PORSCHE 911 SPEEDSTER 2019 VIERT NOORD-AMERIKAANSE PREMIERE IN NEW YORK
(De Porsche 911 Speedster is wereldwijd beperkt tot 1.948 exemplaren, en is een eerbetoon aan 70 jaar Porsche sportwagens. Vorig jaar vierde Porsche zijn zeventigste verjaardag als even vaardige als sportief gevreesde sport- en renwagenbouwer. Toen werden twee 911 Speedster Conceptmodellen aan het grote publiek getoond. Vandaag beleeft de "straatversie" zijn Noord-Amerikaans debuut in New York.
De 911 Speedster 2019 wordt op de achterwielen aangedreven door een atmosferische 4.0 liter zescilinder boxermotor met een maximum toerental van 9000 t/m, dezelfde krachtbron als in de huidige 911 GT3 en 911 GT3 RS. De motor ontwikkelt 375 kW (510 pk) en levert 470 Nm als maximum koppel. De sound die de motor uitzingt is rechtstreeks overgenomen uit de racerij waarin Porsche meer dan elders tot de verbeelding spreekt. Deze motor met race-DNA werd exclusief voor de 911 Speedster opgewaardeerd met individuele gasklepbehuizingen voor een nog snellere gaswissel. Net zoals in de 911 GT3 R-bolide.
Om een uitzonderlijke opwindende rijervaring te kunnen bieden die voldoet aan de hooggespannen verwachtingen van puristen zal de 911 Speedster enkel worden aangeboden met manuele GT Sport zesversnellingsbak. De sprint van 0 naar 100 km/h kan - maar moet niet - in precies 4". Op een circuit kan een ervaren rijder er een top van 310 km/h mee halen. Dus voer voor mensen die meester over zichzelf zijn, de moeilijkste "discipline" in de autosport en het dagelijks leven. Echte Porschisten beheersen die. (Walter Rombauts/Foto's:Porsche)
LEVERING VAN LG-BATTERIJPACKETS BEDREIGT e-TRON-PRODUCTIE IN VORST
Doordat LG de Zuid-Koreaanse producent en leverancier van batterijpackets voor de in Vorst (Brussel) gebouwde e-tron trager levert om de prijs met 10% hoger te krijgen, dreigt Audi daardoor 19% van de productie te moeten neerhalen. Dat is concreet gezegd met 45.242 e-trons die van de band zullen rollen tot 2020 liefst 10.000 minder dan gepland. Doordat BMW en Mercedes evneeens alle mogelijke schaarse materialen tracht te bemachtigen voor hun e-auto's, zien de Koreanen hun kans schoon de Duitse automarkt onder druk te zetten. Mogelijk heeft de lagere productie bij Audi in Vorst kortelings invloed op de werkgelegenheid. (Walter Rombauts)