Pertti Kuismanen wint met Duncan Huisman in Zolder
Race twee van de Zolder Belgian Race Kick Off is gewonnen door de Fin Pertti Kuismanen en zijn Nederlandse kameraad Duncan Huisman. Het duo finishte voor Van Hooydonk-Wauters na wat weer een spannende race zal worden genoemd. Veel volk is niet getuige geweest van een gesmaakt Zolderweekend. Zaterdag weinig, vandaag zondag wat meer. De mensen zien door het bos de bomen niet meer. De Rally van Wallonië als eigenlijke one-men-show van François Duval, de Zolderse Race, de GP van Bahrein F1, de GP2 in datzelfde sjeikenland met onze landgenoot Jerôme D'Ambrosio in een sterrol. De sjeiken konden overigens geen zand strooien in de ogen van het fenomeen Sebastein Loeb die in de Rally van Argentinië Citroën weer deed blinken !
Die Pertti Kuismanen die het Zolders asfalt wat afstofte, is geen piep- die geen onbekende is in het FIA GT-kampioenschap. Althans niet in de statistische zin. Het moet de man zijn die de centen meebrengt en een wel piep- de chrono's laat zetten. Want in de FIA-GT-context sprokkelde hij met een Chrysler Viper GTS-R vier kampioenschapspunten bijeen in 2003. In dat jaar deelde hij het zitje met Vanina Ickx, Jean Luc Blanchemain en Stefano Zonca. Vervolgens scoorde hij 3,5 eenheden in 2006 in de Corvette C5-R van PSI Experience waaraan de namen van Markus Palttala, Bernard Dehez en Vincent Radermecker ook al niet vreemd zijn. Tom Cloet deelde in 2007 de SRT Corvette C5-R met de Fin waarvan de leeftijd moeilijk is te achterhalen. Freddy Lienhard die met Theys en Lammers scoorde in o.a. Porsche Spyder's moet nu 63 zijn.
Volgens wat bekend is moet het Zolderse podium het eerste zijn in de autosportcarrière van Pertti Kuismanen. Voor de rest heeft hij niets gewonnen, geen podium gehad, maar dan altijd wel gezien in de FIA-GT context. Mogelijk heeft de man tussen de elands nog wat geraced en hebben de archivarissen zijn welklinkende naam vergeten te acteren. Die mogelijke nalatigheid is daarmee rechtgezet. Voor de duidelijkheid: de eerste race zaterdag in Zolder voor het Belgian GT werd gewonnen door Bouvy - Coens in een Ferrari F430 GT3 van Delahaye Francorchamps Motors. De zege van Kuismanen - Huisman in de Ford GT3 is een frisse opsteker binnen het veld van vetrouwde merken.(wr)
Pininfarina Sintesi zet toeleveranciers transmissie voor schut
Los van de heersende crisis is er slecht nieuws voor producenten van transmissies allerhande die zijn bestemd voor de automotive-industry. Net als Michelin aandrijving, remmen én afvering binnen één velg creëerde wint wereldwijd de idee van één elektrische aandrijfmotor per wiel veld. Nissan denkt eraan, Volvo ziet het meer dan zitten en exclusieve rakkers uit fabeltjesland van de auto als Pininfarina goochelden er ook al mee op de voorbije salons.
De Sintesi kenmerkt zich door vier vleugelportieren en omdat ophangings-elementen en versnellingsbak ontbreken is meer designvrijheid geboden. De carrosserie - getekend onder leiding van de Belg Lowie Vermeersch - ligt als het ware over de passagiers heen gedrapeerd. In feite zit in ieder wiel een brandstofcel die de elektromotor aandrijft. dat is 43,5 pk per wiel en het maximum koppel bedraagt 750 Nm. De 248 km/h top en de 7"5 van 0 naar 100 km/h zijn complete bijzaken in deze revolutionnaire autobouw. Wel van belang is de bedreiging die hiervan uitgaat voor de talrijke fabrikanten van versnellingsbakken en transmissies allerhande. Gesteld dat dit in seriebouw wordt toegepast, verdwijnen er sowieso weer jobs.(wr)
François Duval als guest star in Rally van Wallonië
Liefst 101 deelnemers in de nationale wedstrijd, 86 teams ingeschreven in het RACB Rally Criterium, drie sterk bezette promotieformules, een mooie reeks WRC's en een piloot van wereldklasse! Wat kan je nog meer wensen voor de 2de manche van het Kampioenschap van België Rally? De wedstrijd belooft in elk geval nog spannender te worden dan de openingsmanche.
