BINOTTO HEEFT WK-PUNT VOOR CHARLES LECLERC LATEN LIGGEN
Maurizio Arrivabene is eind vorig seizoen aan de kant gezet bij de Scuderia Ferrari omdat hij mee schuldig was aan het feit dat de Duitser Sebastien Vettel geen vijfde wereldtitel haalde. Maar de nieuwe bigboss Mattia Binotto heeft in Australië een slecht debuut gemaakt. Monegask Charle Leclerc kreeg, na door Vettel van de baan zijn gedrumd in bocht 1, heel de race door bevel achter Sebastien Vettel te blijven, ook al "plakte" die alsmaar korter tegen de achtervleugel van zijn ploegmaat. Daardoor kon deze geen poging wagen om eens een pitstop te maken voor verse banden en een worp te doen naar de snelste ronde om 1 WK-punt te oogsten. Dat is nieuw in het reglement en één punt of mettertijd meerdere kan aan het eind van de nog 20 te rijden races een verschil maken in de eindstand.
Leclerc kon "pitten", want de afstand tussen hem en Kevin Magnussen (Haas) was groot genoeg om geen plaats in de uitslag te verliezen. Hij zou dan steevast de "rode" banden hebben gekozen omdat die de zachtste zijn en de meeste grip geven. De "gele" komen overeen met mediums en de "witte" zijn het hardst en gaan het langst mee. Enfin, de nieuwkomer kreeg die kans niet van Binotto, en dus ging Ferrari door de stilaan versleten afgoderij voor viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel de mist in. Zoals altijd beloven de Italianen het beter te doen. Even leek dat bewaarheid in de préseizoenstesten in Barcelona. Mogelijk hield Mercedes zijn troeven voor het echte racen in Melbourne in Australië geheim. De droge verklaring van Mattia Binotto was "dat hij liever geen risico's nam en de wagens veilig op plaats vier en vijf te zien eindigen om de punten van het constructeurskampioenschap. (Walter Rombauts)