VERSTAPPEN KWAM IN ENGELAND OP ZIJN TITELWEG HAMILTON TEGEN
Max Verstappen, de jongeman die wellicht in 2021 wereldkampioen F1 zal worden, is in de GP van Engeland opnieuw de realiteit van Hamilton tegen gekomen. De 23-jarige Red Bull-coureur won gisteren de eerste sprintrace ooit in de Formule 1. Met diezelfde komeetsnelheid startte hij de GP van Engeland, maar nam zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton als zijn schaduw mee... 154.000 toeschouwers sprongen recht, de grond daverde, tribunes kleurden oranje. In de eerste van de 52 te rijden ronden al moet overmoed bezit genomen hebben van Max Verstappen. Weliswaar een derde van de autolengte voorop, maar op een onmogelijke buitenlijn in die bocht, meende hij (zoals het sportief FIA-reglement ook zegt) zijn eigen ideale lijn te mogen kiezen en wenkte naar rechts...waar Hamilton's voorwiel was. De kus van het rechterachterwiel van de Red Bull werd fataal.
De Red Bull schoot tegen 330 km/h uit de baan en kwam met een kracht van 51g in de bandenmuur terecht. Sinds Ayrton Senna op 1 mei 1994 in de Tamburello-bocht in Imola met 63g de dood vond in de Williams-Renault zijn de F1-bolide zo verbeterd op gebied van passieve veiligheid dat Max er wat verwrongen en bleek levend en ongedeerd het Red Bull-wrak verliet en door de medische dienst werd opgevangen. Rode vlag na een zéér korte Safety Car en de race werd 40' stilgelegd. Om daarna weer met een staande start en Charles Leclerc als leider op gang geflitst te worden. Christian Horner, teambaas van Red Bull, zei duidelijk dat Lewis Hamilton in fout was. Toto Wolff van Mercedes en Luis Hamilton zelf expliceerden het als een "wedstrijdincident" en hoopten er zo vanaf te komen. Uiteindelijk kreeg Hamilton voor deze zéér discussieerbare affaire 10" straftijd. Weinig volgens de ene, onterecht volgens de andere. Maar hij onderging die "straf" in de 28ste van 52 ronden en reed na 14"2 totaal stoptijd in de pits op harde rubbers de piste op.
Charles Leclerc was solied leider zoals men dat pleegt te noemen. Hamilton was als vijfde terug op de piste en dus leek een Ferrari-zege tot de zekerheden te behoren. Dan beleefde de wereld iets ongelooflijks, iets Senna-achtigs, bijna een tikkeltje goddelijk. De aarde in Silverstone begon te daveren door een plotse aardbeving op wielen. Lewis Hamilton ontketende zijn onzichtbare krachten die opgestapeld werden uit een achtergestelde jongen naar een Keizer-op-Wielen, met dan nog een Ster (of moeten we nog "de" Ster zeggen) op zijn auto. Hij vloog een knappe Lando Norris voorbij, zijn ploegmaat Valtteri Bottas sukkelde met zijn rubbers en was een beleefde prooi voor Lewis. Op drie ronden van het einde doemde hij op in de achteruitkijkspiegels van Charles Leclerc (Ferrari) die in een aanval met de hamer vanwege Lewis Hamilton onder de druk bezweek, even naast de baan ging en zich onthutst tweede zag.
