DUITSLAND
Het vuurwerk tussen Lewis Hamilton en Nico Rosberg is er in de kwalificaties niet gekomen. De beslissende sessie was pas 10' aan de gang toen de rechterremschijf (Brembo) op Hamilton's Mercedes brak en de Brit in de Sachskurve rondslippend keihard de bandenmuur inging. Volgens de FIA een klap waarbij Lewis 27G moest incasseren. Kapot Mercedes, kapot droom om in Nico Rosberg's homerace in "pole" te staan. Rode vlag, safety-car. Daarna een oervervelend vertoon met evenwel een warm applaus aan de Fin Vallteri Bottas die in de Williams-Mercedes tweede staat op de startgrid. Nico Rosberg rijdt met "Carbon Industrie" als remschijven, naar verluidt steviger én agressiever.
Er is binnen de eerste tien op de grid een generatiewissel te zien. Felipe Massa (derde) en Fernando Alonso (zevende) zijn aan vergrijzing toe. Kimi Räikkönen die niet in de eerste tien geraakte neemt best wat verlof. De jongeren beginnen de stargrid te beheersen. Tot grote ergernis van Sebastien Vettel, zelf nog jong en vier wereldtitels, ziet hij Kevin Magnussen (vierde), ploegmaat Daniël Ricciardo (vijfde) en de Rus Kvyatt (zevende) rondom zich heen steeds meer op de voorgrond komen.
Helemaal aan de spits staat de jonge Nico Rosberg en Mercedes. Vanuit een vijftiende startplaats zal Lewis Hamilton trachten hem in te halen. Lewis heeft te kennen gegeven dat hij vanuit de pits wil vertrekken. Daarvoor moet een inbreuk worden gepleegd op het gesloten wagenpark. Maar als de remmen van de Mercedes worden vervangen voor de start, kan teamleider Toto Wolff "een gaatje vinden in het reglement, gebaseerd op veiligheidszorg.(wr)
TEAMS VERWIJDEREN FRIC-SYSTEEM VOOR GP VAN DUITSLAND
Het plots door de FIA gehate "Front and Rear Interconnected"-systeem dat de ophanging van de bolides vooral tijdens het stevig afremmen een stabiliteit gaf (neus duikt niet naar beneden) is van de auto's afgehaald. Lewis Hamilton reed zijn snelste tijd vandaag in de tweede vrije oefeningen zonder FRIC. "'t Is wennen en naar een goed kantelmoment zoeken", zei Lewis, en Fernando Alonso vindt het ook al geen ramp. "'t Maakt zogoed als geen verschil uit", zegde de Spanjaard. Natuurlijk worden zijn woorden een beetje tegengesproken door de puike prestatie van teamgenoot Räikkönen die vijf plaatsen vooruit stond in de - niet doorslaggevende - tweede vrije oefeningen.
De storm in een glas water is dus over. Charlie Whiting, koersdirecteur van de FIA, heeft zijn zin gekregen en artikel 3.15 van het technische F1-reglement wordt dus tot op het bot gerespecteerd. Wie of wat daar nu écht mee is geviseerd, dat mag de duvel weten. Aan de ene kant wordt clownerie als staande starts na een safety-car door - vooral - Charlie Whiting hoog in het vaandel gezet, maar voor elektronisch technisch raffinement is geen plaats. In ieder geval getuigt het veranderen van de spelregels als het spel - het WK - bezig is niet van veel inzicht. Mercedes, zo denkt/dacht men, zou van het verbieden van FRIC het meeste last hebben. Die benijders hebben vandaag van Lewis Hamilton en Nico Rosberg ongelijk gekregen. Straks (19 juli 2014 om 10 uur) zijn er de derde vrije oefeningen voor wat een controversiële GP zal worden.(wr)
HAMILTON DRAAIT ROLLEN MET ROSBERG OM IN FP2 IN HOCKENHEIM
Lewis Hamilton heeft met 1'18"341 in de tweede vrije oefeningen voor de GP van Duitsland de rollen met Nico Rosberg even omgedraaid. Die klokte tweede af met 1'18"365. Daarmee is de ochtendsnelste precies 24/1000ste van een seconde trager dan ploegmaat Hamilton. Tien minuten voor het afvlaggen van FP2 gingen beide heren nog een nieuw setje softs halen en werden de chronowijzers verwrongen van een "gangbare" 1'22"...naar 1'18"341 ! Buiten de twee rivalen binnen het Sterteam konden nog drie coureurs binnen diezelfde seconde de twee trainingen afsluiten. In volgorde 3, 4 en 5: Daniël Riiciardo (Red Bull RB10-Renault), Kimi Räikkönen (Ferrari F14T) en de jongeheer Kevin Magnussen (Mc Laren-Mercedes).
