Hoewel Nico Rosberg op "pole" vertrok, was het regerend wereldkampioen Lewis Hamilton die snelst vertrok na het uitfloepen van de rode lichten. Om een lang verhaal kort te maken, buiten even een dooreenschudding van standen door bandenwissels, reed de Brit van start tot finish aan de leiding én naar zijn 48ste GP-zege ! Meteen verovert hij de leiding in de voorlopige stand om de wereldtitel die tot vandaag in handen was van Nico Rosberg.
Daniël Ricciardo werd derde voor een verbeten vechtende Sebastien Vettel die net het podium niet haalde. Op de vijfde plaats finishte Max Verstappen die rondenlang een iets snellere Kimi Räikkönen achter zich hield. De Fin wilde persé voorbij, maar het ging tot tweemaal toe niet omdat Verstappen tweemaal van lijn veranderde. In één van die twee pogingen beschadigde Räikkönen de linkerkant van zijn voorvleugel, maar reed er verder mee.
Twee keer blokkeerde Max Verstappen de Ferrari door van lijn te veranderen. Dat is reglementair niet toegelaten en dus zou de Red-Bull-coureur een bestraffing moeten krijgen. Wat hem wellicht boven het hoofd hangt. Wat Max deed was fout. De GP van Hongarije liet ook een schitterende Fernando Alonso zien die de Mc Laren-Honda stilaan op wereldkampioenschaps-allures brengt. Zijn ploegmaat Jenson Button kreeg een "drive-through"-straf wegens fout radioverkeer. De volgende GP is deze van Duitsland die te zien is in Hockenheim met vanaf a.s. vrijdag de eerste vrije oefeningen. De GP van Duitsland is de laatste voor de "zomervakantie" van de Formule 1(wr)
ROSBERG PAKT OP LAATSTE NIPPERTJE POLE IN BUDAPEST
De regen regeerde over de koersdirectie die daardoor de aanvang van de kwalificaties met 20 minuten uitstelde. Een Safety Car tufte wat doelloos rond om "vaststellingen" te doen over de "berijdbaarheid" van de Hongaroring. Puristen worden er misselijk van. De essentie van autoracen is een auto onder alle omstandigheden zo snel mogelijk besturen en natuurlijk op de baan houden. Ericsson, Massa en Haryanto konden dat in de Q1 niet en telkens werd dat eerste gedeelte van de kwalificaties onderbroken door een rode vlag.
Kimi Räikkönen strandde in de Q2 en Lewis Hamilton redde zijn vel met een tiende tijd. In de Q3 was het eerst Lewis Hamilton die de chrono spelde, maar op het laatste nippertje zette Nico Rosberg met 1'19"965 de "pole" neer voor Hamilton. De derde plek wordt bezet door Daniël Ricciardo en de vierde door Max Verstappen.
Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel kijkt morgen op de startgrid weerom tegen de achterkant van de Red Bull-Renault aan van het wonderkind, zoals nu wel meer en meer blijkt. Sainz, Button en Alonso geraakten verdienstelijk binnen de eerste tien. Het belooft morgen een spannende race te worden, maar de weersomstandigheden blijven wisselend. Dus kan puur autoracen weer worden verstoord door een koersdirectie die Safety-ziek is.(Walter Rombauts)
ROSBERG SNELST...MAX VERSTAPPEN OP 2/1000ste TWEEDE IN FP3
De analyse van de derde vrije trainingen in Hongarije is verbijsterend. Nico Rosberg zette zich omstreeks de helft ongenaankbaar aan de spits, terwijl Max Verstappen tot 11.24 uur nog geen ronde had gereden en de boel gadesloeg van in de pits van Red Bull. Toen de Belgische Nederlander iets later toch de baan opreed, was dat om met 6 ronden de derde tijd te pakken, voor de wereldkampioenen Kimi Räikkönen (1x), Sebastien Vettel (4x) en Lewis Hamilton (3x)....
Kimi Räikkönen werd daarover zo opgejaagd dat hij de gaspedaal door de Ferrari-bodem drukte en zich voor dat eigenwijze jong van vader Jos Verstappen zette. Max was dus even terug vierde... Met de zwartwit-geblokte vlag aan de einder verbeterde Nico Rosberg nog eens zijn tijd tot 1'20"261 en stelde vooral zijn ploegmaat Hamilton in de schaduw. Die werd voorzichtiger dan gisteren, vierde achter Daniël Ricciardo.