Hamilton's halve godheid kreeg nog een banbliksem. Sergio Perez (Red Bull) maakte zijn rotweekeinde goed met een snelste tijd en dus 1 WK-punt. Een kleine tegenzet van Red Bull op Mercedes door de Mexicaan op zachte banden te zetten om 1'28"617 op de chrono's te schrijven. Sneller dan Hamilton !!! Maar Red Bull had de kleine regeltjes van het reglement niet gelezen. Om dat ene WK-punt te veroveren moet binnen de eerste tien rijden...De tijd werd geannuleerd en Luis Hamilton kreeg dat WK-punt. Daarmee staat hij nu nog slechts 8 punten achter op WK-leider Max Verstappen. In Hongarije binnen veertien dagen zal de waanzinnig populaire Brit trachten zijn achtste wereldtitel opnieuw gestalte te geven. Hij is alvast "back in the race !". (Walter Rombauts)
De uitslag
1. Lewis Hamilton (MercedesW12) 306,332 km in 1 uur 42'41"013
VERSTAPPEN PAKT VIERDE SEIZOENPOLE, HAMILTON RIJDT SNELSTE RONDE IN SPRINTRACE
Max Verstappen vertrekt morgen van op pole-position in de GP van Engeland door de eerste - experimentele ? - sprintrace te winnen. Hij startte sneller dan Lewis Hamilton die eerst stond na de kwalificaties van gisteren. Er ontspon zich een ongemeen duel op het scherp van de snede en de zevenvoudige wereldkampioen moest na drie van zeventien ronden de meerdere erkennen in Max Verstappen. Deze startte overigens met een bizar vlammend linker voorwiel dat verder geen rol meer scheen te spelen.
Max Verstappen won met een snelste ronde in 1'30"013, maar Lewis Hamilton eistte met 1'29"937 finaal de snelste ronde van deze selectierace op. Een kleine contradictie rond het begrip "pole". Maar Max Verstappen behaalde hier zijn vierde seizoenspole en totaliseert daarmee acht poles sinds 2016. Zoals voorzien krijgt de winnaar van de sprintrace 3 WK-punten, de tweede 2 en de derde - Bottas - 1. Morgen is er de GP van Engeland zelf over 306 km die het verdere duel Verstappen - Hamilton om de wereldtitel 2021 zal aanscherpen.
Sergio Perez verloor adhesie en ging uit de baan, gelukkig zonder de Red Bull te beschadigen. Maar hij start 18de en is dus aangewezen op een inhaalrace. Fernando Alonso, in tegenstelling tot de latere winnaars mengde zich met "softs" even vooraan, maar moest dan wel inbinden. Mick Schumacher en Nikita Mazepin botsten met elkaar en vertrekken achteraan. Maar veel aandacht kan naar hen niet uitgaan. Wel naar een Lando Norris (Mc Laren), Sebastien Vettel (Aston Martin-Mercedes) en de Ferrari-ruiter Charles Leclerc. Speciale aandacht zal uitgaan naar George Russell die voor eigen publiek de Williams op de negende plek patste en steeds vaker opdoemt in de wandelgangen als de vervanger van Valtteri Bottas volgend jaar naast Lewis Hamilton... (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN OPNIEUW SNELST IN FP2 IN SILVERSTONE
Omdat straks de sprintrace op het programma staat die de strtgrid voor de race gaat bepalen, gaf de FP2 in een zonovergoten Silverstone een wat overbodige indruk. Tot het begin van deze tweede vrije training stonden de bolides in wat men een "parc fermé" noemt en mocht er aan de auto's buiten wat vleugelcorrecties niet worden gewerkt. Dus had de tweede vrije training toch nog enige zin om daarin nog kleine wijzigingen door te voeren. Zoals het wegwerken van een vervelend onderstuur op de Red Bull van Max Verstappen die volgens hem de "mini-pole" in de kwalificaties kostte ten voordele van Hamilton.
De sprintrace straks wordt met argusogen bekeken en het nieuwe "format" heeft al voor veel onrust gezorgd binnen de teams. Als men de F1-eigenaars Liberty Media laat doen komt een soortgelijke sprintrace er ook in Monza en Interlagos, terwijl Austin zich daarvoor ook al als kandidaat heeft gemeld. Uiteraard is iedereen benieuwd wie er in die 17 ronden (100 km) in Silverstone deze "primeur" zal winnen en dus morgen in de race over 306 km uit "pole" zal vetrekken. (Walter Rombauts)
HAMILTON - MERCEDES - START OP P1 IN EERSTE HISTORISCHE SPRINTRACE
In 1950 werd in Silverstone de eerste race van het wereldkampioenschap opgevoerd. Na 70 jaar zal morgen op diezelfde historische renbaan de eerste sprintrace uit de nieuwe, moderne Formule 1 worden gereden. Hoewel Max Verstappen de eerste trainingen domineerde, ook in de Q1 bovenaan bleef staan, moest hij in de Q2 - waarin ook Alonso sneuvelde - én in de Q3 tegen een iets snellere tegenstander aankijken. Het was zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton die opgepord door kritiek zijn meesterschap opkrikte tot 1'26"134 de eerste startplaats van de spintrace over 100 km verzekert.