Fernando Alonso kende technische kommer en kwel, net als viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel en eigenlijk is die Roamin Grosjean een betere auto waard dan die Lotus-Renault. De Fransman barst van talent, maar Lotus staat - voorlopig - nergens meer. Vele F1-fans zijn verwonderd dat de Fin Kimi Räikkönen na zo'n - vroeger dodelijke - crash in Silverstone er weer bij loopt alsof er nooit iets is gebeurd. Buiten het fet dat hij gewoon zo in elkaar zit, is het zo dat hij zo snel mogelijk weer aan het stuurtje wilde draaien. Sommige dokters vonden het nog wat vroeg, konden hem de trainingen na de GP van Engeland gedeeltelijk uit zijn hoofd praten, maar Kimi is niet van gisteren.
Hij weet drommels goed dat - bijvoorbeeld - straaljagerpiloten die hun vliegtuig moeten verlaten met hun schietstoel om levend uit een benarde situatie te geraken, zo snel mogelijk terug moeten vliegen. Om angst geen kans te geven giftig binnen te sluipen. In de jaren '64/'65 verongelukte kapitein 'd Hoop in Kleine Brogel met een Starfighter. Hij had te laat zijn schietstoel gebruikt opdat de parachute ervan nog zou opengaan. Hij plofte met de stoel neer en zijn natuurlijk lengte van 1,90 meter was gekrompen tot een pattatenzak van 1 meter...
Iets dat gebeurt als je met speeltuigen als F16's, Viggen's, F84's destijds of Starfighters capriolen uithaalt. Het opmerkelijke na deze anekdote is dat binnen de 20 minuten àlle actieve piloten van de NATO-basis Kleine Brogel in de lucht waren. Om angst geen kans te geven. Angst is de slechtste raadgever. Ook in de Formule 1. Daarom zette Kimi deze namiddag zijn hart open voor nieuw succes waarop hij recht heeft. Samen met Alonso, Vettel, Rosberg, Ricciardo en Hamilton behoort hij ook vandaag nog tot de beste autocoureurs van de wereld.
Morgennochtend zijn er de derde vrije trainingen en in de namiddag de kwalificaties voor de GP van Duitsland in Hockenheim. Mercedes "über alles" zal blijven, maar het klassement waarmee de strijd om de "pole" begint kan er anders uitzien. Omdat vrijdags altijd alles een vertekend beeld geeft. Wie rijdt met hoeveel kilogram benzine, wie gebruikt wat of niet. Vrijdag is en blijft altijd een maskerade. Zaterdagochtend wordt al meer gezocht naar een echte race-configuratie om de 67 ronden van zondag te ronden. Voor de "pole-position" vallen de maskers af. Dan is bekend wiens ogen het hardst karakter uitstralen. Om zondag trachten die snelste trainingstijd trachten te verzilveren met een zege.(Walter Rombauts)
Nico Rosberg heeft met 1'19"131 de snelste chrono gereden in een heetgebakerd (+30°C) Hockenheim, voor zijn teamgenoor Lewis Hamilton (1'19"196) en een weerom schitterende Fernando Alonso (Ferrari F14T) die met 1'19"423 in dezelfde seconde bleef. Over FRIC is veel te doen, niemand weet nog waaraan of waaraf, en deze namiddag in FP2 zal wel meer klaarheid ontstaan over wat een "storm in een glas water " lijkt te worden. Susie Wolff raakte op de vijftiende plaats met de Williams-Mercedes. De tribunes waren onverwacht leger dan voorzien. Maar de GP van Duitsland kondigt zich met "Mercedes über alles" aan, hoewel Vettel (Red Bull RB10-Renault) - zesde tijd - zich niet zomaar zal gewonnen geven. 't Is immers ook zijn publiek. Al stuurde het vanochtend zijn kat.(wr)
FRIC-SYSTEEM ZORGT VOOR VERDEELDHEID ONDER F1-TEAMS
Nico Rosberg heeft zijn helm voor de GP van Duitsland voorgesteld. Hij is een ode aan het winnen van de wereledtitel voetbal van de Duitsers in Brazilië. De GP van Duitsland wordt zondag 20 juli 2014 in Hockenheim (67 ronden van 4,574 km) als tiende GP gereden en belooft een bitsig duel tussen de Duitser Nico, nog steeds leider in de voorlopige stand om het WK met 195 punten tegenover de Brit - teamgenoot ook - Lewis Hamilton met 191. Deze laatste won in de jongste GP van Engeland in Silverstone, mede dankzij de opgave van Rosberg door transmissieproblemen, en kon zo tot op vier punten van de leider naderen. Pro forma zeggen we er bij dat de Australiër Daniël Ricciardo (Red Bull RB10-Renault) met 98 eenheden op de derde plaats staat en de Spanjaard Fernando Alonso (Ferrari T14) op de vierde met 87 puntjes...
