Nissan heeft vandaag een Europese verkoop van 607.000 voertuigen bekend gemaakt voor het financiële jaar 2010 dat eindigde op 31 maart 2011. Hiermee noteert het Japanse merk een stijging van 100.000 eenheden t.o.v. dezelfde periode van 2009. Opmerkelijk bij dezeperiode's was ee n sterk jaareinde. De verkoop liep in maart op tot 85.085, goed voor een marktaandeel (het beste aandeel dat jaar). Het was meteen ook de beste maand maart ooit voor Nissan in Europa.
Nissan sloot het financieel jaar af met 3,4% Europees marktaandeel, ofwel het hoogste jaarlijkse marktaandeel sinds 1994 en een stijging van 0,6% t.o.v 2009. De Qashqai, die in Sunderland wordt gebouwd, mag zich als crossover van het merk, met bijna 250.000 verkochte exemplaren in financieel jaar 2010 tot de succesmodellen rekenen. De verkapte terreinauto kende in die periode een stijging van 19% tegenover 2009.
Nissan meent het crossover-segment te domineren door de succesvolle lancering van de Juke in september 2010. Sindsdien werden al 51.000 kopers genoteerd. Als Nissan de Murano erbij telt is het merk goed voor een kwart van alle verkochte crossovermodellen. Kruisgewijs door de wereld blijkt Rusland een uitstekende afzetmarkt voor Nissan. Het merk behoort daar tot de best verkopende buitenlandse constructeurs met 4,8% van de 7,1% totale vraag aan niet-Russische producten. Bijgaande foto toont de Nissan Pixo, wat we het vergeten spaarpotje van het merk vinden. Er wordt wat lacherig over gedaan, op de autobaan is het inderdaad "nipt" maar aan de pomp lacht de eigenaar vele kritikasters uit.(Tekst en foto:wr)
Nissan Belux zet sterke cijfers neer in fiscaal jaar 2010
Op 31 maart eindigde het fiscale jaar 2010 voor Nissan Belux. Met een nieuw record voor de maand maart met 2.205 inschrijvingen en een marktaandeel van 3,47% steeg het merk in België met liefst 35,2% tegenover 2009 en kwam zo in de top 10 van de merken in België terecht.
Cumultatief voor de eerste drie maanden van het kalenderjaar 2011 heeft Nissan met 6.124 ingeschreven voertuigen en 3,60% marktaandeel eveneens een goed resultaat neergezet: 21,3% meer dan tijdens dezelfde periode van vorig jaar en weerom een top 10 positie van inschrijvingen in België.
Voor het volledige Japanse fiscale jaar 2010 - periode van 1 april 2010 tot 31 maart 2011, werden 611.389 voertuigen ingeschreven, zijnde een stijging met 12,3% tegenover dezelfde tijdspanne een jaar eerder en er werden 18.358 Nissan-auto's ingeschreven in België, zijnde een stijging met 24% in vergelijking met het fiscale jaar 2009. Aan het einde van het fiscale jaar 2010 bedroeg het Nissan marktaandeel 3%.
In het Groot-Hertogdom Luxemburg werden 53.093 wagens ingeschreven. Dat betekent een stijging met 3% tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Nissan schreef 1.160 voertuigen in, wat een stijging van 24,5% met zich bracht en daarmee werd een aandeel van 2,18%. Deze cijfers van Nissan staan voor een record marktaandeel en recordinschrijvingen sinds bijna twintig jaar. De doelstelling van de verkoop van 20.000 werd eind maart bereikt en daarmee werd het "Plan Ambition 20K' succesvol afgesloten.
De absolute topper in de verkoop was nog maar eens de Nissan Qashqai, die nu op de voet wordt gevolgd door de "kleinere broer" Juke. Beide modellen vinden in België hun weg naar de klant via 60 concessies en 42 onderconcessies.
Ook op Europees en wereldniveau kende Nissan groeicijfers. De uiteindelijke resultaten, zowel inzake verkoop als op financieel vlak, zullen later worden bekendgemaakt. Eind februari 2011 werd de kaap van 1 miljoen verkochte overschreden...Nissan stelt plusminus 12.500 mensen tewerk in haar Europese afdelingen design, onderzoek en ontwikkeling, productie, logistiek, verkoop en marketing. Tijdens het kalenderjaar 2010 verkocht Nissan 555.000 voertuigen op 47 verschillende markten in Oost- en West-Europa, met inbegrip van Rusland. In de Spaanse en Engelse fabrieken werden in totaal 527.966 voertuigen geproduceerd.(Tekst:Nissan/Foto:wr)