Sebastien Vettel heeft met Ferrari de GP van Bahrein gewonnen. Na Australië is het zijn tweede overwinning in het WK 2018 en meteen een lichte bedreiging voor Lewis Hamilton in de Mercedes die derde werd na een moeilijke start. In die tweede ronde dacht Max Verstappen - hooghartig zoals Hollanders zijn - dat hij "plaats" had. Maar in realiteit reed de viervoudige wereldkampioen Lewis Hamilton links naast zich. Hamiltons's rechtervoorwiel raakte Max's linker achterwiel en het verhoopte feest was over voor Red Bull. Bijna gelijkertijd moest ook Danïël Ricciardo zijn Red Bull aan de kant zetten. En dat was dat. Safety, rommel en opnieuw groen licht.
Drama in de zesëndertigste van de 57 ronden te rijden stopte onderschatte Kimi Räikkönen zijn Ferrari aan de pits en kreeg al groen voor een "restart" alvorens de mecanicien het linker achterwiel had kunnen bevestigen. De man werd "overreden", gekwetst en naar de ziekenboeg afgevoerd. Kimi had er genoeg van, stapte uit en wandelde terecht stoïcijns van zoveel gepeulel naar zijn privacy. De race donderde voort. Bottas kwam via het bandenspel op het laatst, écht op het laatst, Sebastien Vettel voor de zege bedreigen. Maar vergeefs. Hij had een viervoudige wereldkampioen voor zich die wist hoe te winnen. Hamilton beperkte de schade tot een derde plaats.
Fernando Alonso bracht de Mc Laren-Renault naar een zevende plaats terwijl zijn ploegmaat Stoffel Vandoorne - de grijze en onkundig in PR - de kist op de achtste plaats parkeerde. In de punten weliswaar. Dus toch iets. Maar...Pierre Gasly in de Toro Rosso-Honda zette zich vierde aan de meet. Hartversterkend voor Honda in Suzuka, maar hartverscheurend voor Alonso die zich andermaal in een foute carrière-keuze ziet gestort. Voor de rest was de GP van Bahrein een saaie bedoening. Géén kiss-en bloemenmeisjes, een sjeik, Vettel als winnaar, Bottas, Hamilton...
Er wacht Liberty Media nog veel werk om deze monotone vertoning van twintig wagens op te schroeven tot iets boeiends. Onder hun bewind (eigenlijk dat van Ross Brawn, aartszijand van Ecclestone) worden zelfs de intrinsieke waarden van de coureur wezenlijk vergrijsd. Ze worden anoniem. Straks kunnen apen of robotten onder de eeuwig storende Halo-beugel worden gezet. Ha ja; "onze" Stoffel Vandoorne, werd achtste. Niet slecht maar na een anonieme koers. Zoals Thierry Boutsen destijds (voor wie ik een grote bewondering en vriendschap heb) die profiteerde van het uitvallen van concurrenten en soms - zoals in Australië - het voordeel van ingenieurskeuze van o.a. Monsieur Bernard Dudot (schepper van de V10) met verlaagd motorkoppel in de regen deed winnen. Vettel is aan de leiding in het WK F1 en binnen veertien dagen is het Shangai. "Peking Duke" voor iedereen. (Walter Rombauts/Foto:Renault)
RÄIKKÖNEN MOET WELLICHT POLE-SITTER VETTEL BUFFEREN TEGEN MERCEDES
Morgen zondag wordt de GP van Bahrein gereden waarin viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel op pole vertrekt. Met 1'27"958 ging hij ploegmaat Kimi Räikkönen met 0,143" vooraf. Daarmee staat Ferrari op de eerste lijn. Achter het rode bastion staan Valtteri Bottas en Lewis Hamilton, in die volgorde met hun Mercedes. Andermaal wordt Ferrari met de vinger gewezen de verboden "Engine Party" aan te wenden om de kloof met de sterauto's te maken. Uiteraard wordt dat van Italiaanse zijde ontkend. Morgen in die tweede GP van het seizoen over 57 ronden van 5,412 km (308,238 km) wordt de bandenstrategie cruciaal. Omdat de avond snel valt over de woestijn verandert ook snel de tracktemperatuur en is de bandenslijtage geen vaste maar een constant wisselende parameter.