Er is heel wat deining omtrent FRIC. Letterlijk vertaald volgens artikel 3.15 van het technische reglement van de FIA is dat "Front and Rear Interconnected Suspension". Het is een elektronisch systeem dat ervoor zorgt dat de autohoogte ten opzichte van het wegdek stabiel blijft, de auto vlak blijft "liggen" bij - bijvoorbeeld - héél sterke afremmingen of dito acceleraties. Daardoor blijft de aerodynamische vormgeving van de bolide "ongewijzigd". Wat in de praktijk niet echt het geval is, want "het ding" - de auto dus - wringt, torst, plooit naar alle kanten en richtingen.
Behalve het chassis, de "overlevingscel" voor de coureur, die blijft onberispelijk op bodemhoogte en laat de veren, dempers, torsiestangen en vleugels verder maar begaan. Daardoor classificeert Charlie Whiting, koersdirecteur van de FIA, het onder "beweeglijke onderdelen die de aerodynamica van de auto kunnen verbeteren". Datzelfde hogergenoemde punt 3.15 is formeel: dat is verboden.
Nu simpel gezegd hebben de rijke teams als Mercedes, Red Bull, Mc Laren en Ferrari het heel gemakkelijk om zo'n perfectie op hun vliegende sigaren te monteren. In de totaliteit van het kostenplaatje van een seizoen verandert het niets. De kleinere teams, Sauber, Marussia, Caterham e.d. hebben de middelen niet om tot in de perfectie te gaan. Nu is er tweedracht gezaaid binnen de teams. Verdeeldheid die ervoor kan zorgen dat tegen de auto's die FRIC in de GP van Duitsland wél gaan gebruiken klacht zal worden ingediend met risico van uitsluiting volgens artikel 3.15. Het ene team kan klacht indienen tegen het andere; met gevolg(-en).
Charlie Whiting (lees: FIA) heeft gezegd dat hij het FRIC-systeem kan toelaten in Hockenheim als alle teams het er onderling over eens zijn dat het mag. Vrijdagochtend om 10 uur beginnen de eerste vrije trainingen en principieel moet tegen dat tijdstip deze vervelende knoop zijn doorgehakt. In concreto is het nog net geen slag onder de gordel naar Mercedes toe, die - niet verwonderlijk - in deze technische doolhof het snelst de uitweg vindt. Boeiende aanloop wel naar wat een race om te snoepen zal worden. Vooral nu bekend is dat Nico Rosberg voor jààààren zijn contract met Mercedes heeft verlengd. Lewis Hamilton zal dit niet direct verteren.
Het "nieuws" verwondert geen enkele insider. Heel de F1 geschiedenis door hebben de Duitse merken, Auto Union en Mercedes, Duitse stuurvirtuozen in hun auto's gehad. Voor en na WOII. Voor de wereldbrand klonken namen als Rudolf Carraciola, Manfred von Brauschitz en Bernd Rosemayer als een klok. Om er maar enkele te noemen. In deze 21ste eeuw liet Mercedes toe dat Michaël Schumacher zijn niet geslaagde "come-back" maakte. Maar de "Ster" haalde er een onschatbare publicitaire tegenwaarde uit. Overigens "maakte" Mercedes" Schumacher langs het Juniorteam om met eveneens Karl Wendlinger en Heinz-Harald Frentzen. Dat Sebastien Vettel vier keer wereldkampioen F1 is, rijdend voor Red Bull (Oostenrijks-) en nu Nico Rosberg wellicht naar zijn eerste wereldtitel rijdt, wordt door onze Oosterburen "gesmaakt".