Na de fel betwiste TAC Rally, waarin Melissa Debackere op amper negen seconde van winnaar Paul Lietaer strandde, staat de Rally van Wallonië voor de deur. Wat heeft deze unaniem gewaardeerde rally, met een erg selectief parcours, in petto? Het parcours rond Namen is ook dit jaar weer erg selectief en uitdagend. Bovendien heeft het publiek heel wat redenen om de klassementsproeven van vrijdag tot zondag bij te wonen.
Net zoals in Tielt, komen er een reeks WRC's aan de start. Pieter Tsjoen, met vijf zeges op de teller (evenveel als Robert Droogmans) zal zijn opgave in West-Vlaanderen trachten te vergeten met een 6de succes aan het stuur van zijn Ford Focus WRC07. Op voorwaarde dat hij zijn rijbewijs tijdig terug krijgt, zal Patrick Snijers zich niet zomaar laten doen. Ook hij heeft honger naar een zege. Met zijn Subaru Impreza WRC S12 hoopt Snijers voor de 5de keer te winnen in Jambes, 13 jaar na zijn laatste zege en... 25 jaar na de eerste overwinning in Namen.
De twee koplopers uit de TAC zullen ook hun woordje mee willen spreken. Paul Lietaer, wiens sponsor heeft beslist om hem in te schrijven in Namen om zijn leidersplaats in het kampioenschap te kunnen verdedigen, wil een maximum aan punten scoren, hoewel zijn gebrek aan parcourskennis een handicap zal vormen. De snelste jongedames van het weekend (Melissa Debackere en Lara Vanneste) willen hun uitstekend seizoensbegin bevestigen.
Hubert Deferm (Subaru Impreza WRC S10) wil zijn titel van Belgisch kampioen rechtvaardigen en zijn zege van vorig jaar bevestigen, terwijl Tim Van Parijs (Ford Focus WRC 05) ook zijn vroege opgave in de TAC naar de vergeethoek wil rijden. Maar, al deze kleppers komen mogelijk in de schaduw te staan van een uitzonderlijke rallypiloot. Voor de eerste keer in zijn loopbaan zal François Duval immers een Toyota Corolla WRC besturen.
"Deze wagen dateert uit 1999 en heeft al heel wat rally's op de teller, vertelt de rallypiloot uit Cul-des-Sarts. Maar, deze Corolla WRC is een persoonlijke droom die in vervulling gaat. Bij ons, in de garage, zijn we fans van Toyota in hart en nieren. Ik heb me al wel eens kunnen uitleven met een wagen van het merk, maar nog nooit aan het stuur van een competitieve Corolla WRC. Ik kan niet inschatten hoe competitief we zullen zijn. Ik weet dat onze Corolla WRC een "full spec" is en dat de wagen erg goed verzorgd is, maar mijn tegenstanders beschikken over modernere en meer geëvolueerde WRC's. Dat is niet erg. Het belangrijkste is dat we het publiek kunnen vermaken met indrukwekkende prestaties en dat we ons amuseren" zegt Duval over zijn materieel.
Aan deze explosieve cocktail moeten we nog een hele waslijst outsiders toevoegen. Alexandre Romain, die verbluffend sterk van start ging in Tielt en die vorig jaar een beresterke wedstrijd reed in Namen, zal met zijn Mitsubishi Lancer Evo9 Groep A trachten mee te strijden in de top 5, maar Stéphane Lhonnay (idem) en Bob Colsoul (Mitsubishi Evo10) starten met dezelfde ambitie. Zeker ook te volgen: Olivier Collard (Subaru Impreza N12), de spectaculaire GT's van Van Woensel (Nissan 350Z), Lejeune en Schmelcher (Porsche 996 GT3) en de snelle Groep N's, waarin we een strijd verwachten tussen Bonjean, Hermans en Hopmans.
De Rally van Wallonië vormt ook het theater van drie verschillende promotieformules, waarvan er twee aan het seizoen beginnen in Namen. De befaamde Ford Fiesta Sporting Trophy zal weer fel betwist worden. Kan Matthias Boon zijn succes van de TAC Rally, waar hij de ganse wedstrijd domineerde, bevestigen? Kan Ghislain de Mevius, de man uit de streek, hem het leven lastig maken, net als Briclet, Courteyn en de andere jongeren?
