MAX VERSTAPPEN OVERSTIJGT IN ZIJN RED BULL-HONDA CHAOS IN GP VAN DUITSLAND
Nat, droog, safetycar in de regen al voor de echte start. Slippende kampioenen, Charles Leclerc, Valtteri Bottas, Nico Hülkenberg, Sergio Perez, Lewis Hamilton..., allen gecrasht. Chaos. Een replica van de bijbelse zondvloed en de toren van Babel. Pitstops bij de vleet, tot zelfs sommige commentatoren er niet meer aan uit konden wie met welke banden reed. Zo'n veertien ronden voor het einde koos Max Verstappen voor de zachtste droogweerbanden en zette zich opnieuw als leider aan het veld. Velen volgden zijn voorbeeld, met in het bijzonder Sebastien Vettel die vanaf de laatste plaats startte en...tweede finishte.
Mercedes verdween roemloos uit de Motodroom van Hockenheim. Bottas gecrasht, teamleider Toto Wolff woedend, Hamilton een slechte dag. Dat kan Mercedes van een vijfvoudige wereldkampioen nog verwerken. Hij eindigde elfde, mede door straftijd door verkeerd de pits in te rijden. In ieder geval won Max Verstappen zijn tweede GP van dit seizoen. En reed ook de snelste ronde. Dus 26 WK-punten geoogst !!! Zijn wapenfeiten maken hem op 21 jarige leeftijd al tot een levende legende die ongetwijfeld in de komende seizoenen wereldkampioen wordt. Aandacht moet ook uitgaan naar de Rus Daniil Kvyat die de Toro Rosso, ook met Honda-motor, op de derde podiumplaats zette.
Los daarvan wordt hij een held in Japan. Hij brengt voor de tweede keer dit jaar Honda (waarmee Mc Laren voordien zo sukkelde) op het hoogste podiumtrapje. De jongeman leeft al tussen de wereldkampioenen, dat is zijn natuurlijke omgeving geworden. Volgende week op de Hongaroring is hij door diezelfde wereldkampioenen opnieuw te vrezen. En de "crashers", tja, die moeten zich daar maar op de baan te zien houden. (Walter Rombauts)
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1 uur 44'31"275
HAMILTON IN POLE NA TOTALE AFGANG VAN FERRARI-BOLIDES
Noch Sebastien Vettel, noch Charles Leclerc treft enige schuld dat de eerste op de laatste plaats vertrekt en de tweede vanaf de tiende. We gaan niet flauw doen en met de vinger wijzen naar teammanager Binotto, maar "drama" zoals de hele geschiedenis van het Steigerende Paard is geweest, speelde de hoofdrol in de kwalificaties voor de pole in Hockenheim. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel kon zelfs niet aan de Q1 deelnemen en start zo per definitie op de twintigste plaats. Leclerc raakte in de Q1, maar dan liet ook zijn Ferrari het afweten. Vettel rijdt voor eigen publiek, mogelijk zelfs zijn laatste GP in Hockenheim.
Lewis Hamilton (Mercedes) swingde naar de pole in 1'11"767. Na ook wat technische donderwolken voor Max Verstappen plaatste het stuurwonder zijn Red Bull op de tweede plaats voor Bottas (Mercedes). Deze laatste wordt onzekerder met de minuut. Dat komt omdat hij in Lewis zijn meerdere moet erkennen, maar nog meer omdat in augustus zijn Mercedes-contract wordt heronderhandelt. Daar speelt ook Ocon in mee. Iemand die bij Toto Wolff hoog aangeshreven staat en mogelijk minder zal kosten dan de Fin. In barre tijden voor Mercedes-Benz op de automarkt kan dat welkom zijn.
De gisteren zwaar gecrashte Pierre Gasly kreeg van Red Bull een splinternieuwe bolide en dankt het team met een vierde tijd. Voor ouwe rat Kimi Räikkönen kon de vreugde niet op. Hij klokte de vijfde tijd in de Alfa Romeo die met een Ferrari-motor rijdt. Zo rehabiliteerde hij toch het Italiaanse iconisch merk iets. Dat Red Bull "Aston Martin" als sponsor voert en een Hondamotor middenin heeft is dus ook geen probleem. In een tijd van vrije genderkeuze. Ondergetekende kiest voorlopig nog voor de "homo erectus", maar weet dat hij daarmee voorbij is gestreefd. Maar als ik zag hoe FIA-president in de Ferrari-pit ongelovig naar de hem zo bekende machine keek, wist ik dat hij ook nog aan een definitieve keuze toe was.