Met een voetbal WK-titel zal het vanaf morgen in Hockenheim een Duitse hoogdag worden. 't Is te ver gezocht, maar stel dat Michaël Schumacher - zeven keer wereldkampioen - al was het maar vanop een ziekenhuis bed daar kon zijn...Vanuit het ziekenhuis in Lausanne is het naar Hockenheim niet zo ver. Zeker niet met een helikopter. Michaël is bovendien een fervent voetbalfan. Maar dat is te ver gezocht. Vrouwtje Corinna zal dat niet willen. Over de gestolen medische dossiers in Grenoble is met geen woord meer gerept. Niemand weet hoe het met Michäël echt gaat. Alles is speculatie. Laat ons daar niet aan meedoen en de F1 in Hockenheim intens beleven.(Walter Rombauts)
CHARLIE WHITING: STAANDE HERSTART KAN SPEKTAKEL VERHOGEN...
Stilaan wordt duidelijk dat de staande herstart in de F1 na het uitrukken van de "Safety Car" geboren is binnen het "brein" van Charlie Whiting, FIA Race Director. "In weerwil van het feit dat de meeste autocoureurs zelf en de puristen ertegen zijn, zou het de spektakelwaarde van een race verhogen..." Zoiets moet er op het "World Motor Sport Council" van onlangs zijn gezegd. De gevaarsinhoud die iedere nieuwe staande en dus gezamelijke start inhoudt werd als een lachterje van de hand gedaan. Daarbovenop los van het feit dat de piloot die zich een voorsprong had verworven die als habbekrats voor de zwijnen ziet gooien.
In 2015 al zou deze waanzin, verloedering van de historische, ja zelfs wetenschappelijke waarde van de edelste vorm van autosport, worden toegepast. De Formule 1 wordt daar regelrecht mee verkracht. Vooral de betrokken autoconstructeurs, Ferrari (Fiat), Mercedes en Renault, zouden hiertegen moeten in het geweer gaan. Wellicht gesteund door de Grote Manitou Bernie Ecclestone die zijn levenswerk toch zomaar niet kan laten degraderen tot een kermis-attractie.
Wat Charlie Whiting ook niet blijkt te weten (andere mannen als Mc Laren-genie Ron Dennis moet zich dat wél herinneren) is dat de Formule 1 een beetje spiegelbeeld wordt van de Formule 3 die in de jaren '70 - bewust - in twee manches werd gereden. Die Formule 3's werden bemand door de beste autocoureurs van die periode: Jackie Ickx, Jackie Stewart, Jochen Rindt en andere Henri Pescarolo's. Het was een beetje zoals met de drie GP's van Brussel die op de Heizel rond het Atomium en de straten van de wereldtentoonstelling 1958 werden gereden.
Georganiseerd door het dagblad "Les Sports" onder de meesterlijke regie van Pierre Stasse, verenigde die race het kruim van de wereldcoureurs: Stirling Moss, Maurice Trintignant, Joachim Bonnier, Innes Ireland e.a. Paul Frère's, Willy Mairesse, Lucien Bianchi...Jack Brabham ! De lijst is te lang. ALLE grote autocoureurs uit die tijd namen daaraan deel. Zelfs...Bruce Mc Laren, stichter van Mc Laren, "himself" was van de partij.
Die twee reeksen - inderdaad met telkens staande start - deden destijds Zolder vollopen met publiek voor de "Coupes de l'Avenir", zoals die GP zeg maar werd benoemd. Het is de verdienste van Antwerp Motor Union geweest en zeker de persoon van de zeer achtbare Heer Jacques J. de Clippel - Jaguarman in hart en nieren - die als zoon van een bankier uit Aalst zich in de Antwerpse autowereld een grensoverschrijdende rol veroverde. Zijn werk in de auto- en autosportwereld was gigantisch en het is een illusie daarna nog een zo organisatorische onvermoeibare én moeilijke figuur tegen te komen in de Belgische autosport-annalen.
Maar goed, de "Coupes de l'Avenir", of de "Bekers der Toekomst" zo men wil, kende inderdaad twee reeksen van - indien ik mij goed herinner - van telkens 30 ronden over het Limburgs asfalt dat sinds 1963 in gebruik was en vorig jaar zijn 50-ste verjaardag vierde. In die twee reeksen, toen koersauto's nog echt schoven, dwars gingen, onder- en overstuur zichtbaar was, de benzine- en bandengeur nog als drug op te snuiven was, bekampten de groten uit de autosport elkaar alsof hun leven ervan af hing.