Het bewijs dat de Rally van Wallonië een uitstekende reputatie heeft wordt geleverd door de West European Clio R3 Trophy, die in Jambes met een tiental piloten zijn seizoen opent. Onze landgenoot Kris Princen zal ongetwijfeld kunnen profiteren van zijn parcourskennis, maar hij zal toch hard moeten trappen om de Fransman Mauffrey, de Nederlanders Abbring en de Winkel, de Brit Waster, de Ier Doyle, de Spanjaard Nafria, de Portugees Oliveira en de andere Belgen Meurens en Lauwaert af te houden.
Ook de Citroën Racing Trophy begint dit weekend aan het seizoen. Hierin zullen we een reeks Belgische tenoren aan het werk zien. Thierry Neuville, die de kleuren van het RACB National Team zal verdedigen, zal zich kunnen meten met Baugnet, Burton, Schammel, Croes, Béco, Cherain en Blom. Deze lijst is overigens nog niet limitatief.
Terwijl in deze manche van het Belgian Historic Rally Championship slechts een dozijn wagens aan de start komen, hebben maar liefst 86 teams zich ingeschreven voor het RACB Rally Criterium. Ook daarin zal het spannend worden.
Al enkele jaren opent de wedstrijd op vrijdagavond met een showproef op de Citadel van Namen. Deze succesformule wordt dit seizoen nog uitgebreid met de deelnemers van het RACB Rally Criterium.
Zaterdag krijgen de teams 14 klassementsproeven voor de wielen, terwijl zondag nog een stevige slotetappe met 11 KP's volgt. In totaal telt het parcours 258 km tegen de chrono. Een "top card" (zaterdag en zondag) kost 20 en de toegang tot de superspecial vrijdagavond 10 . De inkom per proef bedraagt 5 , behalve voor de showproeven van Mohiville en Malonne (8 ), terwijl een programma wordt aangeboden voor de prijs van 5 .(Tekst:Wout Christiaenssen/Foto:RACB)
Marnik Battryn, een nieuwe Schumacher in Francorchamps...
"Het zit in de genen, mijnheer. Ze zuigen het uit de moederborst mee binnen...D'r is niks aan te doen. Dertien jaar en hypersnel, ook in Kerpen waar die zevenvoudige wereldkampioen F1 is geboren. Hij is met niets anders bezig. Uniboltspel, afstellingen, motorkoeling, remmen, ze zijn steeds jonger !" Vader Jan Battryn vertelt fier over zijn zoon Marnik. Zo hoort het ook want de knaap zet zijn beste voetje op de gas tussen die razende bende vlooien die de karts voor de outsiders moeten zijn. Maar wie de liefde voor de techniek, dat ongenadig kartje in zich heeft, die weet beter. Ze moeten er ook steeds jonger aan beginnen. Zie maar naar de F1. Sebastien Vettel 21 jaar, Laurens Vanthoor in de Formule 3 in mei 18 jaar. Rubens Barrichello moet zich stok voelen, alhoewel...hij vorig jaar in Massa's Karting Trophée in Brazilië nog iedereen een neus zette en won !
D'r zijn gasten die jong sterven ook al worden ze éénennegentig. Herinneren we ons Paul Frère. Onbekend voor jongeren maar niet onbemind. Morgen op 23 april 2009 verjaart Vlaanderen's beste toerwagencoureur Eddy Joosen. Hij verkoos niet te vertellen hoe jong hij wordt. Na een loopbaan als goudsmid, levensgenieter en tweevoudig winnaar van de "24 Uren van Francorchamps", naast ontelbare andere zege's maakten we zelf een schatting. Daaruit bleek dat hij net uit zijn puberteit is.
Op de kartpiste van Francorchamps is er dit weekeinde spektakel. Marnik Battryn is er mee favoriet. Eén onder de vlammende jonge gasten die vastberaden is wereldkampioen F1 te worden. Dan moet je natuurlijk beginnen in die rijdende wieg waar alle groten zijn uitgekomen: Senna, Schumacher, Kubica, een oneindige lijst van namen die ieder steentje van de piste, ieder putje in hun staartbeentje als sensor naar hun gave hersenen lieten registreren. Alleen Senna overdreef wat. God reed met hem mee, dat zei hij vaak. Niet om te lachen want hij had redenen om diep gelovig te zijn. Maar op dat karretje was geen plaats voor de Almachtige. Die was Bijbels gezien begonnen met een ezel en nu zijn het die duivelse paardenkrachten. Vandaag rijdt eerder de duivel mee. Stoken in verbrandingskamers. Duiveltjes uit doosjes.
