HAMILTON WINT EN NADERT VETTEL TOT OP 1 PUNT IN WK-STAND
Trainingssnelste Lewis Hamilton heeft ongenaakbaar voor de vierde keer op rij de GP van Engeland gewonnen. Het was een harde maar start in regel, waarin Vettel slecht vertrok en door Max Verstappen voor de derde plaats werd verschalkt. Het treintje werd aldus gevormd: 1 Hamilton 2 Räikkönen 3. Verstappen 4. Vettel en 5. Nico Hülkenberg die de Renault voor het eerst op de voorgrond bracht. In de tweede ronde al een safety-car door een botsing tussen de twee Toro Rosso-rijders Carlos Sainz en Daniil Kvyat. De eerste moest opgeven, de tweede kon geholpen worden in de pits.
Het 100.000-koppige publiek genoot van een meesterlijke inhaalrace van Valtteri Bottas die op de negende plaats vertrok door de gridpenalty en de Mercedes op de tweede podiumplaats bracht. Het moet gezegd dat hij daarbij werd geholpen door de pech van een andermaal schitterende Kimi Räikkönen (Ferrari). Op twee ronden van het einde kreeg hij links-voor een klapband. De Fin was zo slim direct een nieuwe band te halen en kon zo het podium redden.
Nog meer pech voor Sebastien Vettel die in de laatste ronde en nog in volle aanval eveneens een linkse voorband stuk kreeg. Hij sukkelde langs de pits en eindigde zevende. Dat kost hem veel punten voor het WK. Daarin komt Lewis Hamilton tot op 1 punt van de Duitser die nu 177 eenheden telt. Ondertussen staat de Fin Valtteri Bottas (Mercedes) gevaarlijk dicht tegen het tweetal met 154 punten. Vierde staat Daniël Riiciardo van Red Bull met 117.
De Australiër die ook achteraan moest vertrekken was eveneens auteur van een mooie inhaalrace. Fernando Alonso moest de Mc Laren met defecte motor aan de kant zetten en Stoffel Vandoorne - lang negende rijdend - eindigde finaal buiten de punten. De volgende GP van Hongarije binnen veertien dagen kondigt zich spannender dan ooit aan. (Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
De kwalificaties om de GP van Engeland die morgen wordt gereden begonnen op een natte baan. De grote verrassing daarin was de stilvallende Red Bull van de Australiër Daniël Ricciardo. Dat lokte een gele vlag uit en pas na 13'12" kwam er een restart. Nico Hülkenberg in zijn Renault voelde zich in zijn sas en Fernando Alonso stond even twintigste en laatste maar zorgde in de ultieme ronde nadat de geblokte vlag al was gevallen voor een snelste rondetijd en stond eerst ! Applaus van iedereen.
In de Q2 kon de Spanjaard natuurlijk die stunt niet herhalen en nam genoegen met af te vallen zoals Massa, Kvyat, Sainz, en Palmer. Tijdens de Q2 droogde de baan zogoed als op en werd duidelijk dat de "pole" tussen Hamilton, Bottas en Vettel zou worden gespeeld. Lewis Hamilton, drie keer wereldkampioen, zette een eerste orgelpunt op de klok met 1'27"231. Vettel, Bottas, Räikkönen en Max Verstappen trapten de gasplank door de vloer van hun wagen. Vergeefs. Lewis bleef foutloos en ontspannen snelst.
In Q3 ontvingen we tot groot genoegen Stoffel Vandoorne. Zéér verdienstelijk had hij zich binnen de eerste tien gereden. Hij reed tussen de groten nu. Spitsroede rijden werd het weer voor Sebastien Vettel, ook voor Valtteri Bottas en Kimi Räikkönen. Max Verstappen bleek nu nog te licht te wegen voor de messcherpe chrono's op een droge baan met 21°C als opwarmertje. Hamilton prijkte bovenaan. Toen niemand het nog verwachtte knalde de Brit er voor eigen publiek nog een fantoomtijd uit: 1'26"600 ! Hij verbeterde zijn eigen tijd met een halve seconde. Al de anderen stortten mentaal in en lagen als gevelde boksers in de hoeken van Silverstone. Hamilton behaalde zijn 67ste "pole" met een tijd die viervoudig wereldkampioen Vettel nederig deed buigen.
