MIJN VOORSPELLING: MAX VERSTAPPEN WINT DEZE NAMIDDAG DE GP VAN BELGIE
Niet meer jong, moet ik het eerder van "memories" hebben dan van voorspellingen. Maar de adoratie die Jacky Ickx gisteren opbracht voor Max Verstappen na zijn snelste tijd in de kwalificaties sterkt me in het geloof dat de Belgische Nederlander vanmiddag de GP van België gaat winnen. Weliswaar moet hij door een motor- en transmissiewissel vanop de veertiende plaats vertrekken, maar de rest van het veld, op Sergio Perez, Carlos Sainz en Fernando Alonso na zijn zo traag dat Max Verstappen in staat is een historische inhaalrace te demonstreren. Hij heeft in de dertien voorbije races al acht keer gewonnen.
Charles Leclerc is snel, maar maakt meer fouten dan Max. Ferrari maakt eveneens onbegrijpelijke fouten tegenover beide coureurs. Zoals gisteren in de kwalificaties met die te versleten gebruikte "slicks". Wat deze namiddag zal worden opgevoerd door Max zal, behoudens pech, historisch worden.
Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton - eind vorig jaar door koersdirecteur Michaël Masi schandelijk bedrogen - zei gisteren nog "Allé, ik ben 1"8 trager dan Max Verstappen. Rijden wij met slakkenwagens ?" Deze namiddag wordt drama van het hoogste gehalte opgevoerd. Voorspeld door iemand die écht 71 jaar de F1 heeft gevolgd. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
MAX VERSTAPPEN LOST OP BUITENAARDSE WIJZE VOORSPELLING IN MET ZEGE IN FRANCORCHAMPS
Gestart vanaf de 14de positie, en direct al gehinderd door een botsing Hamilton - Alonso, rukte de WK-leider gestadig op om in de 18de van 44 ronden de leiding te nemen. Buiten even tijdens een bandenwissel, zou hij deze niet meer afstaan. Sergio Pérez zorgde met de tweede plaats voor de 21ste dubbelslag van Red Bull. In de voorlopige stand om de wereldtitel versterkt de Nederlander zijn positie tot 284 punten. Tijdens de start zorgde ook Latifi dat Bottas buiten de baan belandde. Samen met Hamilton waren zij de twee enige opgevers. De Safety Car kwam voor vijf ronden buiten en voor de rest bleef het racen "clean".
Met duidelijk te weinig gewicht voor Carlos Sainz en Charles Leclerc in de Ferrari's. Bandenkeuzes speelden daarbij een rol, maar die banden bleken voor Max Verstappen allemaal geen probleem te zijn. Zachte, mediums, het speelde allemaal geen rol. Hij overtroefde iedereen en werd met 31% tot "Driver of the Day" gekozen. Gigantisch goed reed ook Fernando Alonso, die nog een vijfde plaats "cadeau" kreeg door de 5" straftijd die Leclerc opliep door te snel in de pitstraat te rijden toen hij in extremis nog zachte banden (rood) ging halen om te pogen nog 1 punt te scoren voor de snelste ronde. Maar ook die ging naar Max Verstappen. Die rijdt volgend weekeinde voor oranje-publiek in Zandvoort en zal trachten daar zijn 30ste GP-zege te scoren. Ondertussen is door Liberty Media bevestigd dat de GP van België ook in 2023 op de kalender staat. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 309,760 km in 1 uur 25'52"894 (216,40 km/h gemiddelde snelheid)
VERSTAPPEN SNELST, MAAR DOOR STRAF START SAINZ MORGEN IN POLE
Met 1'43"665 reed WK-leider Max Verstappen de snelste chrono in de kwalificaties. Maar gezien de Red Bull-coureur door een motorwissel een gridstraf kreeg moet hij net als Charles Leclerc achteraan starten, met nog vijf anderen waaronder ook Norris. Dus we krijgen een rare startgrid. Met Carlos Sainz (Ferrari) op pole en Perez (Red Bull-Honda) en Lewis Hamilton (Mercedes) achter hem. Hieronder staat de uitlslag van de kwalificaties en de startgrid volgt daaronder. (wr)
Kwalificaties:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1'43"665
2. Carlos Sainz (Ferrari) 1'44"297
3. Sergio Perez (Red Bull-Honda) 1'44"462
4. Charles Leclerc (Ferrari) 1'44"553
5. Esteban Ocon (Alpine-Renault) 1'45"180
Startrooster:
