SAINZ - FERRARI - OPNIEUW IN POLE VOOR GP VAN SINGAPORE, VERSTAPPEN ELFDE
Carlos Sainz start morgen opnieuw in pole voor de GP van Singapore. Regerend wereldkampioen - met één wettelijk geachte titel - start in elfde positie en heeft daar natuurlijk weer zijn uitleg voor. Van de eens zo samengewaande F1-familie - een bubbel zei destijds Thierry Boutsen - lijkt iedereen van iedereen af te willen. Racisme, leugens, verraad en andere ondingen verdringen zich in de pers. Christian Horner wijdde niets uit over de uitlatingen van een Helmut Marko. Arabische- en Aziatische, lees voornamelijk Chinese-, dictatorialiteit dreigt in F1. Uiteraard alleen om het lieve geld.(wr)
SAINZ - FERRARI - SNELST VOOR RUSSELL - MERCEDES - IN FP3 IN SINGAPORE
In de derde, hete en vochtige vrije oefeningen voor de GP van Singapore, heeft Carlos Sainz met 1'32"065 de snelste chrono gezet voor George Russell (Mercedes). Singapore is altijd een beslissende race geweest. Of Max Verstappen zijn elfde opeenvolgende ovrewinneing - sowieso een record al eerder - zal behalen is niet zeker. (wr)
HAMILTON, SCHUMACHER EN VERSTAPPEN TITEL INLEVEREN HEEFT WEINIG KANS OP SLAGEN
De Braziliaan Felipe Massa die in de GP van Brazilië 2008 met Ferrari tot wereldkampioen in de regenrace van Interlagos werd uitgeroepen, maar die direct aan Lewis Hamilton moest afstaan die uit de grijze regenmist nog dat ene puntje oppikte, meent genoeg juridische argumenten in handen te hebben om die eerste wereldtitel van Hamilton (Mc Laren) terug te laten afnemen. Massa's hoofdargument is de "Crashgate" van Nelson Piquet jr. met Renault in opdracht van toenmalig teambaas Flavio Briatore. Door de gewilde crash van Piquet kwam er een safety car op de baan en won Fernando Alonso. Door een misgelopen pitstop scoorde Massa die race in Singapore 2008 geen punten.
Als men al die race-incidenten gaat analyseren komt boven water dat ook Michaël Schumacher, die nu zeven titels telt met Hamilton, ook zijn eerste Benetton wereldtitel zal moeten inleveren. Niet omwille van het verongelukken van Ayrton Senna da Silva op 1 mei 1994 in Imola, maar wel omdat hij de de laatste race Damon Hill (Williams-Renault) uit de baan duwde... In het absurde doorgedacht moet men dan ook een titel van de Argentijn Juan Manuel Fangio afnemen. In 1957 tijdens de GP van Duitsland kreeg die problemen met zijn Maserati. Peter Collins (Ferrari) die al 22 ronden aan de leiding reed, stopte spontaan en gaf zijn auto aan Fangio (reglementair mocht dat toen) en Fangio vloog in een rush naar zijn vijfde wereldkroon. In de officiële statistieken reed Fangio met een Maserati over de meet... Ik vraag me dan af waar die Ferrari van Peter Collins dan is gebleven... ?
Dat Massa geld zoekt in de verjaarde affaire is duidelijk. Maar voor Mercedes teambaas Toto Wolff mag het een precedent in de sportrechtspraak worden. Want wat had Mercedes niet allemaal kunnen eisen in 2021 toen Max Verstappen ten aanschouwe van de hele wereld zijn eerste oneeerlijk bekomen wereldtitel behaalde ? Het argument dat de Belgische Nederlander nog snel "softs" ging halen - slim gezien - en daardoor Hamilton in die laatste ronde gemakkelijk versloeg, houdt geen steek. Het bedriegelijke was veel eerder gebeurd, achter de saferty car die de Canadees Nicholas Latifi (Williams) uitlokte door in de muur te sturen. Het staaltje van onkunde, om niet direct bedrog te gebruiken, dat koersdirecteur Michaël Masi toen ten voordele van Max Verstappen opvoerde is nooit eerder in de F1 vertoond. Tenzij we naar die regenrace in Monaco, waar Ayrton Senna (Toleman-Ford) leider Alain Prost (Mc Laren-Porsche) inhaalde en koersdirecteur Jacky Ickx de race - reglementair - vroeger afvlagde.... Zo blijven de geschiedenisboeken evolueren. En als alles is gezegd en gedaan, wat is dan nog de reden van ons bestaan ? Mogelijk is het de liefde voor de autosport, een passie, neen, een ziekte, die straks weer voortgaat in Singapore waar Fernando Alonso hagedissen plat rijdt. Het is eens iets anders, gef toe. (Walter Rombauts)
SAINZ - FERRARI - NEEMT IN FP2 IN SINGAPORE ERECHRONO OVER VAN LECLERC
De grote verrassing in de tweede vrije training voor de GP van Singapore was niet dat Carlos Sainz de snelste tijd overnam van ploegmaat Charles Leclerc, maar wél dat regerend wereldkampioen Max Verstappen slechts achtste werd. Fernando Alonso nam de vierde tijd voor zich. (wr)
RED BULL ZAL ZICH MOETEN VERANTWOORDEN VOOR RACISTISCHE UITLATINGEN VAN HELMUT MARKO
Naast een indrukwekkend palmares in de hele autosport heeft de Oostenrijker Helmut Marko één kroonjuweel daarop: de zege in de 24 Uren van Le Mans 1971 in een Porsche 917 K met aan zijn zijde Jonkheer Gijs van Lennep. Alle andere zege's in gelijk welke disciplines accentueren op zich deze prestatie. Vervolgens is de nu 81 jarige Helmut Marko de weg van velen gegaan in de autosport en gelukkig geland als "adviseur" bij Red Bull, niet echt bij Red Bull Racing, maar door iedereen gerespecteerd. Zijn grote geluk is geweest boezenvriend te worden van de uitvinder/stichter van het energiedrankje "Red Bull", de Oostenrijker Dieter Mateschitz, die op 22 oktober 2022 op 78-jarige leeftijd schielijk is overleden.
Op die basis heeft Helmut Marko veel te zeggen gekregen binnen Red Bull. Maar nu begint die "ouwe zak" toch wel te zaniken over de "vorminstabiliteit" van de Mexicaan Sergio Perez, gooide eerder al grote bloften buiten en doet uitspraken die racistisch zijn getint. Hoewel hij er zich al voor verontschuldigde, zal teambaas van Red Bull Racing" er morgen op de persconferentie van de GP van Singapore er toch tekst en uitleg bij moeten geven. Want uit meerdere hoeken van het F1-milieu, en dat behelst zowel FOM, FIA, GPDA en eigenaars Liberty Media, klinkt de roep Helmut Marko voor zijn autoritaire diensten te bedanken. De GP van Singapore, waarvan de eerste vrije trainingen overmorgen beginnen, dreigt in een tegendeel te belanden als wat ooit binnen Red Bull als "Zero Tolerance" werd gesteld.(wr)