En juist dat laatste was niet waar. Waar het gevaarlijk "wringen" werd, pastten ze een "gentleman-houding" tegenover elkaar toe. Elkaar doodrijden was nu echt het laatste waar die gedegen mannen voor stonden. Ook al kostte dat dan eens een zege. Een glas champagne 's avonds in de bar maakte dat goed en in één zin was een mogelijk gelijk of ongelijk weggespoeld. Autosport van het hoogste gehalte. Dat waren de "Coupes de l'Avenir", begin de jaren '70 van vorige eeuw.
Wat nu voor 2015 wordt gebrouwen is op het misdadige af. De start van een Grote Prijs is voor het publiek het spannendste moment. Maar voor de coureurs het gevaarlijkste. In minder dan drie seconden rijden ze vanuit stilstand 200 km/h en hun eigen wielen en die van de anderen dwarrelen als in een nachtmerrie om hen heen. Als iedereen ongehavend door de eerste bocht geraakt, halen - vooral de teamleiders - met z'n allen adem. Het vechten om posities hoort erbij, een keer ineenhaken ook nog, maar dat is niet meer levens- en materieelbedreigend.
Maar wat zien we de jongste tijd ? Bij het minste incident, een bolide die in de kattebak sukkelt en er met doldraaiende wielen niet meer uitgeraakt, zo'n prul is al genoeg om - terecht - de gele vlag te zwaaien en onterecht een rode vlag te hanteren. Of het ergste nog een Safety Car op de baan te zenden en het voltallige veld aan te voeren en nadien met een groene vlag een rollende herstart te geven. Overdreven. De coureurs zijn geen broekventjes, Fernando Alonso, Sebatien Vettel en andere Jenson Button's bijten zich ondertussen de standen stuk. Voelen hun banden afkoelen en dus grip verliezen, wéten dat hun motoren op slechtere regime's draaien, hun remmen gevaarlijk afkoelen, allemaal parameters die bij het geven van de groene vlag een bestaande race-situatie kunnen vervormen.
Als de Safety Car in 2015 minstens 2 ronden is "moeten" uitrukken, dan wordt de bende terug verzameld op de startgrid voor een nieuwe start. Met weer die onnoemelijk grote gevaarsfactor van ongelukken. Sinds Ayrton Senna op 1 mei 1994 in de Tamburello-bocht in Imola tijdens de GP van San Marino verongelukte is er in de F1 geen dode meer te betreuren. Veiligheid, zowel de auto's als de circuits werden grondig onder handen genomen. Met wat men nu wil doen, staande herstart na een safety-car, voert men een nieuw doodsrisico in. Mijn woorden zullen wel als achterlijk worden weggewuifd omdat het "toch maar enkel rechtdoor is tot aan de eerste bocht"... Toen Riccardo Paletti zich in de GP van Canada op de defecte en dus stilstaande Ferrari van pole-sitter Didier Pironi te pletter reed en op slag dood was, was dat ook "maar enkel rechtdoor"...gestart.
Het is te lang geleden om uit het hoofd de data op te halen waarop de "Grand Prix Driver's Association" (GPDA) dreigde voor een wedstrijdgegeven met een staking van alle piloten. Met een Grote Prijs van Duitsland volgende zondag in Hockenheim in het vooruitzicht, zouden de coureurs én al degenen die de historische waarde van de F1 in stand willen houden, "het werk moeten neerleggen". Ook organisatoren zouden zich daarbij moeten aansluiten en alle 169 landen die binnen de FIA zijn verenigd. Wat de reglementscommissie van de Fédération Internationale de l'Automobile wil doordrukken is naast de essentie van "pure racing". Zoals men nu ook akkoord is om het geluid van de uitlaten te versterken, en gensters onder de auto's te laten ontstaan als ze de curbstones beroeren...Clownesk gedoe.
Als men over de Formule met de V6 Turbo's en ERS (ERS is dubbel zo sterk dan het vroegere KERS en zet ook warmte-energie van de uitlaat om in elektriciteit) niet tevreden is, héwel dat men dan teruggrijpt naar die oer-ijselijke V8's, V10's of V12's. Het geluid van die motoren ging door merg en been. Als zo'n motor werd gestart als men ernaast stond voelde je de trillingen door het asfalt in je voetzolen. Je maag werd tegen je ruggegraat geduwd. Nostalgie, want lawaai is (wetenschappelijk juist) vervuiling. Daarom besloot de FIA (niet onterecht) naar een "groene" F1 te streven. KERS werd ingevoerd en daarmee werden de atmosferische 2,4 liter V8 bolides eigenlijk hybride.