1. Carlos Sainz
2. Sergio Pérez
3. Fernando Alonso
4. Lewis Hamilton
5. George Russell
6 Alex Albon
15. Max Verstappen - snelste van de kwalificaties....
PEREZ SNELST IN FP3, 5 MINUTEN RODE VLAG VOOR ONBEDUIDENDE SLIPPER VAN LECLERC
Terwijl Max Verstappen deed wat ondertussen zijn "vaste job is geworden, met name de snelste tijd rijden in de derde vrije training, beging de koersdirectie en niet het minst de RTBF een affronterende flater in wat mogelijk de laatste GP van België kan zijn. De koersirectie vond het om 13.51 uur nodig VIJF minuten lang een rode vlag te geven voor een onbeduidende slipper van Charles Leclerc. Deze raakte wel de bandenmuur maar hobbelde op eigen kracht terug uit de gravel naar de pits. Meteen was Max Verstappen snelste ronde naar de vaantjes. Dus nam Sergio Pérez even de rol van Max over en zette met 1'45"047 zijn Red Bull op P1. Op vier minuten van het einde gaf de koersdirectie "groen" en hoorde Max Verstappen dat het in bocht 10 begon te regenen...
RTBF-journalist Gaëtan Vigneron, op wiens commentaar kenners enige stabiele analyse kunnen maken, mocht de derde vrije oefeningen FP3 niet "live" zoals ze zou graag zeggen, op het scherm brengen. Het is een affront vawege de openbare zender aan een journalist die door jarenlange dienst wat boven het maaiveld uitsteekt en zich mag verwachten een kopje kleiner te worden gemaakt. In het Vlaamse beeldmedia-beleid houdt men een Gert Vermersch genoegzaam laag zodat zijn hoofd niet door onkundigen wordt weggemaaid. Gert Vermersch is in het Vlaamse F1-landschap de enige die met bescheidenheid, efficiëntie én kennis van zaken spreekt. Allle andere niet-professionelen mogen hierbij worden afgevoerd. Goed, de FP3, van eigen nota's, dus per definitie onvolmaakt. Straks de kwalificaties voor de "pole". (Walter Rombauts)
KWALIFICATIES WELLICHT OP DROGE BAAN IN FRANCORCHAMPS
Door de vernieuwingen aan de Raidillon is de baanlengte van het nieuwe Francorchamps nu 7,004 km. Dat is een detail die niets verandert aan het verraderlijke karakter van een onzichtbare weerman daar in de uitloop van het Eifelgebergte. Over minder dan een uur beginnen de derde vrije trainingen en de vraag is of ze op droog, dan wel nat wegdek wordt gereden. Gisteren nam Leclerc het commando in de eerste FP1 en Max Verstappen in de FP2. Voor het spektakel begint geven we nog even de eerste vijf in de WK-standen voor Piloten en Constructeurs. Fernando Alonso, weg volgend jaar bij Alpine, heeft geen angst van nattigheid. Hij heeft héél veel gepresteerd voor Alpine dit jaar en de kans is groot dat ze er nog spijt van zullen krijgen... Binnen een uur zien we hoogspanning op het circuit waarover vandaag het verdict zou vallen van in 2023 nog vast op de kalender te staan. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
SPANNING NAAR GP VAN BELGIË LOOPT OP, VERSTAPPEN NOG NEGEN RACES TE GAAN MET 80 PUNTEN VOORSPRONG
De spanning naar de GP van België loopt niet op omdat Max Verstappen wellicht ongehinderd naar zijn eerste reguliere wereldtitel rijdt, maar wel omdat de FIA de metingen van de "porpoising"wil doorvoeren. De grondspeling van de auto's zou met 15 mm vergroot worden en dat geeft verschillende aerodynamische effecten. Het "gestuiter" van de bolides wil de FIA temperen omwille van de gezondheid en de veiligheid van de coureurs. Vooral in het bokkige Baku was te zien hoe sommige piloten doodvermoeid na aankomst uit hun wagen kropen.
Nu de FIA zich met de verticale oscillatie van de renwagen - die altijd heeft bestaan - zich onledig gaat houden, rijst de vraag of daarmee niet een "botsing" tussen de "administratieve" ingenieurs en de "echte" van de teams gaat worden veroorzaakt. Het zal leuk zijn dit weekend dit te volgen.
Voor het overige zal deze GP van België - als het niet regent - er uitzien als alle andere. Of toch niet, want er komen meer rand-animaties met 36 DJ's, toeters en bellen die de eigenaars van de F1, Liberty Media, moeten overtuigen de race ook volgend jaar op de kalender te zetten. Christian Horner sprak er wijze woorden over. "Silverstone, Monaco, Monza en Francorchamps zouden altijd op de kalender moeten blijven. Het zijn de wiegen waarin de F1 is gelouterd". (Walter Rombauts)