Marnik Battryn is één van de felste. Roodgeblakerd van geestdrift zal hij dit weekeinde zijn stempel drukken op de meest miskende discipline van het autorijden. Dat is het plezante aan een blog. Je kan over het leven vertellen zoals het is, uit de leugens die als een spinneweb de wereld omspannen, gewoon maar omdat we allemaal mensen van vlees en bloed zijn. Zelfs koele kikker Michaël Schumacher zei in een magistrale Canvas-uitzending vorige dagen dat hij niet vrij van emoties was. Hij moet steevasy gedacht hebben aan die 1 mei 1994, toen hij met zijn Benetton-Ford onder de achterwing van de Williams-Renault plakte in Imola. Senna werkte als een rode lap op een stier voor hem. Hij zat op de eerste rij toen samen met Fangio, Lauda en Villeneuve, één van de grootste autorenners uit het leven reed. In de Tamburello-bocht. Tegen 315 km/h. Zijn hersenen schoten als snot door zijn neus. Stuurbreuk zei men later. Michaël weet beter.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Fred Bayet)
Thierry Neuville, lid van het RACB National Team heeft duidelijk gekregen over zijn programma 2009. Hij start dit weekeinde in de Rally van Wallonië, tweede proef om het BK, in de eerste manche van de Citroën Racing Trophy met en C2R2 Max. Naast hem zit Achim Maraite als navigator. Het rallykoppel maakte enkele weken geleden in de Rally van Epernay kennis met de auto en behaalden de tweede plaats. Waarmee de bubbels van Reims terecht rijkelijk vloeiden. Die prestatie was des te waardevoller omdat Thierry Neuville, noch de wagen, noch het parkoers doorheen de wijngaarden van de champagnestreek kenden. Verwacht wordt dat hij niet alleen een voorbeeldrol in die Citroën Racing Trophy zal spelen maar de pientere rallywagen ook hoog zal plaatsen in het algemeen klassement. Om daarin te slagen krijgt hij de bijstand en de ervaring van niet minder dan mijnheer Willy Plas.
Vorig jaar won hij in Jambes in dezelfde Rally van Wallonië in de Ford Fiesta Sporting Trophy. Hij is dat niet vergeten en herinnert zich: "dat het zéér snelle en gladde klassementsproeven zijn, ook als het niet regent. Moest dat het geval zijn, dan moeten we heel wat valstrikken ontwijken. Blijft het droog dan weet ik hoe ik de zaak moet aanpakken." Geen grootspraak van Thierry Neuville. De man is de bescheidenheid zelve. Vrijdagavond krijgt hij tijdens de show-spéciale op de Citadel van Namen nog eens kans zijn Citroën-pur-sang nog een laatste maal te testen voor de chrono's later over winst en verlies beslissen. Wie niet naar Zolder voor de eerste race van het seizoen wil, en ook de hoogstaande kartingactiviteiten in Francorchamps geen "must" zou vinden, kan in het Naamse bij onze Zuiderlandvrienden zon, actie, een Maredsous en Wallonië vakantieland beleven. En wat het BK betreft. Als "onze Lange" alias Patrick Snijers d'r weer is, dan zal die zonder twijfel zijn woordje "placeren". Hij zoekt naar zijn achtste nationale titel en wordt 51. Tijd dus.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:RACB)
De Lotus Exige 270E op TriFuel, alleen nog maar show
"Leichtbau" was niet alleen de obsessie van Porsche maar ook die van Lotus. Het is niet zo bekend dat Lotus dezelfde rol vervult voor de autoconstructeurs als Porsche. Die is in opdracht auto's ontwerpen voor derden. Als we een ruwe schatting maken dat daarin Porsche 60% voor zijn rekening neemt blijft Lotus met 40% een belangrijke speler op de automarkt. Uitsparen op gewicht om zo de prestaties te verhogen met eventuele kleinere motoren was één van de kerneigenschappen van Colin Chapman die op een dag spoorloos verdween. In 1970 verongelukte de Oostenrijker Jochen Rindt - volgens deskundigen - omwille van die te lichte constructie van de Lotus tijdens de trainingen voor de GP van Italië. Hij werd posthuum wereldkampioen met 45 punten voor Jacky Ickx met 40.