Wie zo'n goede strategie in die omstandigheden gebruikt, verhoogt zijn puntenkansen, een podium en/of de overwinning. Vooral Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) heeft die nodig want hij schemert op een veertiende startplaats. Precies voor Max Verstappen (Red Bull) die crashte in de Q3 en op de vijftiende plaats zal wegschieten. Een eerste rechtstreekse België-Hollandduel in Sakhir in Bahrein. Kijken of de Westvlaming bestand is tegen de startdruk die Max "sowieso" al kan opbouwen nog voor de vijf rode lichten effectief uitflitsen. Psychologisch gegeven: beschaafde Stoffel tegen "scheet-op-een-stokje", de al zéér jong verwende in Hasselt geboren Nederlander Max. Hij heeft per definitie de kostelijke gave van hoge eingendunk. Een familietrek.
Sebastien Vettel op de "pole" jaagt vanuit die positie zijn vijfde wereldtitel na, zoals de Argentijn Juan Manuel Fangio heeft gedaan. Lewis Hamilton ook. De Fin Kimi Räikkönen hield lang een optie op de eerste startplaats, maar staat nu achter zijn "kopman". Het is niet uitgesloten dat teambaas Maurizio Arrivabene een ondersonsje met beiden heeft gehad met het verzoek aan Kimi (wereldkampioen 2007 in zelfde huis) de Duitser tegen de Mercedessen te "bufferen". Zodat Vetteltje een voorsprong kan opbouwen die tijdcomfort biedt in de pitstops. Het is maar een veronderstelling...en een gokidee in een altijd onvoorspelbare GP-start.
Wie ook gedreven is, is de Spanjaard Fernando Alonso (Mc Laren-Renault) die op de dertiende plaats start. Het is een gefrustreerd iemand die zijn laatste - en betwistbare - wereldtitel behaalde in 2006 na een eerste in regel in 2005. Elf jaar geleden schitterde hij, nu deemstert hij eerder weg in een rommelig verlopende carrière. Gezien Fernando zijn wereldtitels in een Renault vergaarde, zal hij zijn nieuwe motor (Renault) trachten opnieuw eer aan te doen. Hij onbetwistbaar een steengoed coureur en er mag worden verwacht dat hij "onze" Stoffel Vandoorne vooraf wil gaan en nog enigszins rijles zal geven. Bahrein bij valavond en nacht. Morgen spookt het daar bijna. (Walter Rombauts)
RICCIARDO IN EERSTE, RÄIKKÖNEN IN TWEE OEFENINGEN SNELSTE
In Sakhir heeft Daniël Ricciardo met 1'31"060 in zijn Red Bull de snelste tijd gezet in de eerste vrije oefeningen. In de tweede daghelft wist Kimi Räikkönen met 1'29"817 de Ferrari aan de top van de tabellen te zetten. Sebastien Vettel tikte op ruim een halve seconde de tweede tijd aan. De Mercedes-boys Valtteri Bottas en Lewis Hamilton werden respectievelijke derde en vierde. Gevraagd naar wat het verschil mogelijk maakte tussen de Ferrari's en Mercedes' antwoordde teamleider Toto Wolff "dat er geen duidelijk beeld kan worden gevormd vandaag omdat iedereen het anders speelt. Wellicht heeft Ferrari aan "Engine-Party" gedaan... We moeten de kwalificaties van morgen afwachten om een realistisch plaatje te kunnen scheppen".
"Engine-party" is een intern motorenspel van de ingenieurs die computergestuurd het vermogen van de V6-krachtbronnen kunnen regelen. Zo kan men kortstondig een piek bereiken - tot 750 kW (1000 pk) - maar die kan meestal niet volgehouden worden in de race wegens het risico op motorpanne. Dus morgenochtend in de derde vrije trainingen en zeker in de kwaificaties kan dit nog worden uitgespeeld, maar dan liggen de kaarten op tafel voor de race. Alvorens zondag die race start hebben de teams nog felle woordenwisselingen tijdens de vergaderingen met Ross Brawn. Die top-ingenieur (aartsvijand geweest van Bernie Ecclestone) is de vertegenwoordiger van F1-eigenaar Liberty Media (sinds maart 2017). Eigenlijk og een geluk dat hij het is, want lang niet iedereen is akkoord met de manier waarop de Formule 1 zal veranderen na 2020 als de "Concorde-Accoorden" bij de FIA zullen vervallen zijn.
