MAX WORDT VADER EN MC LAREN EN SPONSOR GULF SCHEIDEN
Als buitenstaander kan je alleen maar veronderstellen dat Max Verstappen een kindje heeft gemaakt bij Kelly Piquet, dochter van drievoudig wereldkampioen Nelson Piquet. Daarmee worden de F1-kolommen vandaag gevuld ! Jackie Stewart zou het niet goedkeuren, de pers bedoel ik dan. Wat Max in bed en buiten bed doet dat is privé. Gelukkig dat Bruce Mc Laren al lang dood is, want hij zou er moeite mee hebben dat "Gulf", het bekende petroleummerk voorgoed van de F1-auto's verdwijnt in 2023. Alles is veranderd. (wr)
DE VERGETELHEID IN HET GEJUICH VAN DR. HELMUT MARKO BIJ RED BULL
Dr. Helmut Marko kan goed met Nederlanders om. Deels is dat te wijten aan de verdienstelijke zege die hij samen met de Nederlandse Jonkheer Gijs van Lennep boekte in de 24 Uren van Le Mans 1971. Dat was met een witte Porsche 917 K die het nummer 22 droeg en alleen de kleuren van het Martini Racing Team braken de blankheid van de auto. Die "917" was ontstaan uit de hartenwens van Dr. Diploma Ingenieur Ferdinand Piëch, kleinzoon van de enige, grootst denkende autobouwer, Ferdinand Porsche.
Vandaag is Oostenrijker Helmut Marko (80) adviseur bij Red Bull GmbH en zijn kennis van zaken kan niet worden in twijfel getrokken. Hij mag gerust de rechterhand van Dietrich Maeteschitz worden genoemd. Het gejuich na de eerste correct behaalde wereldtitel van de Belgische Nederlander Max Verstappen vanwege de uiterst sympathieke Heer Marko kon niet op. Letterlijk riep hij "Eerste (Max) en derde (Sergio), plus de wereldtitel bij de Constructeurs, beter kan het niet zijn !
De uitzonderlijke persoonlijkheid van Dr. Helmut Marko, Goëthe zou er jaloers op kunnen geweest zijn, vergat in zijn enthousiasme één nogal pijnlijk aspect: Sergio Peréz had tweede kunnen zijn, vice-wereldkampioen. Red Bull voor het eerst in zijn rijke geschiedenis een 1 en 2 bij de Piloten. Daartoe had Max Verstappen tijdens de GP van Brazilië kunnen zorgen door het verzoek/bevel van de teamleiding - zijn werkgevers - in te willigen en de Mexicaan voorbij te laten zodat die iets meer punten had gehad voor de laatste GP in Abu Dhabi. Nu moest hij met gelijke 290 punten samen met Charles Leclerc aan de laatste race beginnen en het liep mis. Dat vergat Dr. Helmut Marko in zijn gejuich.
Of hij ook een adviserende rol heeft gespeeld in het terughalen van de Australiër Daniël Ricciardo is een open vraag. Deze laatste is blij in 2023 als derde piloot bij Red Bull ingeschreven te staan. Maar, met alle respect, de bijna steeds lachende Daniël is over zijn hoogtepunt. Net als de wonderbaarlijke Nico Hülkenberg die bij Haas is terecht gekomen omdat Mick Schumacher is bedankt door Gunther Steiner omwille van de kostelijke brokken die hij heeft gemaakt. Maar Mercedes (Toto Wolff) wil het zoontje van... wellicht nog een kans geven. Anderzijds heeft Dr. Marko een copie van Max Verstappen binnen gehaald in de persoon van Nick de Vries bij Alpha Tauri, het "B-team" van Red Bull.
Michaël Schumacher maakte in 2010 voor twee jaar een "come-back" bij Mercedes. Een kleine bedanking naar de Ster toe omwille van de 10 miljoen franken nog die Mercedes aan Eddie Jordan stortte om Michaël Schumacher, komend vanuit het Juniorteam van Mercedes, in 1991 te laten deelnemen aan de GP van België. Schumacher's eerste F1-race. Die eindigde ongeveer aan l' Eau Rouge, dan was de koppeling al stuk. Om heel die operatie te concretiseren had Eddie Jordan een constructie gemaakt opdat Bertrand Gachot in Engeland in de gevangenis zou zitten als gevolg van een "misverstandje" met een taxichauffeur...
Daarmee is uitgelegd hoe Red Bull zijn eerste 1 en 2 in het Pilotenkampioenschap is verspeeld. Erg is dat natuurlijk niet maar het had ter nagedachtenis van Red Bull-stichter Dietrich Maeteschitz, een Oostenrijker, de diamant op de kroon van Red Bull kunnen zijn. Het team is erin geslaagd Ferrari en Mercedes te verslaan. Die overwinning doet me een beetje denken aan de Engelse industrieel Tony Vandervell die in 1958 met een Vanwall het eerste WK voor Constructeurs won met de kanjers Stirling Moss, S. Lewis Evans (verongelukt in Marokko) en Tony Brooks. Een pikant detail daarbij is dat Vandervell glij- en koggellagers fabriceerde die - zoals de oude legende het wil - de Ferrari V12 motor over een dieptepunt hielpen. Och, die vergetelheid van Dr. Marko is niet erg. Alzheimer maakt nooit een afspraak, hij komt vanzelf. Afsluitend moet eraan worden toegevoegd dat Jonkheer Gijs van Lennep, destijds een voor mij zéér aangenaam persoon, in 1976 met Jacky Ickx in een Porsche 936 een tweede keer in Le Mans won. (Walter Rombauts)