Vanaf dit jaar zijn het V6 Turbomotoren, die "groen" minder lawaai maken en 30% minder brandstof verbruiken. Dus zullen we ook het geluid van deze krachtbronnen moeten aanvaarden. Bij het ontwerpen van een verbrandingsmotor legt men er een "karakter" in, ook dat van de aard van geluid dewelke die zal produceren. Zeker met de al lang gangbare Computer Aided Design / Computer Aided Management (CAD/CAM) is dat kinderspel. Dus nu niet verschieten van het resultaat. Dat het publiek wat afpikt, de sponsors dan ontevreden worden en het "wagenpark" van nu 22 auto's minder spectaculair acteert, mag geen reden zijn om circus-truken te gaan toepassen. Overigens is het WK F1 van dit jaar onverwacht boeiend.
Nico Rosberg leidt in de voorlopige stand om de wereldtitel. Lewis Hamilton in dezelfde Mercedes achtervolgt hem op vier punten. De FIA wil FRIC (elektronisch regelbare balans tussen voor- en achterwielen) afschaffen en concurrenten als Red Bull en Mc Laren denken dat Mercedes daar het hardst zal door worden getroffen. Dit merk beheerst - volgens de benijders - die techniek het best. Vandaar het resultaat: nu al zeker van de wereldtitel bij de constructeurs in 2014. Zondag is zover: de voor de tweede keer pas gehuwde Nico Rosberg treedt aan voor eigen Duits publiek.
Nu Duitsland wereldkampioen voetbal is, verwacht de opnieuw sterkste natie binnen de Europese Unie, dat hun lieveling - en die van Mercedes - wint. Daarvoor moet hij zijn afgunstige ploegmaat Lewis Hamilton verslaan. Als vers vrouwliefje in een verliefde bui niet gezegd heeft "Nicske, wees voorzichtig", dan kan Nico Rosberg zondag voor eigen publiek winnen. Maar omdat hij "softer" is dan Hamilton zit er een gevoelsmatig risico in. Anderzijds is Nico Rosberg ronduit verstandiger en gelukkig wint verstand het vaak van emoties. Vrijdagochtend eerste vrije trainingen in Hockenheim, met ook Suzie Wolff in Bottas' Williams-Mercedes. Ook voor eigen publiek als mooie Duitse.(Walter Rombauts)
ROSBERG WINT, HAMILTON STUNT MET DERDE PLAATS IN GP VAN DUITSLAND
De Duitser Nico Rosberg heeft vanuit "pole-position" de GP van Duitsland F1 gewonnen. Dat is zijn zevende GP-zege uit zijn loopbaan en zijn twintigste podium. De Fin Vallteri Bottas werd met de Williams-Mercedes tweede. Derde en vedette van de tiende race voor het WK 2014 werd de Brit Lewis Hamilton in de Mercedes. Door de pech van gisteren startte hij uiteindelijk vanaf de twintigste plaats. Hij remonteerde, bollend als een vuursteen, tot op de derde eindplaats. Bravo Lewis ! Hij beperkt daarmee de achterstand in de voorlopige stand om de wereldtitel t.o.v. ploegmaat Nico Rosberg. Volgende race is de GP van Hongarije op de Hongaroring nabij Budapest. Rosberg leidt met 190 punten voor Hamilton met 176, Ricciardo 106, Alonso 97...
De startende meute had nog geen ronde gereden of er was al een rode vlag en safetycar. In de eerste bocht was het al prijs. Felipe Massa (Williams-Mercedes) nam een knappe derde plaats in en ging wat kort door de eerste bocht, met naast hem Kevin Magnussen (Mc Laren-Mercedes). Op de wielen van de jonge, talentvolle Deen, werd Massa in de lucht gekatapulteerd, ging over de kop, schoof op zijn rolbeugel een tiental meter ondersteboven, gensters makend, verder. Toen besloot zijn engelbewaarder - die hij zeker moet hebben als je zijn carrière overloopt - dat er genoeg show was en kantelde de Williams weer recht op zijn wielen. Braziliaan Felipe Massa stapte ongedeerd uit. Aan alles wordt men gewend. De knappe, vooral gentlemen, nam het Magnussen niet kwalijk en de wedstrijdcommissarissen klasseerden het voorval als een wedstrijd-incident. Gedeelde schuld zeg maar. Die voor Massa wel goed is afgelopen.