Max Verstappen voegde nog drie ronden aan de zes gereden toe en die waren goed voor een....tweede plaats (!) op 0,002" van WK-leider Nico Rosberg. Räikkönen werd vijfde, andermaal sneller dan zijn geniale ploegmaat Sebastien Vettel. Dit alles belooft voor de kwalificaties om 14 uur. Als Max Verstappen zijn zelfdiscipline weet te behouden, kan de nieuwe zwarte asfalt van de Hongaroring voor hem wel eens veranderen in een rode loper... (Walter Rombauts)
Ik Walter Rombauts ben nooit een fan van Nico Rosberg geweest. Maar wat hij er vanaf brengt verdient mijn hoogste respect. Ik heb zijn vader - Kéké Rosberg wereldkampioen 1982 - redelijk gekend. Nico, zijn zoon is "softer", maar tegelijkertijd eerlijker tegnover zichzelf. Als hij in de spiegel kijkt ziet hij geen verradelijkheid gezicht. Je moet hem ook niet té braaf inschatten, net zomin als zijn tegenstanders. Het is ONTERECHT en naar SABOTAGE neigend, dat men hem ter verantwoording heeft geroepen om zijn snelste ronde onder zogenaamd gele vlag te hebben geraliseerd. Place de la Concorde nr 8 is bewoond door deugnieten. (wr)
ROSBERG ZET CONTRACTVERLENGING OM IN GLANSCHRONO IN FP2
Tijijdens de tweede vrije training waren maar veertien minuten of 4 ronden voor Hamilton nodig om WK-leider Nico Rosberg (Mercedes) vrij spel te geven. Zo vroeg beschadigde Lewis Hamilton zijn auto in een ernstige crash. De Brit werd medisch onderzocht. Daarna zette Nico Rosberg zijn contractverlenging bij Mercedes tot eind 2018 om in een snelste glanschronochrono. Vergeefs trachtte een briljante Daniël Riiciardo (Red Bull) de Duitser van de spits te verdrijven.
Sebastien Vettel (Ferrari) tikte weer de derde tijd aan. Omdat Hamilton buiten strijd was kreeg ook Max Verstappen (Red Bull) vrijere baan en plaatste de regerende wereldkampioen Lewis op de vijfde plek terwijl hij zelf - koninklijk - de vierde chrono voor zich nam. Twee plaatsen voor crack Kimi Räikkönen die met de Ferrari bescheiden zesde werd. Hij moet tegen de 18-jarige Max hebben gezegd dat hij angst van hem heeft. "Je bent nog straffer dan je vader (Jos Verstappen), tegen wie ik twintig jaar geleden heb gereden. Jij laat je nog minder voorbijrijden...!" (dixit Kimi).
Voor het overige spreekt onderstaande stand van zaken van FP2 boekdelen, met wel een positief accent voor Fernando Alonso en Jenson Button die 7de en 8ste werden. Hun onderlinge minieme tijdverschil wijst op het delen van data op beide auto's naar beide coureurs. Morgenochtend zijn er de derde vrije oefeningen en in de namiddag wordt het super ernstig in de kwalificaties voor de "pole". Gezien de inhaalmogelijkheden op de Hongaroring eerder beperkt zijn, is op de eerste plaats staan en dan vlot vertrekken van het hoogste belang. Men redeneert over een kans op regen zondag. Hopelijk blijft die uit zodat we een derde start achter een safetycar als purist niet moeten verteren.(Walter Rombauts)
Terwijl héél veel aandacht uitging naar Nico Rosberg wegens zijn contractverlenging voor twee jaar bij Mercedes, reed regerend wereldkampioen Lewis Hamilton fijntjes, bijnan "discreet" naar de snelste tijd in de eerste vrije oefeningen voor de de GP van Hongarije. WK-leider-met-één-punt-voorsprong, de Duitser Rosberg plaatste de tweede Mercedes op de tweede wijzerprik. Achter het monotoon geworden duo, altijd vooraan zijn wordt ook vervelend. Een mens heeft hoogtes en dieptes nodig opdat leven boeiend blijft. Die animo brachten aanvankelijk de Red Bull-boy's, Daniël Ricciardo en Max Verstappen; die zichzelf een Porsche GT3 cadeau deed. Leuk voor zijn lief.
De Ferrari's bengelden zowat in het middenveld, ergerniswekkend voor het management van Fiat/Chrysler, maar als ziet knappe ceo Sergio Marchionne rood van woede als de kleur van zijn Steigerende Paarden, Sebastien Vettel en Kimi Räikkönen bleven er rustig onder. Nadat Vettel vriend en vijand amuseerde met een spectaculaire maar ongevaarlijke spi in bocht 12, zette de viervoudge wereldkampioen de derde chrono. Met een knal verbleekten de Red Bull-jongens. Waar een nieuw exclusief duel zou worden voorspeld voor zondag tussen Mercedes en Red Bull, stond daar plots als een rood bloedend mes die Ferrari tussen hen in.