Negenenendertig jaar na die geschiedkundige anekdote blijft Lotus trouw aan de gedachte van "lichtbouw" en heeft recent nog een bijzonder stijve en lichte "bodemplaat", zeg maar chassis, ontworpen voor toekomstige auto's. Daarmee is de begeerde Dewar Trophy voor ingeniositeit gewonnen in 2008. Vorig jaar stelde het Britse merk op het Salon van Genève de "Exige 270E Tri Fuel" voor. Die weegt maar 930 kg en de motor daarin is een Toyota 1,8 liter viercilindermotor met compressor. Daarmee is hij goed voor 200 KW (273 pk) en een koppel van 260 Nm. Van 0 naar 100 km/h in 3"9 en een top van 255 km/h. Bijzaken ondertussen. Dathij kan rijden op E85, bio-ethanol en synthetische methanol is wel belangrijk. Daarom die "Tri-Fuel". Het was bijna "Four-Fuel", want bio-butanol werd ook tot de mogelijkheden geciteerd.
Belangrijker is dat Lotus beweerd dat synthetische methanol de brandstof van de toekomst zou zijn. Die kan worden aangemaakt uit waterstof en...CO2 die rechtstreeks uit de lucht zou kunnen worden gehaald. Als de elektrolyse van water - om waterstof te bekomen - dan zou kunnen plaatsvinden via zonne-, wind- en water-energie zou men een volledig koolstofdioxyde-vrije energiebron hebben. Voor 2012 moeten we ons daarover niet teveel van voorstellen. Bovendien is er ook nog de infrastructuur voor de bevoorrading. Zoals de Europese- en andere regeringen bezig zijn zullen we dat probleem naar één of twee generaties voor ons uitschuiven. Maar àls het lukt is E85 en bio-ethanol, mogelijk ook biobutanol, achterhaald.
Dat is het knelpunt bij de toekomstwagens: ze geraken het showpoint moeilijk voorbij. "Simpele duif" Mitsubishi daarentegen kan weldra op 7 mei 2009 zorgeloos onder de boog van Zolder's "Clean Week 2020" doorrijden. Met de iMieV, een honderd procent elektrische auto die rijdt als een gewone auto. ZERO emissie. Op 7 mei wordt in Zolder de start gegeven voor de aanloop naar 5 mei 2010. Dan wordt het grootste emissievrije weekend van het land gehouden. Zolder maakt nu al deel uit van de federatie van "groene circuits". De nieuwe algemeen direkteur Peter Hudders kan alvast prat gaan op dit initiatief.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Lotus)
Mc Laren mag dan wel niet op het voorplan rijden, de eerste twee plaatsen in de voorlopige stand om de wereldtitel worden ingenomen door Jenson Button en Rubens Barrichello in een Brawn GP 001. Met een Mercedesmotor die ei zo na verkozen werd boven de Ferrari die logischerwijze ook in aanmerking zou zijn gekomen. Maar kernkop Ross Brawn zag in die zes luttele weken die de seizoensopener in Australië vooraf ging dat de hulpaggregaten aan de motor veel makkelijker aan die Mercedes te plakken waren dan aan die Italiaanse pk-brouwerij. Hij maakte zijn F1 zo eenvoudig mogelijk. Net zoals ook Adrien Newey deed met de Red Bull waarmee Sebastien Vettel vorige week in China won. Twee "eenvoudige" dingen, net niet gemixed. Wat de ene van voor heeft, heeft de ander vanachter en omgekeerd. Zou je ze samensmelten dan heb je de beste hybride uit de F1. Maar geen van beide heeft KERS gebruikt. Ferrari wil het ook laten vallen. Mc Laren wellicht ook. De twiijfel rijst. Onbetrouwbaar, breekbaar, niet echt veilig. En zwaar in gewicht.