Max Verstappen voelde naar eigen zeggen de bijregelingen aan zijn Red Bull als minder gunstig aan. Terwijl Hamilton in "Vale" een schuiver maakte die goed afliep trachtte Max hem te overtroeven. Maar zijn sublieme chrono van 1'26"209 was niet genoeg om de Brit van die eerste historische startplaats te houden. Max start op P2. Die sprintrace zal de startorde, dus de definitieve grid voor de race van zondag bepalen en er zijn 3 WK punten mee te verdienen als je wint. Voor puristen voelt het veranderen van de spelregels tijdens het spel nog altijd wat genânt aan. Maar dat is wegens hun leeftijd wellicht. Het nieuwe tijdperk in de Formule 1 zal het Alzheimer-effect verhogen en alleen nog nieuwe jonge geheugens toelaten. In ieder geval kan niet worden gezegd dat het nieuwe "format" niet spannend was. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN DEGRADEERT IEDEREEN TOT LEERLING-PILOOT IN SILVERSTONE
Precies na 30' rijden in de eerste vrije trainingen om de GP van Engeland zette Max Verstappen iedereen als rijschooljongens opzij. Daarvoor diende een bliksemchrono van 1'27"035. Liefst een volle seconde sneller dan Lewis Hamilton en Valtteri Bottas in de Mercedessen. Dan herstelde de meute zich een beetje... Aanvankelijk klampte ploegmaat Sergio Perez in zijn Red Bull-Honda aan op de tweede plaats. Maar naar het einde toe, toen iedereen zich schikte in een superieure WK-leider, pikte Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) nog de tweede plaats in. Iedereen maakt zich nu op voor een nieuwe vorm van kwalificatie die tegen vanavond een nieuw tijdperk in de F1 inluidt. Die bepaalt de startorde van de sprintrace van morgen. De sprintrace bepaalt dan weer de startgrid voor de GP op zondag. Een casinogevoel waarmee niet alle teams opgezet zijn (wr)
DE NIEUWE F1-AUTO VOOR 2022 IS VOORGESTELD IN SILVERSTONE
Met een jaar vertraging door corona is de nieuwe Formule 1 bolide op ware grootte voorgesteld. Hij weegt met een minimum gewicht van 768 kg precies 25 kg meer dan de huidige renwagens. Hij is voorzien van een "grond-effect" zoals Colin Chapman dat destijds bij Lotus introduceerde. Het is deze keer niet echt het principe van een omgekeerde vliegtuigvleugel. Nu heeft men twee venturi-tunnels onderaan de wagen. Daarin wordt de lucht versnelt en lucht die versnelt creëert een vacuüm waardoor de auto aan de weg wordt gezogen. Bijgevolg is de luchtstroom die over de bolide streelt en vandaag nog de "downforce" schept, niet meer belangrijk. Gevolg daarvan is dat de wirwar van de meest gek gevormde vleugeltjes kan verdwijnen. De look is eleganter, met een kleinere voorvleugel en een grotere achtervleugel. Idem dito voor de diffuser achteraan die groter is geworden.
Nog een nieuwigheid zijn de 18"-velgen (een inch is 25,4 mm) die onder een wiel-kapje draaien. Daardoor worden de voor de wegligging nefaste turbulenties gereduceerd van - 40% tot 5 à 10% waarbij ook de grotere remschijven beter kunnen worden gekoeld. De hydraulische ophanging is weggevallen, DRS blijft voorlopig en de motoren blijven tot eind 2025 dezelfde als vandaag. 1,6 liter V6 Turbo-Hybrid die hun motorkoppel volgend jaar over zeven versnellingen zullen verdeeld zien. Dat "kapje" boven de banden breekt een 70-jarige reglementaire verplichting dat de wielen vrij in de lucht ronddraaiden.
