Terwijl we volgende zondag in de GP van Bahrein mogelijk een nieuw duel zien tussen Vettel en Hamilton om Fangio's record van vijf wereldtitels te evenaren, speelt er zich een onzichtbaar drama af in de F1. Het eindigt, al dan niet positief, in 2020 en wordt hernieuwd in 2021. Dat komt omdat eind 2020 de "Concorde Akkoorden" tussen de FIA en de FOM (Formule One Management) - lees Ecclestone - worden afgesloten. Vanaf dan hebben de nieuwe eigenaars sinds maart 2017 letterlijk het rijk voor zich. Maar...
De acteurs, zijnde de teams, heb je nodig om het "trein-spektakel" te brengen met de nu te brede auto's die inhalen op smalle piste's onmogellijk maken. Die hebben wel een vinger in de overmoedige Amerikaanse pap te brokken. Dus snorren Vettel tegen Hamilton, deze laatste hoopt geen nadeel van een virtual safety car meer te hebben - en terwijl vergaderen Ferrari en Mercedes met elkaar om hun wetten tegen 2021 te stellen tegeover Liberty Media. Dat showbedrijf wordt er door insiders nog altijd van verdacht tegen die tijd de F1 opnieuw te verkopen. Ze hebben al de grid-girls afgeschaft, dus waarom niet de ganse F1. Wie geen frivoliteit kan verdragen in het leven weze bij voorbaat verdacht...
Bla, bla, bla en gelijkertijd wordt Renault in het overleg vergeten. In dit eigenste jaar 2018 viert de Franse constructeur zijn 120ste verjaardag. Renault bevoorraadt drie teams. Zichzelf, Mc Laren en Red Bull. Zijnde in het totaal één kwart van het povere deelnemersveld van 24 Formule 1 wagens. Buiten Renault zijn de andere motoren-inmengers Ferrari, Honda en Mercedes. Wellicht zal Renault topman Goshn samen met Dieter Zetsche van Mercedes en Sergio Marchionne van Fiat niet toelaten dat Liberty Media de financiële pot gaat herschudden zonder hen daarin te kennen. Ook Niki Lauda en Alain Prost zullen daarin hun zeg hebben. En natuurlijk ook de President van de Fédération Internaionale de l'Automobile (FIA), Jean Todt, zal zijn eisen mogen stellen.
Ook de ver-Amerikanisering van de histosrische F1 zal daarin spelen. Om te zeggen dat zondag Vettel en Hamilton het "zichtbare" opvoeren in de eerste nachtrace, en Ferrari, Mercedes en ongetwijfeld ook Renault in een achterkamertje van de pitlane in Bahrein verder de handen ineen slaan. Vanaf vrijdag gaan de poppen aan het dansen voor de vrije trainingen, terwijl de strategen al in 2021 zitten te keuvelen.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
|