Snelste man van de dag, de Fin Kimi Räikkönen, bekijkt het cynisch met de glimlach. Héél comfortabel zegt ie op zijn manier "waarom zou ik daar een punt gaan neerzetten. Ten eerste heb ik de macht daartoe niet en ten tweede, tegen de tijd dat die regels in de plooi liggen rijd ik er niet meer tussen..." Wellicht rijdt één van de beste autocoureurs, wereldkampioen in regel in 2007 met Ferrari zijn laatste jaar. Daarom wilde hij nog eens steigerend paard spelen zoals het embleem van zijn renstal past. Ah ja, Stoffel Vandoorne reed de tiende tijd na ploegmaat Alfonso Alonso. Dank zij Renaultmotoren. (Walter Rombauts/Foto's: Fiat en Renault)
VETTEL, HAMILTON VOOR FANGIO'S RECORD, LIBERTY MEDIA VOOR DE VERNIETIGING VAN DE F1.
Terwijl we volgende zondag in de GP van Bahrein mogelijk een nieuw duel zien tussen Vettel en Hamilton om Fangio's record van vijf wereldtitels te evenaren, speelt er zich een onzichtbaar drama af in de F1. Het eindigt, al dan niet positief, in 2020 en wordt hernieuwd in 2021. Dat komt omdat eind 2020 de "Concorde Akkoorden" tussen de FIA en de FOM (Formule One Management) - lees Ecclestone - worden afgesloten. Vanaf dan hebben de nieuwe eigenaars sinds maart 2017 letterlijk het rijk voor zich. Maar...
De acteurs, zijnde de teams, heb je nodig om het "trein-spektakel" te brengen met de nu te brede auto's die inhalen op smalle piste's onmogellijk maken. Die hebben wel een vinger in de overmoedige Amerikaanse pap te brokken. Dus snorren Vettel tegen Hamilton, deze laatste hoopt geen nadeel van een virtual safety car meer te hebben - en terwijl vergaderen Ferrari en Mercedes met elkaar om hun wetten tegen 2021 te stellen tegeover Liberty Media. Dat showbedrijf wordt er door insiders nog altijd van verdacht tegen die tijd de F1 opnieuw te verkopen. Ze hebben al de grid-girls afgeschaft, dus waarom niet de ganse F1. Wie geen frivoliteit kan verdragen in het leven weze bij voorbaat verdacht...
Bla, bla, bla en gelijkertijd wordt Renault in het overleg vergeten. In dit eigenste jaar 2018 viert de Franse constructeur zijn 120ste verjaardag. Renault bevoorraadt drie teams. Zichzelf, Mc Laren en Red Bull. Zijnde in het totaal één kwart van het povere deelnemersveld van 24 Formule 1 wagens. Buiten Renault zijn de andere motoren-inmengers Ferrari, Honda en Mercedes. Wellicht zal Renault topman Goshn samen met Dieter Zetsche van Mercedes en Sergio Marchionne van Fiat niet toelaten dat Liberty Media de financiële pot gaat herschudden zonder hen daarin te kennen. Ook Niki Lauda en Alain Prost zullen daarin hun zeg hebben. En natuurlijk ook de President van de Fédération Internaionale de l'Automobile (FIA), Jean Todt, zal zijn eisen mogen stellen.
Ook de ver-Amerikanisering van de histosrische F1 zal daarin spelen. Om te zeggen dat zondag Vettel en Hamilton het "zichtbare" opvoeren in de eerste nachtrace, en Ferrari, Mercedes en ongetwijfeld ook Renault in een achterkamertje van de pitlane in Bahrein verder de handen ineen slaan. Vanaf vrijdag gaan de poppen aan het dansen voor de vrije trainingen, terwijl de strategen al in 2021 zitten te keuvelen.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)