Valtteri Bottas klokte vierde maar gezien zijn gridpenalty voor het wisselen van versnellingsbak start hij vanaf de negende plaats. Ook Alonso en Ricciardo starten achteraan. Zij kunnen alle drie auteurs worden van een spectaculaire inhaalrace. Stoffel Vandoorne flitst weg vanaf de achtste plaats. WK-leider Sebastien Vettel telt 20 punten voorsprong op Lewis Hamilton.
Dat is minder dan de 25 punten verbonden aan een zege. Morgen gaat Hamilton die trachten te pakken. Er hangt echter wel een donker wolkje boven zijn hoofd. Hamilton hinderde Grosjean in zijn snelste ronde en de wedstrijdcommissarissen hebben daar een onderzoek naar ingesteld... Hopelijk volgt er geen straf voor de Brit. Het zou de werkelijkheid ontsieren. Net voor het afsluiten meldden de stewards dat het onderzoek gunstig was voor Lewis Hamilton en dus zijn "pole" een voldongen feit is.(Walter Rombauts)
Om 11.43 uur begon het in Silverstone hard te regenen en ging iedereen de pits in. De derde vrije oefeningen waren over. Aan de spits Lewis Hamilton (Mercedes), nipt voor Sebastien Vettel (Ferrari). Valtteri Bottas (Mercedes) derde maar door een gearboxwissel die zich opdringt gezegend met een gridpenalty van vijf plaatsen terug net als Daniël Ricciardo (Red Bull).
Iedereen zat rustig te pitten, tot Stoffel Vandoorne een voorbeeld gaf van beroepsernst. Hij ging op intermediums met de Mc Laren-Honda de doorweekte baan op. Aftastend hoe het in de regen zou zijn. Kort daarna volgde Max Verstappen zijn voorbeeld, en met hem zogoed als alle jonge gasten. De "gevestigden" bleven schuilen. Maar de opvoering van de jongeren werd zo uitbundig dat ook de oude knarren in hun kist kropen en - met tegenzin - van het natte Silverstone gingen proeven.
Dan kwam de zwart-wit-geblokte vlag en was de show over. Tot straks voor de kwalificaties die de polesitter zullen aanduiden. BBC voorspelt regen... Mocht dat uitkomen dan zal alles door elkaar worden geschud. In de FP3 moet de puike vijfde plaats van Nico Hülkenberg met Renault worden vermeld en ook nog eens Stoffel Vandoorne met een tiende chrono. Zelfs Romain Grosjean bracht de Haas op een zevende wijzerstand. Straks is er gedonder in Silverstone, al dan niet figuurlijk.(Walter Rombauts/Foto's: Mercedes en Renault)
BOTTAS ZAAIT PANIEK ONDER TITELJAGERS IN FP2 IN SILVERSTONE
Valtteri Bottas heeft ook de tweede vrije oefeningen van de GP van Engeland beheerst. Hij sloot de sessie af met 0,048" voor ploegmaat Lewis Hamilton. Derde werd Räikkönen en vierde Sebastien Vettel in de Ferrari's. De viervoudige Duitse wereldkampioen leidt in de voorlopige stand om het WK. Zelfs met 20 punten voorsprong op drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton.
Nu Bottas zich duidelijk een winnaarsprofiel aanmeet, groeit er enige paniek onder de titeljagers Vettel en Hamilton die meenden het verdere seizoen een "gezellig" onderonsje te zullen hebben. Maar een Fin gooit nu roet in het vermeende netjes omlijnde verloop van het verdere seizoen waarin nog - met nu Engeland als tiende - nog 12 races moeten afgerond worden...