De GP van Duitsland was doorspekt met wiel-in-wielduels, waarin al eens een stukje voorvleugel sneuvelde. Ook bij Hamilton die daardoor meer onderstuur in zijn Mercedes kreeg. Maar de manier waarop hij zich gefixeerd had om tweede te worden was een vulkaanuitbarsting. Tijdens een inhaalmaneuver met Button tikte hij die rechts in het midden van de Mc Laren aan. Al langsvliegend verontschuldigde hij zich met een handgebaar naar landgenoot Jenson. Maar Lewis leed wat schade aan de voorvleugel en dat kostte hem meer dan waarschijnlijk de tweede plaats.
De aarbeving op wielen bleef duren. Onverdroten demonstreerde Lewis Hamilton dat hij aan een stuurtje kan draaien. De tweede plaats isniet gelukt omdat Bottas met dezelfde Mercedes-motor tot in laatste bocht de druk aankon. Mocht Hamilton gisteren die rempech niet hebben voorgehad gebiedt de eerlijkheid of Nico Rosberg zo'n verbetenheid 67 ronden van zich af had kunnen houden...en winnen.
Het is een waardige GP geworden met één vraagteken. Voor een vogelscheet rukt de Safety Car uit, maar toen in de 50ste ronde Adrien Sutil's Force India in de laatste bocht voor de aankomst ging spinnen, blokkeerde, liet men de auto gewoon liggen. Sutil stapte uit en wandelde naar de pits. De auto bleef drie ronden ter plekke eer baancomissarissen de piste overliepen en hem uit die gevarenzone haalde. De Belgische FIA koersdirecteur Roland Bruynseraede heeft een dertigtal jaar geleden zogoed als een identieke situatie meegemaakt.
De verklaring ervoor is dat de auto niet in de "ideale lijn" voor de andere coureurs "lag". Mogelijk is er nog een andere chauvinistische reden. Mocht de Safety Car zijn uitgerukt kon aan de voorsprong van latere winnaar Rosberg wat "gepeuzeld" worden. Lewis zou gelachen hebben... En Rosberg moest winnen...Duitsland wereldkampioen voetbal, GP van Duitsland F1 een Duitse winnaar en wereldkampioen in spé. Iedereen kleurde vandaag mooi tussen de witte lijntjes, behalve één keer Romain Grosjean met de Lotus-Renault. De sportcommissarissen straften niet omdat de onderschatte Fransman weggeduwd werd. Als "hoogtepunten" waren er nog twee voorvallen.
In de 46ste rond kreeg de Rus Kvyatt in zijn Toro Rosso een "keukenbrandje". Indrukwekkend om te zien, niets op zichzelf. De auto brandde lekker en werd door baancommissarissen geblust uit nadat de piloot eruit was. Ooit had de Nederlander Jos Verstappen, toen ploegmaat van Michaël Schumacher bij Benetton, ook zo iets voor in de pits. Gezien de kledij van de coureur één minuut minstens 1200°C kan weerstaan, en er dus niets gebeurde. Jos stapte uit, er werd geblust en dat was het.
Alle kranten, wereldwijd, pronkten ermee op de frontpagina. Behalve ondergetekende in zijn "gazet". Omdat hij al zoveel wel gevaarlijke keukenbrandjes in auto's, pits en op de piste had meegemaakt, was het de moeite van vermelden niet waard. De hoofdredactie riep hem op het matje. "Waarom heel de wereld die vlammenzee had, en "wij" niet ?", vroeg hij toornig. "Omdat dat brandje niets betekende", antwoordde het pennenriddertje in kwestie.
Tijdens de berisping dacht hij aan voorvallen als Archie Scott Brown die met een Liter-Jaguar levend opbrandde in de haarspeldbocht van "La Source" in Francorchamps, "Jo Schlesser van 't zelfde in Rouen, Roger Williamson ook al in Zandvoort, Niki Lauda op de Nürburgring, maar het er levend vanaf bracht.
Vanaf die operking is het "reportertje-ter-plaatse" ieder vlammetje, ieder gensterje, zelfs een hete zonnenstraal gaan noteren in zijn "Moleskine", zoals Hemingway deed, maar die had daarvoor meer whisky nodig. Het is de Amerikaan die tien jaar in Valencia aan de kust woonde, altijd een whisky-flacon als een infuus bij zich had, die hét standaardwerk over stierenvechten schreef, meer dan vergeven. Maar hij leerde hem een "Moleskine" gebruiken. Met alle brandjes erin beschreven. "Moleskine" maakt ook nu nog van Ernest Hemingway's roem dankbaar gebruik o hun - knappe - notaboekjes aan te prijzen.