Morgen is er de GP van Duitsland als elfde race van éénentwintig. Op de affiche staat een inhaalrace van Vettel en Leclerc, gesteld dat de auto's aan de praat te krijgen zijn. Er hangen duels in de lucht. Zelfs tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen. Misschien ook met Charles Leclerc die terug naar het front zal dringen. Eén ding staat al vast. Vijfvoudig wereldkampioen Hamilton werkt naarstig verder aan zijn zesde wereldtitel. Hij telt nu 223 punten voor Bottas met 184. Dan volgt Max...Voor het wereldkampioenschap van de constructeurs leidt Mercedes met 407 eenheden voor Ferrari 243. Het staat nu al vast dat Mercedes voor de zesde keer sinds 2016, toen men met deze V6 Turbo Hybrid-krachtbronnen is beginnen racen in de F1, ongenaakbaar zal blijken. Morgen koers. (Walter Rombauts)
FP3: SNELSTE LECLERC OP HIELEN GEZETEN DOOR MAX VERSTAPPEN
Om precies 12 uur 40' van de één uur durende "Free Practice 3" in Hockenheim gingen alle piloten over op softs. De eerdere tijden werden op mediums neergezet. Met het oog op de kwalificaties straks is het uitproberen daarvan een noodzaak. Een "soft" is 0,6" sneller dan een "medium". De uitslag van de FP3 vanochtend wijst in de richting van een nieuw duel tussen Charles Leclerc en Max Verstappen. Vandaag om de "pole" en morgen mogelijk om de zege in de GP van Duitsland.(Walter Rombauts)
FP2: LECLERC - FERRARI - SLAAT NIPT PLOEGMAAT VETTEL
Sensatiezoekers hebben voer gekregen in de knallende crash van Pierre Gasly. Er schiet niet veel over van de Red Bull. Precies zoals in FP1 Georges Russell die kwalijke geoonte voordeed in de Williams. Het is een mirakel dat teambazin Claire Williams nog een zelfmoord heeft gepleegd als je 2019 analyseert. Als dochter van de levende legende Frank Williams, is ze echter verstandiger maar in haar binnenste woedt er droefheid om dit seizoen met klungelaars als "heroptredende" Robert Kubica en Georges Russell te moeten afronden. Morgen FP3 en de kwalificaties vor de "pole". (Walter Rombauts)
VETTEL - FERRARI - SNELST IN FP1 VOOR GP VAN DUITSLAND
Met een tijd van 1'14"013 heeft de viervoudige Duitse wereldkampioen Sebastien Vettel in zijn Ferrari de beste tijd gezet in FP1 in Hockenheim. In een draagbare warmte gaande van 's ochtends 31°C tot 35°C tegen de middag zette Charles Leclerc de tweede Ferrari op de tweede plek. Voor Vettel is het zo'n beetje éein wiedergütmachung" voor eigen publiek. Vorig jaar gleed hij onder de regen in de eerte links stadiumbocht weerloos in de banden. Een bocht die zo gemakkelijk is en door niemand kon worden gemist... Toch gebeurde het.
De Mercedessen kregen een nieuwe "vintage"-kleur voor de Duitse GP. Vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton reed er de derde tijd mee. Het is nog te vroeg om daar enige betekenis aan te geven. Terloops zij wel opgemerkt dat het Daimler, bekender van Mercedes-Benz, het tweede kwartaal afsloot met 1,6 miljard verlies wegens een mank lopende autoverkoop (-11.000) exemplaren tegenover vorig jaar. Dat er "slechts" 821.666 auto's aan de man en vrouw werden gebracht in het tweede kwartaal 2019 is vooral te wijten aan een stroeve handel in China en de USA. Maar ook een terugroepactie in verband met airbags beschadigde het imago. Mercedes in de F1, wiens jaarbudget ongeveer 510 miljoen dollar is, heeft daar weinig last van.
Max Verstappen die de vierde chrono klokte beweert dat winnen er stilaan in zit. De 21-jarige jongeman is daarin te geloven. De Hondamotor die de Red Bull aandrijft wordt steeds beter. De iconische naam Honda saat in die auto meteen in schril contrast met de beursgenoteerde merknaam Aston Martin die overal op helmen en wagens is te zien. Ook dat historische merk zag in het tweede kwartaal -22% in het UK en EU tot -28% in het Midden Oosten en Afrika. Gisteren daalde het aandeel met - 26% nadat het al eerder bij de beursintroductie in oktober al eens -60% had verloren. Ook dat zijn geen zorgen voor Max. Hij weet waarschijnlijk ook niet dat de aanvankelijke beurswaarde van 4,3 miljard pond (4,8 miljard euro) al is verdampt tot 2,8 miljard Euro.
Alles staat blijkbaar veraf van de Formule 1, maar de vertraging van de wereldeconomie zal zeker binnen afzienbare tijd ook de autosport raken. Ook na de Brexit voor de in Engeland gebaseerde teams als Mercedes, Renault, Honda. Het initiatief van nieuwe F1 eigenaars (maart 2017) om de budgetten voor 2021 te beperken tot 135 miljoen dollar voor een seizoen, zal mogelijk nog een pleiste op het houten been worden. Héél misschien kunnen/willen dan ook meerdere automerken eraan deelnemen. Hoewel die nu veelal al geborgen zitten in een Formula E die stijgende populariteit kent. Maar géén Formule 1 is. (Walter Rombauts)
REGENKANS VAN 80% IN GP VAN HOCKENHEIM...VETTEL'S ZORG
Vorig jaar verspeelde de Duitser Sebastien Vettel definitief zijn kansen op een vijfde wereldtitel voor eigen publiek in Hockenheim. Aan de leiding stuurde hij zijn Ferrari in de eerste bocht van het stadium de muur in. Gewoon rechtdoor geleden tegen 80 km/h. Een bocht die je niet kan missen... Lewis Hamilton won daarna gemakkelijk zijn vijfde titel, statistisch gelijk aan Juan Manuel Fangio. Een verdere vergelijking tussen de twee gaat in geen geval op. Nu staat Vettel in de kwalificaties én de race voor hetzelfde dilemma van vorig jaar. De weerstations voorspellen én voor zaterdag én zondag 26°C en zeker 80% op regen. Zo wordt het opnieuw een bijzondere GP van Duitsland, elfde race in het WK F1. Vrijdag beginnen de eerste vrije trainingen om 11 uur. (Walter Rombauts)