Flavio Briatore tracht Button en Barrichello als belachelijk in het uitstalraam te zetten, met Ross Brawn erbij. De vroegere T-shirtverkoper zou zich echter beter herinneren dat grote Ross een CV heeft die de adem doet stokken. Brawntje was om te beginnen in 1971 - in het stenen tijdperk dus nog - een opleidings-ingenieur bij de "Atomic Energy Authority" van het United Kingdom. Levenslang viste hij met zijn lange rubberlaarzen aan tegen de stroom in op forellen. Hij bracht omzeggens zeven jaren door naast Schumacher die evenveel wereldtitels verzamelde. Daarvoor was Ross Brawn technisch directeur bij TWR (1989), tekende hij in 1986 tussen soep en pattaten door de Arrows F1 (1986), sleutelde nog wat aan de March's(1977), de Beatrice (1984), Benetton (1991)...jaar waarin hij technisch directeur van de Scuderia Ferrari werd. Geef toe, het is niet niks. Als je dan 54 bent (°23 november 1954), brugpensioen niet direct dreigt, dan mag je met opgeheven hoofd langs de pits lopen. Trouwens de aslmaar slim gadeslaande ogen van Ross wisten gewoon dat die diffuser het zou halen bij de FIA. Williams en Toyota wisten dat ook. Vettel won vorige zondag zonder die diffuser. Vervelend voor de aanklagers.
Je kan natuurlijk met Ross niet over frieten, Stella en voetbal praten. Maar net als Albert Einstein is het renwagengenie een bescheiden man gebleven. Hij schuwde het niet om Loic Bigois (48), een Fransman uit Aix-en-Provence van geboorte, aan te trekken om zijn Brawn mee te styleren. Wat zijn je hobby's vroeg Ross Brawn eens aan Loic toen het werk af was. "Wind tunnel testing" antwoordde deze simpel. Brawns wenkbrauwen rimpelden nog harder dan anders. Loic Bigois studeerde aan het Nationaal Conservatorium "des Arts et Metiers" - waar zelfs August Rodin is langs geweest. De denker Bigois hield zich in 1981 bezig met kleine gasturbines vorm te geven en pikte in 1990 aan als CAD/CAM-manager bij Ligier, om in 1994 bij Peter Sauber aan te belanden. In 1999 vroeg viervoudig wereldkampioen Alain Prost hem of hij nog eens iets ànders wilde tekenen. Via Minardi, Williams en Honda belandde. Daar stond Ross, met een kernkop zo groot. De tijd drong, 't zag er niet goed uit. "Keep it simple" moet Brawn toen hebben gezegd. hetzelfde als wat Newey dacht. Zondag zijn we al aan de vierde ontmoeting in de nieuwe wereldorde van de Formule 1.
D'r is nog iets waar de concurrentien erg jaloers op is. Het is het zéér lage zwaartepunt van de Brawn. Ross, zelf designer, plaatste de tandheugel van de besturing onder de "carrosserie" en liet die precies achter de gestroomlijnde onderste stang van de voorwielophanging vallen. Twee vliegen in één klap dus: en zwaartepunt lager én luchtweerstand naar beneden gehaald. Hetzelfde deed hij met de voorste remzadels. Gewoonlijk staan die haaks, maar Brawn monteerde ze horizontaal vanonder aan de carbonschijven. De Brembo-klauwtjes doen dan iets minder perfect hun mechanisch werk, maar dat woog volgens Ross niet op tegen de voordelen van het gewicht van die dingen lager te hangen. Op zijn beurt kijkt hij wat afgunstrig naar de voorvleugel van de Red Bull. Die is beter aerodynamisch "geëxploiteerd", geeft hij toe. Morgen in de eerste oefeningen om de GP van Bahrein kan door iedereen nog wat geprutst worden aan één en ander. Dat moet wel omdat de tussentijdse trainingen zijn verboden door de FIA. 't Blijft dus boeiend te zien wie zaterdag op "pole" staat.(Tekst/Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Jean-François Hemroulle in 24 Uren van de Nürburgring
Naast een deelname aan de FIA-GT3 en verschillende nationale kampioenschappen, zal de Audi R8 LMS ook te zien zijn in de 24 Uren van de Nürburgring. Audi Sport bevestigde vandaag dat het vier wagens inzet in de Eifelklassieker, die start op 23 mei (16.00u). Als basis dient de GT3-versie van de Audi R8 LMS, die echter zal worden uitgerust met verschillende evoluties, aangezien het GT3-reglement geen rekening houdt met dergelijke lange races.
