HAMILTON WINT NIPT VOOR VERSTAPPEN DE GP VAN JAPAN
Wat een hoogtepunt in het verdere verloop van het WK moest worden was al voor de eigenlijke start voorbij. Een legertje ingenieurs - geen garagistjes - sukkelden rond een bougieprobleem in de motor van de Ferrari van Sebastien Vettel. Dan kwam de start met pole-sitter Lewis Hamilton aan de leiding, Vettel, Verstappen en de ganse meute waaruit Carlos Sainz zijn Toro Rosso direct in de muur plantte. De zoveelste keer en natuurlijk weer geel en safety car. Trieste bedoening die nog rouweriger werd toen in de vierde ronde Sebastien Vettel de Ferrari in de pits parkeerde: opgave wegens geen "power". Einde droom, einde knappe GP van Japan...!
Dat een prominente Nico Hülkenberg (Renault) met een defect DRS-systeem moest opgeven, Perez, Massa en andere Alonso's als figuranten op een ganzenbord rondreden is meteen de montone toon van deze GP van Japan. Lewis Hamilton snoefde aan de leiding, recht op puur 25 punten winst af. Maar Max Verstappen (Red Bull) dacht daar anders over. Die ging een duel met Hamilton opzoeken ! Met succes overigens want de 20-jarige jongeman, winnaar in Maleisië, geraakte in de schaduw van de drievoudige wereldkampioen. Tot in de 49ste van de 53 ronden een vaderszoontje als Lance Stroll rechtdoor reed in een bocht, rechtervoorwiel kapot en...dubbel geel ! Lance Stroll heeft met zijn amateuristisch rijden een bijna historisch generatieduel gesaboteerd. Noch min, noch meer.
In plaats van gridpenalties te geven zou de sportkommissie bij de FIA mogelijk beter overwegen dat zogenaamde coureurs die uit de baan gaan en het verloop van de race vertekenen door al dan niet virtuele safety-cars die moeten uitrukken, wrakken wegtakelen en dies meer, voor de volgende race gewoon te schorten. Het twintigkoppige veld kent vele brokkenpiloten. Romain Grosjean's, Carlos Sainz jr, Lance Stroll's en andere Ericsson's en Palmer's...Deze laatste heeft voor Renault zijn laatste GP gereden in Japan. Gewaagd idee ? Zeker. Een hoogstaand duel ontwrichten is even sportontwrichtend.
Toen de Williams van spel- en duelbreker Lance Stroll was weg getakeld bleven er nog vier ronden te rijden. Max Verstappen bracht Lewis Hamilton bracht Hamilton in ademnood. Hij had bovendien verkeer voor zich, maar Massa en Alonso gingen netjes aan de kant en hinderden direct daarna Max Verstappen die daarmee een ultieme kans zag verloren gaan de GP van Japan te winnen ! Zonder die unfaire "obstakels" als vooral gefrustreerde Massa, had de Belgische Nederlander deze GP van Japan gewonnen. Hij heeft zich gewoon gemeld onder de grote kampioenen en zal die plaats veroveren en behouden. Een herkansing daartoe komt in de GP van de USA in Austin. Theoretisch heeft Vettel nog titelkans, maar wie praktisch denkt ziet die niet zitten.
Stoffel Vandoorne, gestart van de negende plaats en met verse supersofts, kon in weerwil van de slippendragende Belgische pers die hem voorbarig de hemel inschreef, geen rol spelen. Natuurlijk door die Mc Laren-Honda die in de achteruin van Honda - letterlijk - samen met die van Alonso achteraan bengelde. Drama genoeg dus op een unieke Japanse plek. Die door de meerderheid verlaten werd met de wetenschap dat Lewis Hamilton in een Mercedeszetel naar een vierde wereldtitel rijdt.(Walter Rombauts)
01. Lewis Hamilton (Mercedes)
02. Max Verstappen (Red Bull)
03. Daniël Ricciardo (Red Bull)
04. Valtteri Bottas (Mercedes)
05. Kimi Räikkönen (Ferrari)
06. Esteban Ocon (Force India)
07. Sergio Perez (Force India)
08. Kevin Magnussen (Haas)
09. Romain Grosjean (Haas)
10. Felipe Massa (Williams)
WK-stand voor de GP van de USA op 22 oktober 2017 in Austin:
HAMILTON SCOORT EERSTE POLE IN SUZUKA VOOR GP VAN JAPAN
Nu de drievoudige wereldkampioen Lewis Hamilton in zijn Mercedes W08 met 1'27"319 zijn eerste pole op het circuit van Suzuka reed, heeft hij op alle actieve F1-circuits ter wereld minstens één keer de snelste tijd gereden. Hij overklaste iedereen, inclusief zijn ploegmaat Valtteri Bottas en de Duitser Sebastien Vettel (Ferrari). Deze laatste moet nog 34 punten inlopen op Lewis Hamilton wil hij een vijfde wereldtitel op zijn actief schrijven. Als die opdracht niet wordt ingevuld door de Scuderia Ferrari dan wordt Lewis Hamilton wellicht voor de vierde keer sinds 2008 wereldkampioen Formule 1.
De Red Bullboy's Daniël Ricciardo en Max Verstappen starten op de vierde en vijfde plaats en bufferen zo Kimi Räikkönen (Ferrari) af van de spits. Analytisch gezien wordt het morgen weer een explosieve start, gezien de "natuurlijke" spanningvelden tussen de Red Bull-ploegmaats en dan zeker tussen de Fin Kimi Räikkönen die nog met vader (-Jos-the-Boss) Verstappen om fracties van seconden streed en zoonlief die hem al vaak in de weg en de wielen heeft gereden rauw lust. Als de vijf rode lampen uitflitsen spettert deze cocktail uiteen....!