Daarom volgt hier de slot-anekdote van de GP van Duitsland. Vallen de heren Vettel, Räikkönen en Alonso toch niet samen in een scherpe bocht waar maar plaats is voor één, met wat goede wil twee. Maar ze waren met drie, en alle drie wilden ze er eerst door. Een wiskundig vraagstuk, zeker als ze met zijn gedrieën goed zijn voor zeven wereldtitels. Vettel 4, Räikkönen 1 en Alonso 2. De Fin, "Iceman", werd gesandwichst tussen de Duitser en de Spanjaard. Er vloog rechts vooraan wat vleugel af van zijn speeltuigje. Verder liep het goed af. Ze hernamen netjes het hiërachische rijtje. F1 wordt in weerwil van wiel-in-wiel-duels, over de kop gaan, keukenbrandjes in de bolides en binnen de lijntjes kleuren, een beetje saai.
Er komt zowaar verstand in de coureurs hun hoofd. Ze zijn meer gedisciplineerd, nemen bijna de helm af om bij een inhaalmaneuver de tegenstander te groeten...Men zou er de "Staatskunde", "Politica" van Aristoteles beginnen op na slaan in plaats van de reglementen van de FIA. Maar misschien moet de Fédération Internationale de l'Automobile op de Place de la Concorde nummer 8 in Parijs dat wel sneller doen dan gedacht. Op 12 oktober is er de GP van Rusland in Sochi aan de Zwarte Zee. Gezien wat met Malaysia Airlines drie dagen geleden is gebeurd, rijst de vraag toch wel of die GP op de kalender wordt behouden ? Penibele vraag. Misschien bellen Poetin en Ecclestone nu elkaar eens. Drie jaar geleden wandelden ze samen langs de aanleg van de omloop. Er was toen nog geen "777"-vuiltje in de lucht. (Walter Rombauts/foto:Mercedes)
ROSBERG EN HAMILTON BLIJVEN OOK ZONDER FRIC SUPERIEUR IN FP3
Het verbieden van de FRIC heeft wel voor een hutsepotje gezorgd in de derde vrije oefeningen voor de GP van Duitsland. Even zag het ernaar uit dat ook Nico Rosberg en Lewis Hamilton er de kluts van kwijt waren. Hun namen stonden niet meer vooraan. Het was zowaar Ferrari en Williams die zich aandienden als snelsten. Toen Kimi Räikkönen op twintig minuten supersofts liet monteren om te rijden op een asfalt die met 52°C ei zo na begon te smelten, zette de eigenzinnige Fin zich comfortabel op de eerste plaats. Daarmee wist hij genoeg, reed de pits binnen en likte een ijsje, terwijl de macaniciens een brandstofprobleempje verhielpen.
Ploegmaat Fernando Alonso wilde de Ferrari F14T zo lang mogelijk op een heet Hockenheim (33°C) aanvoelen en zette uiteindelijk - weerom knap - de derde tijd met 1'18"384. En wie zou er op de eerste en tweede plaats taan ? Nico Rosberg één en Lewis Hamilton twee. Met een chronoverdict van 1'17"779 was de Duitse Mercedescoureur zelfs 601/1000ste van een seconde sneller dan de winnaar van de jongste GP van Engeland, Lewis Hamilton. Die geraakte niet onder de 1'18".
De Fin Vallteri Bottas en de Braziliaan Felipe Massa reden in hun Williams-Mercedes de derde en vierde plaats en het is Daniël Ricciardo in de Red Bull RB10 die met een vijfde plaats de eer redde voor de Renault Power Unit. De viervoudige wereldkampioen sukkelde gewoon heel de FP3, kreeg de Red Bull niet getemd, niet afgesteld en nog jong als hij is wordt Sebastien dan als een kleine gestrafte jongen nukkig. Begrijpelijk bijna beschaamd voor eigen publiek.
FRIC-loos ging Lotus helemaal de mist in. Pastor Maldonado, ooit aangekondigd als een Venezuolaanse god, zag zich voorbij gestoken door Bianchi met de Marussia zonder FRIC en ook zonder centen. Om 14 uur aanstonds zijn het de kwalificaties voor de "pole-position". FRIC of geen FRIC, vuurwerk tussen Hamilton en Rosberg is verzekerd. Allebei in een Mercedes, door de anderen benijd om het superieure van de bolide.(Walter Rombauts)