Kimi Räikkönen, wereldkampioen 2007 mét Ferrari, toerde wat rond op de veertiende plaats. Zowat net voor de "sukkelende" Renault's van de gelijknamige makelij. Over die Renault direct een woordje meer. Eerst de reactie van Kimi, één van de beste autocoreurs ter wereld, rijk van binnen en daarom stil van buiten. Mensen hebben dat niet graag. "Iceman" is te kil, staat te ver van het slijk der aarde af. Niet boeiend dus. In zijn verveling in die "rooie" bak dacht de Fin "mijn ploegmaat op de derde plaats...ik met deze historische bolide zwat mak en niet eens zwoel rondtuffend....ik haal mij supersofts en breng de kist naar voren. Zo geschiedde. Eerst een zesde tijd, dan een vierde, direct achter ploegmaat Vettel. Marchionne's bloedrode gelaat nam weer een normale kleur aan. De twee Ferrari's scheidden de Mercedessen en de Red Bulls in deze Free Practice One.
Straks om 14 uur is er FP2. Veelbelovend. Maar als afsluiter in deze bijdrage iets over Renault dat sukkelt na de overname van Lotus. Eerst en vooral is dat niet écht waar. Vergeten we niet dat de twee Red Bull's die mee vooraan vechten, aangedreven worden door een Renaultmotor (de verplichte V6 Turbo Hybrid). Waar vorig jaar Christian Horner en Adrien Newey nog wat negatiefs bromden over de krachtbron, zegde Adrien Newey (aerodynamika-genie) dat de huidige Renault-krachtbron op gelijke hoogte komt met die benijdenswaardige Mercedessen. Een mooier hart onder riem van Renault kan het historische merk (115 jaar in autosport) niet krijgen. Overigens zet Renault (het eigen merk dus) terecht alles op de auto voor 2017. Volgend jaar wordt de hele F1 reglementair herschud. Na de zomerstop in augustus zal het plaatje van die nabije toekomst worden ingevuld. Tot straks.(Walter Rombauts)
Morgenochtend om 10 uur beginnen de eerste vrije oefeningen voor de GP van Hongarije die zondag wordt gereden op de sinueuze Hongaroring nabij Boedapest. Voor Nico Rosberg is het zaaks daar veel punten t.a.v. zijn rivaal Lewis Hamilton goed te maken. Na de heibel in Silverstone is de regerende wereldkampioen tot op één punt van WK-leider en teamgenoot Nico Rosberg genaderd. Het radioverkeer tussen pits en coureurs is opnieuw glashelder vastgelegd.(wr)
MAZDA TWEEMAAL IN DE PRIJZEN OP AUTOMOTIVE BRAND CONTEST
Op het jaarlijkse, prestigieuze "Automotive Brand Contest" heeft Mazda twee prijzen mee naar Hiroshima en Leverkusen genomen. De RX-Vision tikte goud aan in de kategorie "concept". Daarnaast kreeg, zoals verwacht, de nieuwe Mazda MX-5 de eerste prijs. Het concept van de Vision, de eerste keer op de vorige Tokyo Motor Show getoond, is de basis waarop Mazda tegen 2020 opnieuw de rotary-engine (lees: erfenis van Felix Wankel) in productie wil brengen. Omdat hij op waterstof zou rijden meent het Japanse merk er een mogelijke konkurrent in te zien voor de dan toch al talrijke elektrische auto's die tegen die tijd zullen rondzoeven.
De Mazda MX-5 RF is tot meest aansprekende "collectors-item" uitgeroepen. Dat komt door de recente introducering van het elektrisch wegklapbare dak en het gebruik van de SkyActiv technologie, ook in de 1.5 liter versie. Wie echt gebrand is op een dergelijke MX-5 zal dieper in de geldbeugel gaan en zich de sublieme 2.0 liter aanschaffen. Het rijplezier van deze meest verkocht roadster ter wereld is ongemeen. In weerwil van een zeer conservatieve opstelling - motor voorin, twee plaatsen in het midden en achterwielaandrijving - is de sportieve lenigheid in intens bochtenwerk te vergelijken met die van een luipaard. Mazda wist deze toch redelijk compacte sportwagen ook een ruime bagageruimte mee te geven, niettegenstaande een elektrisch inklapbaar dak. De twee prijzen zullen op 29 september a.s. in "La Maison des Polytechniciens" in hartje Parijs in ontvangst worden genomen.(Walter Rombauts/foto's:Mazda)