Terwijl héél veel aandacht uitging naar Nico Rosberg wegens zijn contractverlenging voor twee jaar bij Mercedes, reed regerend wereldkampioen Lewis Hamilton fijntjes, bijnan "discreet" naar de snelste tijd in de eerste vrije oefeningen voor de de GP van Hongarije. WK-leider-met-één-punt-voorsprong, de Duitser Rosberg plaatste de tweede Mercedes op de tweede wijzerprik. Achter het monotoon geworden duo, altijd vooraan zijn wordt ook vervelend. Een mens heeft hoogtes en dieptes nodig opdat leven boeiend blijft. Die animo brachten aanvankelijk de Red Bull-boy's, Daniël Ricciardo en Max Verstappen; die zichzelf een Porsche GT3 cadeau deed. Leuk voor zijn lief.
De Ferrari's bengelden zowat in het middenveld, ergerniswekkend voor het management van Fiat/Chrysler, maar als ziet knappe ceo Sergio Marchionne rood van woede als de kleur van zijn Steigerende Paarden, Sebastien Vettel en Kimi Räikkönen bleven er rustig onder. Nadat Vettel vriend en vijand amuseerde met een spectaculaire maar ongevaarlijke spi in bocht 12, zette de viervoudge wereldkampioen de derde chrono. Met een knal verbleekten de Red Bull-jongens. Waar een nieuw exclusief duel zou worden voorspeld voor zondag tussen Mercedes en Red Bull, stond daar plots als een rood bloedend mes die Ferrari tussen hen in.
Kimi Räikkönen, wereldkampioen 2007 mét Ferrari, toerde wat rond op de veertiende plaats. Zowat net voor de "sukkelende" Renault's van de gelijknamige makelij. Over die Renault direct een woordje meer. Eerst de reactie van Kimi, één van de beste autocoreurs ter wereld, rijk van binnen en daarom stil van buiten. Mensen hebben dat niet graag. "Iceman" is te kil, staat te ver van het slijk der aarde af. Niet boeiend dus. In zijn verveling in die "rooie" bak dacht de Fin "mijn ploegmaat op de derde plaats...ik met deze historische bolide zwat mak en niet eens zwoel rondtuffend....ik haal mij supersofts en breng de kist naar voren. Zo geschiedde. Eerst een zesde tijd, dan een vierde, direct achter ploegmaat Vettel. Marchionne's bloedrode gelaat nam weer een normale kleur aan. De twee Ferrari's scheidden de Mercedessen en de Red Bulls in deze Free Practice One.
Straks om 14 uur is er FP2. Veelbelovend. Maar als afsluiter in deze bijdrage iets over Renault dat sukkelt na de overname van Lotus. Eerst en vooral is dat niet écht waar. Vergeten we niet dat de twee Red Bull's die mee vooraan vechten, aangedreven worden door een Renaultmotor (de verplichte V6 Turbo Hybrid). Waar vorig jaar Christian Horner en Adrien Newey nog wat negatiefs bromden over de krachtbron, zegde Adrien Newey (aerodynamika-genie) dat de huidige Renault-krachtbron op gelijke hoogte komt met die benijdenswaardige Mercedessen. Een mooier hart onder riem van Renault kan het historische merk (115 jaar in autosport) niet krijgen. Overigens zet Renault (het eigen merk dus) terecht alles op de auto voor 2017. Volgend jaar wordt de hele F1 reglementair herschud. Na de zomerstop in augustus zal het plaatje van die nabije toekomst worden ingevuld. Tot straks.(Walter Rombauts)
01. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'21"347
02. Nico Rosberg (Mercedes) 1'21"584
03. Sebastien Vettel (Ferrari) 1'22"991
04. Kimi Räikkönen (Ferrari) 1'23"082
05. Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault) 1'23"174
06. Max Verstappen (Red-Bull-Renault) 1'23"457
07. Fernando Alonso (Mc Laren-Honda) 1'23"935
08. Jenson Button (Mc Laren-Honda) 1'23"961
09. Romain Grosjean (Haas) 1'24"013
10. Sergio Pereze (Force India-Mercedes) 1'24"073
|