Audi Sport maakte ook de namen bekend van de piloten. Een naam die daarbij opvalt is die van Jean-François Hemroulle! Dankzij zijn uitstekende kennis van de Nürburgring en de deelname aan tal van wedstrijden op de Nordschleife krijgt de piloot van de Belgian Audi Club deze fantastische kans aangeboden. Audi Sport maakte vanochtend indrukwekkende namen bekend die in vier R8 LMS's zullen te vinden zijn.
In de eerste auto van ABT Sportsline zit dus Jean-François Hemroulle, Christian Abt, Pierre Kaffer en Lucas Luhr. De tweede bolide van dit team heeft Mattias Ekström, Timo Scheider en Marc Werner achter het stuurtje. De twee R8 LMS's van Phoenix Racing zijn gewoon droomteams als men op de namen afgaat: Frank Biela, Marcel Fässler, Emanuelle Pirro en Hans-Joachim Stück in de nummer 99. De nummer 98 wordt door de groene hel gewongen door Marc Basseng, Frank Stippler en Mike Rockenfeller. Als dat niet winnen wordt !
Jean-François Hemroulle mag zich goed voelen binnen dat hoog gezelschap. De 39-jarige autocoureur kan immers een mooi palmares voorleggen: 14 races op 53 gewonnen. Dat is een winpercentage van 29,17%. Hij stond 28 keer tot nu toe op het podium, reed drie pole-positions en zes snelste ronden. Geen ééndagscoureur dus. Voor wie het niet mocht weten: Hemroulle's winscore is de hoogste van de jonge generatie autocoureurs. Op de tweede plaats volgt Frédéric Vervisch met 28,42%.
De 24 Uren van de Nürburgring hebben raar genoeg niet de bekendheid als die van Le Mans en Francorchamps. Toch is een zege daar minstens evenveel waard. Vaak zetten autoconstructeurs "gecamoufleerde" pré-seriemodellen in. Die moeten dan de laatste fouten aan de auto blootleggen. In die race over 176 bochten per ronde zijn in het verleden al verscheidene hybride-modellen getest. Lexus en vorig jaar ook nog de Gumpert Apollo Hybrid van Heinz Harald Frentzen reden op ereplaatsen de race uit. Veel pub werd daar niet rond gevoerd omdat net het discrete karakter van de etmaaltest belangrijker was.
Minder discreet dit jaar is de deelname van ex T-Mobile kopstuk Jan Ullrich. Hij bestuurt tijdens de 24 Uren een BMW Diesel met Mike Kluge. Dit kadert in een evenement waarin ook een Nordic Walking-Marathon en een "Rad am Ring" actie zijn verbonden. De opbrengsten van dit drieluik moet zieke kinderen trachten gezonder te maken. De deelname van BMW met een dieselmotor moet geen verwondering wekken. Het merk is het eerste dat ooit een race won met een zogoed als standaard dieselmotor. Op de Ring met name.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: ADAC)
Paul Gentilozzi's Rocketsport Team is bezig een Jaguar XKR GT2 te prepareren om in 2010 deel te nemen aan de 24 Uren van le Mans. Dat zou geleden zijn van 1995 dat het merk nog een wiel voorzette in de grootste uithoudingsrace ter wereld. De 59-jarige man die zelf ook heeft geraced op het Circuit de La Sarthe in 1994 en 1995 zegt de hang naar het mytische lint niet te kunnen weerstaan. Hij verkoos de XKR omwille van zijn uitzonderlijke stijfheid van carrosserie en de "compacte" motor die duurzaamheid als zijn voornaamste kenmerk heeft. Bovendien is hij compact en heeft vijf liter inhoud en is atmosferisch aangezogen. Het debuut is voorzien in juli of augustus in de Lime Rock en Mid-Ohio.Terwijl de derde piloot nog moet worden aangeduid, beweert hij dat zijn nauwste compagnon een naam is met wereldfaam. Het Indische Tata, eigenaar van Jaguar, heeft technische steun toegezegd maar heeft onder de huidige economische wereldcrisis geen zin het Amerikaanse initiatief te ondersteunen. ALMS-dirigent Scott Atherton noemt het "de meest opzienbarende merkenbeslissing in de elfjarige geschiedenis van de American Le Mans Series." Lijkt ons iets overdreven, hoewel Jaguar het in de verkoop weer héél goed doet.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Jaguar)