Max Verstappen, de jongeman die wellicht in 2021 wereldkampioen F1 zal worden, is in de GP van Engeland opnieuw de realiteit van Hamilton tegen gekomen. De 23-jarige Red Bull-coureur won gisteren de eerste sprintrace ooit in de Formule 1. Met diezelfde komeetsnelheid startte hij de GP van Engeland, maar nam zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton als zijn schaduw mee... 154.000 toeschouwers sprongen recht, de grond daverde, tribunes kleurden oranje. In de eerste van de 52 te rijden ronden al moet overmoed bezit genomen hebben van Max Verstappen. Weliswaar een derde van de autolengte voorop, maar op een onmogelijke buitenlijn in die bocht, meende hij (zoals het sportief FIA-reglement ook zegt) zijn eigen ideale lijn te mogen kiezen en wenkte naar rechts...waar Hamilton's voorwiel was. De kus van het rechterachterwiel van de Red Bull werd fataal.
De Red Bull schoot tegen 330 km/h uit de baan en kwam met een kracht van 51g in de bandenmuur terecht. Sinds Ayrton Senna op 1 mei 1994 in de Tamburello-bocht in Imola met 63g de dood vond in de Williams-Renault zijn de F1-bolide zo verbeterd op gebied van passieve veiligheid dat Max er wat verwrongen en bleek levend en ongedeerd het Red Bull-wrak verliet en door de medische dienst werd opgevangen. Rode vlag na een zéér korte Safety Car en de race werd 40' stilgelegd. Om daarna weer met een staande start en Charles Leclerc als leider op gang geflitst te worden. Christian Horner, teambaas van Red Bull, zei duidelijk dat Lewis Hamilton in fout was. Toto Wolff van Mercedes en Luis Hamilton zelf expliceerden het als een "wedstrijdincident" en hoopten er zo vanaf te komen. Uiteindelijk kreeg Hamilton voor deze zéér discussieerbare affaire 10" straftijd. Weinig volgens de ene, onterecht volgens de andere. Maar hij onderging die "straf" in de 28ste van 52 ronden en reed na 14"2 totaal stoptijd in de pits op harde rubbers de piste op.
Charles Leclerc was solied leider zoals men dat pleegt te noemen. Hamilton was als vijfde terug op de piste en dus leek een Ferrari-zege tot de zekerheden te behoren. Dan beleefde de wereld iets ongelooflijks, iets Senna-achtigs, bijna een tikkeltje goddelijk. De aarde in Silverstone begon te daveren door een plotse aardbeving op wielen. Lewis Hamilton ontketende zijn onzichtbare krachten die opgestapeld werden uit een achtergestelde jongen naar een Keizer-op-Wielen, met dan nog een Ster (of moeten we nog "de" Ster zeggen) op zijn auto. Hij vloog een knappe Lando Norris voorbij, zijn ploegmaat Valtteri Bottas sukkelde met zijn rubbers en was een beleefde prooi voor Lewis. Op drie ronden van het einde doemde hij op in de achteruitkijkspiegels van Charles Leclerc (Ferrari) die in een aanval met de hamer vanwege Lewis Hamilton onder de druk bezweek, even naast de baan ging en zich onthutst tweede zag.
Hamilton's halve godheid kreeg nog een banbliksem. Sergio Perez (Red Bull) maakte zijn rotweekeinde goed met een snelste tijd en dus 1 WK-punt. Een kleine tegenzet van Red Bull op Mercedes door de Mexicaan op zachte banden te zetten om 1'28"617 op de chrono's te schrijven. Sneller dan Hamilton !!! Maar Red Bull had de kleine regeltjes van het reglement niet gelezen. Om dat ene WK-punt te veroveren moet binnen de eerste tien rijden...De tijd werd geannuleerd en Luis Hamilton kreeg dat WK-punt. Daarmee staat hij nu nog slechts 8 punten achter op WK-leider Max Verstappen. In Hongarije binnen veertien dagen zal de waanzinnig populaire Brit trachten zijn achtste wereldtitel opnieuw gestalte te geven. Hij is alvast "back in the race !". (Walter Rombauts)
De uitslag
1. Lewis Hamilton (MercedesW12) 306,332 km in 1 uur 42'41"013
2. Charles Leclerc (FerrariSF21) op 3"871
3. Valtteri Bottas (MercedesW12) op 11"125
4. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) op 28"573
5. Daniël Ricciardo (Mc Laren-Mercedes) op 42"624
WK-stand Piloten:
1. Max Verstappen 185 punten
2. Lewis Hamilton 177
3. Lando Norris 113
4. Valtteri Bottas 108
5. Sergio Perez 104
WK-stand Constructeurs
1. Red Bull 289
2. Mercedes 245
3. Mc Laren 141
|