Op de vroeger toegelaten uitzondering voor snelle circuits als Monza dat Mercedes en ook Connaugt een geheel gestroomlijnde auto mochten inzetten. Over de brandstof die zou worden gebruikt is er weinig nieuws te rapen. Synthetische brandstof met uitstoot zero zou een groen tintje geven, maar nu is de "Hybrid" het enige dat "energiebesparend" is... Geheel volgens het principe van de Toyota Prius van destijds. Maar uiteraard krachtiger. Tot slot is de pilootcabine wat vergroot zodat lange coureurs er wat comfortabeler kunnen inzitten. Een relaxzetel is niet voorzien. Morgen beginnen de eerste vrije trainingen voor de GP van Engeland, met de huidige snorwagens, en er is zowaar een eerste sprintrace die de startgrid bepaalt. Een nieuw tijdperk dient zich aan in de F1. Met een Belgische Nederlander die WK-leider is en een zevenvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton die wat voeling lost met de alsmaar voortschrijdende software die van een auto een rijdende computer dreigt te maken. (Walter Rombauts)
GP VAN ENGELAND BRENGT EERSTE SPRINTRACE DIE STARTGRID BEPAALT
De GP van Engeland die eigenlijk donderdag aanvant met de presentatie van de nieuwe Formule 1 wagen op ware groootte zoals die er zal uitzien in het seizoen 2022. Daarna beginnen op vrijdag in de ochtend de eerste vrije oefeningen. In de namiddag is er geen klassieke FP2 maar een "qualificatie" die de startorde voor de sprintrace van 's anderendaags, zaterdag, die bepaalt hoe de startgrid er voor de race op zondag zal uitzien. Voor- en tegenstanders kijken er met argusogen naar. Voor de zeventigjarige en oudere puristen die overbleven lijkt het een breuk met de geschiedenis. Maar dat kan niet de reden zijn dat de Argentijn Carlos Reutemann ons enkele dagen geleden op 79-jarige leeftijd heeft verlaten. De tijdlijn van de wereld stopt nooit, dus wordt de GP van Engeland gewoon een onderdeel van een vernieuwde F1-geschiedenis.
Zo ook voor Pirelli die met nieuwe bandenstructuur komt. De Italiaanse bandenreus wenst nimmer een herhaling te zien van wat in Baku Max Verstappen en Lance Stroll is overkomen. Maar Pirelli wijst ook naar de teams en de FIA. Nooit eerder zijn de auto's zo zwaar geweest, hebben nooit eerder zo'n hoog motorkoppel en dito vermogen gehad. De banden worden zwaarder belast dan ooit, ook al omdat de tppsnelheden geregeld naar de 350 km/h neigen. Ieder heeft zijn waarheid. Het contact tussen band en asfalt mag maar maximaal met factor 1.5 wijzigen of er is hommeles. De GP van Engeland wordt dus op meerdere punten interessant. WK-leider Max Verstappen met 182 punten en Lewis Hamilton met 150 eenheden. Dat is de basis-affiche voor de volgende dagen. (Walter Rombauts)
JOHN DE WILDE WON GRANDIOOS IN PORSCHE SPRINT TROPHY BENELUX IN FRANCORCHAMPS
John de Wilde heeft vorige zondag in Francorchamps een prachtige zege behaald in de Porsche Sprint Trophy Benelux. Weliswaar nam hij voordeel door de botsing tussen polesitter Lucas van Eijndhoven, Jos Janssen en Gilles Smits in "La Source", maar hij wist een kloof te slaan die hem de tweede zege in drie races bezorgde. In de tussenstand voor het kampioenschap scoort hij een riante voorsprong op Gilles Smits, Lucas van Eijndhoven, Marcel Van Berlo en Wim Meulders. De volgende race gaat opnieuw in Francorchamps door en wel op 25 en 26 september e.k.(wr)