Lewis Hamilton heeft met 1'18"341 in de tweede vrije oefeningen voor de GP van Duitsland de rollen met Nico Rosberg even omgedraaid. Die klokte tweede af met 1'18"365. Daarmee is de ochtendsnelste precies 24/1000ste van een seconde trager dan ploegmaat Hamilton. Tien minuten voor het afvlaggen van FP2 gingen beide heren nog een nieuw setje softs halen en werden de chronowijzers verwrongen van een "gangbare" 1'22"...naar 1'18"341 ! Buiten de twee rivalen binnen het Sterteam konden nog drie coureurs binnen diezelfde seconde de twee trainingen afsluiten. In volgorde 3, 4 en 5: Daniël Riiciardo (Red Bull RB10-Renault), Kimi Räikkönen (Ferrari F14T) en de jongeheer Kevin Magnussen (Mc Laren-Mercedes).
Fernando Alonso kende technische kommer en kwel, net als viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel en eigenlijk is die Roamin Grosjean een betere auto waard dan die Lotus-Renault. De Fransman barst van talent, maar Lotus staat - voorlopig - nergens meer. Vele F1-fans zijn verwonderd dat de Fin Kimi Räikkönen na zo'n - vroeger dodelijke - crash in Silverstone er weer bij loopt alsof er nooit iets is gebeurd. Buiten het fet dat hij gewoon zo in elkaar zit, is het zo dat hij zo snel mogelijk weer aan het stuurtje wilde draaien. Sommige dokters vonden het nog wat vroeg, konden hem de trainingen na de GP van Engeland gedeeltelijk uit zijn hoofd praten, maar Kimi is niet van gisteren.
Hij weet drommels goed dat - bijvoorbeeld - straaljagerpiloten die hun vliegtuig moeten verlaten met hun schietstoel om levend uit een benarde situatie te geraken, zo snel mogelijk terug moeten vliegen. Om angst geen kans te geven giftig binnen te sluipen. In de jaren '64/'65 verongelukte kapitein 'd Hoop in Kleine Brogel met een Starfighter. Hij had te laat zijn schietstoel gebruikt opdat de parachute ervan nog zou opengaan. Hij plofte met de stoel neer en zijn natuurlijk lengte van 1,90 meter was gekrompen tot een pattatenzak van 1 meter...
Iets dat gebeurt als je met speeltuigen als F16's, Viggen's, F84's destijds of Starfighters capriolen uithaalt. Het opmerkelijke na deze anekdote is dat binnen de 20 minuten àlle actieve piloten van de NATO-basis Kleine Brogel in de lucht waren. Om angst geen kans te geven. Angst is de slechtste raadgever. Ook in de Formule 1. Daarom zette Kimi deze namiddag zijn hart open voor nieuw succes waarop hij recht heeft. Samen met Alonso, Vettel, Rosberg, Ricciardo en Hamilton behoort hij ook vandaag nog tot de beste autocoureurs van de wereld.
Morgennochtend zijn er de derde vrije trainingen en in de namiddag de kwalificaties voor de GP van Duitsland in Hockenheim. Mercedes "über alles" zal blijven, maar het klassement waarmee de strijd om de "pole" begint kan er anders uitzien. Omdat vrijdags altijd alles een vertekend beeld geeft. Wie rijdt met hoeveel kilogram benzine, wie gebruikt wat of niet. Vrijdag is en blijft altijd een maskerade. Zaterdagochtend wordt al meer gezocht naar een echte race-configuratie om de 67 ronden van zondag te ronden. Voor de "pole-position" vallen de maskers af. Dan is bekend wiens ogen het hardst karakter uitstralen. Om zondag trachten die snelste trainingstijd trachten te verzilveren met een zege.(Walter Rombauts)
|