Voor wie er nog belang in stelt, Fernando Alonso zette de Mc Laren 9de, Stoffel Vandoorne in dezelfde machine 16de. De gekste veronderstellingen van "die gaat naar daar, en die komt van ginder" doen de ronde. Echt nieuws is niet meer te onderscheiden van "fake" en dus moet daar niet veel inkt meer over vloeien. Alleen nog over de derde vrije oefeningen morgenochtend, en de kwalificaties morgennamiddag.
De chrono's zullen dan écht nieuws aanduiden. Onder andere over wie op "pole" vertrekt zondag voor 52 ronden van 5,891 km. Die, als het droog blijft, razendsnel zullen worden afgehaspeld. En...er is nog een waarheid als een kwaaie cent voor Alonso: die krijgt een grid-penalty van minstens tien plaatsen. Dus achteraan vertrekken !(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Met 1'29"876 reed de Fin Valtteri Bottas in zijn Mercedes de snelste ronde in de eerste vrije trainingen in Silverstone. Daar wordt zondag de GP van Engeland gereden als tiende race voor het WK F1 2017. Op 0,078" volgde drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton zijn ploegmaat. Wellicht een tikkeltje ongerust, want vorige zondag won Bottas de GP van Oostenrijk met een autoriteit die duidelijk maakt dat hij voor zijn - eerste - eigen mogelijke wereldtitel rijdt.
Bottas sluit aan in de puntenstand bij de titelpretendenten Vettel (Ferrari) en Hamilton. Mocht de puntenoogst van de Fin voortduren kan Mercedes voor een moeilijke keuze komen te staan. Bottas contract loopt af eind dit jaar... Waarschijnlijk wordt na Monza een keuze voor de ene of de andere coureur gemaakt. In een achterkamertje met Dieter Zetsche (ceo Mercedes), Niki Lauda (buitenaards ceo) en Toto Wolff (teamleider).
Fernando Alonso bracht de Mc Laren-Honda op de achtste tijd na Vettel en Stoffel Vandoorne reed de tiende chrono. Er werd ook getest met een "protection shield" dat eleganter is dan het eerdere Halo-systeem. Het blijft evenwel de F1 onwaardig omdat het het gezichtsveld van de coureur "hindert". Wat doet men er bovendien mee als het regent of er olie op terecht komt...? Mogelijk had Jules Bianchi nog geleefd met zo'n systeem, maar zekerheid bestaat daarover niet.
Max Verstappen reed de derde tijd, Ricciardo de vierde en straks worden de tweede vrije trainingen gereden. Als ze even saai zijn als de eerste, wacht u beter anderhalf uur en leest u het dan op de sites. Op een indrukwekkende spin van Vettel in "Becketts" na, viel er weinig te beleven. Politiek gezien is de situatie boeiender dan ooit. Palmer vervangen door Kubica bij Renault ? Grosjean's contract dat afloopt bij Haas. Even Giovinazzi ingezet voor de ochtendtraining i.p.v. Magnussen... Lang voor enig transferseizoen zich aankondigt rommelt het al van geruchten, veronderstellingen en links en rechts is een zweem van waarheid te onderkennen.(Walter Rombauts/Foto:Renault, Fiat en Mercedes)
BOLLEN-MONDRON-KLUYSKENS-BOUVY WINNEN 25 UREN VAN FRANCORCHAMPS
Ruim 15.000 toeschouwers hebben de grote happening van de 25 Uren van Francorchamps bijgewooond en met volle teugen genoten van het unicum in de autsport, zowel het spektakel op de piste, als de animaties die organisator Kronos Events errond had ineen gepuzzeld.
Bollen-Mondron-Kluyskens-Bouvy werden de uiteindelijke winnaars. Tom Boonen werd dankzij het talent van ploegmaten Bert Longin en Anthony Kumpen 29ste en de familie Ickx nam de 79ste plaats voor zich. "Het officiële communiqué vermelt "dat het publiek genoot van de vriendelijkheid en beschikbaarheid" van de beste autocoureur van België, gelijkertijd een onbetwistbaar wereldburger.