Romain Grosjean reed in de Q1 nog maar eens de Haas te pletter. Hij kwam er heelhuids vanaf, maar teambaas Steiner kijkt weer tegen een duur weekend aan. In de paddock doen geruchten dat de Amerikaaanse auto weerom zoveel schade heeft opgelopen dat een - tweede - herstelling van plusminus £550.000 nodig is om morgen te starten. De Fransman heeft vanaf het begin van zijn F1-loopbaan veel brokken gemaakt. Een vriendelijke jongen is het overigens wel om in te zetten voor PR-doeleinden. Minder geschikt om GP's te winnen.
Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda) kan dit allemaal "rustig" gadeslaan vanop zijn negende startplaats achter Felipe Massa (Williams), Sergio Perez en Esteban Ocon, beiden in de Force India. Onze landgenoot haalde de Q3 niet en belandde op de elfde plaats. Maar gezien Fernando Alonso - tiende - gridpenalty's te verduren heeft, en ook Bottas naar achteren schuift om dezelfde reden (versnellingsbak) idem Räikkönen, springt de West-Vlaming twee vakjes naar voren tot op de negende startplaats. Mooi meegenomen om een goede eindplaats in de punten te scoren, want vooraan gaan brokken worden gemaakt. Vettel zit roder dan zijn Ferrari achter stuur. Door de gridpenalty van Bottas start hij vanaf de eerste lijn, schuins achter Hamilton... Vanaf hier, Suzuka, moet hij rijden als nooit eerder in zijn loopbaan wil hij die vijfde titel pakken. De GP van Japan morgen, over 53 ronden van 5,807 km, is een topaffiche(Walter Rombauts)
De derde vrije oefeningen om de GP van Japan in Suzuka zijn rommelig verlopen op een droge baan met wel dreigende bewolking. Nauwelijks had Lewis Hamilton even de scherpste chrono aangetikt of zijn Finse ploegmaat Valtteri Bottas deed het met 1'29"055 beter en bleef aan de spits van de tabellen in FP3. Ook al crashte hij zijn Mercedes op supersofts (Mercedes beweert softs, maar de foto's zijn duidelijk: supersofts) in de muur bij "Spoon-corner". Daarbij beschadigde hij de versnellingsbak en lichtjes de bodem van de Mercedes W08.
Omdat de transmissie moet worden vervangen vangt Bottas een gridpenalty van vijf plaatsen, welke tijd hij ook klokt in de kwalificaties. Trouwens van gridpenalty's gesproken, Sainz gaat twinitig plaatsen terug, Alonso alweer minstens tien en Kimi Räikkönen die ook in de muur reed, heeft ook vijf plaatsen achterwaarts aan zijn been wegens vervangen versnellingsbak. De man die Hamilton in de resterende vijf races moet zien in te halen, Sebastien Vettel, zette de Ferrari proper op de derde plaats. In zijn schaduw waren de heren Max Verstappen en Daniël Ricciardo - in die volgorde - rond en zorgen voor een licht Haloween-effect straks bij de kwalificaties.(Walter Rombauts)
In mijn geheugen is het van 1976 geleden dat er nog zo'n zondvloed over een GP van Japan is gestort. Dat was overigens in Fuji waar Niki Lauda met zijn Ferrari stopte, het jaar van zijn verschrikkelijk ongeval op 1 augustus 1976 op de Nürburgring...In Suzuka voor de Free Practice 2 was het al niet beter. Slechts vijf van de 20 coureurs hebben een tijd gereden en gezamelijk reden ze 30 ronden...
Voor de FP3 wordt droger weer met nog mogelijk een bui verwacht, maar de kwalificaties en de race zouden in droge omstandigheden doorgaan. Aldus het weerbericht aan de andere kant van de wereld. Lewis Hamilton reed pro forma een rondje en klokte met 1'48"719 de beste chrono...voor Esteban Ocon (Force India) die er 1'49"518 voor nodig had. Morgen is er de FP3 en de kwalificaties voor de pole. Dat zal andere koek worden.(wr)
VETTEL EIST EERSTE SNELSTE TIJD OP VOOR GP VAN JAPAN
Met nog drie minuten te rijden kwam regen uit de zware bewolking over het 5,807 km lange circuit van Suzuka in de tuin van de Japanse Hondafabriek. Iedereen reed dan de pits in. Sebastien Vettel in de Ferrari eiste zeventien minuten voor het einde met 1'29"166 de snelste tijd op in de Free Practice 1 voor de GP van Japan die zondag wordt gereden over 53 ronden. De eerste oefeningen werden door een rode vlag onderbroken omdat Carlos Sainz (Toro Rosso) bij het uitgaan van de haarspeldbocht over de curbstone's de bandenmuurt in vloog. De auto werd behoorlijk beschadigd maar de coureur bleef ongedeerd.
Door de onderbreking met de rode vlag werde de FP1 in twee bedrijven ingedeeld. Zojuist vertelden we het tweede, nu het eerste waarin zogoed als direct Lewis Hamilton de wet spelde met 1'31"072 op de tabellen te schrijven. Met nog iets later een scherpere wijzerstand van 1'29"377. Eevn voordien was Daniël Ricciardo (Red Bull) de snelle jongen geweest, maar zijn eerste positie hield niet lang stand. Valtteri Bottas in de tweede positie kon op het nippertje een zware crash vermijden, maar bleef wel auteur van de hoogste topsnelheid met 310,434 km/h in de rechte lijn. Straks om 7 uur onze tijd volgt de FP2, waarin al met de eerste race-configuraties zal worden gespeeld.(Walter Rombauts)