De Braziliaan Felipe Massa die in de GP van Brazilië 2008 met Ferrari tot wereldkampioen in de regenrace van Interlagos werd uitgeroepen, maar die direct aan Lewis Hamilton moest afstaan die uit de grijze regenmist nog dat ene puntje oppikte, meent genoeg juridische argumenten in handen te hebben om die eerste wereldtitel van Hamilton (Mc Laren) terug te laten afnemen. Massa's hoofdargument is de "Crashgate" van Nelson Piquet jr. met Renault in opdracht van toenmalig teambaas Flavio Briatore. Door de gewilde crash van Piquet kwam er een safety car op de baan en won Fernando Alonso. Door een misgelopen pitstop scoorde Massa die race in Singapore 2008 geen punten.
Als men al die race-incidenten gaat analyseren komt boven water dat ook Michaël Schumacher, die nu zeven titels telt met Hamilton, ook zijn eerste Benetton wereldtitel zal moeten inleveren. Niet omwille van het verongelukken van Ayrton Senna da Silva op 1 mei 1994 in Imola, maar wel omdat hij de de laatste race Damon Hill (Williams-Renault) uit de baan duwde... In het absurde doorgedacht moet men dan ook een titel van de Argentijn Juan Manuel Fangio afnemen. In 1957 tijdens de GP van Duitsland kreeg die problemen met zijn Maserati. Peter Collins (Ferrari) die al 22 ronden aan de leiding reed, stopte spontaan en gaf zijn auto aan Fangio (reglementair mocht dat toen) en Fangio vloog in een rush naar zijn vijfde wereldkroon. In de officiële statistieken reed Fangio met een Maserati over de meet... Ik vraag me dan af waar die Ferrari van Peter Collins dan is gebleven... ?
Dat Massa geld zoekt in de verjaarde affaire is duidelijk. Maar voor Mercedes teambaas Toto Wolff mag het een precedent in de sportrechtspraak worden. Want wat had Mercedes niet allemaal kunnen eisen in 2021 toen Max Verstappen ten aanschouwe van de hele wereld zijn eerste oneeerlijk bekomen wereldtitel behaalde ? Het argument dat de Belgische Nederlander nog snel "softs" ging halen - slim gezien - en daardoor Hamilton in die laatste ronde gemakkelijk versloeg, houdt geen steek. Het bedriegelijke was veel eerder gebeurd, achter de saferty car die de Canadees Nicholas Latifi (Williams) uitlokte door in de muur te sturen. Het staaltje van onkunde, om niet direct bedrog te gebruiken, dat koersdirecteur Michaël Masi toen ten voordele van Max Verstappen opvoerde is nooit eerder in de F1 vertoond. Tenzij we naar die regenrace in Monaco, waar Ayrton Senna (Toleman-Ford) leider Alain Prost (Mc Laren-Porsche) inhaalde en koersdirecteur Jacky Ickx de race - reglementair - vroeger afvlagde.... Zo blijven de geschiedenisboeken evolueren. En als alles is gezegd en gedaan, wat is dan nog de reden van ons bestaan ? Mogelijk is het de liefde voor de autosport, een passie, neen, een ziekte, die straks weer voortgaat in Singapore waar Fernando Alonso hagedissen plat rijdt. Het is eens iets anders, gef toe. (Walter Rombauts)
|