Teams, mecaniciens, journalisten en andere van ver of van dichtbij professioneel betrokken bij de zesvoudige winnaar van Le Mans hebben ooit anders geweten. Maar 72 lentes louteren een mens. Ze zetten aan tot herinneringen. Zeker als je vijf knappe kinderen je na-apen in een VW Kever in de gelijknamige Fun Cup.
Jacky Ickx kan veel nadenken over Francorchamps. Over het feit dat koersdirecteur Leon Sven destijds teken deed aan Jacky in de Ferrari wanneer hij de Belgische driekleur liet vallen om de start van een 1000 km te geven. Jacky zal voorbije weekeinde zeker gedacht hebben aan diezelfde 1000 km van Francorchamps in 1985 waarin hij in l'Eau Rouge teken deed naar de Duitser Stefan Bellof nog even te wachten om hem - Ickx - voorbij te rijden.
De onstuitbare Porsche-rijder negeerde Jacky's signaal en trachtte hem toch langs buitenom in de Raidillon voorbij te rijden. Maar belandde in de vangrails en de dood. 1 september 1985. Bellof reed 20 GP's. Toen de Porsche stil lag en men inkijk kreeg in de cocpit als de dokters de helm hadden verwijderd, zag men het paars bloedopgezwollen gezicht van een kampioen-in-spé. Die een vriend-concurrentteken niet begreep.
Aan al die dingen moet de man die 8 GP's won, begenadigd kind van onze Franstalige vriendengemeenschap van de autosport, diep in zijn gedachtenwereld boven het rumoer uit, hebben gedacht. Ook aan de machtswissel in de sport-prototype's, zo in 1964 toen hij en Willy Mairesse onderling bloedstollende duels uitvochten. Jacky Ickx in een Lola-Ford, Mairesse voor eeuwig onderschat groot autocoureur, in een gele Ford GT40. Met "Jean Beurlys" - Jean Blàton - als ploegmaat. Willy Mairesse won het soms van de jeugdige Jacky, soms was het ook omgedraaid. Maar het leven is grillig. Willy Mairesse schoot zich een kogel door het hoofd in een Oostends appartment. Niet om Ickx. Om iets galants anders. Jacky groeide en groeide, tot de wereld zijn speeltuin werd.
Een speeltuin, dat waren gisteren de 25 Uren van Francorchamps. Voor jong en oud en een prettig detail daarin was dat Manu Nava, de enige coureur die tot nu toe alle 20 edities van de "25 Uren VW Fun Cup" heeft gereden, op de derde plaats op het podium stond. Samen met Piron-Charlier-Philips. Verder zijn 25 Uren racen met 116 Kevers niet in detail te vertellen. Het was een groots treffen. En er komt er nog zo één: op 22 en 23 september met de Kronos 10 Hours of Mettet.(Walter Rombauts/Foto's:Kronos Events en wr)
PIERRE GASLY VERVANGT BUEMI IN TWEE FORMULA E'S IN NEW YORK
Omdat de Zwitser Sebastieb Buemi onder contract ligt bij Toyota in het FIA World Endurance Championship, moet hij deelnemen aan de race op de Nürburgring die op dezelfde datum doorgaat als de Formula E in New York.
Sebastien Buemi leidt momenteel de kampioenstand voor piloten met een voorsprong van 32 punten terwijl Renault e.dams 58 punten voorsprong telt op de nabije concurrent. Jean-Paul Driot, mede-eigenaar van de renstal betreurt deze samenloop van omstandigheden. Het is de GP2-Kampioen Pierre Gasley die Buemi vervangt. Volgens Alain Prost, wiens zoon Nicolas ook deel uitmaakt van Renault e.dams, had de "clash" tussen de twee data kunnen worden vermeden.(wr/Foto's:Renault)